«Комплексний підхід до музичного виховання учня - піаніста»

Про матеріал
Виховання художньо-виконавської ініціативи і закріплення піаністичних прийомів гри. Комплексне застосування знань, умінь і навичок в роботі над музичним твором.
Перегляд файлу

План-конспект

 

«Комплексний підхід до музичного виховання учня - піаніста»

Вчитель: Соценко Ольга Сергіївна

Учень: Шкода Марія

I клас

Дата проведення 07.10.2019

Тип уроку: комбінований

Мета уроку: Виховання художньо-виконавської ініціативи і закріплення піаністичних прийомів гри. Комплексне застосування знань, умінь і навичок в роботі над музичним твором.

 Завдання уроку:

Освітні:

• дати основні відомості про музичному образі, засобах музичної виразності, стилі композитора;

• формувати піаністичні вміння і навички;

• формувати вміння аналізувати музичні твори.

Розвиваючі:

• розширення загального учнівського кругозору;

• формування технічних можливостей учня;

• активізація слухового контролю, розвиток ритмічної стійкості, уваги, уяви;

• розвиток пізнавального інтересу до вивчення класичної музики.

Виховні:

• сприяти формуванню позитивної мотивації, стійкого інтересу до процесу навчання;

• виховувати естетичний смак на кращих зразках класичної музики;

• виховувати позитивне ставлення до вирішення творчих і технічних завдань при роботі над музичним твором.

 Методи навчання:

• словесні;

• наочні;

• практичні;

• аналітичні;

• пошуково - творчі;

• емоційні.

Обладнання:

•музичний інструмент;

• нотна література;

• ноутбук.

План уроку:

1.Організаціонниймомент.

Вступне слово викладача 2хв.

2.Основная частина уроку:

а)гра вправ; 10хв.

б) робота над Менуетом Л.Моцарта; 10хв.

в) перегляд і обговорення відеозапису виконання Менуету; 5хв.

г) слухова розминка « Гра Угадайка» 2хв.

д) читання нот з листа в ансамблі з викладачем 3хв.

г) Робота над твором «В Разлуке» А. Гречанинова 10хв.

3. Заключна частина. Оцінка. Домашнє завдання. Рефлексія. 3хв.

Хід уроку

Урок починається з вітання та оголошення теми.

- Початок уроку я хочу присвятити питанню розвитку технічних навичок учнів молодших класів. Урок проводжу з ученицею Шкодою Марією.

Десять пальців піаніста - це унікальний оркестр, де виконавців не вибирають, їх не можна вигнати, звільнити, їх можна тільки виховувати. Б. Печерський

 

  • Маша, скажи які твої думки щодо цієї цитати?

Розвитком технічних навичок потрібно займатися з перших занять дитини на інструменті. У вихованні техніки у молодших учнів велике значення має освоєння початкових навичок гри на фортепіано. Правильна посадка за інструментом, прийоми звуковидобування, хороший контакт кінчиків пальців з клавішами – все це та основа, без якої немислиме технічне та музичне просування учня.

Отже, перейдемо до роботи над вправами. Гра вправ:

«Лягушонок» - легке стаккато. Виконувати легкою пружною рукою.

«Утенок» - Легато на п’ять пальців.

«В чёрном море» - П’яти пальцеві послідовності на чорних клавішах. Грати різними штрихами.

«Лошадка» Дугові скачки на октаву, а також через дві октави вгору і вниз.

«Бим» - Кругові рухи руки. Ліва рука грає в протилежному русі.

«Ключик» - Повороти кисті з опорою на 1-й і 5-й пальці.

«Паучок» - Бічний рух по терціях з відчуттям обертання всередині руки.

«Белый зайчик» - П’яти пальцеві послідовності в поєднанні з трелями.

«Хвост колечком» - Фігурації. Рухи, що огортають середні звуки. В основі їх руху «коліщатка».

«Два гнома» - Вправи на «верстаті». Трель грається легко і рівно.

«Дождик» - Репетиції на ступенях гами. Виконується безперервним вібраційних рухом.

« Вальс» - Гаммові відрізки. Права рука грає по позиціях гами до кінця клавіатури і назад.

«Три - четыре» - Перенесення руки з однієї позиції гами на іншу

Ганон Вправа 1, виконати рівно, активно ставлячи 5й пальчик.

- Маша, давай спробуймо застосувати звукові (артикуляційні) засоби роботи над вправою:

1. Програти вправу на forte, в помірному темпі, прийомом portamento (з італ. Перекладається як «перенесення» - підкреслене, роздільне артикулювання звуків). Завдання -домогтися глибокого, соковитого, м'якого, благородного звука.

2. Програти вправу на piano і на legato. Граючи гаму piano, важливо не «шепотіти», не «ховатися».

Зверніти увагу на рівне звучання кожної ноти без поштовхів.

3. Програти вправу кистьовим staccato. Тут допоможе відскік кисті з одночасною опорою і відштовхуванням отклавіші.

4. Програти вправу пальцевим staccato. Рух: чіпким кінчиком пальця ми як би «дряпаємо» клавіші, роблячи активний, різкий рух під долоню.

5. Можна провчити вправи різними штрихами: права lеgato, ліва staccato і навпаки.

Робота над Менуетом Л.Моцарта

- Маша, як ти вважаєш, ти достатньо розігралась? Давай перейдемо до роботи над нашими творами. 

- Хто написав твір, який ти виконуєш?

Показ репродукції портрету композитора. Леопольд Моцарт ( 1719-1787), австрійський скрипаль, композитор.

- Марія, скажи мені, ти знаєш що таке поліфонія?

Поліфонія - вид багатоголосся, який будується на одночасному звучанні декількох самостійних мелодичних голосів ( від грецького poli- багато, phone- звук).

Менует, який ми вивчаємо виконаний у формі контрастно-тематичної поліфонії.

- Контрастно-тематична поліфонія. Скажи, будь ласка, що ти розумієш під словом контраст? (Відповідь)

Контрастно-тематична поліфонія (або полімелодізм), при якій одночасно звучать різні мелодії. Вперше з'явилася в XIX столітті. Такий вид поліфонічної музики широко представлений в старовинних танцях.

- Які старовинні танці ти пам'ятаєш? (Відповіді - менует, полонез, гавот, Жига, ригодон, бурре)

Аналіз твору(відомості про композитора, тональність, форму твору та характерні особливості ритму і мелодії)

Виконання ученицею менуета Моцарта.

Робота над менуетом кожною рукою окремо, визначення фразування і пов`язаної із ним артикуляції; аплікатура кожного голосу окремо; визначення кульмінацій. Для більш точного усвідомлення і емоційного сприйняття співвідношення фраз використати прийом виконання «в особах» - «запитання»- «відповідь». «Запитуючий грає голосніше, «відповідаючий» тихіше. Характер звучності голосів в даному менуеті: верхній голос - мелодичний, бас - повинен звучати оксамитово, глибоко, що надає більшої співучості мелодії.

Робота над виразністю штрихів. Добрати образні порівняння; наприклад- охарактеризувати сцену балу, поклони, реверанси.

Динаміка. Увага повинна бути спрямована на те, щоби рельєфніше відтінити самостійність кожного голосу. Почуття міри по відношенню до всіх динамічних змін- якість яка допомагає стилістично вірно трактувати твори.

 

Перегляд відеозапису виконання Менуету скрипковим ансамблем, аналіз виконання.

 

Слухова розминка «Гра Угадайка».

 

Дано завдання на знаходження по слуху окремих нот, вгадування напрямку і характеру руху мелодії, визначення інтервалів.

 

Читання нот з листа в ансамблі з викладачем.

Короткий аналіз нотного тексту.

Перш ніж починати грати по нотах, з ученицею були повторені ноти скрипічного ключа, зроблено кілька ритмічних вправ на відтворення ритмічного малюнка за картками, зроблений короткий аналіз тексту: музичний розмір, тональність, ритмічні і штрихові особливості.

 

Робота над твором А. Гречанінова « В Разлуке»

Педагог пропонує продовжити урок і приступити до роботи над п'єсою кантиленного змісту: «В Разлуке». Аналіз твору( тональність, відомості про композитора, форму твору та характерні особливості ритму і мелодії)

Показ репродукції портрету композитора. Александр Гречанінов – російський композитор 1864-1956.

Виконання твору ученицею

Кантилена - найбільш важкий жанр для виконавця. Він вимагає від учня особливого слухового досвіду, уяви, особливого прийому - глибокого дотику до рояля в штриху legato. Від руки піаніста потрібні спеціальні об'єднуючі допоміжні руху, що приховують цей натиск і створюють ілюзію польоту, текучого звуку, мотиву, фрази.

Щоб гнучко, емоційно, чуйне проінтонувати мелодію, необхідно володіти чуйним мелодійним слухом.

 

При роботі над мелодією важливо відчути характер основної інтонації, попрацювати над розвитком мелодійної лінії, домагатися плавного занурення пальців у клавіатуру і невеликих об'єднують рухів руки (значні звукі- інтонаційні точки- є центр тяжіння, ступінь вдосконалення legato залежить від знаходження доцільних рухових прийомів.

Далі, викладач програє всю п'єсу, щоб учениця ще раз почула її в динаміці і дає завдання: опрацювати нотний текст окремими руками: звернувши увагу на акомпанемент лівої руки, попрацювати над поліфонічними місцями. У правій руці відчути горизонтальний рух і попрацювати над фразами. 

Підсумки роботи

Викладач хвалить ученицю за хорошу, активну, творчу роботу. Практичні завдання, поставлені в ході уроку виконувалися осмислено і грамотно. Запитання до учениці, що було цікаво на уроці.

1

 

docx
Додано
2 квітня 2020
Переглядів
949
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку