КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНИЙ УРОК
Компетентність як педагогічне явище.
Які компетентності слід розвивати на уроці?
Компетенція:
– добра обізнаність із чим – небудь;
– коло питань, у яких особа має знання, досвід.
Компетентність:
– володіння знаннями, які дають змогу розмірковувати, діяти компетентно.
Компетентний:
– який має достатні знання в якій-небудь галузі;
– який з чим-небудь добре обізнаний, тямущий, обізнаний, досвідчений;
– який може за своїми знаннями щось здійснювати, приймати рішення.
Кожна компетентність побудована на поєднанні:
Сучасний урок – це урок демократичний. Він проводиться не для учнів, а разом із ними. Його характеризує не навчання словом, а навчання справою.
Особливістюсучасного уроку є:
Компетентнісна спрямованість, що стає особливо актуальною в умовах модернізації освіти й сприяє формуванню ключових та предметних компетентностей
Діяльнісний, текстоцентричнийта синергетичний підходи.
У зв’язку з цим змінюється змістовна лінія уроку, по-іншому викладається структура навчального матеріалу, модель уроку видозмінюється. Учитель, виконуючи одну зі своїх функцій – проектування педагогічної діяльності, вносить корективи як у формальну частину поурочного плану, так і в аналітичну (діагностичну), змістову лінію.
Кожен урок має сприяти ефективній реалізації основних функцій дидактичного процесу:
Структура сучасного компетентнісно зорієнтованого уроку повинна відображати не стільки зовнішні прояви діяльності вчителя й учнів, скільки сутність процесів, з якими пов’язані методична творчість учителя й активна навчально-пізнавальна діяльність учнів, її логіка. Урок має відображати логіку засвоєння його змісту та керівництва вчителем цією роботою, досягнення мети через систему дидактичних завдань. Кожне з цих завдань спрямоване на досягнення якоїсь проміжної мети, формування ключових та предметних компетентностей, роботу над певним змістом, тому йому відповідає певна частина в побудові уроку.
М О Д Е Л Ь
конспекту компетентнісно зорієнтованого уроку
Тема.
Мета триєдина (навчальна, розвивальна, виховна):
містить ключові та предметні компетентності;
у визначенні мети оперуємо словами: “спонукати”, “сприяти”, “допомогти”, “створити умови”тощо, замість звичних “навчити”, “розвивати”, “формувати”, “виховувати.”
Цілі навчання формулюємо не з погляду педагога, а з позиції учня як очікуваних результатів діяльності (учень знатиме, умітиме, розрізнятиме тощо).
Змістові лінії«Екологічна безпека і сталий розвиток» і «Здоров'я і безпека» «Громадянська відповідальність» «Підприємливість та фінансова грамотність».
Тип уроку.
Методи та прийоми:
Хід уроку
Завдання вчителя навчити учнів:
ставити цілі;
усвідомлювати мотиви;
розуміти завдання;
знаходити способи його виконання;
здійснювати самоконтроль і самооцінку.
Етапи уроку
І. Етап орієнтації, мотивації діяльності:
-забезпечення емоційної готовності учнів до заняття (створення сприятливої атмосфери, налаштування на позитивну співпрацю за допомогою прийомів: епіграфів, інтелектуальної розминки тощо);
- актуалізація знань, особистого досвіду учнів;
- мотивація (прийоми: постановка проблемних питань, зв’язок з життям, з майбутнім залученням досвіду, парадоксальність фактів, рольові ігри тощо).
Орієнтація на навчання та мотивація учнівської діяльності не повинна обмежуватися лише початковим етапом, а здійснюватися впродовж цілого уроку.
ІІ. Етап цілевизначення і планування:
- формулювання мети та очікуваних результатів;
- планування навчальної діяльності;
- прогнозування змісту і результатів діяльності;
- методи і прийоми: формулювання очікуваних результатів, випереджувальні завдання, повідомлення, реферати, використання наочних посібників, самостійні завдання, обговорення і складання плану роботи.
ІІІ. Етап цілереалізації (опрацювання навчального матеріалу):
- вибір змісту навчального матеріалу: теоретичний (теоретичні знання), емпіричний (аналіз навчального матеріалу), практичний (знання способів діяльності, вміння тощо);
- вибір методів навчання, адекватних цільовим завданням за їх дидактичними функціями (засвоєння, формування, узагальнення);
- вибір форм організації навчальної діяльності учнів (індивідуально-самостійна, парна, групова, загальнокласна, фронтальна чи їх оптимальне поєднання) адекватно змісту та методам роботи;
- при виборі змісту, методів і форм орієнтація на цільову установку й уявлення очікуваного результату спільної діяльності.
ІV. Етап рефлексивно-оцінювальний:
- підведення підсумків (прийоми: бесіда, відповіді на запитання щодо змістовного аспекту уроку (наскільки корисним вивчений матеріал? Де на практиці можна застосувати тощо);
- рефлексія - усна й письмова, інтелектуальна і емоційна (прийоми: висновки, есе, синквейн, “лист побажань”, “шкала ефективності” тощо);
- оцінювання навчальної діяльності (не тільки кінцевого результату (підсумкове), а й роботи в процесі уроку (формувальне).
V. Етап повідомлення домашнього завдання
Інструктаж щодо виконання.
Мотивування необхідності виконання.
Диференціація (варіативність і різноманіття):
- обов’язкова й варіативна частина;
-різнорівневі завдання (обов’язковий мінімум, тренувальний, творчий).
Нестандартність подачі домашнього завдання.