Комплексна корекційно-розвивальна програма для роботи з першокласниками, які мають порушення опорно-рухового апарату

Про матеріал
З урахуванням основних тенденцій щодо змін у системі освіти дітей з особливими освітніми потребами, вагомим аспектом є психологічний супровід учнів даної категорії, який передбачає здійснення актуальних напрямів корекційно-розвивальної роботи з метою розвитку компенсаторних механізмів, відновлення порушених психічних функцій, актуалізації особистісного потенціалу розвитку дитини та стимулювання подальшого психічного розвитку. Враховуючи індивідуальні особливості учня, його можливості та потреби, рівень сформованості у нього пізнавальних процесів і дій, розроблена комплексна корекційно-розвивальна програма для роботи з першокласниками, які мають порушення опорно-рухового апарату. Мета програми: актуалізація особистісного потенціалу розвитку дитини через корекцію пізнавальної, емоційно-вольової та комунікативної сфери у першокласника, який має порушення опорно-рухового апарату.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\роно\Desktop\Шимко Н.В\пмпк\картинки\i0tqiy7232.jpeg

 

 

 

 

Шимко Н.В.  Комплексна корекційно-розвивальна програма для роботи з першокласниками, які мають порушення опорно-рухового апарату / Автор-укладач Шимко Н.В. – Бобровиця, 2020. –28 с.

 

 

 

Автор-укладач:  Шимко Наталія Віталіївна, директор КУ «Бобровицький ІРЦ», практичний психолог.

 

 

 

 

 

 

Вагомим аспектом інклюзивного навчання є психологічний  супровід, який передбачає актуалізацію особистісного потенціалу розвитку дитини через корекцію пізнавальної, емоційно-вольової та комунікативної сфери у першокласника, який має порушення опорно-рухового апарату.

Адресовано фахівцям інклюзивно-ресурсних центрів та психологічної служби закладів загальної середньої освіти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пояснювальна записка……………………………………………...…4

  1. Навчально-тематичне плананування та структура занять…......…6
  1. Конспекти занять

Заняття 1…………………………………………………………….10

Заняття 2…………………………………………………………….11

Заняття 3…………………………………………………………….11

Заняття 4…………………………………………………………….13

Заняття 5…………………………………………………………….13

Заняття 6…………………………………………………………….14

Заняття 7…………………………………………………………….16

Заняття 8…………………………………………………………….15

Заняття 9…………………………………………………………….16

Заняття 10…………………………………………………………...17 

Заняття 11…………………………………………………………...18

Заняття 12…………………………………………………………...18

Заняття 13………………………………………………………...…19

Заняття14…………………………………………………………....19 

Заняття 15…………………………………………………………...20

Заняття 16…………………………………………………………...21

Заняття 17…………………………………………………………...22

Заняття 18…………………………………………………………...22

Заняття 19…………………………………………………………...23

  1. Рекомендації щодо оцінки ефективності корекційно-розвивального впливу…………………………………………….….25

Додатки…………………………………………………………………26

Список використаних джерел……………………………………….28

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кожна дитина – особлива, це беззаперечно. Але все ж є діти, про яких говорять «особливі» не для того, щоб підкреслити унікальність здібностей, а задля того, щоб відмітити ті особливі потреби, які відрізняють їх від інших дітей. Незалежно від стану здоров’я, наявності фізичного чи інтелектуального порушення, кожна людина має право на повноцінне життя, освіту, якість якої не відрізняється від якості освіти решти людей. Саме цей принцип є основним в організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами.  

З урахуванням основних тенденцій щодо змін у системі освіти дітей з особливими освітніми потребами, вагомим аспектом є психологічний  супровід учнів даної категорії, який передбачає здійснення актуальних напрямів корекційно-розвивальної роботи з метою розвитку компенсаторних механізмів, відновлення порушених психічних функцій, актуалізації особистісного потенціалу розвитку дитини та стимулювання подальшого психічного розвитку.

Враховуючи індивідуальні особливості учня, його можливості та потреби,  рівень  сформованості у нього пізнавальних процесів і дій, розроблена комплексна корекційно-розвивальна програма для роботи з першокласниками, які мають порушення опорно-рухового апарату. 

Мета програми: актуалізація особистісного потенціалу розвитку дитини через корекцію пізнавальної, емоційно-вольової та комунікативної сфери у першокласника, який має порушення опорно-рухового апарату.

Завдання програми:

  • розвиток пізнавальних процесів: сприймання, уваги, пам'яті, уяви;
  • корекція, активізація та удосконалення розумових операцій: узагальнення, абстрагування, аналіз, синтез, порівняння, гнучкість, критичність;
  • розвиток комунікативних умінь та навичок;
  • формування стійкої навчальної мотивації на фоні позитивної «Я-концепції», адекватної самооцінки;
  • профілактика шкільної тривожності, внутрішніх конфліктів, страхів та агресивних тенденцій.

Принципи роботи:

- індивідуальний підхід;

- комплексний вплив;

- систематичність.

Цільова група: першокласники, які мають порушення опорно-рухового апарату та збережений інтелект.

Форма проведення занять: індивідуальна.

Кількість занять: 19

Тривалість 1 заняття:  30-40 хв.

Періодичність зустрічей:  2 рази на тиждень.

Методи і форми роботи:  комунікативні ігри,  вправи на розвиток моторики,  образотворча діяльність,  релаксаційні вправи.

Очікуваний результат: підвищення пізнавальної активності та рівня розвитку пізнавальних процесів, вдосконалення комунікативних умінь та формування необхідних комунікативних навичок, а також стійкої навчальної мотивації на фоні позитивної Я-концепції, адекватної самооцінки; подолання шкільної тривожності, наявних внутрішніх конфліктів, страхів та агресивних тенденцій.

 

Етапи реалізації програми:

ПІДГОТОВЧИЙ ЕТАП:

І – встановлення контакту. На етапі встановлення контакту відбувається знайомство, налагодження емоційного та психологічного контакту, заохочення учня до співпраці.

ІІ – діагностичний. Включає в себе проведення первинного психологічного обстеження з метою визначення рівня психологічного розвитку учня та виділення наявних труднощів (первинна діагностика).

Здійснюється психодіагностична робота, що  має бути  спрямована на вивчення індивідуальних особливостей учня, його можливостей і потреб,  рівня  сформованості у нього пізнавальних процесів і дій.

Таким чином, діагностична робота має бути спрямована на вивчення:

  • співвідношення рівня розумового розвитку дитини і вікової норми;
  • рівня розвитку пізнавальної сфери;
  • особливості емоційно-вольової сфери;
  • індивідуально-типологічних особливостей;
  • рівня сформованості мотивації до навчання;

З цією метою рекомендовано використовувати наступний психодіагностичний інструментарій: методики «Визначення навчальної мотивації» (М.Гінзбург), «Модифікація методу П'єрона-Рузера»; тести «Тривожність» (Р.Темпл,          М.Дорки, В.Армен), «Четвертий зайвий» (Н.Власова, О.Певзнер), «Запам'ятовування 10 слів» (С.Рубінштейн); проективна методика «Дерево», індивідуальні бесіди.

КОРЕКЦІЙНИЙ ЕТАП, який є основним; до нього входить комплекс вправ корекційно-розвивального характеру – за «Комплексною корекційно-розвивальною програмою для роботи з першокласниками, які мають порушення опорно-рухового апарату»

ЗАКЛЮЧНИЙ ЕТАП включає в себе вторинну діагностику за таким же психодіагностичним інструментарієм як і первинна діагностика, з метою відстеження динаміки розвитку за результатами корекційно-розвивальних занять та підбиття підсумків. Це етап оцінки ефективності корекційного-розвивального  впливу.

 

 

Комплексна корекційно-розвивальна програма для роботи з першокласниками, які мають порушення опорно-рухового апарату

Навчально-тематичне планування

 

№ п/п

Тема

Вправи

Час виконання

1.

Заняття 1

«Який Я»

 

1. Ритуал привітання

2. Вправа «Моє ім'я»

3. Вправа «За що мене люблять рідні?»

4. Вправа «Який Я?»

5. Етюд «Подаруй своє серце»

6. Релаксація «Слухаємо себе»

7. Ритуал прощання. Етюд «Подаруй посмішку»

40 хв.

5 хв.

5 хв.

5 хв.

 

5 хв.

10 хв.

5 хв.

5 хв.

2.

Заняття 2

«Предметний простір»

 

1. Ритуал привітання

2. Вправа «Мій настрій»

3. Гра «Назви правильно предмети»

4. Гра «Лабіринт»

5. Гра «Добре-погано»

6. Релаксаційна гра  «Скинь втому»

7. Ритуал прощання. Етюд «Подаруй посмішку»

40 хв.

5 хв.

10 хв.

5 хв.

 

5 хв.

5 хв.

5 хв.

 

5 хв.

3.

Заняття 3

«Наші емоції»

 

1. Ритуал привітання

2. Гра «Їстівне-неїстівне»

3. Вправа «Наші емоції»

4. Гра «Мій хороший папуга»

5. Психогімнастика «Пташка»

6. Ритуал прощання. Етюд «Подаруй посмішку»

40 хв.

5 хв.

5 хв.

15 хв.

5 хв.

5 хв.

5 хв.

4.

Заняття 4

«Частина – ціле»

 

1. Ритуал привітання

2. Гра «Склади картинку»

3. Вправа «Частина – ціле»

4. Вправа «Чарівні палички»

5. Релаксація «Слухаємо себе»

6. Ритуал прощання. Етюд «Подаруй посмішку»

40 хв.

5 хв.

10 хв.

5 хв.

10 хв.

5 хв.

5 хв.

5.

Заняття 5

«Чарівні кульки»

 

1. Ритуал привітання

2. Вправа «Клубочок»

3. Вправа «Чарівні кульки»

4. Гра «Емоції героїв»

5. Ауторелаксація «Я – вітер»

6. Ритуал прощання. Етюд «Подаруй посмішку»

40 хв.

5 хв.

5 хв.

15 хв.

15 хв.

5 хв.

5 хв.

6.

Заняття 6

«Форми»

 

1. Ритуал привітання

2. Гра «Опиши мене»

3. Гра «Форми»

4. Вправа «Розташуй правильно»

5. Психогімнастика «Пташка»

6. Ритуал прощання. Етюд «Подаруй посмішку»

40 хв.

5 хв.

5 хв.

10 хв.

10 хв.

5 хв.

5 хв.

7.

Заняття 7

«Уважність»

 

 

1. Ритуал привітання

2. Гра «Маленька примара»

3. Психогімнастика «Рубання дров»

4. Вправа «Уважність»

5. Релаксація «У лісі»

6. Ритуал прощання. Етюд «Подаруй посмішку»

40 хв.

 

10 хв.

5 хв.

 

10 хв.

5 хв.

5 хв.

8.

Заняття 8

«Класифікації»

 

1. Ритуал привітання

2. Гра «Ким був раніше»

3. Вправа «Назви одним словом»

4. Вправа «Хто тут зайвий? Чому?»

5. Вправа «Накладені малюнки»

6. Релаксація «Квіти»

7. Ритуал прощання. Етюд «Подаруй посмішку»

 

40 хв.

5 хв.

5 хв.

5 хв.

5 хв.

 

10 хв.

5 хв.

5 хв.

9.

Заняття 9

«Доброта»

 

 

1. Ритуал привітання

2. Вправа «Передай почуття»

3. Вправа «Кулачок»

4. Етюд «Добрий хлопчик»

5. Релаксація «Гора з плечей»

6. Ритуал прощання. Етюд «Подаруй посмішку»

40 хв.

5 хв.

10 хв.

5 хв.

10 хв.

5 хв.

5 хв.

10

Заняття 10

«Розвиваємо увагу»

 

1. Ритуал привітання

2. Гра «Чи уважний ти?»

3. Гра «Чого не стало?»

4. Вправа «Домалюй»

5. Релаксація «Небо»

6. Ритуал прощання. Етюд «Подаруй посмішку»

40 хв.

5 хв.

5 хв.

5 хв.

10 хв.

10 хв.

5 хв.

11

Заняття 11

«Чи знаю я …»

 

1. Ритуал привітання

2. Вправа «Не хочу вихвалятися, але я  …»

3. Вправа «Мій кращий друг сказав би про мене …»

4. Етюд «Упертий хлопчик»

5. Релаксація «Моє дихання»

6. Ритуал прощання. Етюд «Подаруй посмішку»

40 хв.

5 хв.

10 хв.

 

5 хв.

 

10 хв.

5 хв.

5 хв.

12

Заняття 12

«Причинно-наслідкові зв’язки »

 

1. Ритуал привітання

2. Гра «Навіщо і чому?»

3. Вправа «Метелик»

4. Вправа «Запам'ятай слова»

5. Вправа «Домалюй та назви»

6. Ауторелаксація «Я – вітер»

40 хв.

5 хв.

10 хв.

5 хв.

10 хв.

10 хв.

5 хв.

13

Заняття 13

«Емоції»

 

1. Ритуал привітання

2. Вправа «Зосередженість на емоціях»

3. Етюд «Я – сміливий боєць»

4. Релаксація «Моє дихання»

5. Ритуал прощання. Етюд «Подаруй посмішку»

35 хв.

5 хв.

5 хв.

 

15 хв.

5 хв.

5 хв.

14

Заняття 14

«Властивості предметів»

 

1. Ритуал привітання

2. Гра «Що з чого зроблено»

3. Вправа «Яка група зникла?»

4. Гра «Знайди вирізані картинки»

5. Вправа «Школа»

6. Ритуал прощання. Етюд «Подаруй посмішку»

40 хв.

5 хв.

10 хв.

5 хв.

5 хв.

 

10 хв.

5 хв.

15

Заняття 15

«Наші жахи»

 

1. Ритуал привітання

2. Гра «Вгадай емоцію»

3. Бесіда «Наші жахи»

4. Вправа «Мій жах»

5. Релаксація «Слухаємо себе»

6. Ритуал прощання. Етюд «Дзеркало»

40 хв.

5 хв.

5 хв.

10 хв.

10 хв.

5 хв.

5 хв.

16

Заняття 16

«Вчимося товаришувати»

 

1. Ритуал привітання

2. Гра «Поміркуй»

3. Вправа «Один зайвий»

4. Гра «Домалюй»

5. Релаксація «Гора з плечей»

6. Ритуал прощання. Етюд «Дзеркало»

40 хв.

5 хв.

5 хв.

10 хв.

10 хв.

5 хв.

5 хв.

17

Заняття 17

«Моя сім’я »

 

1. Ритуал привітання

2. Гра «Одне і теж по-різному»

3. Гра «Сімейний портрет»

4. Ауторелаксація «Обличчя на сонці»

5. Ритуал прощання. Етюд «Дзеркало»

40 хв.

5 хв.

10 хв.

15 хв.

5 хв.

 

5 хв.

18

Заняття 18

«Асоціації»

 

1. Ритуал привітання

2. Вправа-гра «Чарівна торбинка»

3. Вправа «Придумай сам»

4. Гра «Підбери слова»

5. Релаксація «Слухаємо себе»

6.  Ритуал прощання. Етюд «Дзеркало»

40 хв.

5 хв.

5 хв.

 

10 хв.

10 хв.

5 хв.

5 хв.

19

Заняття 19

«Вчимося разом»

 

1. Ритуал привітання

2. Вправа «Привітання»

3. Вправа «Як слід вітатися з …»

4. Вправа «Я - інопланетянин»

5. Ауторелаксація «Обличчя на сонці»

6. Ритуал прощання. Етюд «Подари добро»

40 хв.

5 хв.

5 хв.

5 хв.

15 хв.

5 хв.

 

5 хв.

 

ЗАГАЛЬНА СТРУКТУРА ЗАНЯТТЯ:

Кожне заняття організовується за наступною схемою:

І ПОЧАТКОВИЙ ЕТАП

  1. Ритуал привітання (на цьому етапі діти вчаться визначати свій емоційний стан, при цьому можливе як обговорення, так  малювання, використовуються вправи на створення доброзичливої атмосфери за бажанням дитини).
  2. Комунікативна вправа чи гра, розминка (налаштування на співпрацю, активізація, зняття напруження).

ІІ ОСНОВНИЙ ЕТАП

 Вправи, ігри, етюди, спрямовані на реалізацізацію поставлених завдань корекційно-розвивальної програми.

ІІІ ЗАКЛЮЧНИЙ ЕТАП

  1. Рефлексія, релаксація, психогімнастика (зняття зайвого емоційного напруження тощо).
  2. Ритуал прощання - етюд «Подаруй посмішку» (створення позитивного емоційного настрою).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття №1 «Який Я»

Мета: забезпечення позитивного психоемоційного стану, почуття комфорту; зняття емоційного напруження; формування позитивної самооцінки; сприяння усвідомленню своїх позитивних рис; підвищення почуття особистісної значимості; розвиток  вміння турбуватися про інших.

Матеріали: папір, олівці.

Хід заняття

1. Ритуал привітання (5 хв.)

2. Вправа «Моє ім'я» (5 хв.)

Мета: розвиток комунікабельності; зняття тривожності, формування позитивної самооцінки, почуття власної неповторності, впевненості, спокою.

Дитина розповідає про себе, своє ім'я, наскільки воно їй подобається тощо. Дозволяється називатись вигаданим ім'ям -  це служить діагностичним

симптомом незадоволення собою та низького рівня самооцінки.    

3. Вправа «За що мене люблять рідні?» (5 хв.)

Мета: підвищення значимості дитини, допомога усвідомити свої позитивні риси.

Дитина розповідає за що її люблять рідні. Якщо виникають труднощі, то психолог може допомогти. Підвести дитину до висновку проте, що потрібно уважно ставитися до оточення.

4. Вправа «Який Я?» (5 хв.)

Мета: формування адекватної самооцінки.

Дитина називає свої позитивні та негативні риси. Якщо виникають труднощі, то психолог може допомогти. Але необхідно зробити акцент на позитивних рисах і їх повинно бути більше, ніж негативних.

5. Етюд «Подаруй своє серце» (10 хв.)

Мета: діагностика рівня сформованості моральних почуттів, встановлення емоційного  контакту. 

Психолог та дитина виготовляють паперові сердечка. Потім психолог дарує своє сердечко дитині; дитина може теж зробити подарунок психологу, але за власним бажанням.

6. Релаксація «Слухаємо себе» (5 хв.)

Мета: розвиток здатності до релаксації, вміння слухати себе й визначати свій настрій.

Дитині пропонують прийняти максимально зручне положення, заплющити очі, розслабитись й прислухатися до себе,  ніби зазирнути в себе,  й подумати, що відчуває, який у неї настрій. Через кілька хвилин пропонується розповісти, не розплющуючи очей, про те, як вона почувається, який у неї настрій.

7. Ритуал прощання. Етюд «Подаруй посмішку» (5 хв.)

Мета: створення позитивного емоційного настрою.

Психолог і дитина беруться за руки і  «дарують посмішку» одне одному: дивлячись в очі, посміхаються і бажають щось приємне.

 

Заняття №2 «Предметний простір»

Мета: створити емоційний комфорт, вчити класифікувати предмети за їх  призначенням, вміти знаходити протиріччя, розвивати зорове   сприйняття та дрібну моторику рук; виховувати доброзичливе ставлення  до інших та розвивати впевненість в собі.

Матеріали: малюнки з лабіринтами, предметні малюнки, графічні зображення.

Хід заняття

1. Ритуал привітання (5 хв.)

2. Вправа «Мій настрій» (10 хв.)

Мета: налаштування на співпрацю, активізація, зняття напруження.

Дитині пропонується розповісти про свій настрій; можна запропонувати його намалювати.

3. Гра «Назви правильно предмети» (5 хв.)

Мета: розвиток навичок класифікувати предмети за їх  призначенням.

Психолог називає узагальнюючу назву предметів, а дитина називає предмети, які відповідають назві: транспорт, взуття, фрукти, одяг, іграшки … (наприклад: овочі – картопля, морква, цибуля …; меблі – ліжко, диван, стілець, стіл …; дерева – клен, липа, дуб, ялина …).

4. Гра «Лабіринт» (5 хв.)

Мета: розвиток зорового   сприйняття та дрібної моторики рук.

Дитині пропонується правильно намалювати доріжку, по якій пройде дівчинка до свого будиночку, якнайбільше назбиравши суничок та не проходячи двічі по одній і тій  самій стежині.

5. Гра «Добре – погано» (5 хв.)

Мета: розвиток вміння знаходити протиріччя.

Психолог показує ілюстрації із зображенням, наприклад, яблука. Запитує:

Яблуко – це добре? Коли?

Добре, тому що смачно і тому, що у ньому багато вітамінів.

Погано? Коли?

Коли їсти його немитим, коли їсти недозрілим тощо.

Можна запропонувати зображення пори року – зими; сонця, хмари, морозива.

6. Релаксаційна гра  «Скинь втому» (5 хв.)

Мета: зняття психоемоційного напруження.

Дитині пропонують прийняти максимально зручне положення, заплющити очі, розслабитись, трохи зігнути тіло і вільно опустити руки, розправити пальці, схилити голову до грудей. Після цього покачатися в сторони, уперед, назад, а потім різко струснути головою,  руками, тілом,  Психолог  запитує: «Ти скинув усю втому? Щось ще залишилось? Тоді повтори ще раз».

7. Ритуал прощання. Етюд «Подаруй посмішку» (5 хв.) (див. заняття №1)

 

Заняття 3 «Наші емоції»

Мета:    забезпечити атмосферу довіри;  зняття емоційного напруження; розвиток  вміння розпізнавати емоційні стани людей.

Матеріал: набір карток з схематичним зображенням різних емоцій людей; олівці.

