“Компетентнісний підхід в освіті” Виконала вчитель початкових класів Дербак О.В.
Номер слайду 2
Нині у світовій практиці ефективність освіти пов’язується з реалізацією компетентнісного підходу. Компетентність - це загальна здатність, що базується на знаннях, досвіді, цінностях, здібностях, набутих завдяки навчанню.
Номер слайду 3
Компетентність “… базується на знаннях, досвіді, цінностях, здібностях…”; “… не зводиться тільки до знань і навичок, а належить до сфери складних умінь і якостей особистості”; “… вміння – це компетенція в дії”.
Номер слайду 4
Компетентність – нова одиниця виміру освіченості людини, результат навчання, який дозволяє діяти в проблемних ситуаціях.
Номер слайду 5
Компетентнісний підхід- спрямованість освітнього процесу на формування й розвиток ключових і предметних компетентностей особистості.
Номер слайду 6
Ієрархія компетентностей: ключові компетентності - відносяться до загального змісту освіти; загальнопредметні компетентності - відносяться до певного кола навчальних предметів та освітніх галузей; предметні компетентності - частки стосовно двох попередніх рівнів компетентності, що мають конкретний опис і можливість формування в рамках навчальних предметів.
1. Ціннісно-смислова компетентність - пов'язана з ціннісними орієнтирами учня, його здатністю бачити та розуміти навколишній світ. 2. Загальнокультурна компетентність. Коло питань, в яких учень повинен бути добре обізнаний, мати пізнання та дуже широкий досвід діяльності: це особливості національної та загальнолюдської культури, духовно-моральні основи життя людини й людства. 3. Навчально-пізнавальна компетентність. Це сукупність компетентностей учня у сфері самостійної пізнавальної діяльності, що включає елементи логічної, методологічної, евристичної, загальнонавчальної діяльності. 4. Інформаційна компетентність.Це вміння самостійно шукати, аналізувати та відбирати необхідну інформацію.
Номер слайду 9
5.Комунікативна компетентність. Включає знання необхідних мов, способів взаємодії з оточуючими й окремими людьми та подіями, навички роботи у групі. 6. Соціально-трудова компетентність означає володіння знаннями та досвідом у сфері громадянсько-суспільної діяльності (виконання ролі громадянина, спостерігача, виборця, представника тощо), у соціально-трудовій сфері (права споживача, покупця, клієнта, виробника), у сфері сімейних стосунків та обов'язків. 7.Компетентність особистісного самовдосконален-ня спрямована на засвоєння способів фізичного, духовного й інтелектуального саморозвитку, емоційної саморегуляції та самопідтримки.
Номер слайду 10
Компетентнісний підхід тісно пов’язаний із особистісно орієнтованим і діяльнісним підходами
Номер слайду 11
Навчальні досягнення учнів за компетентнісним підходом ***Знання*** «Я знаю… (факти, відомості, ознаки, поняття)» ***Діяльність*** «Я знаю, як це зробити… Я вмію… Я можу… Я роблю…» ***Творчість *** «Я створюю…Я придумую… Я змінюю… Я знаходжу… Я доповнюю…» ***Ставлення*** «Я прагну до… Я хочу досягти… Я ціную… Я схвалюю… Я заперечую… Я думаю інакше…»
Номер слайду 12
Вимоги до сучасного уроку, зорієнтованого на реалізацію компетентнісного підходу - формування навичок роботи з різними джерелами інформації; - використання життєвого досвіду; - творче застосування набутих знань на практиці; - підвищення рівня мотивації учнів ; наявність контролю та взаємоконтролю за процесом навчання; формування моральних цінностей особистості; розвиток соціальних і комунікативних здібностей учнів.
Номер слайду 13
Конструювання сучасного уроку в контексті компетентнісного підходу - чітке формулювання мети, завдань, типу, форми проведення уроку; - конкретизація методів, прийомів; - запис дій учителя та передбачення дій учнів; - раціональний розподіл часу; - виділення структурних елементів навчальної діяльності.
Номер слайду 14
Моделювання сучасного уроку в контексті компетентнісного підходу: - чітке визначення місця уроку і в змістовому, і в методичному аспектах у межах навчального курсу, розділу, теми; - формулювання загальної мети вивчення матеріалу; - вибір педагогічних методів, прийомів, технологій, використання яких забезпечить досягнення поставленої мети найбільш раціональним шляхом.
Номер слайду 15
Проектування сучасного уроку в контексті компетентнісного підходу: визначення виховних і розвивальних завдань; прогнозування результатів; опрацювання змістової частини матеріалу; визначення методів, прийомів роботи; прогнозування навчальних та загальних компетентностей, які формуються на уроці