Динамічні зміни життя, постійне оновлення інформації та колосальні темпи її накопичення зумовлюють потребу в таких фахівцях і членах суспільства, які здатні гнучко й оперативно адаптуватися до нових умов, адекватно реагувати на нові завдання, критично ставитися до інформації, що поширюється засобами мас-медіа, рекламою, навчатися протягом свого життя, розвиватися і творити.
Компетентнісний підхід в освіті – відповідь на вимоги часу.
Аби досягти позитивного результату в житті, особистість повинна навчитися застосовувати знання творчо, перебуваючи в ситуації постійного пошуку, вибору, що вимагає дисциплінованості, вміння працювати в колективі, комунікабельності, широти, глибини, креативності мислення. Сформувати таку людину можна, тільки розвинувши в ній відповідні компетентності:
- соціальні (здатність до співробітництва в групі та команді, мобільність, уміння адаптуватись і визначати особисті цілі та виконувати різні ролі й функції в колективі, планувати, розробляти й реалізовувати соціальні проекти індивідуальних і колективних дій; уміння визначати й реалізовувати мету комунікації в залежності від обставин; підтримувати взаємини; розв’язувати проблеми в різних життєвих ситуаціях, розуміння й пошанування загальнолюдських і національних цінностей, іншої особистості, її права на власну думку, власне світобачення);
- навчальні (вміння здобувати інформацію з різноманітних джерел різними способами, виділяти головне, аналізувати, оцінювати, використовувати на практиці; складати алгоритм навчальної діяльності; здійснювати навчальну діяльність у взаємодії; прогнозувати результат такої діяльності, докладати зусилля до його досягнення; формулювати, висловлювати, доводити власну думку; здатність навчатися протягом усього життя, підвищувати професійний рівень);
- здоров’язбережувальні (здатність зберігати фізичне, соціальне, психічне та духовне здоров’я – своє та інших людей);
- полікультурні (знання, розуміння, поважання власної та інших культур, орієнтація в світовому культурному просторі);
- комунікативні (вміння спілкуватися, співпрацювати в колективі, прислухатися і враховувати чужу думку);
- ділові (ініціативність, активність, критичність та креативність мислення, готовність відстоювати свою думку, працювати в умовах жорсткої конкуренції);
- інформаційні (вміння здобувати й переробляти інформацію);
- самоорганізації (готовність до постійного підвищення загальноосвітнього й професійного рівня, самоосвіти й самонавчання, самореалізації).
- компетентність щодо інформаційних і комунікативних технологій/ інформаційно-цифрова (уміння використовувати джерела інформації, зокрема ІКТ, для власного розвитку, технічна компетентність, уміння раціонально використовувати комп’ютер/гаджети для пошуку, опрацювання й систематизації, зберігання й передавання інформації, оперувати технологіями та знаннями, що задовольнять потреби інформаційного суспільства);
Загальнопредметні компетенції з біології:
Шляхи формування компетентностей:
Відповідно весь навчальний процес повинен будуватися, маючи на меті, як кінцевий результат, вироблення важливих ключових компетентностей, з обов’язковим урахуванням психофізіологічних особливостей школярів, їхніх ціннісних орієнтацій, максимальним наближенням до життєвих реалій.
Особливості методики
Освітній процес будується на навчальному діалозі учня й учителя, спрямованому на спільне конструювання програмової діяльності. При цьому обов'язково враховують індивідуальну схильність учня до змісту, вигляду та форми навчального матеріалу, його мотивацію, прагнення використовувати набуті знання самостійно, за власною ініціативою, в ситуаціях, не заданих навчанням.
Оскільки центром усієї освітньої системи в цій технології є індивідуальність дитини, то її методична основа полягає в індивідуалізації та диференціації навчального процесу. Початковим пунктом будь-якої предметної методики є розкриття індивідуальних особливостей і можливостей кожного учня. Потім визначають структуру, в якій ці можливості оптимально здійснюватимуться.
Технологія особистісного орієнтованого освітнього процесу припускає спеціальне конструювання навчального тексту, дидактичного матеріалу, методичних рекомендацій до його використання, типів навчального діалогу, форм контролю особистого розвитку учня під час оволодіння знаннями. Тільки за наявності дидактичного забезпечення, що реалізовує принцип суб'єктної освіти, можна говорити про побудову особистісно орієнтованого процесу.
Основні вимоги до розробки дидактичного забезпечення особистісно - зорієнтованого освітнього процесу
• навчальний матеріал (характер його подання) має забезпечувати виявлення змісту суб'єктного досвіду учня, включаючи досвід його попереднього навчання;
• виклад знань у підручнику (вчителем) повинен бути спрямований не лише на розширення їх обсягу, структуризацію, інтеграцію, узагальнення предметного змісту, але й на перетворення наявного досвіду кожного учня;
• під час навчання необхідно постійно узгоджувати досвід учня з науковим змістом пропонованих знань;
• активне стимулювання учня до самооцінної освітньої діяльності має забезпечувати можливість самоосвіти, саморозвитку, самовираження під час оволодіння знаннями;
• навчальний матеріал слід організувати так, щоб учень мав можливість вибору під час виконання завдань, розв'язання задач;
• необхідно стимулювати учнів до самостійного вибору й використання найбільш значущих для них способів опрацьовування навчального матеріалу;
• у разі введення знань про прийоми виконання навчальних дій необхідно виділяти загальнологічні та специфічні предметні прийоми навчальної роботи з урахуванням їхніх функцій в особистісному розвитку;
• необхідно забезпечувати контроль і оцінювання не тільки результату, але й, головним чином, процесу навчання, тобто тих трансформацій, які здійснює учень, засвоюючи навчальний матеріал;
• освітній матеріал повинен забезпечувати побудову, реалізацію, рефлексію, оцінювання навчання як суб'єктної діяльності.
Позиція вчителя:
• ініціювання суб'єктного досвіду навчання;
• розвиток індивідуальності кожної дитини;
• визнання індивідуальності, самобутності, самоцінності кожної людини.
Позиція учня:
• вільний вибір елементів навчально-виховного процесу;
• самопізнання, самовизначення, самореалізація.
Цілі особистісно - зорієнтованого навчання:
Основні завдання особистісно - зорієнтованого навчання:
Основні ознаки особистісно - зорієнтованого навчання:
Принципи особистісно - зорієнтованого навчання (за Л.Друзь):
1. Принцип «розвивальної допомоги» — не робити за учня, не вказувати йому, що робити, а допомогти спробувати власні сили і власну активність, щоб він сам обирав рішення і відповідав за них. Потрібно не подавати готові знання, а створити умови, у яких виявляється власна пізнавальна активність дитини і вона визначить для себе цілі, зміст та методи роботи, власні цінності. Навчання повинно бути дослідницьким. Урок – це час, протягом якого діти вчаться самостійно діяти, дискутувати і приймати рішення. При цьому розвивається самосвідомість і самореалізується особистість.
2. Принцип «свобода вміння».
Учні вільно обговорюють проблеми, співпрацюють один з одним, а вчитель виступає в ролі старшого члена колективу, консультанта, джерела досвіду.
Учень – суб'єкт навчання. Знання для нього є сплавом суспільного та індивідуального досвіду, які він засвоює тільки тоді, коли сприйняття, переробка та використання забезпечені активною психологічною діяльністю.
Учителю недостатньо організувати навчальний процес, потрібно ще визначити спосіб засвоєння знань, тобто види діяльності учня.
Однією з основних вимог до сучасних педагогічних технологій, які застосовуються для організації навчально-виховного процесу з біології та хімії в старшій школі, є забезпечення цілісного психолого-дидактичного проектування та моделювання навчального процесу в умовах рівневої і профільної диференціації навчання та передбачення багатоваріативності методик і можливість навчання одночасно на різних рівнях складності.
Освіта, яка не вчить жити успішно в сучасному світі, не має ніякої цінності. Кожен із нас приходить у життя з природженою здатністю жити успішно й щасливо. А ми повинні збагатити цю здатність знаннями і навичками, які допомогли б нам її реалізувати якомога ефективніше.
Р.Т.Кіосакі
Характерні ознаки (за Селевко Г. К.)
