Урок Узагальнення вивченого матеріалу. Актуальні теми, ідеї, сюжети творів. Улюблені літературні персонажі, герої/героїні . Ідея радості життя та відкриття світу. А чи може обрана

Про матеріал
Матеріал можна використовувати як при вивченні твору так і при узагальненні вивченого матеріалу в кінці року. Розробка уроку пов'язана з профорієнтацією
Перегляд файлу

1

 

Тема:Узагальнення вивченого матеріалу. Актуальні теми, ідеї, сюжети творів.
Улюблені літературні персонажі, герої/героїні . Ідея радості життя та відкриття світу. А чи може обрана професія приносити радість?» (за твором Е.Портер «Полліанна»)

 

 

Мета: узагальнення та повторення вивченого матеріалу за твором Е.Портер «Полліанна» .

Мета: Сприяти розумінню глибини закладеної у творі ідеї; допомогти усвідомити в чому полягає суть ідеї радості життя і відкриття світу;розвивати вміння висловлювати оціночні судження. Формування загальної готовності до професійного самовизначення, активізація проблеми вибору професії, виявлення професійних інтересів, схильності учнів, розширення уявлення про світ професій та їхні особливості. Виховувати гуманістичне, оптимістичне світобачення, пошану до загальнолюдських цінностей та професій різних людей.

.

Тип уроку: урок – тренінг

Обладнання:  матеріали для тренінгових вправ, ілюстрації, презентація

Хід уроку

  1. Організаційний момент
  2. Вступне слово вчителя

В народі говорять: «Життя прожити – не поле перейти». На життєвій ниві буває всього. Доля дарує людині щасливі миті, але й посилає нелегкі випробування. Та людина може з гідністю витримати всі удари долі, якщо йде по життю з усмішкою. І будь – яку неприємну ситуацію перетворити на життєвий урок.

Сьогодні ми пригадаємо про роман Е. Портер і її героїню, яка не тільки сама вміла бачити щасливі моменти, а й навчила радіти інших.

Як же їй, маленькій дівчинці, вдалося змінити життя цілого містечка  і навчити їх грати в гру «радість»? На це запитання ми разом спробуємо ще раз дати відповіді на уроці і поміркуємо, а чи приносить радість , наприклад, професія ваших батьків їм задоволення, радість, чи  може праця, вибрана вами професія приносити також радість?

 

  • Тренінгова вправа « Радість довкола»

Ви щоразу прокидаєтеся зранку з різним настроєм – частіше, просто не хочеться вставати з ліжечка. але буває й таке, що ранок укочується до вашої кімнати через відчинене вікно й дарує неперевершене відчуття радості  . Пропоную переглянути відеоролик і уявити собі такий ранок.

Відеоролик « Ранок»

  • Під впливом чого так змінюється світ довкола ? Хто ж так приємно лоскоче вам зранку щічки? ( Сонечко. Сонячне проміння).

Сьогодні на нашому уроці таким сонечко буде дівчинка Полліанна.

А чи знаєте ви що означає саме слово «Полліанна»?

  • Словникова робота (учні ведуть запис у зошитах)

У сучасних словниках англійської мови, виданих у США, слово «поліанна», що увійшло в обіг завдяки творчості Е. Портер, зафіксовано, як іменник у різних значеннях: 1) особа, яка має оптимізм, гарний настрій (позитивне значення), 2) святковий подарунок у родинному колі.

Бесіда «Детектор брехні» ( вчитель зачитає твердження, учень відповідає «так» чи «ні»

Хто ж така Полліанна? Що ми знаємо про цю сонячну дівчинку?

  • 1. Батько Поліанни був лікарем? (-)
  • 2. Сім’я була бідною (+)
  • 3. Дівчинку взяла на виховання сестра матері? (+)
  • 4. Дівчинка мріяла про велику кімнату з картинами і килимами? (+)
  • 5. Поліанна була веселою і радісною? (+)
  • 6. Тітку Поліанни звали Ненсі? (-)
  • 7. Тітка Полі дала прочитати книгу полінні про Робінзона Крузо? (-)
  • 8. Улюблена гра Поліанни – це хованки? (-)
  • 9. Тітка турбувалася про дівчинку з обов’язку? (+)
  • 10. Незнайомець, з яким познайомилася Полінна на вулиці, був завжди веселим? (-)
  • 11. Полінна дуже любила свої веснянки? (-)
  • 12. Волосся у дівчинки було чорне? (-)

 

Яка гра допомагала дівчинці долати сум, поганий настрій? (Гра в радість)

 

Вчитель: а що таке радість? Як би ви пояснили? Пропоную вам подарувати один одному радість. (На смайлику зробити напис радість і радісного побажання)

 

Радість – це позитивна емоція, яку відчуває людина в ситуаціях, коли задоволені її потреби. Відчувати радість на святі, радість від зустрічі з давнім другом, радуватися подарунку, гарній оцінці, чудовій погоді – це закономірно і природно для будь – якої людини. А от знайти радість, не втратити сили духу, коли ти самотній, поряд немає друзів, коли трапилося горе, коли хворієш під силу не кожному.

 

Гра «Маска»

Завдання : розкажіть про мешканців Вермонта від їхнього ж імені так, щоб ваші однокласники здогадалися про кого йде мова.

Я педантична жінка, терпіти не можу дзенькоту ножа і грюкоту дверей, люблю тишу. Чудово знаю, що таке почуття обов’язку і тому допоможу доньці своєї сестри, хоча ніколи не одобрювала її вибору. (Міс Поллі).

Я живу на світі вже сорок років, маю дочку Міллі, але останні п'ятнадцять років мене ніщо не радує, не тішить, бо хворію і прикута до ліжка. Мене дратує сонячне світло, вже й забула, коли дивилася на себе в люстерко, тому дуже здивувалася, коли маленька дівчинка назвала мене красунею. (Місіс Сноу).

Я самотній, хворий чоловік. Дуже полюбив Поліанну, завжди був радий її бачити себе вдома, намагався якось її розважити, показуючи все, що в мене є. Вона так нагадувала мені її маму в юності, в яку я був закоханий. Я був би радий назвати Поліанну своєю спадкоємицею. (Джон Пендлтон ).

Я дуже сумую за своїми молодшими сестричками, бо рідко їх бачу, так як працюю в містечку за шість миль від рідної домівки. Та мені пощастило, бо вдалося знайти місце на кухні міс Поллі, яка хоч і має нелегкий характер (здається , що мені ніколи не вдасться їй догодити), та добре платить платню. Я дуже зраділа маленькій місіс, і радо прийняла її пропозицію грати в гру, якої її навчив батько. (Ненсі).

У мене гарна потрібна професія, я радо допомагаю людям. Живу один, та дуже сподіваюсь колись отримати прихильність міс Поллі, бо дуже її люблю. Маю гарних друзів, які також лікують людей. Тому, коли з Поліанною трапилася біда, звернувся до товариша який знається на травмах хребта. І, хвала Богові, його методики допомогли дівчинці знову встати на ноги (Лікар Чилтон).

  • Полліанна для жителів містечка приготувала подарунки
    • Мішечок подарунків від Полліанни

Завдання. Пояснити, кому із героїв твору можна порекомендувати ці засоби, як ліки проти негараздів?

     Очікувані результати . лікар найрадісніша

Крем проти ластовиння ( для Полліанни)

Троянда ( любов тітоньки Поллі)

Стетоскоп ( лікарю Чилтону (професія, бо повертає людям здоров’я)

Будинок ( для Джиммі)

Скелет   ( Джону Пендлтону ( краще мати в будинку живого хлопчика, ніж

« тримати скелета у шафі»)

Різнобарвні клубочки вовни ( місіс Сноу)

Бейджик з написом « Твоє ім.’я найкраще» ( Ненсі)

Біблія із червоною закладкою проповіді « Радійте всі!» ( священику Полу Форду)

 

 

Вчитель: Що спільного між цими людьми? (Вони здаються незадоволеними життям невеселими, безрадісними)

Після знайомства з Поліанною в житті багатьох мешканців містечка відбулися зміни, давайте з’ясуємо, які?

Вправа «Знайди відповідності»

Завдання: поєднайте героїв і зміни, що відбулися в їхньому житті завдяки дівчинці.

Тітка Поллі- строга, холодна, стримана, з почуттям обов’язку, пунктуальна,нещасна, сумна, одинока. Завдяки спілкуванню з Поліанною стала турботливою, доброю, чуйною тіткою, яка дозволяла собі розпускати довге волосся, чепуритися, плакати, грати в гру « Радість»і бути щасливою заміжньою жінкою.

Лікар Чилтон- завжди привітний, добрий, чуйний,але одинокий і нещасний , бо любив тітоньку Поллі,з якою їх розділяло давнє непорозуміння. Завдяки Поліанні лікар зумів порозумітися з коханою жінкою і одружитися, стати щасливим чоловіком.

Джон Пендлтон- замкнутий, похмурий, мовчазний, одинокий. Став люблячим, турботливим батьком усиновленого хлопчика Джиммі. Його життя стало яскравим, веселим,повноцінним.

Джиммі- був сумним, зневіреним, бездомним, хотів мати батьків, сім’ю і будинок. Завдяки Поліанні у нього з’явились і сім’я, і названий батько , і будинок. Хлопець став щасливим.

Місіс Сноу- дратівлива, вразлива, сердита,хвора жінка, яка лежала в темній кімнаті і не дозволяла відчиняти вікна. Стала терпимою, уважнішою до оточуючих, дозволяла відчиняти вікна і пускати сонячне проміння в оселю, розчісувати своє кучеряве волосся, робити всілякі зачіски,прикрашені свіжими трояндами. Хвора почала навіть працювати. Вона в’язала одяг для дітей з притулку і раділа тому, що у неї здорові умілі руки.

Ненсі- завжди привітна, турботлива, чуйна, люб’язна, але не любила свого імені. Завдяки Поліанні вона полюбила своє ім’я.

Священик Пол Форд- був засмученим, в розпачі, писав проповіді, розпочинаючи словами « Горе вам…». Усвідомив свою місію, роль в житті мешканців міста і починав проповіді так: « Радійте, люди, …»

Як ви оцінюєте ці зміни, як позитивні чи негативні?

Як же маленькій дівчинці це вдалося? Завдяки чому ?

 

Отже, Полліанна стала для жителів міста путівником, рятівником, ангелом, який розбудив у них позитивне, навчив бачити хороше абсолютно в усьому, навіть і в поганому. Вона навчила їх радіти життю!

 

Тренінгова вправа «Яка радість»

Ситуативне моделювання. Учні складають правила гри у радість.

Гра "Радість"

1. Завжди посміхатись.

2. У поганому знаходити щось хороше

3. Ніколи не сумувати

4. Думати про те, що щось може бути гіршим.

5. Ніколи не сміятися з чужого горя.

6. Дарувати радість людям, які тебе люблять, які тобі небайдужі.

Слово вчителя. Молодці, ви добре виконали завдання. Я думаю, правила гри, які ми щойно склали, ви запам’ятаєте. І, коли вам буде сумно, вигратимете з своїми друзями, рідними.

  • Багато хто з вас говорив, що хоче навчитись грати в цю гру теж. Давайте спробуємо.

Мета: розвивати позитивне мислення, вміння знаходити радісні моменти в повсякденному житті.

Завдання: продовжіть речення.

 

Я дізнвався про зраду друга, яка радість… (тепер я знаю, хто мій справжній друг; добре, що це трапилося зараз, а не в більш відповідальний момент).

Прийшли вихідні, пішов дощ, яка радість (нарешті я висплюсь; дочитаю до кінця книгу; зможу повишивати…)

Мій кращий друг переїздить в інше місце, яка радість ( на канікулах я поїду до нього в гості, побуваю в новому місці, здійсню подорож).

На Новий рік не отримала бажаного подарунку, яка радість (на День народження я його отримаю і в мене буде вже два подарунка…).

Отримав двійку, яка радість (тепер я точно впевнений в тому, чого не знаю і зможу краще підготуватися).

  Замість прогулянки парком, треба фарбувати паркан, яка радість? (пригадаємо Трма Сойєра! Праця теж приносить радість)

Треба вміти радіти простим речам, як це робила Полліанна, тим більше, що радісні моменти є в житті кожного з нас. Поділіться своєю радістю.

Отже, «гра в радість» - і справді скарб, найдорожчий за всі коштовності світу, бо ж дарує найголовнішу цінність – щастя.

 

А чи може обрана професія приносити радість?

 

5.jpg

 

Вправа «Мої очікування» (5 хв.)

Мета: виявити очікування підлітків від тренінгу й рівень зацікавленості проблемою.

(Учні записують на своїх аркушах назву професії, ким вони хочуть стати у майбутньому. По завершенню уроку – ще раз пишуть, необхідно простежити, чи змінилося їхнє бажання? Обов’язково вказують чинники, які можуть приносити задоволення, почуття радості від обраної професії)             

Якщо протягом тренінгу не було реалізовані всі побажання, то наприкінці заняття тренер обговорює це з групою і з'ясовує, що слід робити з нереалізованими очікуваннями: провести додаткове заняття, консультацію, рекомендувати необхідну літературу.

 

4. А почну я з притчі.

 Якось один народ вів нелегку боротьбу проти загарбників. І коли всім стало ясно, що вони про­грають битву, вояки вже не вірили своєму воєначальнику, пішла паніка, тоді люди обер­нулися до Господа і попросили: «О, Господи, допоможи нам, покажи, де та людина, яка поверне військо і надихне його на перемогу над ворогом!» Господь змилувався й показав дім, де жила така людина. Це був дім шевця. Отже, людина, яка могла бути генералом, шила не дуже гарне взуття, а бездарний ге­нерал вів військо до поразки.

 В чому ж суть притчі?   Діти. Правильний вибір професії.

 

Учитель. Так! Одним із найважливіших кроків у житті є вибір професії. Адже зай­матися тим, що тебе цікавить, приносить радість - одна з  найважливіших  умов відчуття життєвої повноцінності. Вибір навчального закладу, а згодом професії, значною мірою впливає на все наступне життя молодої людини. Тут не можна покладатися на випадковість, квапитися. Необхідне найсерйозніше став­лення до цієї проблеми.

 Не менш важлива обставина - людина повинна робити те, до чого має хист і здібності. Таку працю вона  виконуватиме  залюбки  і найкраще. Це принесе користь людині і всьому суспільству. Звичайно, свої таланти і нахили можна успішно виявити, застосувати в багатьох професіях, а не тільки в одній, як часом помилково уявляють батьки та діти. Щоб дійти правильного рішення, треба бути добре поінформованими. І хоча в цьому плані школи, підприємства, державні та громадські ор­ганізації проводять значну роботу, необхідно са­мим виявити ініціативу і шукати належну інфор­мацію. Багато зла може привести прагнення батьків за всяку ціну «пробитися» до певної шко­ли, до певної спеціальності, якщо дитина не вияв­ляє до цього ані хисту, ані бажання. Багато людей й досі дуже обмежено уявляють собі коло про­фесій, які можна здобути в різноманітних навчальних закладах. Якби суспільство виходило з таких уявлень, то ми б мали багато продавців, ку­харів, перукарів, юристів, співаків та акторів, а для решти професій, людей би не вистачило.

Так які ж професії приносять радість, задоволення??

 

Вчені США провели дослідження і дізналися, що найщасливіші ті працівники, у професії яких потрібно проявляти турботу про інших, а також ті, в яких можна проявити свої здібності до творчості і винахідливості.

В результаті досліджень, які проходили в Чикаго, вдалося з’ясувати список найбільш щасливих професій. Як не дивно, найщасливішими виявилися священнослужителі, після них ідуть пожежники та фізіотерапевти. На четвертому місці – письменники. До наступної п’ятірки увійшли  викладачі спецшкіл, вчителі, художники, психологи, агенти з продажу фінансових послуг та оператори інженерних систем.

Професії, не надто прибуткові в матеріальному плані, приносять людям відчуття задоволеності життям.

 

Тяжіння до читання приходить потроху. У всі часи більшість людей мали пристрасть до читання. Протягом усього життя книги ведуть людини, починаючи з дитячих казок і закінчуючи значною повістю. Для одних читання залишається просто захопленням, для інших же джерелом заробітку. Розглянемо, які існують професії, пов'язані з літературою і чи приносять вони почуття задоволеності, радості!?

      Літературний критик - вчений і літератор, який займається літературною критикою, іншими словами тлумаченням і застосуванням аналізу творів. Часом представник такої професії може працювати в якості педагога в спеціалізованому навчальному закладі. Фахівці цього напрямку відіграють важливу роль в житті суспільства, оскільки від його аналізу безпосередньо залежить майбутнє книг.

Редактор - фахівець здійснює контроль за якістю статей і призводить тексти у відповідність з жанровими вимогами. Ці фахівці працюють в таких напрямках: наукових, технічних, літературних і художніх. Спеціаліст редактор має неабиякий вплив на організацію, оскільки безсумнівно після його перевірки випускаються видання.

 

Коректор - фахівець з досконалою грамотністю, що виправляє помилки в тексті. Працювати коректор може у всіх сферах, що відносяться з текстовими документами. До них відносяться: засоби масової інформації, книжкові видавництва, радіо-відео телеканалу, поліграфічне виробниче підприємство та ін.

 

Журналіст - одна з найбільш поширених спеціальностей. В зобов'язання журналіста входять пошук подій, що відбуваються в світі для викладу. Він аналізує текст, написання, коментування репортажів та ін. Безпосередньо від журналіста залежить розвиток підприємства, оскільки він вирішує багато питань

 

 

Перекладач - фахівець з перекладів. В його обов'язки входить переклад художніх статей, літературних творів та ін. На певному іноземною мовою.

Дана спеціальність затребувана на підприємствах, які займаються друком на різні мови (журнали, поліграфічні виробничі підприємства і газети). Починаючим фахівцям можна з легкістю приєднатися до цієї область діяльності, тільки важливо знайти роботодавця і замовлення. Також можна створити власну справу в сфері перекладів.

Літературознавець - фахівець, який вивчає художню літературу. Дана спеціальність затребувана на радіо і телебачення, підприємствах, які видають твори друку та ін. Початківець фахівець з легкістю приступає до роботи, оскільки йому гарантовано офіційне працевлаштування.

Письменник - людина, що створює художні літературні твори. Він може займатися діяльністю в різних напрямках. Початківцю фахівця зазвичай доводиться важко, оскільки йому варто зіткнутися з конкуренцією і викликати довіру роботодавця. Для того, щоб стати письменником потрібно закінчити такі вищі навчальні заклади:

 

Викладач мови і літератури

Основне завдання викладача, полягає в передачі знань учнями. Вся діяльність викладача спрямована безпосередньо на учнів. Початківцю фахівця приєднається до команди не складе труднощів, оскільки часто це не створює перешкод. Дану професію можна отримати, закінчивши гуманітарний вуз за напрямками літератури, філології або викладання.

Копірайтер

Даний фахівець займається написанням текстів з метою реклами. Копірайтер відіграє значну роль для замовника, оскільки хороша реклама - ключ до успіху організації. Якщо докласти зусиль, то початківець може домогтися результатів, так як є велика затребуваність в копірайтерів.

комп'ютерний лінгвіст

Цей фахівець розробляє алгоритми і програми, які застосовуються для вилучення даних, розробки онлайн-словників, перекладачів і інше. Початківцю фахівця не завдасть праці приступити до роботи, так як дана професія затребувана на кадровому ринку. До того ж робота комп'ютерним лінгвістом цікава і можна добре заробити.

  • Рецепт радості від Полліанни

 

В житті завжди є радості моменти!

Відкритим будь, і їх не пропусти.

А щоб життя тобі всміхалось,

Йому частіше посміхайся ти!

 

Рефлексія уроку

Девіз: « Жити- життю радіти!», « Радієш ти, радію я – радіє вся наша Земля!», «Придивись, навколо так багато РАДОСТІ! Живи і радій!».

 

 

 

 

 

docx
Додано
13 червня 2023
Переглядів
274
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку