К. Конраді
На етапі підготовки до педради увазі педколективу та наших старшокласників було запропоновано декілька дискусійних питань з теми «Яким має бути комунікативнодіяльнісно зорієнтований урок?» для обговорення. І сьогодні ми перш за все завершимо обмін думками та підведемо підсумки нашої дискусії.
Як ви думаєте, якою має бути роль вчителя у процесі розбудови НУШ? Чи згодні ви із думкою Уілла Річардсона, колишнього учителя, нині відомого у США реформатора освіти: «Учителі — вже не найрозумніші люди в тому, що стосується знання програми й навчального матеріалу, якщо під час заняття в класі є доступ до Інтернету»? (Обмін думками)
А що б ви сказали у відповідь на думку Олександра Елькіна, натхненника і організатора руху EdCamp в Україні: «Сучасний український вчитель має сам бути учнем. Адже розвиток — це найбільший дар для кожного. І тільки коли ми інвестуємо в кращу версію себе, зможемо приносити користь іншим. Оскільки педагогічна професія — це служіння суспільству і країні, то сучасний вчитель має постійно
змінюватися і розвиватися»? (Обмін думками)
«Завдання вчителя тепер — не просто передавати знання, а бути фасилітатором, модератором, помічником, щоб навчити дітей самостійно здобувати інформацію», ці слова теж належать Олександру Елькіну. А що ви думаєте з цього приводу? (Обмін
думками)
«Метою повної загальної середньої освіти є всебічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності.
Досягнення цієї мети забезпечується шляхом формування ключових компетентностей, необхідних кожній сучасній людині для успішної життєдіяльності…»
Ключові компетентності: чи потрібні вони насправді нашим випускникам? (Обмін думками)
А що думають самі «без п'яти хвилин» випускники? Давайте послухаємо. (Демонстрація відеозапису інтерв'ю з випускниками школи)
Яке враження в Вас від думок десятикласників? (Обмін думками)
За яких умов, на ваш погляд, можна досягти консенсусу між двома основними суб'єктами освітнього процесу — учнями та вчителем? (Обмін думками)
“Справжнє викладання і навчання завжди пов’язані зі співпрацею, і що більшу залученість передбачає навчальний процес, то він ефективніший. Саме цей принцип лежить в основі EdCamp”, - зауважує один із ініціаторів громадського руху EdCamp у Сполучених Штатах Америки Кен Робінсон, автор книги “Школа майбутнього”.
Освітня програма нашої школи наголошує на тому, що «необхідною умовою формування компетентностей є діяльнісна спрямованість навчання, яка передбачає постійне включення учнів до різних видів педагогічно доцільної активної навчально-пізнавальної діяльності, а також практична його спрямованість»
Шановні колеги! Чи є місце виходу із даної проблемної ситуації комунікативно-діяльнісному підходу до організації освітньої діяльності школи? Аргументуйте, будь ласка, свою точку зору. (обмін думками)
Існує думка, що комунікативно-діяльнісний підхід до організації освітнього процесу – це те, що є необхідним у викладанні саме іноземних мов. А що думаєте ви з цього приводу? (обмін думками)
Наскільки, на ваш погляд, актуальним є застосування такого підходу до організації освітньої діяльності учнів при вивченні всіх інших навчальних дисциплін в контексті завдань Нової української школи? Чому саме сьогодні це може бути дуже актуальним? (обмін думками)
Яким, на вашу думку, має бути урок, побудований за комунікативно-діяльнісним підходом? Чи може такий урок бути традиційним за своєю структурою? Чи згодні ви із твердженням, що сучасний урок – основа ефективної та якісної освіти? (обмін думками) Отже, підводячи підсумки нашої дискусії, пропоную відобразити ваше бачення компетентнісно зорієнтованого освітнього середовища (умовну модель сучасного уроку) на основі комунікативно-діяльнісного підходу до організації навчального процесу у форматі інтелект-карти.
навчання, що полягає в такій організації освітнього середовища, коли засвоєння навчального матеріалу відбувається безпосередньо в процесі комунікативної (реальної або модельованої) діяльності з метою оволодіння комунікативним уміннями й навичками. КДП спрямований, перш за все, на формування та розвиток в учнів комунікативної компетентності – здатності користуватися мовою залежно від конкретної ситуації, в тому числі й термінологією конкретної навчальної дисципліни.
Організація роботи п’ять локацій, кожна з яких обирає собі спікера та займається створенням моделі комунікативнодіяльнісно спрямованого уроку за наступними модулями: модуль самовизначення до діяльності, актуалізації та постановки проблеми; модуль опанування нового матеріалу та побудови проекту виходу із утруднення; модуль практики та самореалізації; модуль спостереження та діагностики; модуль узагальнення і систематизації. За 15 хвилин ви маєте презентувати аудиторії результат роботи у вигляді інтелекткарт, за допомогою яких ми спробуємо побудувати загальну інтелект-карту.
Лабораторно-практична робота з моделювання фрагментів
комунікативно-діяльнісно зорієнтованого уроку
з використанням новітніх методів
організації освітнього простору у форматі
Нової української школи
Презентація результатів лабораторно-
практичної роботи з моделювання фрагментів комунікативно-
діяльнісно зорієнтованого уроку
з використанням новітніх методів
організації освітнього простору у
форматі НУШ
Висновки
§ Практика викладання базових дисциплін у 5-11 класах дає підстави для висновків про те, що комунікативно-діяльнісний підхід до організації освітнього процесу є одним з найбільш дієвих засобів у формуванні та розвитку в учнів ключових компетентностей.
§ Водночас, результати внутрішнього моніторингу якості освітньої діяльності та якості освіти свідчать і про те, що не на кожному уроці створюються оптимальні умови для запровадження комунікативно-діяльнісного підходу до організації компетентнісно зорієнтованого освітнього середовища в контексті завдань Нової української школи.
Резерви і можливості по оптимізації роботи щодо створення компетентнісно зорієнтованого освітнього середовища на основі комунікативно-діяльнісного
підходу до організації навчального
процесу з метою підготовки учнів школи до самореалізації у сучасному соціумі
Організація дієвого науково-методичного супроводу підвищення рівня професійної майстерності педагогічних кадрів в контексті завдань НУШ:
• Оптимізація практичної діяльності предметних МО щодо ефективного використання потенціалу інноваційних педагогічних технологій для створення компетентнісно зорієнтованого освітнього простору на основі комунікативно-діяльнісного підходу до організації навчально-пізнавальної діяльності учнів на всіх ступенях навчання.
• Неухильне дотримання єдиних вимог до усного та писемного мовлення як необхідної умови організації освітньої діяльності на основі комунікативно-діяльнісного підходу .
• Проведення майстер-класів з тем:
ü «Створення компетентнісно спрямованого освітнього простору на основі комплексного застосування інтегрованого, особистісно зорієнтованого та комунікативно-діяльнісного підходів»;
ü «Технологія використання онлайн-інструментів для організації компетентнісно зорієнтованого освітнього середовища на основі комунікативно-діяльнісного підходу до організації освітнього процесу»;
ü «Технологія використання інтелект-карт як інструменту педагогічного менеджменту та ефективної роботи з інформацією в освітній діяльності».