Компетентнісне завдання з української мови
Клас: 5
Тема. Узагальнення вивченого про текст, тему та ідею тексту
Мета: перевірити засвоєння знань про текст, тему та ідею тексту
Мотивація: Багато дітей дозволяють собі ображати батьків словами. Переконати їх у тому, що словом можна поранити найріднішу людину.
Прочитати текст і виконати завдання 1-8 до нього.
Одного разу Син згарячу сказав Матері образливе, грубе слово. Заплакала мати. Схаменувся Син, жаль стало йому Матері. Ночей не спить - мучить його совість, адже це він образив Матір.
Йшли роки. Настав час Синові їхати в далекий край. Поклонився Син Матері низько до землі й говорить:
- Забудьте, Мамо, що я сказав вам образливе слово.
Задумалась Мати, геть посмутніла. На її очах з'явилися сльози. Каже вона Синові:
- Хочу забути, Сину, але не можу. Рана від колючки загоїться й сліду не залишиться. А рана від слова заживає, проте слід глибокий зостається (За В. Сухомлинським).
1. Дібрати до поданого тексту заголовок ____________________________________
2. Визначити тему тексту, сформулювати та записати
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Визначити ідею (головну думку тексту) та записати
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Який тип мовлення покладено в основу тексту?
а) розповідь, б) опис , в) роздум
5. Записати (цифрою) із кількох мікротем складається текст?___________
6. Вказати до якого стилю мовлення належить текст __________________________
7. Записати 3 питання, які можна поставити до тексту. Наприклад: Чому заплакала мати?_____________________________________________________________________________________________________________________________________________8. Вибрати речення, яке потребує редагування:
а) У серці кожної людини живе віра в торжество добра.
б) Кожна людина повинна бути гуманною і людяною у ставленні до інших.
в) Казки В. Сухомлинського навчають доброти і людяності.
г) Ніщо так не прикрашає людину, як доброта.
9. У завданні допущено помилки. Знайти і виправити їх. Записати правильний, на вашу думку, варіант тексту.
У Хлопчика заболіла Мама. Зажурився син. Думає, чим би потішити Маму? Прийшов він до неї, сів біля постелі й каже:
— Мамо хочеш, я намалюю тобі сад? Тобі полегшає. Ти думатимеш, що гуляєш у саду.
Узяв Хлопчик великий аркуш бумаги, намалював вишню з червоними черешнями, яблуню з рожевими грушками. Намалював і вулик, і бджоли, і небо синє-синє.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінювання завдання:
правильне виконання 1-8 завдань оцінюється в 8 балів (кожне завдання - 1 бал).
На оцінювання 9 завдання впливає виконання всіх умов:
3б – знайдено усі помилки, записано правильний варіант тексту.
2б– знайдено три помилки, записано частково правильний варіант тексту.
1б–знайдено дві помилки, записано частково правильний варіант тексту.
0б – виконано неправильно.