Конспект фронтального заняття з навчання грамоти
«Подорож до казкового лісу країни Звукляндії»
(диференціація звуків С-Ш)
учитель-логопед вищої категорії
Лугова Н.М.
Білоцерківський ЗДО №19 «Кобзарик»
Білоцерківської міської ради
Київської області
Мета: удосконалювати вміння дітей розрізняти на слух свистячі і шиплячі звуки [ С-Ш ] у складах, словах, реченнях; давати порівняльну характеристику цих звуків; вправляти дітей у: поділі слів на склади; звуковому аналізі і синтезі; творенні якісних прикметників від іменників; складанні простих поширених речень; відгадуванні загадок; читанні простих за структурою слів.
Розвивати фонематичний слух, почуття ритму, артикуляційну і дрібну моторику пальців рук, логічне мислення.
Виховувати колективізм, активність, дисциплінованість, увагу, товариські почуття.
Обладнання і матеріали:
Предметні малюнки одягу, собаки, мишки, автобуса, гадюки, лісу; наголовники; друковані букви С, Ш; загадки; білетна каса; дидактичні ігри: «Потяг», «Який сік?», «Слово розсипалось», «Звукова Галявина», «Ромашка [С-Ш]», «Встав пропущені слова»; демонстраційний матеріал «Весела граматика-антоніми»; ребус «Колесо».
Хід заняття.
(Діти стоять на килимку, утворивши коло; промовляють вітальну гімнастику і супроводжують її пальчиковою вправою «пальчики вітаються»).
Вчитель-логопед:
- Сьогодні до нас на заняття завітали два звуки, дві букви ( показує букву С-діти називають її та показує букву Ш, діти також її називають). Раніше ви їх частенько плутали і це їм було не дуже приємно. Але ми багато з вами працювали над цими звуками. І щоб перевірити вас чи навчились ви їх розрізняти, ми вирушимо разом у цікаву подорож до країни Звукляндії у казковий ліс. Згодні?
Діти: «Так! Так!»
-А чим ми будемо подорожувати? Відгадайте:
У полі драбини довгі лежать,
По драбинам будиночки з дітьми біжать? (малюнок потягу)
Потрібно на потяг придбати квитки-літери ( дівчатка-Ш, хлопчики –С) – ціна квитка-правильна відповідь.
Вчитель-логопед задає питання, а діти, ставши в чергу до каси, по черзі відпо-відають і отримують літери. Вихователь вставляє отримані літери в наголовники дітей.
- Звук С - голосний чи приголосний?
- Звук Ш - голосний чи приголосний?
- Звук С – дзвінкий чи глухий?
- Звук Ш – дзвінкий чи глухий?
- Звук С – твердий чи м’який?
- Звук Ш – твердий чи м’який?
- Сссс –на якому поверсі живе язичок?
- Шшш – На якому поверсі живе язичок?
- Звук С (Ш)– холодний чи теплий?
- Звук С (Ш)– губи «жабкою» чи «слоником»?
Вчитель-логопед: Діти, потрібно підібрати одяг для подорожі: дівчатка-відповідно до придбаних квитків-літер – одяг із звуком - (Ш), а хлопчики -(С).
(на набірному полотні - виставлені предметні малюнки: сорочка, костюм, спідниця, сукня, светр, сарафан, штани, шорти, шуба, шарф, шинель, шаровари, шкарпетки, шапка ).
Вчитель-логопед: квитки маємо, одяг підібрали, час сідати на потяг. Потрібно розмістити пасажирів згідно кількості складів у словах: дидактична гра «Потяг».
Вчитель-логопед промовляє рядки віршика, а діти відплескують у долоньки, наслідуючи вчителя-логопеда:
7. Утворення якісних прикметників від іменників, узгодження в роді та числі: Дидактична гра «Який сік?» -У потязі душно і хочеться пити, -Кожен із вас може соку налити. (Діти беруть банки із соком, розглядають, а потім по черзі відповідають на запитання вчителя-логопеда) - Який п’є сік Марійка? - Я п’ю малиново-полуничний сік…
8. Мовнофізична хвилинка. (мал. – ліс, змія) Вчитель-логопед: -А ось і зупинка, давайте зійдем, ( Діти встають із своїх місць) Та разом по лісу гуляти підем. (Ідуть на килимок-галявинку) Дерева у лісі високі стоять ( Піднімають руки вгору) Хитають гіллям ( Похитування тулубом і руками) Тихо листям шумлять: ш-ш-ш-ш. А ось і змія. (Присідають) Чи то спить, чи лежить? На сонечку гріється, Й тихо сичить: с-с-с-с. 9. Промовляння слів паронімів: мовно-рухлива гра «Відлуння». Вчитель-логопед: «вітерець навіяв мені на вушко про те, що лісове відлуння хоче з нами погратися в свою улюблену гру, перевірити чи навчились ми розпізнавати звуки [С - Ш ]» ( діти стоять у колі, вчитель-логопед промовляє слова пароніми і кидає м’ячик дитині, а дитина ловить м’яча і повторює почуте): сум – шум; сапка – шапка; синок – шинок; каса – каша; маса – Маша; каска – кашка; кіска – кішка; сирота – широта; сила – шило; пісок – мішок; нас – наш; синька – шинка. 10. Звукобуквений аналіз та синтез: дидактичні ігри «Живі букви» та «Звукова галявина». (На набірному полотні два будиночки собаки та мишки, а на килимку розкидані букви). Вчитель-логопед: - А ось дві стежинки дві різні доріжки Ведуть до будинків собаки і мишки. (Дівчатка «йдуть стежинкою» із буквою Ш, а хлопчики – С, викладають слова. Діти потрапляють на звукову галявину) - Чомусь звірята дуже сумні - Потрапить в будинки не можуть вони, - Бо загубили ключі від замків, - Допомоги чекають від вас, малюків. (звуковий аналіз слів собака, мишка.) 11. Диференціація [С - Ш ] у словах на основі фонематичних уявлень: дидактична гра «Ромашки». Вчитель-логопед: - А ось і квіти на галяві розквітли, Беріть по одній і до праці всі діти. (Потрібно: дівчаткам накрити пелюсточками малюнки із звуком - Ш, а хлопчикам - С). Мовна гра «Слово зламалось»
Ми…(ша), ко…(са), Да…(ша), ро…(са), ча…(ша), ву…(са), ду…(ша), О…(са), Ма…(ша), кра…(са), гру…(ша), ло…(ша), ти…(ша), коле…(са)… 12. Складання речень за малюнком та схемою: дидактична гра «Встав пропущені слова». Вчитель-логопед: - А песик Сірко так дуже радів, так голосно гавкав І шкоду зробив, і з речень слова повтікали від страху, То ж знову рятуєм Сірка ми невдаху. Потрібно речення відремонтувати Слова повернути, раду їм дати.
13. Добирання слів-антонімів гра « Стежка слів навпаки» з використанням демонстраційного матеріалу «Весела грамота - антоніми».
14. Знаходження і читання слів, які надруковані на «колесі» МАШИНА, шина, шана, наша, Маша, миша; КОЛЕСО, осел, село, око. Вчитель-логопед: ось ми і опинились на окраїні лісу, пора повертатись у дитячий садок. А яким транспортом ми це зробимо відгадайте: Довгий будинок на колесах стоїть, Діток везе, по дорозі біжить. (Автобус) - Щоб колеса у автобуса крутились і ми з вами їхали, потрібно виконати останнє завдання: знайти якомога більше слів і прочитати їх. 15. Підсумок заняття. Наша подорож завершилась, чи сподобалась вона вам, так? Я також вами задоволена. Ви справились з усіма завданнями, показали те, що вмієте розрізняти звуки [С - Ш ]. МОЛОДЦІ.
|
|
|
|
|
|
|
|