Тема: Задачі на рух.
Тип уроку: комбінований
Мета: вправляти учнів у застосуванні письмового множення на двоцифрове число в процесі розв’язання прикладів та задач; розширити знання учнів при розв’язанні задач на зустрічний рух; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу; виховувати любов до математики.
Формування ключових компетентностей:
вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії; загальнокультурної –дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язновисловлюватися в контекстізмісту;
соціальної –продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та команді, використовувати різні ролі й функції в колективі, проявляти ініціативу, підтримувати та керувати власними взаєминами з іншими;
громадянської – бережливо ставитися до книжок, шкільного приладдя, до людей, до самого себе.
Обладнання: презентація, роздатковий матеріал.
Хід уроку:
Організаційний момент.
Любі діти, підніміться,
Один одному всміхніться.
Успіхів всім побажайте
І тихесенько зачекайте.
Тренінг "Умій володіти своїм настроєм"
─ Щоб наша зустріч булла приємною, спіймайте посмішку сонечка і прикрасьте нею своє обличчя. Подаруйте свою веселу посмішку один одному та нашим гостям.
- Молодці! Зараз можете сідати.
Мотивація навчальної діяльності учнів.
- Сьогодні ми продовжуємо подорож Математичною країною, повторимо раніше вивчений матеріал, познайомимось з новим та по подорожуємо по казковій математичній країні.
Проблемне питання
- А для чого нам ці знання необхідні?
- Де в житті ми використовуємо знання з математики?
- А чи сьогодні йдучи до школи ви десь зустрічали цифри? Де саме?
Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
Актуалізація та корекція знань. Перевірка домашнього завдання
Створення ситуації успіху. Щоб потрапити у казку необхідно виконати безліч завдань. Ми усе зможемо, бо все вміємо, а якщо призабули, спитаємо у товариша. Вперед!
Мотивація дітей на роботу.
Стратегія «Позитив» УСПІХ
Учні висувають пропозиції («допомога», «знання», «наполегливість», «уважність», «самоконтроль», «співпраця»,«досконала підготовка», «мета»)
Кубування (якщо не маєте заготовки куба, то виконуйте вправу у вигляді бліц-опитування)
(Кожна грань містить завдання. Я кидаю куба, учень ловить і дістає своє завдання. Якщо він сумнівається у правильності відповіді, просить товариша йому допомогти)
Завдання:
- за 1 хвилину відповісти на ряд питань у вигляді цікавих задач : (У саду на вишні сиділо 8 сорок. Вася зірвав усі вишні. Скільки сорок залишилося? Галя пасла 5 корів, 8 теляток, 12 гусок . Домашня птиця полетіла додому. Скільки корів залишилося. До найменшого двоцифрового числа додати найбільше одноцифрове число. Скільки буде? )
Робота біля дошки
Робота над задачами
1) Олег купив 16 зошитів по 25 к. і 10 зошитів по 54 к. Скільки всього грошей заплатив Олег?
2) Посіяли 16 кг жита, а зібрали у 24 рази більше. Скільки кілограмів жита зібрали?
Математичний диктант
• До числа 720 додати добуток чисел 6 і 7.
• Суму чисел 18 і 14 зменшити у 4 рази.
• Знайти 1/4 від числа 36.
• Знайти число, якщо 1/8 його дорівнює 10.
Повідомлення теми та завдань уроку
Я переконалася, що мої учні усе можуть, усе вміють. Навіть, якщо не усе, то бажання дізнатися у вас є. Це дуже хороша риса людини .
Подивіться, будь ласка, на картинки на слайді
- Що вони можуть означати? Так, вірно, до школи ми дісталися: хто автобусом, хто машиною, а хто і пішки прийшов.
- Скажіть, будь ласка, хто дістався би швидше, якби усі виходили і виїжджали з одного місця в один час? (Діти називають автомобіль, інші – автобус)
- А як дізнатися, який транспорт швидше приїхав?
Створюю проблемну ситуацію
- Від чого це залежить? Так, від швидкості. Саме про швидкість і будемо сьогодні говорити, розв’язувати різні задачі на знаходження швидкості та обчислювати приклади.
Вивчення нового матеріалу
- В одному королівстві жили три сестри на одне лице та й ще з однаковим іменем Швидкість. Але були вони по характеру зовсім різні. Перша - швидка і спритна ( звучить звук великої швидкості автомобіля), друга – зовсім повільна (звук повільної швидкості), а третя – середня ( звук середньої швидкості). Люди часто не могли визначити яка це із сестер перед ними, плутали їх. І тоді один мудрець запропонував визначати швидкість за допомогою …
Інтерактивний метод « Коло ідей»
Як люди почали визначати швидкість?
( учні висловлюють та обґрунтовують свою позицію).
Робота над задачею.
Автобус від села до міста їхав 2 години та проїхав 140 км. Скільки кілометрів він проїхав за одну голину?
Аналіз задачі
2 год - це час руху автобуса, 140 км - відстань. Протягом кожної години він проходив однакову відстань. Про що можемо дізнатися в задачі? Як про це дізнатися? (Треба 140 км поділити на стільки рівних частин, скільки годин був в дорозі автобус).
Отже, швидкість - це відстань, яку проходить рухомий об’єкт за одиницю часу (годину, хвилину, секунду); відстань - це шлях, який проходить об’єкт за певний проміжок часу
— З поняттям швидкості ми зустрічаємося часто: «автомобіль рухався повільно», «літак рухався з надзвуковою швидкістю», «друга космічна швидкість», «швидкість променя світла» тощо. Швидкості вимірюють у різних одиницях. Наприклад: 5 м/с; 15 м/хв.; 120 км/год.
Оплесками нагороджуємо тих учнів, які вірно при висловлюванні назвали як визначити швидкість.
Показ і записування формули V= S : t
Робота над задачею з опорою на схему.
Відстань між лісом і річкою 1 км. Зайчик від лісу, а коник від річки побігли назустріч одне одному. Зайчик пробіг 300 м і зупинився. Коник пробіг 500 м. Чи зустрілись заєць і коник? Яка відстань між ними?
Розв’язують біля дошки.
- А зараз, як і в кожній казці цікава галявина, галявина для відпочинку
Фізкультхвилинка
Продовження роботи по темі уроку
Робота в парах
( на кожній парті лежать картки з задачами та опорними малюнками. Діти мають самостійно розв’язати )
Від ялини і дуба, відстань між якими 2 км, назустріч одне одному рухаються котик і песик. Котик пройшов до зустрічі з песиком 800 м. Яку відстань до зустрічі пройшов песик?
Від одного дуба у протилежних напрямах почали рухатись їжак та білка. Їжак до своєї нори подолав відстань у 250 м, білка до свого дупла — 750 м. Яка відстань між норою їжачка та дуплом білочки?
Перевірка відповідей учнів.
Робота в групах (по 4 учня). Розв’язок задачі з ускладненням.
З двох сіл виїхали одночасно назустріч один одному трактор і підвоза з сіном. Швидкість трактора 9 км/год, а швидкість підводи – 7 км/год. Чому дорівнює відстань між селами, якщо зустріч відбулась через 2 год? Розв’яжіть задачу двома способами.
Перевірили відповіді груп та почали аналіз.
1) спосіб 2) спосіб
9·2+7·2=32 (км) (9+7)·2=32 (км)
Перший трактор перевозив вантаж 2 т 300 кг. Скільки тонн вантажу могло перевезти 30 таких тракторів?
2.300·30=69.000 (кг)
29 січня 1885 р. німець Карл Бенц поставив бензиновий мотор з водяним охолодженням.Його швидкість була 16 км/год.
Відстань від Шостки до Глухова 48 км. Через скільки годин перший автомобіль був би у Глухові?
S=48:16=3 (год)
Закріплення та узагальнення вивченого
Опитування
- Якими величинами можна описати рух якого-небудь предмета, наприклад, автомобіля або пішохода? (час, швидкість, відстань або шлях)
- Як обчислити відстань, знаючи час і швидкість руху? (S = t ).
Гра «Хто уважний?»
- Росте 4 берези. На кожній березі по 4 гілки. На кожній гілці є по 4 яблука. Скільки всього яблук? ( На березі яблука не ростуть)
- 4 мишки гризли скоринку сиру. Підкралась кішка і схопила 1 мишку. Скільки мишок продовжувало гризти скоринку сиру? ( Ніскільки, всі миші порозбігалися)
- Якщо 2 доби йшов сніг, скільки це годин? (48 год.)
- Коли стрілки годинника утворюють вертикальну пряму?
- Відстань , що проїхав автомобіль становить 124 км, а час, який він затратив на відстань – 2 год. Яка швидкість автомобіля?
Підсумок уроку. Рефлексія
- Чи сподобався вам урок?
-Які вміння ми удосконалювали на уроці?
- Який висновок ми зробили на уроці?
Проведемо гру “Кінцівки”. (В неї можуть брати участь усі учні. Діти стають в коло.) Я буду починати речення, а ви повинні його правильно закінчити. Закінчувати речення повинен той, до кого я доторкнуся рукою. Якщо “кінцівка” учня опиниться не вірною, то він виходить з кола, а хто залишився в колі продовжує гру і намагається вірно відповісти на запитання. Виграють ті, хто вірно давав “кінцівки” і залишився в колі.
- Щоб знайти швидкість потрібно…
- Якщо відомі усі сторони прямокутника, то можна знайти…
- якщо ділене поділити на дільник, дістанемо …
Сьогодні усі працювали добре, мені покладуть щоденники… ( аргументую оцінку кожному учневі індивідуально)
Домашнє завдання завдаю по рівнях