Хід заняття

1. Ритуал привітання (5 хв.)

2. Гра «Їстівне-неїстівне» (5 хв.)

Мета: зняття втоми і напруження, створення позитивного емоційного настрою, атмосфери довіри; розвиток уваги та кмітливості.

Дитина сидить обличчям до психолога на певній відстані від нього. Психолог називає предмет і кидає невеликий м'яч або м'яку іграшку. Якщо названий предмет їстівний – дитина повинна упіймати м'яч, якщо ні - відбити.

З. Вправа «Наші емоції» (15 хв.)

Мета: розвиток  вміння розпізнавати емоційні стани людей.

Для виконання вправи психологу знадобиться набір із шести карток або плакат зі схематичним зображенням різних емоційних станів людини, наприклад: радість, злість, смуток, провина, спокій. Схематичні зображення різних емоційних станів можна намалювати крейдою на дошці.

Для роботи з картками пропонується серія завдань:

1.  Назвати емоційні стани (почуття, настрій), зображені на картках.

2. Розділити аркуш на 2 половинки і перемалювати схематичні малюнки так, щоб ліворуч були зображення емоційних станів, які подобаються дітям, а праворуч – які не подобаються.

Після виконання завдання дитина називає емоційні стани, зображення яких виявились ліворуч,  потім  -  праворуч,  і пояснює,  чому їй подобаються або не подобаються певні емоційні стани.

3. Визначити свій настрій, емоційний стан у цей момент,  схематично зобразити його на аркуші та коротко  пояснити причину того або іншого стану.

Під час обговорення різних емоційних станів психолог звертає увагу дитини на особливості експресії обличчя: форма очей і брів, форма губ, положення куточків рота тощо. 

4. Гра «Мій хороший папуга» (5 хв.)

Мета: розвиток почуття емпатії, вміння співпрацювати; розвиток комунікативних навичок.

Психолог говорить: «До нас у гості прилетів папуга. Він хоче з нами познайомитися і погратися. Як ти думаєш, що ми можемо зробити, щоб він захотів прилетіти до нас знову? Дитина пропонує: «Говорити з ним ласкаво», «Навчити його гратися» тощо. Дорослий дбайливо передає дитині в руки плюшевого папугу  (ведмедика, зайчика).  Дитина, отримавши іграшку, повинна пригорнути її до себе,   погладити,   сказати щось приємне,  назвати ласкавим ім'ям.

5. Психогімнастика «Пташка» (5 хв.)

Мета: розвиток навичок ауторелаксації, зняття емоційного напруження.

Дитина, закривши очі уявляє себе пташкою, пурхає у блакитному небі, співає, радіє сонечку.

6. Ритуал прощання. Етюд «Подаруй посмішку» (5 хв.) (див. заняття №1)

 

 

Заняття №4 «Частина – ціле»

Мета: створення атмосфери доброзичливості та комфорту; розвиток зорової та  слухової пам’яті, образного мислення; формування поняття «система»,   «підсистема»; виховання самоповаги та поваги до інших.

Матеріал: розрізні картинки (пазли), рахівні палички, схематичні зображення фігур з рахівних паличок, графічні зображення.

Хід заняття

1. Ритуал привітання (5 хв.)

2. Гра «Склади картинку» (10 хв.)

Мета: створення атмосфери доброзичливості та комфорту; активізація пізнавальних процесів; налаштування на співпрацю.

Дитині пропонується скласти картинку з фрагментів (пазлів); з дозволу дитини може приєднатися психолог. Процес супроводжується бесідою.

3. Вправа «Частина – ціле» (5 хв.)

Мета: формування поняття «система»,   «підсистема»; розвиток зорової та  слухової  пам’яті.

Психолог називає предмет, а дитина називає будь-яку його частину. Наприклад: стілець – ніжка, спинка, сидіння …; каструля – ручка, кришка …  Потім – навпаки: психолог називає частини предмета, а дитина – ціле. Наприклад: дверцята, полиці, ніжки – шафа.

4. Вправа «Чарівні палички» (10 хв.)

Мета: розвиток  зорової та  слухової пам’яті, образного мислення.

Дитині пропонується викласти з рахівних паличок різноманітні зображення. Спочатку геометричні фігури  – за командою психолога, а потім – за схемою. Роботу потрібно виконати швидко.

5. Релаксація «Слухаємо себе» (5 хв.) (див. заняття №1)

6. Ритуал прощання. Етюд «Подаруй посмішку» (5 хв.) (див. заняття №1)

 

Заняття №5 «Чарівні кульки» 

 Мета: забезпечення почуття комфорту, зменшення рівня тривоги;      розвиток позитивних емоцій; формування здатністі до  емпатії, довіри,  співпереживання,  співчуття.

Хід заняття

1. Ритуал привітання (5 хв.)

2. Вправа «Клубочок» (5 хв.)

Мета:  встановлення  довірливих  відносин, створення позитивного мікроклімату.

 Психолог передає дитині, а потім дитина психологу клубок яскравих ниток, говорячи при цьому добрі побажання.

3. Вправа «Чарівні кульки» (5 хв.)

Мета: зняття емоційного напруження; зменшення рівеня тривоги.

Дорослий просить дитину закрити очі та зробити з долоньок «човник».  Потім він вкладає дитині в долоньки скляну кульку  та  дає інструкцію: «Візьми її в долоньки, зігрій її, склади долоньки разом, покачай, подихай на неї,  зігрій її своїм подихом,  віддай їй частину свого тепла і ласки.  Відкрий очі.    Подивися на кульку і тепер розкажи про відчуття, що виникли підчас виконання.

4. Гра «Емоції героїв» (15 хв.)

Мета:  розвиток вміння оцінювати  ситуації та поведінку оточуючих, вміння розбиратися в емоційних станах оточуючих.

   Дорослий нагадує дитині казку  «Червона шапочка». Дитині заздалегідь видаються маленькі картки із зображеннями різних емоційних станів. Дитина відкладає кілька карток, що, на її погляд,  відображають емоційний стан героя в різних ситуаціях.

    Дитина пояснює,  у якій ситуації і чому їй здається, що герой був веселий, сумний, пригнічений...     

5. Ауторелаксація «Я - вітер» (5 хв.)

Мета: зняття психоемоційного напруження.

Дитина закриває очі та слухає, що говорить психолог: «Я - вітер. Я легкий, ніжний, теплий. Я граюся з квітами, я ніжно торкаюся їх пелюсток. Я ховаюся у вітках дерев і шурхочу листочками. Я вдихаю в себе чисте повітря ланів і стаю сильнішим і добрішим... Мої крила легкі і великі. Я лечу над морем, піднімаюсь високо в гори і співаю на весь голос: «Я -  вітер. Я швидкий, сильний, добрий вітер!».

6. Ритуал прощання. Етюд «Подаруй посмішку» (5 хв.) (див. заняття №1)

 

Заняття №6 «Форми»

Мета: створення психологічного комфорту; розвиток уваги, пам’яті; виховувати доброзичливість, охайність у роботі.

Матеріал: геометричні фігури, сюжетні малюнки, графічні зображення.            

Хід заняття

1. Ритуал привітання (5 хв.)

2. Гра «Опиши мене» (5 хв.)

Мета: зняття напруження; створення сприятливої атмосфери; розвиток комунікативних  вмінь та спостережливості; підвищення самооцінки.

Спочатку психолог повертається спиною до дитини та описує її зовнішній вигляд, при цьому підкреслюючи привабливість; потім черга дитини.

3. Гра «Форми» (10 хв.)

Мета: розвиток уваги, пам’яті, сприйняття   форми предметів.

Дитині роздають геометричні фігури. Вона повинна назвати якомога більше предметів, схожих за формою на дану фігуру. Наприклад:                 прямокутник – шафа, телевізор, книжка, тумбочка…; овал – люстерко, батон, обличчя, людина …;  круг – тарілка, м’яч, годинник, паляниця, сонце …; квадрат -  вікно, будинок і т.д.

4. Вправа «Розташуй правильно» (10 хв.)

Мета:  розвиток  уваги, пам’яті, мислення, мовлення.

Дитина отримує сюжетні малюнки – фрагменти казки. Завдання – розкласти малюнки так, як відбуваються події в казці та розповісти її.

5. Психогімнастика «Пташка» (5 хв.) (див. заняття №3)

6. Ритуал прощання. Етюд «Подаруй посмішку» (5 хв.) (див. заняття №1)

 

Заняття 7 «Уважність»

 Мета: розвиток вміння володіти собою у ситуаціях, що провокують гнів; закріплення соціальноприйнятих норм; розвиток здатності  бути уважними до інших; виховання співчуття і терпимості.

 

Хід заняття

1. Ритуал привітання (5 хв.)

2. Гра «Маленька примара» (10 хв.)

 Мета: зняття напруження; розвиток вміння виплескувати в прийнятій формі гнів.

Психолог: «Зараз ми гратимемо роль маленьких добрих примар. Нам захотілось побешкетувати і злегка налякати одне одного. За моєю командою ти будеш робити руками такий рух  (піднімає зігнуті в ліктях руки, пальці розведені) і вимовити страшним голосом звук «у». Але пам'ятай, що ми – добрі примари і хочемо тільки злегка пожартувати».

Потім плескає  в долоні:  «Молодець! Пожартували і досить. Давай знову станемо людьми!»

3. Психогімнастика «Рубання дров» (5 хв.)

Мета:  розвиток навичок саморегуляції.

Психолог: «Скажи ти бачив, як дорослі рубають дрова? Покажи, як потрібно тримати сокиру. У якому положенні повинні знаходитися руки? Зараз ми будемо рубати дрова. Постав уявний шматок колоди на пеньок,  підніми сокиру над головою і з силою опусти її.  Можна навіть крикнути: «Ха!».     

 4. Вправа «Уважність до інших» (10 хв.)

 Мета: розвиток навичок самоконтролю, уважності  до оточуючих.

Дитині пропонується описати поведінку свого товариша та свою протягом сьогоднішнього дня (дня проведення заняття)  із усією послідовністю подій.  Потім порівняти.

5. Релаксація «У лісі» (5 хв.)

Мета: зняття психоемоційного напруження.

Пропонується розслабитися, заплющити очі та переглянути зображення лісу, слухаючи при цьому опис лісу психологом та музичний супровід «Звуки живої природи».

6. Ритуал прощання. Етюд «Подаруй посмішку» (5 хв.) (див. заняття №1)

 

Заняття №8 «Класифікації»

Мета: розвиток вміння класифікувати предмети, логічного мислення; підвищення рівня зорової пам’яті та саморегуляції.

Матеріал: предметні картинки, кольорові олівці, аркуш паперу.

Хід заняття

1. Ритуал привітання (5 хв.)

2. Гра «Ким був раніше?» (5 хв.)

Мета: розвиток  логічного мислення, уважності, кмітливості.

Психолог називає предмет (тварину, рослину), а дитина повинна назвати, чим (ким) він був раніше.

    Курка – яйцем                                         Кінь – лошам

    Корова – телям                                        Риба – ікринкою

   Яблуня – зернинкою                                Хліб – борошном

   Сорочка – тканиною                                Будинок – цеглиною

3. Вправа «Назви одним словом» (5 хв.)

Мета: розвиток вміння класифікувати предмети.

Даються впереміш картки із зображенням тварин та транспортних засобів. Дитина відповідає, на які групи можна об’єднати  ці предмети.

4. Вправа «Хто тут зайвий? Чому?» (5 хв.)

Мета: розвиток сприйняття, уважності.

Пропонується розглянути картинку, знайти зайвий предмет і пояснити чому він зайвий.

5. Вправа «Накладені малюнки» (10 хв.)

Мета: розвиток мислення,  уваги.

Дитині пропонуються малюнки із зображенням контурів предметів накладених один поверх одного. Дитині необхідно назвати предмети, які зображені та обвести їх по контуру:

1-й варіант - зображення повинно бути не більше двох на одному малюнку;

2-й варіант - декілька;

3-й варіант – також це можуть бути вивчені за програмою букви, цифри;

4-й варіант - пізніше можна запропонувати дітям здійснити класифікацію за родовими ознаками: згрупувати зображені предмети за спільною ознакою (овочі, фрукти, посуд,інструменти і т. д.)

6. Релаксація «Квіти» (5 хв.)

Мета: зняття психоемоційного напруження.

Під музику та словесний супровід психолога дитина розслабляється та уявляє квітку. Потім малює.

7. Ритуал прощання. Етюд «Подаруй посмішку» (5 хв.) (див. заняття №1)

 

Заняття №9 «Доброта»

Мета:  нейтралізація негативної емоційної енергії;  формування адекватних засобів реагування;  зняття емоційного напруження;  формування адекватної самооцінки; закріплення уявлення про добро і доброту; розвиток навичок  розуміння емоційних станів інших.

Хід заняття

1. Ритуал привітання (5 хв.)

2. Вправа «Передай почуття» (10 хв.)

 Мета: зняття емоційного напруження, сприяння розумінню емоційних станів інших.

Психолог пропонує передати дотиком руки свій настрій, почуття, що в нього наявні в даний момент; назвати їх. Потім вони міняються місцями.

  Можна запропонувати дитині намалювати свій настрій.  

3. Вправа «Кулачок» (5 хв.)

  Мета: сприяння усвідомленню ефективних форм поведінки, поєднанню агрегації і м 'язової релаксації.

Дайте дитині в руку якусь дрібну іграшку і попросіть її міцно стиснути кулачок. Нехай вона потримає кулачок стиснутим, а коли розкриє його, рука розслабиться, і на долоньці буде красива іграшка.     

 4. Етюд «Добрий хлопчик» (10 хв.)

 Мета: формування адекватної самооцінки; закріплення уявлення про добро і доброту.

Психолог розповідає оповідання: «Зима. Маленька дівчинка гралася снігом і загубила рукавичку.  У неї замерзли пальчики. Це побачив хлопчик. Він підійшов до дівчинки і надів їй на руку свою рукавицю».

Рольове програвання етюду. Обговорення подібних ситуацій з життя. Підведенням підсумку: за що і кого можна назвати добрим.

5. Релаксація «Гора з плечей» (5 хв.)

Мета: ауторелаксація і саморегуляція.

Психолог пояснює, що коли  дитина дуже стомилася, їй  важко,  хочеться лягти,  а треба ще щось зробити,  то можна виконати  вправу «Гора з плечей». Для цього потрібно зручно сісти, підняти плечі, відвести їх назад, злегка напружуючи їх і зводячи в лопатках.  Після цього потрібно різко опустити плечі, «скинувши гору з плечей». Повторивши цю вправу з дитиною два-три рази,  психолог повідомляє, що у випадку, якщо втома велика, вправу потрібно повторити п'ять-шість разів і тоді одразу полегшає.

6. Ритуал прощання. Етюд «Подаруй посмішку» (5 хв.) (див. заняття №1)

 

Заняття №10 «Розвиваємо увагу»

Мета: розвиток слухової уваги, фонематичного слуху, зорової пам’яті,  аналітичного  мислення; підвищення саморегуляції.

Обладнання: набір іграшок, предметні малюнки, графічні зображення.   

      Хід заняття

1. Ритуал привітання (5 хв.)

2. Гра «Чи уважний ти?» (5 хв.)

Мета: розвиток слухової уваги.

Психолог читає уривок казки, але з помилками, називаючи не ті слова. Дитина чує неправильне слово – піднімає руку та виправляє його.

      Йшов дід густим літом (лісом) і загубив рукавичку. Ось біжить миска (мишка), побачила рукавичку та й каже: «Тут я буду шити (жити)!» Коли це стрибає шапка (жабка) та й питає: «А хто  тут живе?» - «Миска (мишка). А ти хто?» - «Шапка (жабка). Пусти і мене шити (жити). – Іди».

3.  Гра «Чого не стало?» (5 хв.)

Мета: розвиток зорової пам’яті.

На столі розташовуються предмети (спочатку 6, потім 7,8). Дитина їх запам’ятовує (можуть запропонувати помацати їх руками), потім відвертається, в цей час психолог забирає (1-2 предмети). Після цього дитина повертається та  пригадує, яких предметів не вистачає.

4. Вправа «Домалюй» (10 хв.)

Мета: розвиток уважності, фонематичного слуху, зорової пам’яті,  аналітичного  мислення;  підвищення саморегуляції.

Психолог пропонує дитині на аркуші паперу недомальований малюнок. Завдання - домалювати зображення на індивідуальній картці.

5. Релаксація «Небо» (10 хв.)

Мета: зняття психоемоційного напруження.

Під музичний супровід та слова психолога, дитина уявляє чисте, безкрає, високе небо. За бажанням малює.

6. Ритуал прощання. Етюд «Подаруй посмішку» (5 хв.) (див. заняття №1)

 

Заняття №11 «Чи знаю я…»

Мета: розвиток мислення. навичок самопізнання та рефлексії; корекція сором'язливості, впертості; сприяння формуванню адекватної самооцінки.

Хід заняття

1. Ритуал привітання (5 хв.)

2. Вправа «Я не хочу вихвалятися, але…» (10 хв.)

Мета: зняття напруження; сприяти формуванню адекватної самооцінки та прийняттю власної особистості;                 

Дитина розповідає про свої сильні сторони, досягнення, успіхи.

3. Вправа «Мій кращий друг сказав би про мене…» (5 хв.)

Мета:  формування адекватної самооцінки; розвиток мислення.

Дитині пропонується розповісти про себе очима іншої людини або кількох інших людей (друга, батьків, вчителя).

4. Етюд «Упертий хлопчик» (10 хв.)

Мета: корекція сором'язливості, впертості.

Психолог розповідає  оповідання про впертого хлопчика. Потім відбувається програвання  етюду та обговорення поведінки.

5. Релаксація « Моє дихання» (5 хв.)

Мета: психом'язове тренування з фіксацією уваги на диханні.

Дитина закриває очі та намагається відчути коливання свого тіла від дихання.

6. Ритуал прощання. Етюд «Подаруй посмішку» (5 хв.) (див. заняття №1)

 

Заняття №12 «Причинно-наслідкові зв'язки»

Мета: розвиток логічного мислення, пам’яті, причинно-наслідкових зв’язків,  саморегуляції.

Матеріал: графічні зображення.

Хід заняття

1. Ритуал привітання

2.Гра «Навіщо і чому?»

Мета: розвиток логічного мислення.

Психолог задає питання, а дитина повинна логічно на них відповісти.

       Навіщо?

      - … нам потрібні книги?                      

      - … людина спить?

      - … потрібні ножиці?

      - … потрібен телефон?

      - … люди ходять на роботу?

      Чому?

      - … взимку вмикають  опалення?

      - … влітку не має снігу?

      - … предмети падають вниз, а не вгору?

      - … кіт не вміє літати?

3. Вправа «Метелик»

Мета: розвиток навичок орієнтування у просторі.

Дитині дають картки із зображенням квадратів з квіточками та метеликів. Потім вона за вказівкою психолога повинна розташувати свого метелика у відповідному квадраті. Наприклад: «вгору на 1 квадрат, ліворуч на 2 квадрати» і т.д.

4. Вправа  «Запам’ятай слова»

Мета: розвиток  пам’яті та саморегуляції.

Дитині пропонується уважно прослухати слова, а потім їх повторити.

Стіл, море, груша, вікно, літак, помідор, тарілка, дим, валізка, голова.

5. Вправа «Домалюй та назви»

Мета: розвиток логічного мислення та координації рухів; навичок орієнтуватися у просторі.

Дитина за пунктиром домальовує зображення та називає їх.

6. Ауторелаксація «Я - вітер» (див. заняття №5)

 

Заняття №13 «Емоції»

Мета: вміння зображувати різні емоції через пантоміміку (сміливість, задоволення, відображати негативні риси характеру); розвиток уяви; вміння радіти за спільну справу; профілактика страхів; знят­тя втоми.

Хід заняття

1. Ритуал привітання (5 хв.)

2. Вправа «Зосередженість на емоціях» (5 хв.)

Мета: зняття напруження; вчити розрізняти різні емоції через пантоміміку та програвати їх.

Дитина зображує різні емоції через пантоміміку (сміливість, задоволення, відображати негативні риси характеру).

3. Етюд «Я - сміливий боєць» (15 хв.)

Мета: розвиток вміння програвати різні емоції через пантоміміку (сміливість, задоволення, відображати негативні риси характеру); вміння радіти за спільну справу; профілактика страхів.

Разом з психолог дитина вигадує історію про врятування принцеси від дракона. Потім відбувається програвання.

5. Релаксація « Моє дихання» (5 хв.) (див. заняття №10)

6. Ритуал прощання. Етюд «Подаруй посмішку» (5 хв.) (див. заняття №1)

 

Заняття №14 «Властивості предметів»

Мета: формування поняття «властивості предметів», розвиток зорової  пам’яті, сприймання, уваги, логічного мислення та дрібної моторики; вміння визначати власний емоційний стан, формування позитивного ставлення до школи, навичок спілкування.

Обладнання: предметні малюнки.

Хід заняття

1. Ритуал привітання (5 хв.)

2. Гра «Що з чого зроблено?» (10 хв.)

Мета: формування поняття «властивості предметів», розвиток логічного мислення.

Психолог пропонує дитині розглянути такі предмети: книжка, ложка, шапка, шафа та визначити, з чого вони виготовлені, пояснити доцільність саме такого вибору матеріалу.

 Наприклад: книга виготовлена з паперу, тому що на ньому легко писати, друкувати літери, малювати. Папір легкий і тому книги зручно переносити; папір легко склеюється, тому книги можна ремонтувати; папір приємний на дотик, тому люди люблять їх гортати.

3. Вправа  «Яка група зникла?» (5 хв.)

Мета: розвиток зорової  пам’яті, сприймання, логічного мислення.

Дитина розглядає картинку із зображенням 3-х груп предметів. Вона повинна назвати їх узагальнюючим словом та запам’ятати. Потім дитина відвертається, а психолог закриває якусь одну групу предметів. Дитина повинна назвати, яка група зникла та назвати, які предмети до неї входили.

4. Гра «Знайти вирізані клаптики» (5 хв.)

 Мета: розвиток зорової  пам’яті, сприймання, логічного мислення, вміння порівнювати.

Дитині пропонується знайти «вирізані»  клаптики з певним візерунком та розташувати на малюнку, підібравши деталі правильно.

5. Вправа «Школа»(10 хв.)

Мета: формування навчальної мотивації.

Дитина пропонується розповісти про те, що їй не подобається та що подобається в школі, вдома та взагалі в житті. Психолог пропонує детальніше зупинитися саме на тому, що подобається в школі. Важливою є саме така послідовність відповідей: спочатку негативні, потім позитивні, щоб показати, що не все в житті так погано, є позитивні моменти і хороші люди. Ця вправа дозволяє отримати інформацію про характер взаємовідносин дитини з однокласниками, членами сім’ї, оточуючими, про те, яке місце і роль визначає для себе дитина в класі, в сім’ї, як дитина сприймає себе серед інших.

6. Ритуал прощання. Етюд «Подаруй посмішку» (5 хв.) (див. заняття №1)

 

Заняття №15 «Наші жахи»

 Мета: розвиток емоційної сфери, почуття емпатії, корекція фобій, формування відчуття захищеності, віри у власні можливості.

Хід заняття

1. Ритуал привітання (5 хв.)

2. Гра «Вгадай емоцію» (5 хв.)

Мета: розвиток вміння розпізнавати емоційні стани людей; зняття напруження.

Психолог демонструє картку з схематичним зображенням емоційного стану і сам з допомогою міміки обличчя показує її. Дитина повинна назвати емоційні стани.

3. Бесіда «Наші жахи» (10 хв.)

Мета: розвиток вміння розбиратися в емоціях.

Психолог запитує дітей: «Які з емоцій, зображених на картках (плакаті) найбільш неприємні?». Якщо, перелічуючи емоції, діти не назвали жах, дорослий сам нагадує про нього. Коротко обговорюються особливості мімічної експресії обличчя даного стану, відчуття, що виникають, коли людина відчуває жах, згадують як описується цей стан.

4. Вправа «Мій жах» (10 хв.)

Мета: зняття психоемоційного напруження, корекція страхів.

Після невеликої вступної бесіди психолог просить подумати дитину, чого вона найбільше боїться і намалювати свій жах. Це може бути абстрактний малюнок або зображення конкретного об’єкту жаху, тривоги дитини. Малюнок виконується на окремому аркушу паперу. Після цього психолог пропонує розірвати аркуш з малюнком на дрібні шматочки і повідомляє, що дитина перемогла свій жах, що жаху більше не існує, тому що розірвані шматки разом з сміттям вивезуть на звалище, спалять, і від жахів більше нічого не залишиться.

5. Релаксація «Слухаємо себе»  (5 хв.) (див. заняття №1).

Мета: розвиток навичок саморегуляції.

Далі дитина за допомогою кольорових олівців або фарби  схематично зображує свій настрій.

6. Ритуал прощання. Етюд «Дзеркало» (5 хв.)

Мета: створення позитивного емоційного настрою.

Дитина стає перед дзеркалом і усміхається собі.

 

Заняття №16 «Вчимося творчо мислити»

  Мета: розвиток творчого мислення (за допомогою ТРВЗ), зорового сприйняття та уважності; вміння   класифікувати предмети.

 Матеріал: предметні малюнки, розрізні картинки, графічні зображення.

Хід заняття

1. Ритуал привітання (5 хв.)

2. Гра  «Поміркуй» (10 хв.)

Мета: розвиток творчого мислення,  уважності, кмітливості.

Дитина слухає запитання та дає відповіді на них (бажано з поясненнями).

- Які камінці не можна зустріти в морі? (сухі).

- Скільки яблук виросло на 5 грушах?

- Скільки собачок сидить на гілочці дерева?

- Які предмети тонуть у воді. А які –ні?

- Як принести воду у решеті? (Потрібно, щоб вода замерзла).

- Як дістати цвях із склянки із водою, щоб не замочити руки? (магнітом).

3. Вправа «Один зайвий» (5 хв.)

Мета: розвиток вміння класифікувати предмети, зорового сприйняття та уважності.

Дитині пропонується розглянути зображення груп предметів та знайти один зайвий предмет, пояснити свій вибір.

4. Гра «Домалюй» (10 хв.)

Мета: розвиток творчих  здібностей, уяви.

Дитині дається завдання домалювати малюнки, що пропонуються.

5. Релаксація «Гора з плечей»  (5 хв.) (див. заняття №9)

6. Ритуал прощання. Етюд «Дзеркало» (5 хв.) (див. заняття №16)

 

Заняття №17 «Моя сім'я»

Мета: діагностика та корекція сімейних ролей, розвиток навичок самоконтролю та саморегуляції, корекція негативних емоційних станів.

1. Ритуал привітання (5 хв.)

2. Гра «Одне і теж по-різному» (5 хв.)

Мета: розвиток навичок самоконтролю та саморегуляції, вміння вживатися в роль.

Психолог пропонує виконати певне завдання. Наприклад, з різними інтонаціями, відтінками голосу привітатися, відмовити, звинуватити, тощо. Характер відтінків і ситуацію задає психолог. Пропонується привітатися: спочатку як невпевнена в собі, потім як агресивна, як стримана, самовпевнена людина.

 

3. Гра «Сімейний портрет» (15 хв.)

Мета: діагностика та корекція сімейних ролей.

Дитині пропонується наступна ігрова ситуація: вона повинна уявити себе фотографом, який приходить в  приходить сім’ю, щоб зробити сімейний портрет. Він повинен намалювати всіх членів сім'ї, розказати  проте, хто з ким в цій сім’ї дружить, які відносини між членами родини, чим займається кожний.

4. Ауторелаксація «Обличчя на сонці» (5 хв.)

Мета: зняття психоемоційного напруження.

Дитина займає зручне положення і заплющує очі. Їй пропонується уявити себе на теплому літньому пляжі. Сонце приємно торкається обличчя, розправляючи зморшки лоба, очей. Вона гріє губи, щоки, підборіддя. Дитина уявляє собі дотики ласкавих сонячних променів, може повторити їх шлях кінчиками пальців, погладжуючи обличчя.

6. Ритуал прощання. Етюд «Дзеркало» (5 хв.) (див. заняття №16)

 

Заняття №18 «Асоціації»

Мета: розвиток асоціативного мислення, уваги, репродуктивної уяви, логічного мислення та саморегуляції; виховання самостійності, акуратності.

Матеріал: торбинка з предметами, кольорові олівці, папір.

Хід заняття

1. Ритуал привітання (5 хв.)

2. Вправа-гра «Чарівна торбинка» (5 хв.)

Мета: розвиток тактильного відчуття; зняття напруження.

Психолог пропонує дитині, не заглядаючи, а опустивши руку в торбинку (бажано казкового вигляду), з багатьох дрібних предметів (лінійка, ручка, олівець, клей, каштан, ґудзик, монета, горіх і т. д.) впізнати один, назвати його і тільки після цього вийняти і подарувати за бажанням психологу.

Правильно названий предмет вітається оплесками.

3. Вправа «Придумай сам» (5 хв.)

Мета: розвиток асоціативного та логічного мислення.

Психолог називає слово, а дитина називає слово, що відповідає смислу почутого слова. Наприклад:

Будинок – цегла, вікно

Ковзани – лід

Голка – нитка і т.д.

Взуття, телевізор, сонце, зима, дівчинка, куртка, м’яч, зошит.

4. Гра «Підбери слова» (10 хв.)

 Мета: розвиток асоціативного  та логічного мислення.

Психолог говорить слова, а дитина повинна підбирати такі слова, які з ними пов’язані за смислом.

Школа - … (учні, навчання, парти).

Лікарня - … (лікар, хворий, ліки).

Риба, муха, картина, ніж, дім.

5. Релаксація «Слухаємо себе» (5 хв.) (див. заняття №1).

Мета: розвиток вміння розбиратися у своєму емоційному стані.

Дитина схематично зображує свій настрій.

6. Ритуал прощання. Етюд «Дзеркало» (5 хв.)

 

Заняття №19 «Вчимося разом»

Мета: розвиток навичок конструктивного вербального і невербального спілкування, рефлексії; профілактика проявів агресивності у відносинах.

Матеріал: кольорові олівці, папір.

Хід заняття

1. Ритуал привітання  (5 хв.) 

2. Вправа «Привітання» (5 хв.)

Мета: розвиток навичок конструктивного невербального спілкування. Дитина та психолог, повернувшись обличчям один до одного, вітаються використовуючи тільки невербальні засоби (декілька способів).

3. Вправа «Як слід вітатися з …» (5 хв.)

Мета: розвиток навичок конструктивного вербального спілкування.

Дитина пропонується  привітатися з різними людьми:

- з товаришем,

- з учителем,

- з другом, якого давно не бачила,

- як учень, який спізнився на урок,

- з інопланетянином (потертися носами).

Роль іншої людини виконує психолог. Виконання останнього завдання може викликати інтерес і одночасно продемонструвати комунікативні бар'єри дитини.

4. Вправа «Я – інопланетянин» (15 хв.)

Мета: діагностика особистісних особливостей дитини.

Психолог пропонує дитини зобразити себе на папері в ролі інопланетянина. При цьому бажано показати в малюнку або дописати словами, з якою метою він прибув на планету Земля. Коли малювання завершено, дитина по черзі розповідає про зміст свого малюнка, про думки прибульця, його подальших планах та дій на Землі.

5. Ауторелаксація «Обличчя на сонці» (5 хв.) (див. заняття №16)

       6. Ритуал прощання. Етюд «Подаруй доброту» (5 хв.)

Мета: зняття психоемоційного напруження.

Психолог пропонує поділитися добротою й «набирає» доброту зі свого серця долонями і дає ділиться з дитиною. Потім це ж саме виконує дитина.

 

                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ми рекомендуємо після проведення занять корекційно-розвивальної програми на заключному етапі здійснити вторинну діагностику за таким же психодіагностичним інструментарієм як і первинну діагностику (методики «Визначення навчальної мотивації» (М.Гінзбург), «Модифікація методу П'єрона-Рузера»; тести «Тривожність» (Р.Темпл,          М.Дорки, В.Армен), «Четвертий зайвий» (Н.Власова, О.Певзнер), «Запам'ятовування 10 слів» (С.Рубінштейн); проективна методика «Дерево», індивідуальні бесіди) з метою відстеження динаміки розвитку пізнавальних психічних процесів, вивчення ефективності корекційно-розвивального впливу та підбиття підсумків. Для зручності результати проведеної психодіагностики варто заносити в таблицю «Моніторинг результативності корекційно-розвивальної роботи за програмою «Комплексна корекційно-розвивальна програма для роботи з першокласниками з вадами фізичного розвитку»» (Додаток А ).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток А

Зразок запису оцінки ефективності корекційно-розвивального впливу

Результати психодіагностичного вивчення дитини за вищеперерахованим психодіагностичним інструментарієм до корекційно-розвивальних занять та  після них, показали позитивну динаміку показників, що засвідчило ефективність проведеної корекційно-розвивальної роботи (Таблиця 1).

Таблиця 1. Моніторинг результативності корекційно-розвивальної роботи за програмою «Комплексна корекційно-розвивальна програма для роботи з першокласниками, які мають порушення опорно-рухового апарату»

Діагностичний зріз

Результат за психодіагностичним інструментарієм

«Визначення навчальної мотивації»

«Моди-фікація методу П'єрона-Рузера»

«Тривож-ність»

«Четвер-тий зайвий»

«Запам'ято-вування 10 слів»

«Дерево»

до проведення занять

Переважаючий мотив - ігровий

Рівень стійкості уваги – вище серед-нього

Середній рівень тривож-ності

Середній рівень мислення

Середній рівень

коротко- часної

слухової пам'яті

Вибір позиції реальної – установка на подолання перешкод

після проведення занять

Переважаючий мотив - навчальний

Високий рівень стійкості уваги

Низький

рівень

тривож-ності

Високий рівень мислення

Рівень

коротко- часної

слухової пам'яті – вище середнього

Вибір позиції реальної – комфорт-ний стан

 

В ході проведення індивідуальних бесід до проведення занять, було з’ясовано, що комунікативні уміння та навички дитини  перебували на задовільному рівні; після проведення вони значно покращилися.

Таким чином, ми мали можливість спостерігати позитивну динаміку показників, що засвідчило ефективність проведеної корекційно-розвивальної роботи.

Отже, ми можемо стверджувати, що реалізована корекційно-розвивальна програма сприяє актуалізації особистісного потенціалу розвитку дитини й передбачає розвиток пізнавальної, емоційно-вольової сфер та комунікативних навичок у першокласників з вадами фізичного розвитку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Барташніков О.О., Барташнікова І.А. Розвиток сенсорних здібностей і пам’яті у дітей 5-7 років / Барташніков О.О., Барташнікова І.А.-Тернопіль: „Богдан”, 1998. – 72с.
  2. Барташнікова І.А., Барташніков О.О. Як визначити рівень розумового розвитку дитини? Діагностика готовності дітей до навчання в школі. Тести для дітей 5-7 років / Барташнікова І.А., Барташніков О.О. - Тернопіль: „Богдан”,1998.- 84с.
  1. Кравченко Н.О. Корекційно-розвивальні заняття для молодших школярів, які мають порушення психофізичного розвитку/Н.О.Кравченко // Психолог. - №14. - 2005.
  2. Коробко С. Робота психолога з молодшими школярами / Коробко С., Коробко О. - Київ : Літера ЛТД, 2006.

5. Лупіна В. М. Корекція агресивної поведінки молодших школярів :

Корекційно-розвивальна програма / Автор-укладач Лупіна В. М. – Лубни, 2010. –24 с.

6. Прищепа Т. Корекційно-розвивальна програма «Інтелектуальна мозаїка» (для дітей старшого дошкільного віку з високим рівнем розумового розвитку та першокласників) /Т. Прищепа // Психолог. - № 46-47. – 2008.

7. Яременко О. Психогімнастика для дітей з особливими потребами/ О.Яременко // Психолог. - № 37-38. – 2005.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Інкл
Додано
21 січня 2021
Переглядів
1364
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку