Корекційно – просвітницьке заняття для учнів 10 – 11 класів
Тема: Життєві цінності.
Мета: сприяти розвитку самосвідомості та усвідомленню учнями особистих цінностей як основи життєвого самовизначення.
Вступне слово психолога:
У відомому творі Люіса Керола “Аліса в Задзеркаллі” є багато повчального. Важко навіть сказати, для кого ця книжка написана – для дорослих чи дітей. Напевне, кожен відповідно до свого віку знайде там щось цікаве і повчальне. Зараз, з огляду на тему заняття пригадується діалог між Алісою і Чеширським котом:
У нашому житті ми часто стикаємося з дилемами вибору: поведінки, рішення, діяльності чи дії тощо. Цей вибір буває нелегким через різноманітність можливих наслідків. Він ще більш утруднюється, якщо ми не маємо хоча б якихось орієнтирів. Тому для кожної людини особливе значення мають життєві цінності, які слугують певним дороговказом для нас у житті.
Цінності – предмети і явища, або їх властивості, які мають певне значення для людини та задоволення її потреб.
Поняття “цінність” має декілька значень. Одне з них – реальна вартість предмета у грошовому вираженні. Інше значення – значимість предмета для задоволення потреб людини.
Цінність – властивість чого-небудь задовольняти прагнення людини, що таким чином робить цей предмет цінним.
У широкому значенні розрізнюють матеріальні та духовні цінності.
Психолог пропонує учням навести приклади того, що має цінність, але що не можна побачити або до чого не можна доторкнутись як до цінності.
(Відповіді можуть бути такі: любов, чесність, дружба, талант і т.п.)
Саме духовні цінності складають систему ціннісних орієнтацій особистості.
Система ціннісних орієнтацій визначає змістовний бік спрямованості особистості й складає основу її ставлення до навколишнього світу, до інших людей, до себе самої, основу світогляду і ядро мотивації життєвої активності, основу життєвої концепції та "філософії життя".
Вправа «Цінності»
Мета: визначити пріоритетні цінності учнів.
Психолог роздає учням по 3 маленьких аркуші паперу і пропонує написати на кожному з них по одній з найбільш пріоритетних для них цінностей.
Після цього психолог просить віддати йому листочки, де написано одну з 3-х найбільш пріоритетних цінностей, яку, порівняно з іншими можна досить легко віддати.
Потім психолог просить учнів віддати йому ще один листочок з написаною цінністю, залишивши, таким чином, листочок, де написано найбільш значиму для них цінність.
На наступному етапі психолог пропонує учням назвати ту «цінність», що залишилися в них (відповіді записуються на ватмані чи дошці), і пояснити, чому вони залишили саме цю цінність.
Запитання для обговорення:
написаною цінністю, а потім ще один?
Вправа «Цінності в житті»
Мета: формувати в учнів систему цілісного сприйняття цінностей.
Обладнання: скляна банка, великі камінці, галька, пісок.
Психолог заповнює банку спочатку великими камінцями, потім галькою, потім піском і кожен раз запитує в учнів чи вона повна.
Уявіть, що банка – це ваше життя. Великі камені – важливі речі: сім’я, здоров’я, друзі і т. д. Якби все інше було втрачено, і тільки вони залишились, ваше життя було б усе ще повним.
Галька – речі, які також мають значення, подібно до дому, роботи, захоплення і т. д. Пісок – усе інше, дрібниці життя. Якщо ви спочатку насипите в банку пісок, то не буде місця для гальки і каменів.
Так само і в житті. Коли витрачаєте весь час та енергію на дрібниці, у вас ніколи не буде місця для важливих речей.
Зверніть увагу на речі, які є необхідними для вашого щастя. Піклуйтеся спочатку про «камені», це важливо. Решта – «пісок».
Вправа «Мій герб»
Мета: актуалізація знань про себе, вмінь самопрезентації та самоаналізу.
Обладнання: папір, кольорові олівці.
Кожен учасник має намалювати свій герб, враховуючи при цьому свої життєві позиції та цінності і презентувати іншим учасникам.
Зміни, які відбуваються в сучасному світі, висунули на перший план такі цінності:
- відчуття радості, повноти життя.
Як ви вважаєте, цінності впливають на поведінку людей, їхнє життя? (Цінності визначають ті мотиви, якими особистість керується в своїй поведінці стосовно себе та інших).
До уваги психолога: Під час обговорення необхідно звернути увагу учнів на те, що цінності є важливою складовою поведінки. Вони розкривають сутнісні характеристики людини, є неповторними та унікальними, як і кожна особистість.
Не пізнавши своїх цінностей, людина не зможе визначити пріоритети, чітко сформулювати цілі своєї діяльності й усього свого життя. Усвідомлення власних цінностей дозволяє людині по-новому подивитися на себе й оточуючих і реалізувати власний творчий потенціал.
Вправа “Цінності та поведінка”
Мета: пояснити учням, що цінності допомагають людям самовизначитись, сформувати свою поведінку.
Наприклад:
Людина, яка цінує сім'ю, піклується про дружину, дітей, дім.
Людина, яка любить мистецтво, намагається оточити себе творами мистецтва.
Людина, яка цінує здоров'я, дбатиме про своє здоров’я: буде дотримуватись здорової дієти, регулярно займатися фізкультурою, не дозволить собі палити, вживати наркотики.
Запитання для обговорення:
Нажаль «НІ».
Далі психолог пропонує учням продовжити речення: „Іноді люди (підлітки) поводяться в супереч цінностям, тому що ...”
Запитання для обговорення:
Якщо Ваші цінності і поведінка відрізняються, що необхідно переглянути: цінності чи поведінку?
Підведіть підсумки з питання взаємодії цінностей і поведінки, відмітивши наступне:
Підведення підсумків
Учні дають відповіді на запитання :
Які знання, навички вони отримали?
Чи знадобляться вони їм у житті ? Яким чином?
Учні продовжують фразу: « На сьогоднішньому занятті мені…., тому, що…»