Ієрархія компетентностей: ключові компетентності - відносяться до загального змісту освіти; загальнопредметні компетентності - відносяться до певного кола навчальних предметів та освітніх галузей; предметні компетентності - частки стосовно двох попередніх рівнів компетентності, що мають конкретний опис і можливість формування в рамках навчальних предметів.
1. Ціннісно-смислова компетентність - пов'язана з ціннісними орієнтирами учня, його здатністю бачити та розуміти навколишній світ. 2. Загальнокультурна компетентність. Коло питань, в яких учень повинен бути добре обізнаний, мати пізнання та дуже широкий досвід діяльності: це особливості національної та загальнолюдської культури, духовно-моральні основи життя людини й людства. 3. Навчально-пізнавальна компетентність. Це сукупність компетентностей учня у сфері самостійної пізнавальної діяльності, що включає елементи логічної, методологічної, евристичної, загальнонавчальної діяльності. 4. Інформаційна компетентність.Це вміння самостійно шукати, аналізувати та відбирати необхідну інформацію.
5.Комунікативна компетентність. Включає знання необхідних мов, способів взаємодії з оточуючими й окремими людьми та подіями, навички роботи у групі. 6. Соціально-трудова компетентність означає володіння знаннями та досвідом у сфері громадянсько-суспільної діяльності (виконання ролі громадянина, спостерігача, виборця, представника тощо), у соціально-трудовій сфері (права споживача, покупця, клієнта, виробника), у сфері сімейних стосунків та обов'язків. 7.Компетентність особистісного самовдосконален-ня спрямована на засвоєння способів фізичного, духовного й інтелектуального саморозвитку, емоційної саморегуляції та самопідтримки.
Навчальні досягнення учнів за компетентнісним підходом ***Знання*** «Я знаю… (факти, відомості, ознаки, поняття)» ***Діяльність*** «Я знаю, як це зробити… Я вмію… Я можу… Я роблю…» ***Творчість *** «Я створюю…Я придумую… Я змінюю… Я знаходжу… Я доповнюю…» ***Ставлення*** «Я прагну до… Я хочу досягти… Я ціную… Я схвалюю… Я заперечую… Я думаю інакше…»
Вимоги до сучасного уроку, зорієнтованого на реалізацію компетентнісного підходу - формування навичок роботи з різними джерелами інформації; - використання життєвого досвіду; - творче застосування набутих знань на практиці; - підвищення рівня мотивації учнів ; наявність контролю та взаємоконтролю за процесом навчання; формування моральних цінностей особистості; розвиток соціальних і комунікативних здібностей учнів.
Конструювання сучасного уроку в контексті компетентнісного підходу - чітке формулювання мети, завдань, типу, форми проведення уроку; - конкретизація методів, прийомів; - запис дій учителя та передбачення дій учнів; - раціональний розподіл часу; - виділення структурних елементів навчальної діяльності.
Моделювання сучасного уроку в контексті компетентнісного підходу: - чітке визначення місця уроку і в змістовому, і в методичному аспектах у межах навчального курсу, розділу, теми; - формулювання загальної мети вивчення матеріалу; - вибір педагогічних методів, прийомів, технологій, використання яких забезпечить досягнення поставленої мети найбільш раціональним шляхом.
Проектування сучасного уроку в контексті компетентнісного підходу: визначення виховних і розвивальних завдань; прогнозування результатів; опрацювання змістової частини матеріалу; визначення методів, прийомів роботи; прогнозування навчальних та загальних компетентностей, які формуються на уроці