Компетентнісно орієнтоване завдання для учнів п’ятих класів
Автор: Пазюк Наталія Миколаївна
Тема: «Лексикологія. Синоніми, антоніми, омоніми».
Мета:
Навчальна: систематизувати та закріпити знання учнів з теми «Лексикологія. Синоніми, антоніми, омоніми», збагачувати словниковий запас учнів.
Виховна: виховувати інтерес до наслідків власної праці, повагу до слова.
Розвиваюча: розвивати мислення, мовлення, увагу, пам’ять, культуру усного й писемного мовлення; пізнавальний інтерес; розвивати ключові компетентності.
ЗАВДАННЯ
1 завдання. Прочитайте уважно казку «В країні Лексикології».
Казка «В країні Лексикології»
В одному чудовому місті під назвою Мовознавство жила одна багата жінка. Звали її Лексика, а багата вона була тим, що мала трьох гарних синів. Звали їх Антонім, Синонім та Омонім. Кожен з них уже мав свою власну родину, проте всі вони жили разом, в одному прекрасному будинку, тільки на різних поверхах. Найкраще жилося родині Синоніма, бо, хоча він і мав найбільше дітей, проте все в його родині було дружньо та злагоджено, адже всі вони підтримували один одного. І якщо комусь з родини Синонімів було сумно, то всі також були зажурені, невеселі. Або навпаки, коли хтось один сміявся, то всі його підтримували: реготали, заливалися сміхом. Отож хоч і були в цій родині усі з різними іменами, проте такі близькі за характером та вдачею.
У сім’ї Антоніма не все було добре та злагоджено, як у його брата Синоніма. Причиною сварок та непорозумінь були постійні розбіжності в поглядах, адже в родині панувала звичка протирічити один одному. Через це родині нічого не вдавалося зробити спільно. Якщо один працював, то інший обов’язково бив байдики, якщо комусь у родині було холодно і він зачиняв усі двері й вікна, то комусь обов’язково раптом ставало жарко, і він поспішав відчиняти вікна. Так виникали сварки, що доходили аж до бійок. Так і жили Антоніми, весь час маючи протилежне значення.
Та найгірше жилось Омоніму, бо в його родині панувало суцільне непорозуміння. Деякі члени родини мали однакові імена, але були зовсім різними (лист паперу та лист дерева, коса дівоча та коса — гостре знаряддя праці). І якщо батько кликав когось одного із синів, то обов’язково приходив і другий. Ніхто в родині не міг вирішити цю проблему, адже ніхто нічого не розумів — все було так заплутано.
Якось Лексика відвідала своїх синів, зрозуміла їхні проблеми й вирішила допомогти їм. Вона викликала своїх сестер — Лінгвістику та Етимологію, щоб ті допомогли з’ясувати значення слів — синоніми, антоніми, омоніми. Швидко в країні запанував лад, адже з’явилися словники, заглянувши до яких можна було легко зрозуміти значення слова та дібрати до нього синонім чи антонім (джерело http://goshkoola.ru/kazka-pro-sinonmiantonmi-v-kran-leksikolog/ ).
2 завдання. На основі прочитаного тексту пригадайте і запишіть визначення синонімів, антонімів та омонімів.
Синоніми – це… ___________________________________________________
Антоніми – це…___________________________________________________
Омоніми – це… ____________________________________________________
3 завдання. Знайдіть у тексті синоніми до слова сміятися і запишіть їх.
Сміятися – ________________________________________________________
Доберіть власні синоніми до цього слова – _____________________________
__________________________________________________________________
4 завдання. Запишіть на основі тексту через що виникали сварки у родині Антоніма.
Причини сварок – _________________________________________________
__________________________________________________________________
5 завдання. Запишіть 5 порад або побажань родинам Антоніма та Омоніма, щоб у їхніх сім’ях завжди було затишно та дружньо.
МОЇ ПОРАДИ
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6 завдання. За допомогою тлумачного словника з’ясуйте значення слова лист та запишіть 2-3 значення, складіть з ними речення.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________