Метою уроку є ознайомити учнів з гуманізмом та демократизмом автора роману; з'ясувати особливості лицарських романів; допомогти учням зрозуміти суперечливий характер образу Дон Кіхота; впевнитися у думці, що подвиги гідальго – основа характеристики морального обліку героя; розвивати навички виразного читання; виховувати толерантне ставлення до людей з різними життєвими позиціями; засвоїти поняття «конфлікт», «ілюзія».
ТЕМА: Дон Кіхот- це мрійник-дивак чи благородна людина?
МЕТА: ознайомити учнів з гуманізмом та демократизмом автора роману; з'ясувати особливості лицарських романів; допомогти учням зрозуміти суперечливий характер образу Дон Кіхота; впевнитися у думці, що подвиги гідальго – основа характеристики морального обліку героя;, розвивати навички виразного читання; виховувати толерантне ставлення до людей з різними життєвими позиціями; засвоїти поняття «конфлікт», «ілюзія».
ОБЛАДНАННЯ: портрет М. Сервантеса, репродукції картин; словник літературознавчих термінів; тексти роману М. Сервантеса «Премудрий гідальго Дон Кіхот Ламанчський» у перекладі М. Лукаша.
МЕТОДИ ТА ПРИЙОМИ: асоціативний кущ, створення проблемної ситуації, евристична бесіда, дослідження за текстом роману, вправа «Обери позицію».
ХІД УРОКУ
- Які справжні імена Дон Кіхота та Дульсінеї Тобоської?
- З чого Дон Кіхот зробив шолом?
- Шо означало ім’я його коня?
- Які професії були у приятелів Дон Кіхота?
- Скільки було вітряків , які Дон Кіхот прийняв за велетнів?
- Який спосіб був запропонований, щоб зняти чари з Дульсінеї?
- Скільки днів Санчо Панса керував островом?
- Яку умову в спадковому заповіті поставив Дон Кіхот для майбутнього чоловіка своєї племінниці?
- Хто такий Андрес?
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
1.Вступне слово вчителя.
Прометей, Гамлет, Фауст, Дон Кіхот- це імена, відомі всім освіченим людям. Вони прийшли крізь століття, їх називають «вічними образами», кожне наступне покоління замислюється над ними.
Хто такий Дон Кіхот? Нікчемна хвора людина чи благородний лицар, що намагається творити добро? Це ми сьогодні на уроці спробуємо з’ясувати.
- Які у вас асоціації з словом «лицарський роман»?
«Дон Кіхот»- це пародія на лицарські романи.
В епоху Сервантеса в Іспанії було видано біля 120 лицарських романів. Про що вони?
Лицарський роман – це оповідний жанр європейської літератури Середньовіччя, більше віршований. Роман втілює мрію про щастя, відчуття сили, волю до перемоги над злом. В середньовічному романі існують магічні об'єкти, велетні, феї. Зародився у Франції. В Іспаніі романи писались у 16 ст., останній роман був написаний у 1602 році.
Вашій увазі пропоную фрагмент лицарського роману Вольфгама фон Ешенбаха.
І в давні оповідання
Його звитяжні діяння,
Що ним же скоєні були
Далеко від своїй землі.
В оточенні гучної слави
Не хизувався ней ніколи,
Хоча не мав він вдачі млявій,
Та ясний розум був здоровий.
За королеву наш герой
Пішов відразу стать горой!
І своїм прикладом довести,
Що в світі є багато честі.
Він гарний був, судить ви самі:
Плащ весь обшитий соболями,
Спис гострий, важкий меч дворучний
Закріплений на ремінь зручно.
Камзол шовковий із Китаю,
І обладунки сріблом сяють.
Він в позі царствено недбало
Сидить, відкинувшись в сідлі,
З тих пір, як сонечко вставало
Гарніших не було на землі!...
Руде волосся в’ється,
Рот червоний, як рубін.
Коли він ще й усміхнеться,
Сонце меркне перед ним!
- Які емоції викликає у вас опис лицаря?
- На що спрямовані дії лицаря?
Сам автор зводив свій намір лише до пародіі на лицарський роман: «Я не мав іншого бажання, як тільки викликати у людей оскому до брехливих і несвітських історій…І от хай моя історія про достоменні подвиги Дон Кіхота побиває і поб’є ці книги, так що невдовзі буде вже, безперечно про них».
3. Виразне читання «Присвяти» до роману «Дон Кіхот» та уривків із «Прологу».
4.Бесіда.
- З чого починається роман? Як описується гідальго?
-Куди він відправляється? З якою метою?(«Викорінювати всякого роду неправду..»
5. Робота з словником
Ілюзія (франц. illusion – «помилкове уявлення, омана») – помилкове, що не відповідає дійсності, уявлення про що-небудь.
Коментар учителя.
Да, тільки безумець може відправитися на війну з цілим світом. Він вірить в обіцянки, клятви і судить людину за ії справами.
Але з іншого боку він у своїх безглуздих вчинках виявляє велич духу, присвячуючи власне життя меті знищення зла. Він упевнений у тому, що може захистити людей, які потребують допомоги, але дотримується лицарських звичаїв.
- Назвіть перші подвиги лицаря. (Битва з вітряками, похоронна процесія, зустріч з «військом» баранів).
-У битвах яким перед нами постає герой? (Безстрашний, добре ставиться до свого зброєносця, фантазер, не скаржиться?
- Чи смішний він? Який це сміх?
- Які душевні якості героя?
6. Гронування «Яким ми бачимо Дон Кіхота»
(Добрий, справедливий, довірливий, безкорисний, дивний, мрійливий. Цілі його благородні, безумець, наївний, жалкий, простий).
- Над чим ми сміємось? Чи співчуваємо ми йому?
- У чому комізм лицаря? Чи тільки сміх викликають його пригоди?
- Чи можна вважати героя божевільним мрійником? (Сміх змінюється співчуттям, переростає у захоплення мужністю, безстрашністю)
- Як світ відноситься до гідальго? До його подвигів? (Світ не приймає його гру, світу немає діла до добра та зла).
- Чи здатний Дон Кіхот реально оцінити ситуацію?
- В чому конфлікт твору? (Уявний світ – дійсний, благородні наміри неможливі.)
8. Робота із словником літературознавчих термінів.
Конфлікт (лат. Conflictus – «зіткнення, сутичка») – зіткнення протилежних інтересів та поглядів, напруження і крайнє загострення суперечностей, що приводять до активних дій, ускладнення боротьби.
9. Складання Кодексу благородної людини.
- Що включає в себе кодекс шляхетної людини?
- Чи багато ви бачили благородних людей?
- Чи потрібні лицарі сьогодні?
Слово вчителя.
«Донкіхотство» - це існування у світі ілюзій, відданість власним ідеалам, боротьба за правду, бажання бачити в людях тільки добро.
«Боротьба з вітряками»-це вже фразеологізм. Чи часто ви «боретесь з вітряками». Чи треба боротися зі злом, чи пристосовуватися до зла, несправедливості, тому що так зручно?
Сучасних диваків, мабуть, ще більше вважають диваками. Але важливо, щоб такі люди не зникли. А серед ста вітряків, які здаються велетнями, можливо ховається десять справжніх велетнів.
Нехай ми не зможемо змінити весь світ, але, якщо ми не спробуємо цього зробити, ми не варті цього недосконалого світу. А поки Дон Кіхо іде шляхом- є надія!
10. Мозговий штурм.
- Яке місце у житті людини повинні займати мрійливість і розсудливість. Доведіть.
- Чи дає Дон Кіхот мудрі поради з сторінок твору?
Дон Кіхот дає мудрі поради Санчо Панса перед вступом на посаду губернатора.
Поради героя-це свідчення мудрості автора книги.
- Чи принесли ці поради Дон Кіхота добро людям?
11.Повідомлення учня.
«…надходити треба на користь добра» (3 гл.)
Біля одного місця стояла шибениця, і стражники запитували кожного перехожого, з якою метою йому потрібно перейти через міст. Якщо людина говорила правду, пропускали, якщо брехала - вішали. Але одного разу, якійсь подорожній заявив, що прийшов до мосту з єдиною метою – щоб його повісили. Вартові не могли вирішити, що зробити. Якщо людтна сказала правду, його слід відпустити, але він сказав, що його треба повісити. Як вчинити? Санчо довго ламав голову і врешті-решт веліь відпустити подорожнього, тому що «якщо не знаєш, як вчинити, надходити потрібно на користь добра».
Слово вчителя
Якщо на початку твору ми бачимо Дон Кіхота людиною дивною, то наприкінці твору він постає людиною мудрою і радить нам не захоплюватися лицарськими романами.
У 2002 році твір Сервантеса визнано найкращим романом тисячоліття в усій світовій літературі. «Нашою Біблією» називають іспанці твір Сервантеса.
Образ Дон Кіхота – це «вічний» образ. В ньому відображено безкорисне прагнення людини захищати добро та справедливість. Образом Дон Кіхота письменник застерігає нас від захоплення віджившими ідеалами
12. Повідомлення учня з демонстрацією репродукцій «Образ Дон Кіхота у мистецтві»
Ріхард Штраус Симфонічна поема «Дон Кіхот»;
Даніель Ніколаус Ходовецький 12 ілюстрацій (гравюра на дереві, 1775р.).
Джон Вандербанк (72 ілюстрації – папір, туш)
Вільям Хоггарт (гравюра, офорт,реалізм,1738р.)
Гюстав Доре (гравюра, туш, романтизм, 1868р.)
Сальвадор Далі (літографія, туш, олівець, чорнило, булетизм (літографія); сюрреалізм, 1957р.)
Пабло Пікассо (папір, туш), 1955р
ІІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ.
Вправа «Вибери позицію». Аргументуй.
- Хто для вас є Дон Кіхот? Мрійник. Дивак. Благородна людина. Шляхетна людина. Безумець. Мудрий безумець?
ІY. Оцінювання знань учнів.
Y. Домашнє завдання: дібрати матеріал до характеристики Дон Кіхота та Санчо Панси.