Однак, попри всі позитивні моменти даної системи навчання, треба мати на увазі, що неможливо визначити зміст, форми і методи навчання лише на основі інтересів школярів.
В умовах навчання відбувається становлення та розвиток таких важливих якостей особистості, як рефлективність, спонтанність, критичність мислення, вміння працювати з інформацією, спілкуватися та нести відповідальність за наслідки власних дій.
Орієнтація навчання на особистість передбачає створення оптимальних умов використання різних джерел наукової інформації для кожного учня при опануванні знань.
Працюючи над розробкою моделей уроків, треба прагнути побудувати їх на оптимальному поєднанні традиційних, перевірених часом принципів дидактики, таких як науковість, відповідність віковим особливостям з інноваційними підходами особистісно - зорієнтованого навчання. Ознаками цієї технології є:
Позитивне налаштування на урок значною мірою залежить від спланованої мети: “Що, навіщо, як ми будемо вивчати? Де можна використати ці знання?” Спостереження показують, що найбільший інтерес викликає пов’язування матеріалу з очевидними явищами або з таємницями буття (3).
Застосування активних методів потребує створення атмосфери відповідальної та відвертої взаємодії, використання засобів комунікації, інтерактивних вправ “Обери позицію”, “Карусель”, “Репортер”, “Мікрофон” та ін.
Особливого значення набуває при цьому позитивний зворотний зв’язок, оцінка зусиль, створення ситуації успіху.
Раціональний вибір методів та їх застосування обумовлений конкретною метою. Використання проблемного методу навчання значною мірою сприяє розвитку мислення. Для активізації процесу застосовують такі методи:
Вживаючись в певний образ (“Я – річка”, “Я – ромашка”), спробувати відповісти на питання “Яким я бачу світ?”, “Що я хочу сказати людям?”.
В чому причина явищ. Яке його походження?
Цей метод дає змогу визначити суть окремих аспектів навчальної проблеми. Найчастіше запитання починаються словами: де, коли, як, навіщо.
Визначається зв’язок між явищем та його символом (весна – відродження, світло – символ добра).
Розв’язання різноманітних проблем може відбуватись у формі гри, дискусії, дебатів тощо.
Особливе місце в сучасному навчанні має робота в парах або малих групах. У такій діяльності засвоюється досвід співробітництва, спілкування, відповідальності. До речі, дуже важливо, щоб склад груп був динамічний, увесь час змінювався, що позитивно впливає на взаємини та мікроклімат.
Групова робота може бути побудована за принципами парного навчання, взаємного консультування, роботи над проблемним питанням, розподілу ролей тощо.
Зазначимо, що застосування сучасних методів роботи робить процес навчання активним, а мислення учнів – творчим і самостійним.
Таким чином, призначення особистісно - зорієнтованих технологій полягає в тому, щоб підтримувати та розвивати природні якості дитини її здоров’я та індивідуальні здібності, допомагати в становленні її суб’єктивності, соціальності, творчої самореалізації особистості.
Особистісно - зорієнтований урок, на відміну від традиційного, в першу чергу змінює тип взаємодії «вчитель-учень». Від командного стилю педагог переходить до співпраці, орієнтуючись на аналіз не стільки результатів, скільки процесуальної діяльності учня. Змінюються позиції учня – від старанного виконання до активної творчості, іншим стає його мислення: рефлексивним, тобто націленим на результат. Змінюється і характер створених на уроці відносин.
Основні відмінності між традиційним та особистісно орієнтованим уроком
Традиційний урок |
Особистісно орієнтований урок |
|
1. Цілепокладання. Урок має на меті – озброїти учнів міцними знаннями, вміннями та навичками. Формування особистості є наслідком цього процесу і розуміється як розвиток психічних процесів: уваги, мислення, пам'яті. Діти працюють під час опитування, потім «відпочивають», або нічого не роблять. 2. Діяльність вчителя: показує, пояснює, розкриває, диктує, вимагає, доводить, вправляє, перевіряє, оцінює. Центральна фігура – вчитель. Розвиток дитини – абстрактне, попутне.
3. Діяльністьучня: учень - об'єкт навчання, на якого спрямовано вплив учителя. Працює учитель–діти нерідко займаються сторонніми справами. Знання, вміння і навичкивони отримують за рахунок психічних можливостей (пам'яті, уваги), а частіше натиску вчителя, зубріння, скандалу в сім’ї. Такі знання швидко випаровуються. 4. Відносини « вчитель – учень» суб'єктно-об'єктні. Учитель вимагає, змушує, погрожує контрольними та іспитами. Учень пристосовується, лавірує, іноді вчить. Учень - особа другорядна. |
1. Цілепокладання. Мета – розвиток учня, створення таких умов, щоб на кожному уроці формувалася навчальна діяльність, що перетворює його в суб'єкта, зацікавленого у навчанні, у власній діяльності. Учні працюють увесь урок. На уроці – постійний діолог: учитель-учень.
2. Діяльність вчителя: організатор навчальної діяльності, в якій учень, спираючись на спільні напрацювання, веде самостійний пошук. Вчитель пояснює, показує, нагадує, натякає, підводить до проблеми, іноді свідомо помиляється, радить, радиться, запобігає. Центральна фігура - учень! Вчитель же спеціально створює ситуацію успіху, співпереживає, заохочує, вселяє впевненість, систематизує, зацікавлює, формує мотиви навчання: спонукає, надихає і закріплює авторитет учня. учень є суб'єктом діяльностів чителя. Діяльність йде не від вчителя, а від самої дитини. Використовуються методи проблемно-пошукового і проектного навчання, розвиваючого характеру.
4.Відносини « вчитель – учень» суб'єктно-суб'єктні. Працюючи з усім класом, учитель фактично організовує роботу кожного, створюючи умови для розвитку особистісних можливостей учня, включаючи формування його рефлексивного мислення та власної думки. |
|
У підготовці до особистісно орієнтованого уроку виділяють три етапи:
1. Діагностичний – передбачає врахування особливостей та інтересів учнів, їхнього рівня підготовки, аналіз навчального матеріалу.
2. Прогнозування – вибір найбільш оптимальної стратегії навчання й оцінку різних варіантів проведення уроків у контексті обраної стратегії.
3. Планування – має на меті створення плану та програми
управління навчальною діяльністю учнів.
Складання плану уроку має три стадії:
У підготовці та проведенні уроку вчитель виконує роль сценариста, режисера, постановника та водночас є виконавцем головної ролі в написаному ним творі.
До основних компонентів уроку як системи відносять: зміст навчального матеріалу, методи та засоби навчання, форми організації навчальної діяльності учнів. Усі вони перебувають у тісному зв'язку та визначаються метою.
Суттєвий вплив на визначення структури уроку та його композиції, а також на перебіг і результати здійснюють учасники навчально-виховного процесу — учні та вчителі. Від особливостей кожного з них значною мірою залежать і вибір прийомів пізнавальної діяльності, і продуктивність їх реалізації.
Готуючись до особистісно– зорієнтованого уроку вчителю слід дотримуватись основних вимог , а саме :
практиці;.
матеріалом.
Метою особистісно орієнтованого уроку є створення умов для виявлення пізнавальної активності учнів. Засобами досягнення вчителем цієї мети можуть бути:
змогу розкрити суб'єктивний досвід учнів;
роботи всього класу;
виконання завдань без побоювань помилитися, отримати хибну відповідь
тощо;
можливість учневі отримати найбільш значущі для нього вид та форму змісту навчального матеріалу;
тільки за кінцевим результатом;
протягом уроку роботи однокласників, вибирати та освоювати найбільш раціональні з них;
кожен зможе виявити ініціативу, самостійність, створення ситуацій для природного самовираження дитини.
Основні завдання та засоби організації особистісно - зорієнтованого уроку конкретизуються залежно від типу уроку, його тематичного змісту.
Структура особистісно орієнтованого уроку
1. Етап орієнтації:
роботу;
за допомогою схем, таблиць, опор, вербальних засобів тощо;
проблемами заняття.
2.Етап визначення мети передбачає:
заліку, державної атестації, майбутнього життя;
Методи і прийоми реалізації першого та другого етапів: актуалізація, проблематизація, інтрига, ігрова ситуація, прийоми розвитку пізнавального інтересу.
3. Етап проектування:
повідомлень, рефератів, виготовлення та відбору наочності;
4. Етап виконання плану діяльності:
(усна чи письмова форма, типи завдань, форми звітності, індивідуальна робота чи робота в групах, робота з текстом чи іншими засобами одержання інформації);
таблиця, опора, план, тези, висновки тощо);
та способом виконання).
Методи та засоби психолого-педагогічної підтримки діяльності учнів: заохочення, створення яскравих наочно-образних уявлень; навчально-пізнавальна гра; створення ситуації успіху, пізнавальний інтерес; створення проблемної ситуації, спонукання до пошуку альтернативних рішень; виконання творчих завдань; кооперація учнів, створення ситуації взаємодопомоги тощо.
5. Етап контрольно-оцінювальний:
взаємоконтролю, роботи в групах;
причин шляхом взаємо-та самоаналізу;
порівнювати отримані результати з критеріями стандарту, закладеного у навчальній програмі;
школяра), оцінювання (виставлення рівневих оцінок за 12-бальною системою, поурочним балом, рейтингом) не тільки результатів, а й самого процесу навчання.
6. Заключний етап:
Співдружність учителя й учня – запорука успішного навчання.
Суттєвою ознакою сучасної освіти є толерантне ставлення до особистості дитини. За такого підходу учень є співавтором уроку, а завдання вчителя полягає в тому, щоб виявити індивідуальні здібності та нахили дітей, створити сприятливі умови для їхнього розвитку.
Особистісно орієнтований урок – це, перш за все, урок, на якому створено реальні умови для інтелектуального, соціального, морального становлення особистості учня, що дозволяє досягти високих результатів за визначеними метою і завданнями.
Напрями діяльності учителя на уроці особистісно-зорієнтованого спрямування. Шляхи та засоби реалізації
При підготовці та проведенні особистісно-зорієнтованого уроку вчитель повинен виділити основні напрямки своєї діяльності, висуваючи на перший план учня, потім діяльність, визначаючи власну позицію.
Напрями діяльності вчителів |
Шляхи та засоби реалізації |
1. Звернення до суб'єктного досвіду школяра |
а) Виявлення цього досвіду шляхом постановки питань: як він це робив? Чому? На що спирався? |
2. Застосування на уроці різноманітного дидактичного матеріалу |
а) Використання вчителем різних джерел інформації. |
3. Характер педагогічного спілкування на уроці. |
а) Шанобливе і уважне вислуховування відповідає незалежно від рівня його успішності. |
4. Активізація способів навчальної роботи. |
а) Стимулювання учнів до застосування різних способів навчальної роботи. |
5. Педагогічна гнучкість вчителя в роботі з учнями на уроці |
а) Організація атмосфери «включеності» кожного учня в роботу класу. |
Діяльність учителя на уроці особистісно орієнтованого спрямування
1) наявність у вчителя навчального плану проведення уроку в залежності від готовності класу;
2) використання проблемних творчих завдань;
3) застосування завдань, що дозволяють учневі самому вибирати тип, вид і форму матеріалу (словесну, графічну, умовно-символічну);
4) створення позитивного емоційного настрою на роботу учнів протягом уроку;
5) повідомлення на початку уроку не тільки теми, але й організаційних моментів навчальної діяльності;
6) обговорення з дітьми наприкінці уроку не тільки того, що «ми пізнали» (чим оволоділи) але й того, що сподобалося (не сподобалося) і чому, що б хотілося виконати ще раз, а що зробити по-іншому;
7) стимулювання учнів до вибору і самостійного використання різних способів виконання завдань;
8) оцінювання (заохочення) під час опитування на уроці не тільки правильних відповідей, але й аналіз того, як учень розмірковував, який спосіб використовував, чому і в чому помилявся;
9) оцінку, виставлену учневі наприкінці уроку, слід аргументувати за низкою параметрів: правильність, самостійність, оригінальність;
10) Диференціація домашніх завдань з біології: