Компетентнісно орієнтовані завдання із зарубіжної літератури

Про матеріал
Завдання щодо перевірки компетентностей із зарубіжної літератури розроблені відповідно до чинної Програми із зарубіжної літератури для 5 класу для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання розробленої на основі модельної навчальної програми «Зарубіжна література. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Ніколенко О.М., Ісаєва О.О., Клименко Ж.В., Мацевко-Бекерська Л.В., Юлдашева Л.П., Рудніцька Н.П., Туряниця В.Г., Тіхоненко С.О., Вітко М.І., Джангобекова Т.А.) та чинної Програми для закладів загальної середньої освіти із зарубіжної літератури: 6-9 класи (зі змінами, затвердженими наказом МОН №698 від 03.08.2022 р.). Відповідно до Рекомендацій Європейської Ради засобами предмета «Зарубіжна література» мають бути сформовані такі ключові компетентності: 1) спілкування державною мовою; 2) спілкування іноземними мовами; 3) математична компетентність; 4) компетентності в природничих науках і технологіях; 5) інформаційно-цифрова компетентність; 6) уміння вчитися; 7) ініціативність і підприємливість; 8) соціальна та громадянська компетентності; 9) обізнаність та самовираження у сфері культури; 10) екологічна грамотність і здорове життя. Розроблені завдання за темами Елеонор Портер "Полліанна"(5 клас), Джон Кітс "Про коника та цвіркуна"(5 клас), О.де Бальзак "Гобсек" (10 клас) допоможуть сформувати та перевірити такі ключові компетентності: вільне володіння державною мовою, здатність спілкуватися іноземними мовами, математичну компетентність, інноваційність, інформаційно-комунікаційну компетентність, навчання впродовж життя, громадянські та соціальні компетентності, культурну компетентність.
Перегляд файлу

Лиманська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 5

Лиманської міської ради Донецької області

 

 

 

 

 

 

 

Компетентнісно орієнтовані завдання

із зарубіжної літератури

 

G:\курси зарубіжна 2023\компетентності хмаринка.png

 

 

 

 

 

 

м.Лиман - 2023


Завдання щодо перевірки компетентностей із зарубіжної  літератури розроблені відповідно до  чинної Програми із зарубіжної літератури для 5 класу для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання розробленої на основі модельної навчальної програми «Зарубіжна література. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Ніколенко О.М., Ісаєва О.О., Клименко Ж.В., Мацевко-Бекерська Л.В., Юлдашева Л.П., Рудніцька Н.П., Туряниця В.Г., Тіхоненко С.О., Вітко М.І., Джангобекова Т.А.) та чинної Програми для закладів загальної середньої освіти із зарубіжної літератури: 6-9 класи (зі змінами, затвердженими наказом МОН №698 від 03.08.2022 р.).

          Відповідно до Рекомендацій Європейської Ради засобами предмета «Зарубіжна література» мають бути сформовані такі ключові компетентності: 1) спілкування державною мовою; 2) спілкування іноземними мовами;            3) математична компетентність; 4) компетентності в природничих науках і технологіях; 5) інформаційно-цифрова компетентність; 6) уміння вчитися;                   7) ініціативність і підприємливість; 8) соціальна та громадянська компетентності; 9) обізнаність та самовираження у сфері культури;                     10) екологічна грамотність і здорове життя.

Розроблені завдання за темами  Елеонор Портер "Полліанна"(5 клас), Джон Кітс "Про коника та цвіркуна"(5 клас), О.де Бальзак "Гобсек" (10 клас)  допоможуть сформувати та перевірити такі ключові компетентності: вільне володіння державною мовою, здатність спілкуватися іноземними мовами, математичну компетентність, інноваційність, інформаційно-комунікаційну компетентність, навчання впродовж життя, громадянські та соціальні компетентності, культурну компетентність.

 

 

 

 

 

 

 

 

І.Ключові  компетентності. Компетентнісно орієнтовані завдання

 

Вільне володіння державною мовою

Передбачає вміння: здійснювати комунікацію в усній та письмовій формі на основі знання функцій мови, ресурсів (лексики, граматики) і норм сучасної української літературної мови, типів мовної взаємодії, особливостей стилів мовлення інформаційних та художніх текстів, медіатекстів відповідально, усвідомлюючи цінність української мови як мови взаємодії на всій території держави, використовувати мовні засоби для досягнення особистих і суспільних цілей у життєвих та навчальних ситуаціях, творчого самовираження.

Вправа "Хто я?"

Завдання: учні отримують випереджальне завдання - уявити себе на хвилинку акторами і від імені персонажів твору розповісти, як змінилося життя героїв під впливом дружби з Полліанною.

Рольова гра:

Міс Поллі. Я живу у  великому будинку. Почуття обов’язку змусило мене  взяти до себе доньку моєї померлої сестри. Спочатку Полліанна мене дуже дратувала, тому що порушувала  мій спокій. Але з часом  я дуже прив’язалась до цієї  непосидючої  веселої дівчинки. Полліанна змусила мене полюбити життя, я стала турботливою, доброю,  дозволила собі розпускати довге волосся, плакати, чепуритися, стала щасливою, тому що  поряд зі мною  улюблена племінниця  Полліанна і мій коханий – лікар Чилтон.

Місіс Сноу.Я хвора  жінка, у мене параліч ніг. Я дуже сердилась. Не дозволяла відчиняти вікна, щоб не бачити щасливих людей. З появою Полліанни моє життя змінилося. Вона навчила мене «грати в радість». Спочатку це  мене  дратувало. Але  поступово я полюбила цю веселу дівчинку, дозволяла їй розчісувати своє волосся, робити зачіски. Я навіть почала працювати. Зараз я в’яжу одяг для дітей з притулку. Я дуже рада, що у мене здорові умілі руки і що можу бути комусь корисною.

Містер Джон Пендлтон. Я дуже багата людина. У  мене великий будинок. Колись, дуже давно,  я кохав Дженні, матір Полліанни, але вона поїхала з іншим. З тих пір я жив один, ніщо не радувало  мене. З появою Полліанни, моє життя змінилося. Стало яскравим, повноцінним, веселим. Я дуже хотів, щоб Полліанна  переїхала жити до мене, та вона любить свою тітку Поллі і не хоче залишати  її. Але саме Полліанна вмовила мене  всиновити сироту  Джиммі Біна. Я прив’язався до хлопчика, як до рідного сина.  У нас тепер справжня сім’я.

Очікувані результати: учень / учениця знає, розуміє і відтворює зміст художнього твору; вивчає  характеристи­ки персонажів твору, вміє оцінювати їхні моральні якості, вчинки, розкриває значення дружби в житті людини; розвиває позитивне мислення, вміння знаходити радісні моменти в повсякденному житті;  дотримується норм сучасної української мови; вчиться вільно володіти державною мовою.

 

Здатність спілкуватися іноземними мовами

Передбачає вміння:  розуміти прості висловлювання на мові оригіналу,  оволодіти навичками міжкультурного спілкування(знайти спільну мову з носіями іншої мови чи культури).

Вправа "Оригінал і переклад"

Завдання:

1. познайомитися з уривком роману Елеонор Портер "Полліанна" англійською мовою;

2.скориставшись словником, перекласти слова, які виділені червоним кольором в уривку;

3. підготувати переказ уривку роману за допомогою перекладу.

Оригінал (англійська )

Словник

Переклад (українська)

"The game?"
"Yes; the 'just being glad' game. Father told it to me, and it's lovely. We've played it always, ever since I was a little girl. We began it on some crutches that came in a missionary barrel."
"Crutches!"
"Yes. You see I had wanted a doll, and father had written them so. When the barrel came, the lady wrote that no dolls had come in, but the little crutches had. So she sent them along as they might come in handy for some chil. And that's when we began it."

 

Pollyanna- Полліанна;

Nancy- Ненсі;

game - гра;

glad - радіти;

father - батько;

doll- лялька;

crutches- милиці;

just - просто;

told - розповідати;

little - маленька.

 

"Гра?"

«Так; гра «просто радіти». Батько розповів мені її, і вона чудова. Ми завжди грали в неї, відколи я була маленькою дівчинкою. Ми почали її на милицях, які прийшли в місіонерській бочці».

" Милиці!"

"Так. Розумієте, я хотіла ляльку, і батько так їй написав. Коли бочка прийшла, жінка написала, що ляльки не прийшли, але маленькі милиці були. Тож вона послала їх із собою, бо вони могли стати в нагоді для якоїсь дитини. І тоді ми це почали».

Оригінал - це авторський твір.

Переклад - це відтворення тексту засобами іншої мови.

 

Переклад

Богдани Гори

Бесіда:

- Про яку гру Полліанна розповіла Ненсі?

- Хто навчив її цій грі?

- Розкажіть про правила такої гри.

- Чи можемо ми грати у таку гру?

- Які слова з оригіналу тексту ви запам'ятали?

Очікувані результати: учень / учениця вчиться порівнювати оригінал і переклад тексту, переказує уривки тексту та формулює  висновки відповідно до поставленого завдання, розуміє та відтворює зміст художнього тексту, виділяє ключові слова в художньому тексті, збагачує власне мовлення.

 

Математична компетентність

Передбачає вміння: розвивати і застосовувати математичні знання та методи для розв’язання широкого спектра проблем у повсякденному житті; моделювання процесів та ситуацій із застосуванням математичного апарату; усвідомлення ролі математичних знань і вмінь в особистому та суспільному житті людини; установлюватипричиново-наслідковізв’язки,виокремлюватиголовнутадругоряднуінформаціюформулювативизначення,логічнообґрунтовувативисловленудумкуперетворюватиінформаціюзоднієїформивіншу(текст,графік,таблиця,схема)длявирішеннякомунікативнихзавдань.

Вправа "1-2-3-4-5"

Завдання: познайомитися із логічною схемою (Додаток  1; Рис.1.) ; побудувати сюжетний ланцюжок послідовного  розвитку подій у романі Елеонор Портер "Полліанна".

Очікувані результати:  учень / учениця знає, розуміє і відтворює зміст художнього твору за допомогою засобів візуалізації (опорної логічної схеми); будує логічну послідовність розвитку подій; розвиває навички самостійної роботи з текстом.

 

Інноваційність

Передбачає вміння: здатність учня реагувати на зміни та долати труднощі; відкритість до нових ідей; ініціювання змін у класі, закладі освіти, родині, громаді тощо; спроможність визначати і ставити перед собою цілі, мотивувати себе та розвивати в собі стійкість і впевненість, щоб навчатися і досягати успіху.

1.Вправа "Є ідея!"

Учні діляться за допомогою яскравих повітряних кульок на 3 групи.

Розгляньте хмару слів (Додаток 2; Рис.2.). Спираючись на опорні слова з хмарки слів, випишіть ті, що характеризують головну героїню -  Полліанну.

1 група. Підберіть кольори веселки, які співпадають із рисами характеру Полліанни. Обгрунтуйте свій вибір. Чому, на вашу думку, найчастіше використовувалися помаранчевий та жовтий кольори?

2 група. Намалюйте смайлика, який передає настрій Полліанни. Захистітьсвій малюнок  піснею із улюбленого мультфільму.

3 група. Поміркуйте, які риси характеру Полліанни схожі з вашими, а яким потрібно ще повчитися, щоб досягти успіху у майбутньому?

Очікувані результати: учень / учениця характеризують літературних персонажів, використовуючи нові асоціації за допомогою міжпредметних зв'язків (образотворчого та музичного мистецтва); передають настрій та риси характеру через художнє малювання, пісню; вчаться порівнювати риси характеру героїні з власними якостями; пропонують відкриті ідеї щодо досягнення успіху у майбутньому.

 

Громадянські та соціальні компетентності

Передбачає вміння, пов’язані з ідеями демократії,справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних прав і можливостей виявлення поваги до інших, толерантність, уміння конструктивно співпрацювати, співпереживати, долати стрес і діяти в конфліктних ситуаціях, зокрема пов’язаних з різними проявами дискримінації; дбайливе ставлення до особистого, соціального здоров’я, усвідомлення особистих відчуттів і почуттів, здатність дослухатися до внутрішніх потреб; дотримання здорового способу життя; розуміння правил поведінки та спілкування, що є загальноприйнятими в різних спільнотах і середовищах та ґрунтуються на спільних моральних цінностях; спроможність діяти в умовах невизначеності та багатозадачності.

Вправа "Промінці радості"

Словникова робота:

У сучасних словниках англійської мови, виданих у США, слово «полліанна», що увійшло в обіг завдяки творчості Е. Портер, зафіксовано, як іменник у різних значеннях:

1) особа, яка має оптимізм, гарний настрій (позитивне значення),

2) особа, яка надмірно (надто, безпідставно) оптимістична (негативне значення);

3) святковий подарунок у родинному колі.

- Яке тлумачення слова «полліанна» найбільше підходить для головної героїні роману?

Завдання: розгляньте колаж (Додаток 3; Рис.3.)"Сонце і хмари". Уявіть, що його створила головна героїня роману Елеонор Портер -  Полліанна. Поміркуйте, як пов'язати ці рисунки із настроєм Полліанни і жителів міста Белдінгсвіля. Виберіть із довідки слова, які найбільше імпонують характеру Полліанни. Запишіть їх на "сонячних промінцях радості". Обгрунтуйте свій вибір.

Довідка: жадібність,  цікавість, терпимість, оптимізм, заздрісність, доброта, егоїзм, щедрість, байдужість, турботливість, простота, душевність, енергійність, працелюбність.

Очікувані результати: учень / учениця характеризує літературних персонажів, їх поведінку та вчинки, виявляючи толерантність; проєктує власну поведінку в ситуаціях, подібних до тих, що зображено в тексті; збагачує власне мовлення; формулює висновки відповідно до поставленого завдання.

 

Культурна компетентність

Передбачає наявність стійкого інтересу до опанування культурних і мистецьких здобутків України та світу, шанобливого ставлення до культурних традицій українців, представників корінних народів і національних меншин, інших держав і народів; здатність розуміти і цінувати творчі способи вираження та передачі ідей у різних культурах через різні види мистецтва та інші культурні форми; прагнення до розвитку і вираження власних ідей, почуттів засобами культури і мистецтва

1. Вправа " У кіно".

Довідка (QR - код 1):

 

 

 

 

 

    1)                                          2)                                             3)

C:\Users\Пользователь\Desktop\домашні\Screenshot_105.pngI:\20.01.23\завантаження.pngC:\Users\Пользователь\Desktop\домашні\Screenshot_106.pngЗавдання: переглянути фрагменти фільму "Полліанна" за посиланнями або скористатисяQR - кодами 2 і 3:

https://www.youtube.com/watch?v=s36TUDGKG0k

 https://www.youtube.com/watch?v=LbYk71WRkDo

Порівняти прочитаний роман Елеонор Портер "Полліанна" і кінофільм. Чим схожі і чим різняться героїні?

2. Вправа "Ода радості".

Довідка: Рада Європи ухвалила Гімн Європи у 1972 році. Цей гімн виражає ідеали свободи,  миру та солідарності. У 1985 році "Оду до радості" схвалили Рада ЄС, а також глави держав і урядів  як офіційний Гімн Європейського Союзу.

Завдання:

Поринемо у світ прекрасного. Прослухайте музику і поміркуйте, який настрій вона створює і до яких дій спонукає? Як пов'язати настрій Полліанни із мелодією, яку ви прослухали? Що треба мати у серці, щоб дарувати іншим щастя і радість?

Людвіг ван Бетховен "Ода радості":

https://www.youtube.com/watch?v=q30GxJk0SlI

Очікувані результати: учень / учениця виявляє інтерес до змісту художнього твору; вчиться порівнювати різні види мистецтва; прагне до самовдосконалення; демонструє початкове поняття про мистецький смак; розвиває усне і писемне зв'язне мовлення.

 

Навчання впродовж життя

Передбачає здатність визначати і оцінювати власні потреби та ресурси для розвитку компетентностей, застосовувати різні способи розвитку компетентностей, знаходити можливості для навчання і саморозвитку; спроможність навчатися і працювати в колективі та самостійно, організовувати своє навчання, оцінювати його, ділитися його результатами з іншими, шукати підтримки, коли вона потрібна.

Вправа "У пошуках радості".

Завдання:розглянути ситуацію, продовжити речення.

  •         Прийшли вихідні, пішов дощ, яка радість… (нарешті я відпочину; дочитаю  книгу; зможу повишивати…)
  •         Мій найкращий друг переїздить в інше місце, яка радість… ( на канікулах я поїду до нього, побуваю в новому місці, здійсню подорож).
  •         Мої батьки не купують мені солодощі,  яка радість… (мої зуби будуть міцними і здоровими).
  •         Мені забороняють комп’ютерні ігри, яка радість… (краще почитаю книжку або пограю з друзями).
  •         Отримав двійку, яка радість …(я зможу краще підготуватися).

Очікувані результати: учень / учениця вчиться самостійно видобувати свої знання, оперуючи текстом і своїми знаннями у різних навчальних ситуаціях; висловлює власні судження про вплив художнього твору на формування власних естетичних смаків та життєвого досвіду; формує вміння логічно мислити; виховує радість пізнання самого себе і свого оточення.

 

Інформаційно-комунікаційна компетентність

    Передбачає впевнене, критичне і відповідальне використання цифрових технологій для власного розвитку і спілкування; здатність безпечно застосовувати інформаційно-комунікаційні засоби в навчанні та інших життєвих ситуаціях, дотримуючись принципів академічної доброчесності.

Вправа "Рецепт радості".

Завдання: за твердженням психологів, колір, смак і запах можуть змінювати настрій людини; складіть рецепт гарного настрою і радості за допомогою кольорового тістечка: 1- свій настрій, 2- настрій Полліанни.

Настрій:

- коли мені сумно / радісно;

- коли я лінуюся / працюю;

- коли я бадьорий / пригнічений;

- коли мені страшно / я не боюся.

 

 

C:\Users\Пользователь\Desktop\домашні\Screenshot_107.pngОчікувані результати: учень / учениця досліджує настрій героїні за допомогою спостереження; вивчає власний настрій; формулює висновки відповідно до поставленого завдання.

 

 

ІІ. Використання візуалізованих текстів на уроках зарубіжної літератури

1. Піктограма мовою емодзі. Колаж

 

 

Піктограма

мовою емодзі

Колаж

Предмет

Зарубіжна література

Зарубіжна література

Клас

5

5

Тема

Джон Кітс "Про коника та цвіркуна". Поетизація образу природи у вірші, його ідея

 

Джон Кітс "Про коника та цвіркуна". Поетизація образу природи у вірші, його ідея

 

Поет/письменник

Джон Кітс

Джон Кітс

Етап уроку

Засвоєння нових знань: активізація розумової та пошукової діяльності учнів

 

Закріплення нових знань: поглиблення й осмислення учнями  нового матеріалу.

 

Ключові компетентності

Спілкування державною мовою, інформаційна, комунікаційна, уміння навчатися впродовж життя, соціальна і громадянська, загальнокультурна, екологічна.

Спілкування державною мовою, інформаційна, комунікаційна, уміння навчатися впродовж життя, соціальна і громадянська, загальнокультурна, екологічна.

Висновок

Використовуючи різні способи і засоби візуалізації (фотоколаж, піктограму мовою емодзі), учень / учениця  переказує та інтерпретує зміст вірша "Про коника та цвіркуна"; визначає ідейний зміст художнього тексту; представляє зміст художнього тексту, вчиться будувати сюжетний ланцюжок, знаходить, описує і характеризує образи  ; спостерігає за впливом окремих деталей на сприйняття змісту; імпровізує зі змістом, додає окремі епізоди і розширює уявлення про художні образи вірша; висловлює в усній формі власні почуття, враження від прочитаного; усвідомлює потребу в читанні поетичних творів.

 

Тема. Джон Кітс "Про коника та цвіркуна".

           Поетизація образу природи у вірші, його ідея

Мета:

Формувати предметні компетентності:

познайомити учнів з творчістю відомого англійського письменника Джона Кітса, допомогти їм відкрити для себе красу поезії "Про коника та цвіркуна"; розвивати естетичні смаки і творчі здібності; виховувати любов до природи, до поезії.

Формувати ключові компетентності:

1. Спілкування державною мовою: володіти всіма видами мовленнєвої діяльності; вміння усно висловлювати свої думки.

2. Інформаційну: застосовувати інформаційно комунікаційні технології, алгоритмічне мислення, аналізувати мовні явища.

3. Комунікаційну: формувати мовленнєву компетентність особистості, уміння аналізувати життєві ситуації, давати їм оцінку,доводити власну позицію, робити висновки.

4. Уміння навчатися впродовж життя: здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, уміння визначати навчальні цілі та способи їх досягнення,формування навичок виразного читання та початкового аналізу поезії; ознайомлення з поняттями «тема» та «ідея».

5. Соціальну і громадянську: уміння працювати з іншими на результат.

6. Загальнокультурну грамотність: глибоке розуміння власної ідентичності.

7. Екологічну: усвідомлювати основи екологічного природокористування, дотримання правил природоохоронної поведінки.

Обладнання: проєктор, комп'ютер, презентація, фотоколаж, піктограма мовою емодзі, підручники.

Очікувані результати: учень / учениця  переказує та інтерпретує зміст вірша "Про коника та цвіркуна"; визначає ідейний зміст художнього тексту; представляє зміст художнього тексту, використовуючи різні способи і засоби візуалізації (фотоколаж, піктограму мовою емодзі); характеризує вплив окремих деталей на сприйняття змісту; імпровізує зі змістом, додає окремі епізоди і розширює уявлення про художні образи вірша; висловлює в усній формі власні почуття, враження від прочитаного; усвідомлює потребу в читанні поетичних творів.

Перебіг уроку

І. Самовизначення до діяльності (організаційний момент)

  1. Створення ситуації успіху. Ранкова зустріч "Привітаємось із сонечком"

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Підготовка учнів до активного й свідомого засвоєння нового матеріалу (мотивація навчальної діяльності).

ІV. Засвоєння нових знань.

  1. Актуалізація чуттєвого досвіду й опорних знань учнів.
  2. Активізація розумової та пошукової діяльності учнів.

Словник:

Піктограма - це певний невеличкий малюнок або знак, зображення якого нагадує автору слово (тезу), яке (яку) необхідно було запам’ятати, вивчити.

Емодзі - (emoji) особлива мова піктограм і смайлів, що широко використовуються в електронних повідомленнях і на сторінках сайтів. Основне призначення цих знаків – спростити зміст повідомлення, надати вашому тексту емоційності, яскравості, образності. Емодзі можна назвати новою писемністю цифрової епохи.

Прийом "Юні дослідники"

Завдання: познайомитися з піктограмою, поєднати рядки вірша з емодзі, пояснити, чому зробили такий вибір.

Задумчивый смайлик: векторна графіка, зображення, Задумчивый смайлик  малюнки | Скачати з Depositphotos- Що допомогло виконати завдання?

C:\Users\Пользователь\Desktop\домашні\Screenshot_85.png 

 

Рис.1. Емодзі  до вірша Джона Кітса "Про коника та цвіркуна". Автор Сергієнко М.В. Створено за допомогою  генератора текстів iemoji.com (https://www.iemoji.com)

 

Учитель. Вірш, з яким ви працювали написав відомий англійський поет, хірург і фармацевт Джон Кітс. Його улюбленими квітами були фіалки. Лише шість років він присвятив літературній діяльності.

       3.Засвоєння навчального матеріалу.

V. Закріплення нових знань.

1. Поглиблення й осмислення учнями  нового матеріалу.

Прийом "Асоціативне гроно" (колаж)

Словник:

Колаж - прийом образотворчого чи іншого мистецтва, що ґрунтується на введені у твір різних за фактурою та кольором матеріалів чи предметів (шматків газет, фотографій, шпалер, дерева, скла, тканини, етикеток, наклейок тощо)

Завдання: Робота в групах.

1 група "Сюжет" - познайомитися з колажем, усно побудувати за допомогою малюнків сюжетний ланцюжок вірша Джона Кітса "Про коника та цвіркуна". 

2 група "Образ" - за допомогою ілюстрацій колажу записати образи, які зустрічаються у вірші Джона Кітса "Про коника та цвіркуна", усно описати їх.

C:\Users\Пользователь\Desktop\домашні\Screenshot_92.png

Рис.2. Фотоколаж до вірша Джона Кітса "Про коника та цвіркуна". Автор Сергієнко М.В. Створено за допомогою програми iPiccy  (https://ipiccy.com/ )

VІ. Рефлексія.

1.Підбиття підсумків уроку.

2.Мотивація домашнього завдання.

 

2. Постер (афіша)

 

Тема. "Якщо люди люблять квіти, то кожна людина квітка"

                           Мацуо Басьо. Хайку

Навчальні цілі: познайомити учнів з Японією, географічним розташуванням та культурою,зацікавити учнів традиціями та культурою Японії, з поняттям «хайку» та його жанровими ознаками; розвивати навички виразного читання, усного малювання та асоціативного мислення; формувати вміння цілісного аналізу тексту; навчати учнів розкривати головну ідею твору; виховувати повагу й інтерес до інших народів та культур, почуття дружби й краси, спостережливість, вдумливість.

Очікувані результати: учні познайомляться з новою країною, будуть вміти  читати й аналізувати хайку; висловлювати свої враження про них, зможуть скласти власні хайку.

Основні поняття:  хайку, ікебана, орігамі, нецке.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і розвитку на їхній основі умінь та навичок.

Методи: розповідь,рольова гра,  пояснення термінів, малюнки, теорія літератури, робота з книгою, спостереження; вправа "Асоціація - думки - висновки "

Обладнання: проєктор, ноутбук, килим, журнальний столик з посудом, портрет Мацуо Басьо, підручники, малюнки учнів, глобус, ілюстрації із зображенням краєвидів Японії, зразки орігамі, ікебани, нецке, фрагменти музичного твору, афіша (постер).

Структура уроку

ІІІ етап. Сприйняття нових знань.

1. Вправа "Асоціація - думки - висновки "

Словник:

Афіша — рекламне або довідкове аркушеве видання з інформацією щодо певного культурного заходу (події), призначене для розклеювання.

Постер - це художньо оформлений плакат, який містить в собі конкретну ідею або образ. Слово походить від англійського poster, що означає «афіша» або «оголошення». Ще в ХІХ столітті так називали рекламний плакат, наприклад, з анонсом театральної вистави . Оформлення було максимально лаконічним і яскравим  для привернення уваги.

C:\Users\Пользователь\Desktop\домашні\Screenshot_83.pngЗавдання: розгляньте афішу(постер), усно опишіть те, що виникло у вашій уяві.

 Поміркуйте над запитаннями:

- Які кольори переважають на постері?

- Яка пора року домінує на афіші(постері)?

- Про які традиції японців ви можете розповісти за ілюстраціями афіші?

- У чому особливість чайної церемонії?

- Яке свято щорічно проводиться у Японії 17 квітня?

- Поясніть традиційний японський вислів: "Якщо люди люблять квіти, то кожна людина квітка".

-  Чи знаєте ви хайку про весну, сакуру? Чи маєте збірочку власних хайку?

Дослідник японської культури. Я б хотів більше познайомити вас з

культурними традиціями та звичаями японців. Уміння спостерігати, бачити незначні деталі – властивість, притаманна кожному японцеві.

Вони кажуть: "Вдивляйтесь у звичайне – і побачите несподіване, вдивляйтесь у просте – і побачите складне, вдивляйтесь у частинки – і побачите ціле".

Тому тільки в Японії є таке незвичайне свято  - милування квітучою сакурою – «ханамі»( у квітні), японці прагнуть побачити її найпершими.

Також японці вже сотні років влаштовують для себе незвичайне свято – "тя-но-ю". Це чайна церемонія, яка проходить в особливих будиночках серед саду, де людина може відпочити, облишити повсякденні клопоти і обміркувати, побачити навколо себе й у собі прекрасне, мовчки спостерігати гармонію світу, чаювати та читати чарівні рядки хайку.

             Тож запрошуємо вас на справжню японську чайну церемонію.

            Японці говорять: "Коннітіва дзідо". Добрий день!

2. Рольова гра "Чайна церемонія " (шкільний театральний гурток "МІМ")     

 

3.Опорно-інформаційна схема.

Завдання: Математична компетентність передбачає уміння перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (схему, таблицю, діаграму, ментальну карту, кластер тощо).

Опрацюйте запропонований вербальний текст (про «Людську комедію» О. де Бальзака). Спробуйте трансформувати його в іншу форму: опорно-інформаційну чи опорно-смислову схеми, кластер, ментальну карту тощо (на вибір).

Текст

«Людська комедія» О. де Бальзака, структура, образи, теми, техніка «перехідних персонажів»

Найвидатнішим його звершенням стала епопея «Людська комедія» – цикл прозових творів. На початку 30-х років у Бальзака виникає задум створити цикл романів, в яких він хотів змалювати сучасну йому Францію, дослідити суспільство, визначити рушійні сили його розвитку, основні типи і характери людей. Остаточно зміст і структуру цього твору Бальзак визначив на початку 40-х років, тоді ж і виникла назва «Людська комедія». З «Передмови» видно, що на Бальзака мали вплив наукові пошуки вчених-природознавців, які намагалися серед різноманітності природного світу відшукати певну єдність. Бальзак порівнює життя суспільства з життям природи, тому ставить собі за мету описати його, визначити основні види, типи, на які поділяється суспільство. Вміння Бальзака розкривати органічний взаємозв'язок окремого і загального став основою задуманого твору. Автор виділяє три форми буття людини: «чоловіки», «жінки», «речі». Бальзак хотів написати 120 творів, але встиг завершити 96. 

Ідея цього твору народилася внаслідок порівняння людства з тваринним світом. Прагнення віднайти в суспільстві єдиний механізм, оскільки воно, на його думку, схоже на Природу. Письменник виділяв три форми буття людини: «чоловіки, жінки і речі». Головна ідея задуму – дати величезну панораму суспільства на засадах закону егоїзму. Бальзак не сповідував руссоїстських ідей про «природну доброту людини». «Людська комедія» поділена на три частини, кожну з яких Бальзак назвав етюдами(вивченнями): «Етюди про звичаї», «Філософські етюди», «Аналітичні етюди». Центральне місце в ній зайняли "Етюди про звичаї", які письменник розділив на різні сцени життя. Ця схема носила умовний характер, деякі твори переходили із одного розділу в інший. У цих етюдах автор подає детальний опис усіх людських типів. На думку Бальзака, суспільство і кожна окрема людина проходять схожі стадії у своєму розвитку: від народження до старості. "Сцени приватного життя" символізують таку добу в житті людини, коли їй властиві ідеали й ілюзії. Пору зрілості символізують інші підрозділи. А "Сцени сільського життя" відповідають тому періоду життя, коли людина підбиває підсумки, осмислює пережите.

Згідно зі схемою автор розташував свої романи таким чином (найважливіші твори): 

1. "Етюди про звичаї". а) Сцени приватного життя. "Дім кішки, що грає в м'яч", "Бал у Со", "Подружня згода", "Побічна сім'я", "Гобсек", "Силует жінки", "30-річна жінка", "Полковник Шабер", "Покинута жінка", "Батько Горіо", "Шлюбний контракт", "Обідня безбожника", "Дочка Єви", "Беатриса", "Перші кроки в науку".

б) Сцени провінційного життя. "Євгенія Гранде", "Уславлений Годиссар", "Провінційна муза", "Стара діва", "Пьєретта", "Життя холостяка", "Втрачені ілюзії".

в) Сцени паризького життя. "Історія тринадцяти", "Блиск і злидні куртизанок", "Фачино Кане", "Ділова людина", "Принц богеми", "Кузина Бетта".

г) Сцени політичного життя. "Зворотний бік сучасної історії", "Темна справа", "Епізоди доби терору".

д) Сцени військового життя. "Шуани", "Пристрасть у пустелі".

е) Сцени сільського життя. "Сільський лікар", "Сільський священик", "Селяни".

2. "Філософські етюди".

"Шагренева шкіра", "Прощений Мельмот", "Невідомий шедевр", "Прокляте дитя", "Пошуки Абсолюту", "Прощай", "Кат", "Еліксир довголіття".

3. "Аналітичні етюди".

"Філософія шлюбу", "Дрібні незгоди подружнього життя".

Головна тема, що об'єднала твори Бальзака в одне ціле, – прагнення пояснити закономірності дійсності. Автора цікавили не лише конкретні теми і проблеми, але і взаємозв'язок цих проблем; не тільки окремі пристрасті, а й формування людини під впливом середовища.

Щоб надати єдності усій споруді "Людської комедії", Бальзак використовує різні прийоми, але найважливіший – «перехідні персонажі»: одні й ті самі герої виступають у різних романах і повістях то як головні, то як другорядні. На передньому плані саме життя, його рух, хаотичний, але закономірний. Також використовує описи середовища і прийом, який отримав назву «Бальзаківська пристрасть». Ці методи дозволили письменнику зробити у книзі певні висновки про деградацію людини в буржуазному суспільстві. Проте він не абсолютизував вплив середовища, а підводив героя до самостійного вибору свого життєвого шляху. Об'єднало таку величезну кількість творів і дійових осіб наступне: Бальзак розробив важливий мотив людських вчинків – прагнення до збагачення.

Внутрішня побудова «Людської комедії» така, що великі романи і повісті чергувалися у ній з новелами – «перехрестями» – «Принц богеми», «Ділова людина», «Комедіанти невідомо для себе». Це, скоріше, мимоволі написані етюди, основна цінність яких – зустріч із добре відомими письменнику персонажами, яких на короткий час знову об'єднала інтрига. «Людську комедію» письменник будував за принципом циклічності: більшість персонажів переходили із твору у твір, виступаючи головними дійовими особами в одних та епізодичними – в інших. Бальзак сміливо відмовився від сюжету, де біографія того чи іншого героя давалася повністю

 

G:\курси зарубіжна 2023\Опорно-інформаційна схема. Оноре де Бальзак.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел:

 

1.Державний стандарт базової середньої освіти, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text (дата звернення: 21.02.2021).

 

2.Навчальна програма. Зарубіжна література 5 клас / Розроблено на основі модельної навчальної програми «Зарубіжна література. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти/автори Ніколенко О.М., Ісаєва О.О., Клименко Ж.В., Мацевко-Бекерська Л.В., Юлдашева Л.П., Рудніцька Н.П., Туряниця В.Г., Тіхоненко С.О., Вітко М.І., Джангобекова Т.А.

 

3. Навчальна програми для закладів загальної середньої освіти. Зарубіжна література: 6-9 класи, 2022 (зі змінами, затверджено та надано гриф наказом МОН №698 від 03.08.2022 р.)

 

4. Електронний підручник «Зарубіжна література. 5 клас»/авт. Ніколенко О. М., Мацевко-Бекерська Л.В., Рудніцька Н. П., Ковальова Л. Л., Орлова О. В., Юлдашева Л. П., Туряниця В. Г., Лебедь Д. О.- К.: Видавничий центр «Академiя», 2022

 

5. Електронний підручник "Зарубіжна література" : підруч. для 6 кл. закл. загальн. середн. освіти / О. М. Ніколенко, Т. М. Конєва, О. В. Орлова, М. О. Зуєнко, О. І. Кобзар. — Київ : Грамота, 2020. — 224 с

 

6.Електронні ресурси для  розроблення компетентнісно орієнтованих завдань із зарубіжної літератури:

- Елеонор Портер "Полліанна"

https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=662

- Телевізійний фільм "Полліанна" (2003 р., режисер Сара Хардінг):

https://www.youtube.com/watch?v=s36TUDGKG0k

 hhttps://www.youtube.com/watch?v=q30GxJk0SlI

- Людвіг ван Бетховен "Ода до радості":

https://www.youtube.com/watch?v=q30GxJk0SlI

- Елеонор Портер "Полліанна". Аналіз:

https://dovidka.biz.ua/pollianna-analiz/

 

7.Електронні ресурси для створення візуалізованих завдань:

Фотоколаж - https://ipiccy.com

Логічна та інформаційна схема - https://bubbl.us

"Хмаринка слів" - https://wordart.com

    Генератор текстів  - iemoji.com (https://www.iemoji.com)

 

 

 

Додаток  1

Математична компетентність

 

G:\курси зарубіжна 2023\-------------------------.jpg

Рис.1. Логічна схема до вправи "1-2-3-4-5". Автор Сергієнко М.В. Створено за допомогою програми https://bubbl.us

 

Додаток  2

Інноваційність

 

G:\курси зарубіжна 2023\Word Art.png

Рис.2. "Хмаринка слів" до вправи "Є ідея!". Автор Сергієнко М.В. Створено за допомогою програми  https://wordart.com

 

Додаток  3

 

Громадянські і соціальні компетентності

 

G:\курси зарубіжна 2023\Screenshot_109.png

 

Рис.3. Фотоколаж до вправи "Промінці радості". Автор Сергієнко М.В. Створено за допомогою програмиiPiccy(https://ipiccy.com/ )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сівер Лілія Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 червня 2023
Переглядів
1960
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку