Глущенко Альона Сергіївна
вчитель-дефектолог
«Інклюзивно-ресурсного центру» м. Бердянськ.
Електрона пошта: alyona.glushchenko@ukr.net.
«Комікси , як візуальний метод навчання дітей з порушенням зору».
Анотація:в даній статі розглядаються переваги використання коміксу, як візуального методу у навчанні дітей з порушенням зорової функції.
Ключові слова:порушення зорової функції, комікси,візуальний метод, навчання.
Інформація, сприйнята візуально, за даними багатьох досліджень, є більш осмисленою, краще зберігається у пам’яті. «Краще один раз побачити, ніж сто разів почути», – говорить народна мудрість. Порушення зору в усіх його проявах негативно впливає на провідний канал сприймня інформації про навколишній світ. Адже 80% інформації про предмети найближчого оточення людина отримує саме через зір, а зниження здатності бачити призводить до труднощів у навчальній та комунікативній діяльності.
Відповідно до міжнародної класифікації функціонування дітей і підлітків (МКФДП), ратифікованої в Україні, порушення зору визначається через порушення зорових функцій, до яких належать: функції гостроти зору, функції полів зору, якість зору; функції відчуття світла і кольору, гострота зору на відстані, монокулярний і бінокулярний зір, якість візуального зображення; такі порушення, як короткозорість, далекозорість, астигматизм, геміанопсія, дальтонізм, тунельний зір, центральна і периферична скотома, диплопія, нічна сліпота і порушення адаптації до світла. Особливого значення при цьому набуває не якісні характеристики, а можливості використання зорових функцій для навчання та повноцінного життя в соціумі.
Оптимальне поєднання словесних та візуальних методів у навчанні сприяє розвитку уваги та пам’яті. Тому уся система корекційних занять тифлопедагога базується на формуванні у дітей умінь отримувати інформацію про навколишній світ із залученням збережених аналізаторів, що підтверджує актуальність використання коміксів, як візуального методу навчання дітей з порушенням зорової функції.
Що ж таке комікс, як візуальний метод навчання дітей з порушенням зорової функції?
Ко́мікс — це серія малюнків, що розміщені в певній послідовності, які зазвичай містять короткі репліки,що складаються в зв’язну розповідь. Тексти, коміксів, мають форму «мовної бульки», яка передає основну думку певного персонажу. Під час створення ілюстрації, можливо коригувати її розмір, чіткість та контрастність, а використання фонів, що поліпшують зорове сприйняття при демонстрації об’єктів дає змогу створити умови для використання коміксів при проведенні індивідуальних та фронтальних занять з дитиною. Складність малюнків залежить від віку дитини її психофізіологічних особливостей та ступеню порушення зорової функції. У вигляді коміксів можна адаптувати та візуалізувати навіть твори класиків літератури, що значно полегшить сприймання того чи іншого тексту дитиною. Разом з цим завдяки використанню коміксу, як візуального методу можливо ознайомити дитину з предметно-просторовим оснащенням різних приміщень дитячого садку або школи.
Переваги використання коміксу, як візуального методу навчання дітей з порушенням зорової функції:
Зразки коміксів, які можна використовувати у роботі з дитиною з порушенням зорової функції.
«Мій похід до зоопарку»
«Мій день у школі»
Використана література:
Науково-методичний посібник «Діти з особливими освітніми потребами та організація їх навчання» Колупаєва А. А., Савчук Л. О.- с 20-25.
Чав’як Б.П. Основи корекційної роботи. Методичні рекомендації. – с.28. Запоріжжя, 2006.
Сєднєва В.О. Основи колекційної роботи з учнями, які мають особливості психофізичного розвитку.-с. 23-30.