Стаття "Технологія «Щоденні 5» як засіб формування творчої особистості молодшого школяра на уроках словесності"

Про матеріал
Стаття "Технологія «Щоденні 5» як засіб формування творчої особистості молодшого школяра на уроках словесності"
Перегляд файлу

ТЕХНОЛОГІЯ «ЩОДЕННІ 5» ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ МОЛОДШОГО ШКОЛЯРА НА УРОКАХ СЛОВЕСНОСТІ

С.С.Багнюк,О.А.Павлик

Проблема формування творчої особистості учнів хвилювала в різні часи не тільки відомих педагогів, але й психологів, філософів, соціологів. І сьогодні проблема творчості – одна з найактуальніших проблем освіти. З’ясування особливостей творчих здібностей, вивчення умов їх формування зумовлюються насамперед потребами практики. Саме тому з  перших років шкільного життя значну увагу потрібно приділяти не тільки здобуттю знань учнями, а й розвитку їхніх здібностей.

Реформування системи освіти в Україні, зокрема початкової, актуалізувала пошук технологій, адекватних до сучасної мети і завдань, що знайшло відображення в концепції «Нова українська школа» (2017). Розбудова нової української школи може бути ефективною за умови вивчення й упровадження в освітній процес продуктивних здобутків і досвіду зарубіжних освітніх систем із означеної проблеми. Ми зупинимося на досвіді Канади щодо технологічного забезпечення освітнього процесу в початковій школі. Варто зауважити, що на першому місці у цій системі – підготовка дитини до життя. Навчальний процес розглядається як саме життя, що ґрунтується на суб’єктності школяра. Відповідно до Державного стандарту початкової освіти (2017), читацькі й мовленнєві компетентності виокремлено в групу ключових компетентностей.

Аналізуючи такі документи, як Концепція «Нова українська школа», Державний стандарт загальної середньої освіти, навчальні програми та підручники, можна сказати, що в них передбачено формування учнів, здатних самостійно мислити, приймати сміливі і нестандартні рішення, творчо ставитись до праці. Тільки реалізовуючи ці вимоги, ми зможемо сформувати творчу особистість кожного учня.

Отже, формування творчої особистості молодшого школяра є однією з важливих проблем сучасної української початкової освіти. Розвиток творчого учня вимагає впровадження в навчально-виховний процес активних форм і методів навчання, що значною мірою могли б забезпечити формування мислення дитини, проблемного бачення, фантазії та уяви.

Студіювання наукових праць засвідчує, що проблемами розвитку творчої особистості займалося багато українських і зарубіжних науковців саме в рамках освіти Канади. Їх цікавив компаративний аналіз вітчизняної освіти зі світовою. Значний інтерес становлять напрацювання В. Хорошилової (загальноосвітні школи Канади), Л. Карпинської, Г. Воронки, І. Гушлевської (формування професійної майстерності майбутніх учителів), Майкла Фуллана (дослідження вищої освіти Канади). Однак проблема, що розкриває особливості навчання учнів початкових шкіл Канади, а саме впровадження технології Daily 5 (Щоденні 5) не була на достатньому рівні досліджена. Ця технологія ґрунтується на діяльнісному підході. Учні включаються в щоденну роботу, що виконують упродовж дня. Технологія Daily 5 передбачає щоденні п’ять видів діяльності: читання для себе, читання для когось, слухання, робота зі словами, письмо для себе. Кожен із цих видів роботи учні мають виконати впродовж дня. Як засвідчує компаративний аналіз, зроблений Дж.Лаенз, лише 20% учнів початкової школи України готові до таких видів діяльності [6]. Тому ця проблема є актуальною у теорії та має практичну значущість.

Як свідчить аналіз наукової літератури, поняття "творча особистість" постає сьогодні основним, центральним поняттям педагогіки і психології. Питання формування творчої особистості розглядаються в дослідженнях Б. Ананьєва, Ю. Бабанського, І. Беха, Г. Айзенка, А. Маслоу, К. Роджерса, Д. Шеренберга, В. Андреєв, Г. Костюк та ін. Причому науковці розглядають його як у широкому, так і вузькому розумінні.

Так, у широкому розумінні творча особистість – це креативна особистість, яка внаслідок впливу зовнішніх факторів набула необхідних для актуалізації творчого потенціалу людини додаткових мотивів, особистісних утворень, здібностей, що сприяють досягненню творчих результатів в одному чи кількох видах творчої діяльності [4, с.12].

Якщо розглядати творчу особистість у вузькому контексті, то вона характеризується наявністю таких творчих якостей:

  •                 спостережливість, здатність побачити незвичайне у звичайному;
  •                 розвинена уява, вміння фантазувати;
  •                 розвинене мовлення, образне мислення;
  •                 допитливість, пізнавальний інтерес.

Згідно з психолого-педагогічною теорією А. Матюшкіна психологічні передумови розвитку і становлення творчої особистості включають такі компоненти: 1) домінування пізнавальної мотивації; 2) дослідницька спрямованість миследіяльної активності; 3) можливість досягнення нестандартних рішень; 4) можливість прогнозування і передбачення результату пошуку (творчості, дослідження); 5) здібність до створення ідеальних еталонів, що можуть забезпечити високі естетичні, етичні й інтелектуальні оцінки [7, с.125-149].

Навчально-творча діяльність повинна бути спрямована на вирішення навчально-творчих задач в умовах педагогічної системи школи. Ця система має бути орієнтована на максимальне використання самоупорядкування особистості педагога та школяра як суб’єктів творчої діяльності. У цьому випадку можливе формування творчої особистості, якій властиві, на думку В.І.Барко, такі риси: готовність до ризику; імпульсивність та незалежність суджень; почуття гумору; сміливість уяви та думки; самобутність [3, с. 15-18].

Потреба виховувати творчу, освічену, культурну особистість, здатну висловлювати свої думки оригінально, креативно, мислити творчо, діяти впевнено в різних ситуаціях, зумовила те, що ми звернули увагу на інноваційну технологію «Щоденні 5».

«Щоденні 5» (Daily 5) – це методична система, яку використовують у таких країнах світу, як Канада, Британія, Америка і Австралія. Вона розвиває самостійність, креативність, уміння мислити нестандартно. Ця система складається з п’яти видів діяльності – «Письма для себе», «Читання для себе», «Читання для когось», «Роботи зі словами» і «Слухання», які діти виконують щодня, під час уроків чи групи продовженого дня. Наприклад, щодня читають по 3-5-7 (а в четвертому класі і двадцять) хвилин, пишуть, слухають [8].

Дуже цікавою є думка М. Пристінської, про те, що кожен вид діяльності сприяє відпрацьовуванню в дитини самостійності, витримки, зосередженості у процесі читання і письма протягом тривалого часу. Завдання, що виконують школярі під час Daily 5, можна обирати [5]. На нашу думку, це підвищує мотивацію, прискорює творчий та інтелектуальний розвиток дітей.

Кожна діяльність розрахована на певний час (до 20 хв). Після довготривалого відпочинку учні можуть зосередити свою увагу лише на досить короткий час, навіть діти старшого віку. Відпрацювання витримки під час впровадження Daily 5 відбувається від 8 до 12 тижнів. На початку цього процесу школярів об’єднують в одне велике коло. Після цього вчитель об’єднує  учнів у групи для виконання навчальних завдань. одні пишуть, інші читають для когось, треті слухають. Через певний час знову сходяться в коло. Потім знову розходяться. І так триває до того часу, допоки кожен учень виконає всі п’ять видів діяльності.

Технологія «Щоденні 5» зумовлює покроковість процесу навчання кожної дитини, виявляє її сильні та слабкі сторони. Спостерігаючи за кожним учнем, педагог може надавати індивідуальну допомогу, обирати та надавати індивідуальні завдання, допомагати розкривати та висловлювати власну думку.

На нашу думку, ключова ідея даної системи – свобода вибору для учня.  Ми погоджуємося з думкою Р. Алінгтона про те, що важливим моментом у цій діяльності є те, що вчитель не критикує роботу учнів, не виправляє помилки, не обмежує їх в обсязі написання роботи [1]. Безперечно, це навчання, яке спрямоване на розвиток в учнів не тільки читацьких і мовленнєвих умінь та навичок; вміння працювати самостійно, але й формування творчої особистості кожного школяра під час активної діяльності.

