Комплексне фронтальне заняття з грамоти для дітей старшої логопедичної г«Подорож до казкового лісу країни Звукляндії» (диференціація звуків С-Ш) рупи ""

Про матеріал
На занятті діти закріплюють звуки та відповідні букви (С, Ш), диференціюють їх у складах, словах, словосполученнях. Вправляються у поділі слів на склади; звуковому аналізі і синтезі; творенні якісних прикметників від іменників; складанні простих поширених речень; відгадуванні загадок; читанні простих за структурою слів.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект фронтального заняття з навчання грамоти

 

 

«Подорож до казкового лісу країни Звукляндії»

 

(диференціація звуків С-Ш)

 

 

 

 

 

 

 

 

  учитель-логопед вищої категорії

  Лугова Н.М.

Білоцерківський ЗДО №19 «Кобзарик»

Білоцерківської міської ради

Київської області

  

 

 

 

 

 

 

 Мета: удосконалювати вміння дітей розрізняти на слух свистячі і шиплячі звуки [ С-Ш ] у складах, словах, реченнях; давати порівняльну характеристику цих звуків; вправляти дітей у: поділі слів на склади; звуковому аналізі і синтезі; творенні якісних прикметників від іменників; складанні простих поширених речень; відгадуванні загадок; читанні простих за структурою слів.

  Розвивати фонематичний слух, почуття ритму, артикуляційну і дрібну моторику пальців рук, логічне мислення.

  Виховувати колективізм, активність, дисциплінованість, увагу, товариські почуття.

Обладнання і матеріали:

  Предметні малюнки одягу, собаки, мишки, автобуса, гадюки, лісу; наголовники; друковані букви С, Ш; загадки; білетна каса;  дидактичні ігри: «Потяг»,  «Який сік?», «Слово розсипалось», «Звукова Галявина», «Ромашка [С-Ш]», «Встав пропущені слова»; демонстраційний матеріал «Весела граматика-антоніми»; ребус «Колесо».

Хід заняття.

  1.      Організаційний момент.

(Діти стоять на килимку, утворивши коло; промовляють вітальну гімнастику і супроводжують її пальчиковою вправою  «пальчики вітаються»).

  •          Доброго ранку, сонце привітне!
  •          Доброго ранку, небо блакитне!
  •          Доброго ранку, в небі пташки!
  •          Доброго ранку, усі малюки!
  •          Я вас вітаю, люблю, впізнаю,  (діти беруться за руки)
  •          Бо живемо ми в одному краю.
  1. Повідомлення теми заняття.

Вчитель-логопед:

- Сьогодні до нас на заняття завітали два звуки, дві букви ( показує букву С-діти називають її та показує букву Ш, діти також її називають). Раніше ви їх частенько плутали і  це їм було не дуже приємно. Але ми багато з вами працювали над цими звуками. І щоб перевірити вас чи навчились ви їх розрізняти, ми вирушимо разом у цікаву подорож до країни Звукляндії у казковий ліс. Згодні?

Діти: «Так! Так!»

-А чим ми будемо подорожувати? Відгадайте:

У полі драбини довгі лежать,

По драбинам будиночки з дітьми біжать?  (малюнок потягу)

 

  1. Порівняльна характеристика звуків С-Ш: гра «Придбай квиток».

Потрібно на потяг придбати квитки-літери ( дівчатка-Ш, хлопчики –С) – ціна квитка-правильна відповідь.

Вчитель-логопед задає питання, а діти, ставши в чергу до каси, по черзі відпо-відають і отримують літери. Вихователь вставляє отримані літери в наголовники дітей.

- Звук С - голосний чи приголосний?

- Звук Ш - голосний чи приголосний?

- Звук С – дзвінкий чи глухий?

 - Звук Ш – дзвінкий чи глухий?

 - Звук С – твердий чи м’який?

 -  Звук Ш – твердий чи м’який?

 - Сссс –на якому поверсі живе язичок?

 - Шшш – На якому поверсі живе язичок?

 - Звук С  (Ш)– холодний чи теплий?

- Звук С  (Ш)– губи «жабкою» чи «слоником»?

 

  1. Диференціація звуків (С-Ш) у словах (лексична тема - одяг).

Вчитель-логопед: Діти, потрібно підібрати одяг для подорожі: дівчатка-відповідно до придбаних квитків-літер – одяг із звуком - (Ш), а хлопчики -(С).

(на набірному полотні - виставлені предметні малюнки: сорочка, костюм, спідниця, сукня, светр, сарафан, штани, шорти, шуба, шарф, шинель, шаровари, шкарпетки, шапка ).

  1. Поділ слів на склади.

Вчитель-логопед: квитки маємо, одяг підібрали, час сідати на потяг. Потрібно розмістити пасажирів згідно кількості складів у словах: дидактична гра «Потяг».

  1. Формування мелодійності мовлення, почуття ритму.

Вчитель-логопед  промовляє рядки віршика, а діти відплескують у долоньки, наслідуючи вчителя-логопеда:

  •          Наш потяг їде, колеса стукотять:
  •          ТАК! Так-так . (3 рази)
  •          А в потязі дітки тихенько сидять:
  •          так-так ТАК!  (3 рази)
  •                Наш потяг щосили гуде:
  •          ЧУХ! Чух-чух. (3 рази)
  •          Я діток везу і щосили кричу:
  •          чух-чух ЧУХ! (3 рази)

  7. Утворення якісних прикметників від іменників, узгодження в роді та числі:

Дидактична гра «Який сік?»

-У потязі душно і хочеться пити,

-Кожен із вас може соку налити.

(Діти беруть банки із соком, розглядають, а потім по черзі відповідають на запитання вчителя-логопеда)

- Який п’є сік Марійка?

- Я п’ю малиново-полуничний сік…

 

 

8. Мовнофізична хвилинка. (мал. – ліс, змія)

Вчитель-логопед:

-А ось і зупинка, давайте зійдем,    ( Діти встають із своїх місць)

Та разом по лісу гуляти підем.        (Ідуть на килимок-галявинку)

Дерева у лісі високі стоять              ( Піднімають руки вгору)

Хитають гіллям                                 ( Похитування тулубом і руками)

Тихо листям шумлять: ш-ш-ш-ш.                     

А ось і змія.                                         (Присідають)

Чи то спить, чи лежить?

На сонечку гріється,

Й тихо сичить:   с-с-с-с.

9. Промовляння слів паронімів: мовно-рухлива гра «Відлуння».

Вчитель-логопед: «вітерець навіяв мені на вушко про те, що лісове відлуння хоче з нами погратися в свою улюблену гру, перевірити чи навчились ми розпізнавати звуки [С - Ш ]»

 ( діти стоять у колі, вчитель-логопед промовляє слова пароніми і кидає м’ячик дитині, а дитина ловить м’яча і повторює почуте):

сум – шум;                    сапка – шапка;             синок – шинок;

каса – каша;                  маса – Маша;                каска – кашка;

кіска – кішка;                сирота – широта;         сила – шило;

пісок – мішок;               нас – наш;                     синька – шинка.

10. Звукобуквений аналіз та синтез: дидактичні ігри «Живі букви» та «Звукова галявина». (На набірному полотні два будиночки собаки та мишки, а на килимку розкидані букви).

Вчитель-логопед:

- А ось дві стежинки дві різні доріжки

  Ведуть до будинків собаки і мишки.

(Дівчатка «йдуть стежинкою» із буквою Ш, а хлопчики – С, викладають слова.

Діти потрапляють на звукову галявину)

- Чомусь звірята дуже сумні

- Потрапить в будинки не можуть вони,

- Бо загубили ключі від замків,

- Допомоги чекають від вас, малюків.

(звуковий аналіз слів собака, мишка.)

11. Диференціація  [С - Ш ] у словах на основі фонематичних уявлень: дидактична гра «Ромашки».

Вчитель-логопед:

- А ось і квіти на галяві розквітли,

 Беріть по одній і до праці всі діти.

(Потрібно: дівчаткам накрити пелюсточками малюнки із звуком - Ш, а хлопчикам - С).

Мовна гра «Слово зламалось»

  •          Сіра мишка Шкряботушка по книжці гуляла
  •          І останнії склади із слів хвостом позмітала.

Ми…(ша), ко…(са), Да…(ша), ро…(са), ча…(ша), ву…(са),  ду…(ша),

О…(са),  Ма…(ша), кра…(са), гру…(ша), ло…(ша), ти…(ша), коле…(са)…

12. Складання речень за малюнком та схемою: дидактична гра «Встав пропущені слова».

Вчитель-логопед: - А песик Сірко так дуже радів, так голосно гавкав

                                 І шкоду зробив, і з речень слова повтікали від страху,

                                  То ж знову рятуєм Сірка ми невдаху.

                                  Потрібно речення відремонтувати

                                  Слова повернути, раду їм дати.

 

13. Добирання слів-антонімів гра « Стежка слів навпаки» з використанням демонстраційного матеріалу «Весела грамота - антоніми».

 

14. Знаходження і читання слів, які надруковані на «колесі» МАШИНА, шина, шана, наша, Маша, миша; КОЛЕСО, осел, село, око.

Вчитель-логопед: ось ми і опинились на окраїні лісу, пора повертатись у дитячий садок. А  яким транспортом ми це зробимо відгадайте:

 Довгий будинок на колесах стоїть,

 Діток везе, по дорозі біжить. (Автобус)

- Щоб колеса у автобуса крутились і ми з вами їхали, потрібно виконати останнє завдання: знайти  якомога більше слів і прочитати їх.

15. Підсумок заняття.

Наша подорож завершилась, чи сподобалась вона вам, так?

Я також вами задоволена. Ви справились з усіма завданнями, показали те, що вмієте розрізняти звуки [С - Ш ]. МОЛОДЦІ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
21 жовтня
Переглядів
100
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку