Клас: 7
Тема: «Культура Русі-України в Х - першій половині ХІ ст.»
Мета: визначити основні досягнення культури Русі-України в Х – першій половині ХІ століття; охарактеризувати найдавніші пам’ятки писемності та умови поширення освіти; розвивати ключові компетентності: спілкування державною мовою; обізнаність та самовираження у сфері культури; основні компетентності у природничих науках і технологіях; інформаційно-цифрова компетентність; уміння вчитися впродовж життя; розвивати історичну компетентність (хронологічну, просторову, інформаційну, логічну, аксіологічну); виховувати національно-культурну ідентичність у сучасному багатокультурному світі.
Очікувані результати. Після цього уроку учні будуть: вміти розпізнавати пам’ятки архітектури з часів Київської держави (Русі-України); розуміти поняття «собор», «ікона», «графіті», «мозаїка», «фреска», «книжкові мініатюри».
Обладнання: підручник: Історія України: підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти / Г. М. Хлібовська, О. В. Наумчук, М. Є. Крижановська, І. О. Бурнейко. - Тернопіль: Астон, 2020. - 176 с.; атлас: «Історія України. 7 клас» (ДНВП «Картографія»).
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Вітання і перевірка відсутніх учнів.
Створення сприятливої психологічної атмосфери уроку та формування позитивного емоційного налаштування на навчання.
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
Бесіда
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Серед міського населення Київської Русі грамотність була надзвичайно поширена. На знайдених берестяних грамотах того часу можна прочитати різні записи – приватні листи, звіти про виконання робіт, запрошення на поминальні обіди, торговельні розрахунки тощо. А ось ще приклад – якийсь грамотій-жартівник (цікаво, скільки йому було років?) написав на стіні Софійського собору: «Кузьма-порося».
Як Ви гадаєте, це була ознака грамотності, чи все ж невихованості?
ІV. Вивчення нового матеріалу.
План
1. «Кросворд навпаки». Опрацюйте с. 60-62 і виконайте завдання «Кросворд навпаки». «Навпаки» тому, що треба не як в звичайному кросворді давати відповідь на задані питання і вписувати в клітинки, а навпаки – є відповіді і до них треба поставити правильні питання.
|
|
1 |
С |
К |
Р |
И |
П |
Т |
О |
Р |
І |
Й |
|
|
|
|
|
|
2 |
Б |
Е |
Р |
Е |
С |
Т |
А |
|
|
|
|
|
3 |
З |
А |
С |
Т |
А |
В |
К |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Л |
І |
Т |
О |
П |
И |
С |
|
5 |
П |
Е |
Р |
Г |
А |
М |
Е |
Н |
Т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
М |
І |
Н |
І |
А |
Т |
Ю |
Р |
А |
|
Питання
Де можна було здобути освіту в Русі-Україні в Х - першій половині ХІ ст.?
2. Перегляньте відео, прочитайте текст підручника (с. 62-64) і визначте:
Робота з ілюстраціями. Перегляньте зображення фресок і мозаїк (с. 64-65) і подумайте, якими знаннями потрібно володіти, щоб створити такі витвори мистецтва?
3. Стратегія «Читання з позначками» (система «Поміч»). Читаючи с. 64-66, поставте на полях позначки чотирьох видів, залежно від вашого власного знання та розуміння («V» – я знав це (відома інформація); «-» – це суперечить тому, що я знаю; «+» – я не знав цього (нова інформація); «?» – у мене з’явилося запитання стосовно цієї інформації («Я хочу про це запитати»)). При цьому варто позначити на полях «V» , «-», «+», «?» відповідно до базових знань учнів. Нема потреби позначати кожний рядок чи ідею; ця позначка має відображати ставлення до інформації загалом. Учень може обмежитись однією чи двома позначками на абзац, іноді трапляється більше, іноді менше.
Робота з ілюстраціями. Перегляньте фрагменти фресок Софійського собору і дайте відповіді на питання:
1. Що таке фреска?
2. Розгляньте зображення. На яких інструментах грають артисти?
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Робота з питаннями і завданнями рубрики «Підсумуйте свої знання» (1-5 на с. 66). Розв’яжіть кросворд за посиланням праворуч. Спробуйте свої сили в історичній вікторині «Перший мільйон» за посиланням ліворуч.
VІ. Підсумки уроку.
Прийом «ПОПС-формула»
ПОПС розшифровується так: П – позиція, О – обґрунтування, П – приклад, С – судження. Кожна з цих позицій – це відповідне речення, яке повинні продовжити учні: «Я вважаю, що…», «Тому що…», «Я можу довести це на прикладі…», «Виходячи з цього, я роблю висновок про те, що…».
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати § 9 «Культура Русі-України в Х - першій половині ХІ ст.».