Таким чином, аналіз психолого-педагогічної літератури показав, що «творча особистість» - це особистість, межі творчості якої охоплюють дії від нестандартного розв’язання простого завдання до нової реалізації унікальних потенцій у певній галузі, і як людину, яка володіє певним переліком якостей, а саме рішучістю, вмінням не зупинятись на досягнутому, сміливістю мислення, вмінням бачити за межі того, що бачать його сучасники і що бачили його попередники. Також дуже важливим є те, що «творча особистість» - поняття динамічне, тому її треба формувати і  розвивати, використовуючи для цього ефективні методи і засоби активізації творчої діяльності дитини.

Розвиток творчої особистості передбачає впровадження в навчальну практику гуманістичного принципу організації освіти, коли в центрі навчально-виховного процесу знаходиться особистість учня з її потребами, інтересами і можливостями. Для розвитку творчої особистості учнів згідно з Концепцією «Нова українська школа», Державним стандартом початкової загальної освіти, навчальною програмою та підручником необхідно використовувати такі методи і прийоми, які б сприяли активізації пізнавальної й емоційно-чуттєвої сфери учнів, залученню їх до діалогічної взаємодії з текстом, самовираженню у творчій діяльності.

Використання у щоденній роботі технології Daily 5 допомагає виробити в учнів уміння працювати самостійно, робити власний вибір, глибоко висловлювати думки щодо певного питання чи проблеми, аналізувати, й приймати рішення. Вправляння в самостійній діяльності стимулює потребу в оцінці власних сил, і пошуку взаємодії з учителями задля консультації, підтримки, допомоги. Це забезпечує для вчителя можливість приділяти більше часу тим учням, які потребують уваги: виявити, як учні працюють у групах, комунікують, аналізують опрацьований матеріал тощо.

Аналізуючи передовий педагогічний досвід, можна сказати, що з метою формування творчої особистості ефективним і доцільним, на нашу думку, буде використання інноваційної методичної системи «Щоденні 5». Оскільки розробок з даної системи майже не існує в сучасній українській школі, їх запровадження і введення в освітній процес є нагальним завданням. Можемо зауважити, що використання цієї технології у процесі навчання сприятиме розвитку самостійності, креативності, уміння мислити нестандартно, кращому засвоєнню навчальної інформації та формуванню творчої особистості молодшого школяра. Стаття не вичерпує всіх аспектів дослідження. Перспективним вважаємо вивчення проблеми формування творчої особистості в умовах безперервної мовної освіти засобами інноваційних технологій.

Література

  1. Allington Richard L., and Patricia M. Cunningham. 2007. Schools That Work: Where All Children Read and Write. 3rd ed. Boston, MA: Allyn & Bacon.
  2. Young Jon. Systems of Educating Teachers: Case Studies in the Governance of Initial Teacher Education / Jon Young // Canadian Journal of Educational Administration and Policy. – 2004. – V. 32. – P. 10–16.
  3. Барко В. І. Як визначити творчі здібності дитини? / В. І. Барко. – К. Каравела, 1991. – 78 с.
  4. Бублій О. А. Розвиток творчих здібностей учнів / О. А. Бублій // Нива знань. – 2005. -  № 3. -  С. 30-32.
  5. ІІІ серпневий інтернет-марафон «Сучасні методи розвитку мовлення і навчання читанню в початковій школі» Марина Пристінська – заступник директора НВК «Новопечерська школа» [Електронний ресурс].  – 2016. -  Режим доступу до ресурсу:  http://www.edustartup.com.ua/.
  6. Лаенз Дж. Система професійної підготовки вчителів у Канаді / Дж. Лаенз // Освіта і управління. – 2007. – Т. 1. – Ч. 4. – С. 163–169.
  7. Матюшкин А. М. Мышление, обучение, творчество / А. М. Матюшкин. – М.: Москва - Воронеж, 2009. - 720 с. 
  8. Пристінська М. Хочеш змін? Дій!  [Електронний ресурс] - 2017. -  Режим доступу до ресурсу: http://svitlanagalata.blogspot.com/2018/01/blog-post.html


Багнюк Світлана Сергіївна– учитель початкових класів Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 108.

Павлик О.А., кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри початкової освіти Криворізького державного педагогічного університету.

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
17 травня 2020
Переглядів
1729
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку