Екологічний проект "Генетично модифіковані продукти в харчуванні сучасного школяра"
Коментар ( словесний супровід слайдів презентації «Екологічний проект "Генетично модифіковані продукти в харчуванні сучасного школяра": розміщена на сайті «На Урок» від18. 07. 2018 , екологія, позакласні заходи )
Слайд 2
Реалії сьогодення вимагають від молодої людини вільного й комфортного орієнтування в сучасному інформаційному просторі. Від її поінформованості залежить стиль поведінки - вона буде вмотивованою і гармонійною в довкіллі чи неузгодженою і деструктивною.
Останніми роками екологи б’ють на сполох: людство стоїть на самісінькій межі свого існування. Щоб задовольнити свої потреби та покращити умови життя, люди за допомогою свого інтелекту дедалі активніше втручаються у природне середовище , змінюючи його структуру та порушуючи стабільність екологічної системи. Розвиток цивілізації та досягнення науково-технічного прогресу невпинно загострюють взаємовідносини між природою і суспільством.
Слайд 3
Все, що штучно внесено в природне середовище, викликає неоднозначне відношення до нього. Отже, ГМО – загроза біорозмаїттю чи унікальна можливість його розвитку?
Слайд 4
Генетично модифіковані організми отримують методом трансформації за допомогою одного з способів: агробактеріальний переніс, балістична трансформація, електропорація або вірусна трансформація. Ген нарцису доданий до генотипу рису надає його зернам здатність виробляти бета-каротин, що є попередником вітаміну А. А ген корови, який з’явився в генотипі сої сприяв виробленню молочних протеїнів
Слайд 5
Сьогодні використання трансгенних організмів не хвилює тільки байдужого до середовища існування. Багато є «за» і «проти» щодо використання ГМО та доцільності їх у біосфері, невід’ємною частиною якої є людство. А діти – його майбутнє.
Слайд 6
Їх репродуктивне здоров’я, що лежить в основі відтворення нації, залежить від багатьох чинників і на 19% від стану довкілля. Наскільки збалансованими є наші взаємовідносини з природою, і чи дбаємо ми про екологічну чистоту продуктів харчування, що формують наше здоров’я? Щоб з’ясувати це - вирішила долучитися до екологічних досліджень. Мої дослідження стосуються використання ГМО в харчовому раціоні школярів.
Виконувалася робота і проводилося дослідження впродовж січня – березня 2013року в декілька етапів. Дослідження проведено в сільській місцевості в межах одного населеного пункту . У процесі роботи до досліджень залучалося чимало учнів і батьків.
Слайд 7
Мета : виявити ступінь поінформованості учнів і їх батьків щодо ГМО; оцінити значення генно-модифікованих продуктів в харчуванні учнів ЗОШ І-ІІІ ст. с. Пісочне .
Слайд 8
Завдання - Опрацювати інформацію про виникнення потреби генної модифікації і історії створення ГМО.
Слайд 9
Дослідити:
Слайд 10
За результатами анкетування місцевого населення на предмет соціологічного дослідження за темою "ГМО в продуктах харчування?", зі ста респондентів на питання «Чи маєте ви уявлення, що таке ГМО?" 20% відповіли, що нічого про це не знають ,44% - щось трохи чули, 36% уявляють, що таке ГМО .
На питання « Чи хотіли б ви більше знати про ГМО?» позитивно відповіли 100%. Отже, дві третини респондентів не володіють достатніми знаннями, щоб зробити свідомий вибір при покупці продуктів харчування.
Слайд 11
Суперечка навколо вживання генетично модифікованих продуктів точиться давно: як прихильники, так і вороги такого революційного нововведення наводять доволі вагомі аргументи. Сказати офіційно, що ГМО шкідливі, не може ніхто. Найчастіше вживається термін як «потенційно небезпечні». Щоб зробити заяву про шкоду ГМО необхідно провести тривалі і масштабні дослідження та експерименти. Станом на сьогодні вчені викладають лише деякі теорії про наслідки впливу ГМО.
За даними соціологічного дослідження на питання «Який вплив на здоров’я людини здійснюють продукти з ГМО» думки 80 опитаних респондентів розподілилися наступним чином:10% вважають, що позитивно, 74% - негативно, 16 % не володіють інформацією про можливий вплив . Отже, недовіра до ГМО доволі суттєва.
Слайд 12
На мою думку, існує три важливих фактори, які впливають на те, на чию користь школяр буде здійснювати свій вибір – вибір здорового харчування чи того, який більш доступніший:
*„гаманець” – фінансові можливості сім’ї чи конкретної особи;
*„вітрина” – наявність на споживчому ринку широкого асортименту різних продуктів;
* «рівень культури споживача» – не тільки знання про склад і властивості продуктів, але й знання про їх вплив на організм людини.
Слайд 13
Дослідження маркування продуктів харчування в магазинах і шкільній їдальні показали, що в основному продукти мають маркування «Без ГМО». Серед 15 найменувань їжі у їдальні не виявлено маркування на солі, крохмалю і дріжджах. Зі 113 найменувань продуктів 3-х магазинів без маркування виявилися жувальні гумки, Рорріпд Candy.
Отже, торговельні заклади продуктами харчування і їдальня мають марковані продукти, які повідомляють дітям і батькам про відсутність ГМО. Хоча достовірність маркування, з огляду на недостатній контроль потрапляння продуктів на прилавки магазинів, викликає певний сумнів в населення.
Слайд 14
Соціологічне опитування з приводу купівлі продуктів харчування без маркування «Без ГМО» показало, що все-таки більшість із опитаних (75% ) не беруть такий продукт взагалі, або лише інколи. Отже, це свідчить про те, що школярі не завжди відповідально відносяться до покупки продуктів харчування.
Слайд 15
Обсяг використання ГМО в продуктах харчування доволі великий. Це можуть бути м’ясні і кондитерські вироби, в склад яких входить соєва складова, також плодоовочева продукція, наприклад, консервована кукурудза.
Основний потік ГМО складають кукурудза, картопля, що ввозяться з-за кордону. Найбільш поширені ГМ сільськогосподарські рослини: соя, помідори, кукурудза, картопля, цукровий буряк, полуниця, кабачки, цикорій, пшениця.
Близько 30% кави на українському ринку – генномодифіковані. Схожа ситуація і з чаєм. Багато харчових добавок і ароматизаторів теж генномодифіковані . В газовані напої, жувальну гумку, кетчуп входить аспартам, який може бути вироблений при допомозі ГМ бактерій.
Слайд 16
Найчастіше ГМ соя може бути складовою хліба, печива, дитячого харчування, маргаринів, супів, піци, їжі швидкого приготування, м'ясних продуктів (вареної ковбаси, сосисок, паштетів), муки, цукерок, морозива, чіпсів , шоколаду, соусів, соєвого молока і т.д.
Слайд 17
Багато компаній з світовим ім’ям використовують у виробництві власної продукції ГМО
Слайд 18
Безумовно, за запахом і смаком наявність ГМ інгредієнтів визначити неможливо. Виявити ГМО в продуктах харчування можна лише за допомогою сучасних методів лабораторної діагностики. Але покупців повинні насторожити ідеально рівні помідори чи картопля, глянцеві, як на малюнку яблука чи інші фрукти, неприродних розмірів полуниця з виглядом щойно зібраної з грядки. Для оцінки безпеки генетично модифікованої продукції використовується загальноприйнятий метод порівняння з природним аналогом, що найбільш схожий за властивостями. Якщо на маркуванні вказано, що продукт вироблений в США і в його склад входить соя, кукурудза, картопля, то ймовірно він містить ГМ компоненти. Якщо на етикетці є надпис «рослинний білок» - швидше всього він містить сою і вірогідніше – трансгенну. Часто ГМО можуть ховатися за індексами Е. Однак це не означає, що всі добавки Е містять ГМО. Надпис на продукті «модифікований крохмаль» не означає, що продукт містить ГМО(його отримують хімічним шляхом без використання генної інженерії).
Слайд 19
Ознаки ГМП :
- Вони не псуються і не цікавлять комах.
- Всі ГМ овочі і фрукти зазвичай довго зберігаються (за рахунок «вклеєних» генів) і виглядають просто ідеально.
- ГМ продукти при розрізуванні не втрачають форму і не пускають сік.
Слайд 20
До харчового раціону школярів входить чимало різноманітних продуктів як рослинного так і тваринного походження. Було досліджено вживання тих, що найвірогідніше містять ГМО. Що ж їдять наші школярі? Дослідження показали, що чіпси для наших учнів не відносяться до часто вживаних продуктів.
Слайд 21
В їхньому харчовому раціоні сухарики, кетчуп теж не займають значимого місця. Солодку воду й морозиво полюбляє третина. А ось майонез і ковбаса , приблизно у половини опитаних, щотижня приходить до столу. Десята частина учнів щодня вживає в їжу продукти з ймовірним вмістом ГМО. Чай і кава у 65% школярів щоденно входить до складу їжі .
Отже, продукти, з ймовірним вмістом ГМО (м’ясні вироби, майонез,чай і кава) , складають значну частину харчового раціону учня і, очевидно, їх вплив на здоров’я не буде позитивним.
Говорячи про перспективу генетично модифікованих продуктів в Україні, можна сподіватися, що вони не витіснять звичні нам картоплю та овочі, свинину та курятину і кожна дитина матиме можливість робити свідомий вибір, які продукти їсти і де їх купувати.
Природні продукти чистіші і корисніші, і смачніші, а їх виробництво наносить мінімальну шкоду навколишньому середовищу.
Слайд 22
Результати досліджень показали, що батьки і діти погано обізнані з тим, що таке ГМО та як вони впливають на здоров′я людини і біомасу Землі, але мають підвищений інтерес до цієї проблеми. Їхнє бажання отримати більше інформації спонукає вчителів і старшокласників до проведення заходів, які б дали можливість розширити кругозір з метою використати набуті знання для організації раціонального харчування, а також сприяли б формуванню екологічної культури.
Оскільки продукти з ймовірним вмістом ГМО заполонили ринок, а маркування «Без ГМО» не завжди є достовірним, не всі інгредієнти вказуються у складі продукту, тому існує ризик придбання неякісних продуктів харчування. Поінформованість про ГМО і ГМП дає можливість дітям правильно зорієнтуватися в широкому асортименті харчових продуктів.
Здоров'я - найважливіша річ в нашому житті. Кожен з нас несе велику відповідальність за власний організм, саме тому тільки в наших інтересах знати якомога більше про шкідливий вплив, не тільки ГМО, а й інших факторів, які повсякденно зустрічаються в нашому житті.
Бережіть власне здоров’я і життя! Дбайте про безпечне довкілля!