Корекційно - просвітницьке заняття для учнів 10 -11 класів "Життєві цінності"

Про матеріал
Корекційно - просвітницьке заняття для учнів 10 - 11 класів було складено з метою: сприяти розвитку самосвідомості та усвідомленню учнями особистих цінностей як основи життєвого самовизначення. Містить інтерактивні вправи.
Перегляд файлу

 

 

Корекційно – просвітницьке заняття для учнів 10 – 11 класів

                                                             

Тема: Життєві цінності.

Мета: сприяти розвитку самосвідомості та усвідомленню учнями особистих цінностей як основи життєвого самовизначення.  

 

Вступне слово психолога:

 

У відомому творі Люіса Керола “Аліса в Задзеркаллі” є багато повчального. Важко навіть сказати, для кого ця книжка написана – для дорослих чи дітей. Напевне, кожен відповідно до свого віку знайде там щось цікаве і повчальне. Зараз, з огляду на тему заняття пригадується діалог між Алісою і Чеширським котом:

  • Як мені іти? – запитала Аліса.
  • Це залежить від того, куди ти хочеш прийти, – відповів Кіт.
  • Я не знаю, куди мені треба прийти, - розгублено мовила Аліса.
  • Тоді тобі все одно, куди іти, - сказав Кіт.

У нашому житті ми часто стикаємося з дилемами вибору: поведінки, рішення, діяльності чи дії тощо. Цей вибір буває нелегким через різноманітність можливих наслідків. Він ще більш утруднюється, якщо ми не маємо хоча б якихось орієнтирів. Тому для кожної людини особливе значення мають життєві цінності, які слугують певним дороговказом для нас у житті.

Цінності – предмети і явища, або їх властивості, які мають певне значення для людини та задоволення її потреб.

   Поняття “цінність” має декілька значень. Одне з них – реальна вартість предмета у грошовому вираженні. Інше значення – значимість предмета для задоволення потреб людини.

 

      Цінність – властивість чого-небудь задовольняти прагнення людини, що таким чином робить цей предмет цінним.

У широкому значенні розрізнюють матеріальні та духовні цінності.

Психолог пропонує учням навести приклади того, що має цінність, але що не можна побачити або до чого не можна доторкнутись як до цінності.

(Відповіді можуть бути такі: любов, чесність, дружба, талант і т.п.)

 

Саме духовні цінності складають систему ціннісних орієнтацій особистості.

Система ціннісних орієнтацій визначає змістовний бік спрямованості особистості й складає основу її ставлення  до навколишнього світу, до інших людей, до себе самої, основу світогляду і ядро мотивації життєвої активності, основу життєвої концепції та "філософії життя".

 

Вправа «Цінності»

Мета: визначити пріоритетні цінності учнів.

Психолог роздає учням по 3 маленьких аркуші паперу і пропонує написати на кожному з них по одній з найбільш пріоритетних для них цінностей.

Після цього психолог просить віддати йому листочки, де написано одну з 3-х найбільш пріоритетних цінностей, яку, порівняно з іншими можна досить легко віддати.

Потім психолог просить учнів віддати йому ще один листочок з написаною цінністю, залишивши, таким чином, листочок, де написано найбільш значиму для них цінність.

На наступному етапі психолог пропонує учням назвати ту «цінність», що залишилися в них (відповіді записуються на ватмані чи дошці), і пояснити, чому вони залишили саме цю цінність.

Запитання для обговорення:

  • Що ви відчували, коли психолог запропонував віддати листочок із

    написаною цінністю, а потім ще один?

  • Яку інформацію для роздумів ви отримали, виконуючи цю вправу?
  • Чому важливо в житті мати особисті цінності?
  • Як ви вважаєте, під впливом чого формуються цінності? (Відповідь: сім'я, релігія, культура, друзі, засоби масової інформації і тощо).

 

 Вправа «Цінності в житті»

Мета: формувати в учнів систему цілісного сприйняття цінностей.

Обладнання: скляна банка, великі камінці, галька, пісок.

Психолог заповнює банку спочатку великими камінцями, потім галькою, потім піском і кожен раз запитує в учнів чи вона повна.

  Уявіть, що банка – це ваше життя. Великі камені – важливі речі: сім’я, здоров’я, друзі і т. д. Якби все інше було втрачено, і тільки вони залишились, ваше життя було б усе ще повним.

   Галька – речі, які також мають значення, подібно до дому, роботи, захоплення і т. д.  Пісок – усе інше, дрібниці життя. Якщо ви спочатку насипите в банку пісок, то не буде місця для гальки і каменів.

   Так само і в житті. Коли витрачаєте весь час та енергію на дрібниці, у вас ніколи не буде місця для важливих речей.

   Зверніть увагу на речі, які є необхідними для вашого щастя. Піклуйтеся спочатку про «камені», це важливо. Решта – «пісок».

 

Вправа «Мій герб»

Мета: актуалізація знань про себе, вмінь самопрезентації та самоаналізу.

Обладнання: папір, кольорові олівці.

Кожен учасник має намалювати свій герб, враховуючи при цьому свої життєві позиції та цінності і презентувати іншим учасникам.

 

  • Чи змінюються з часом цінності? (Деякі цінності є базовими, центральними; і вони практично не змінюються упродовж життя, інші ж цінності будуть трансформуватися).

      Зміни, які відбуваються в сучасному світі, висунули на перший план такі цінності:

  • цінність повноти життя;
  • розвиток особистості;
  • незалежність;
  • цінність саморозвитку, реалізації внутрішніх можливостей;

  -    відчуття радості, повноти життя.

 

Як ви вважаєте, цінності впливають на поведінку людей, їхнє життя? (Цінності визначають ті мотиви, якими особистість керується в своїй поведінці стосовно себе та інших).

  • Яке значення має усвідомлення особистих цінностей для життєвого самовизначення?

 

До уваги психолога: Під час обговорення необхідно звернути увагу учнів на те, що цінності є важливою складовою поведінки. Вони розкривають сутнісні характеристики людини, є неповторними та унікальними, як і кожна особистість.

Не пізнавши своїх цінностей, людина не зможе визначити пріоритети, чітко сформулювати цілі своєї діяльності й усього свого життя. Усвідомлення власних цінностей дозволяє людині по-новому подивитися на себе й оточуючих і реалізувати власний творчий потенціал.

 

     Вправа “Цінності та поведінка”

Мета: пояснити учням, що цінності допомагають людям самовизначитись, сформувати свою поведінку.

 Наприклад:

Людина, яка цінує сім'ю, піклується про дружину, дітей, дім.

Людина, яка любить мистецтво, намагається оточити себе творами мистецтва.

 Людина, яка цінує здоров'я, дбатиме про своє здоров’я: буде дотримуватись здорової дієти, регулярно займатися фізкультурою, не дозволить собі палити, вживати наркотики.

Запитання для обговорення:

  • Чи важливо аналізувати свою поведінку і співвідносити її з особистими цінностями ? Чому?
  • Чи завжди ваша реальна поведінка відповідає вашим цінностям?

Нажаль «НІ».

Далі психолог пропонує учням продовжити речення: „Іноді люди (підлітки) поводяться в супереч цінностям, тому що ...”

Запитання для обговорення:

  •    Що примушує людей поводитися врозріз з цінностями? (можлива відповідь: люди хочуть спробувати чогось нового; тиск із боку однолітків; привернути увагу інших і т. п.).
  •    Чи легко відстоювати свої цінності, якщо друзі з ними не згодні?
  •    Що відбувається, коли ваша поведінка йде врозріз із цінностями батьків? (можлива відповідь: конфлікти; підлітки починають обманювати батьків; уникають відкритого обговорення будь-яких речей і т. п.).
  •    Що примушує людей поводитися відповідно до їхніх цінностей? Наведіть приклад (можлива відповідь: приємно слідувати своїм переконанням; заохочення з боку батьків і дорослих і т. п.)

Якщо Ваші цінності і поведінка відрізняються, що необхідно переглянути: цінності чи поведінку?

 

 

Підведіть підсумки з питання взаємодії цінностей і поведінки, відмітивши наступне:

  • Люди поводяться у відповідності зі своїми цінностями і не роблять речей, врозріз зі своїми цінностями.
  • Люди захищають свої цінності.
  • Люди відчувають себе винними, коли поводяться врозріз зі своїми цінностями.
  • Люди приймають рішення на основі своїх цінностей.

 

 

Підведення підсумків

 

Учні дають відповіді на запитання :

 Які знання, навички вони отримали?

 Чи знадобляться вони їм у житті ? Яким чином?

 

Учні  продовжують фразу: « На сьогоднішньому занятті мені…., тому, що…»

 

docx
Додав(-ла)
Шишка Оксана
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
21 січня 2021
Переглядів
1613
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку