План. Поняття та елементи педагогічної майстерностіПоняття «комунікативна культура вчителя»Зміст та структура комунікативної культури вчителя. Вербальна, невербальна та мережева комунікація. Ключ порозуміння в комунікативній культуріТестування на схильність до педагогічної професіїОпитування Манфреда Форверга на контактність. Висновки
Поняття та елементи педагогічної майстерностіПедагогічна майстерність – це комплекс властивостей особистості, що забезпечує самоорганізацію високого рівня професійної діяльності на рефлексивній основі ( І. А. Зязюн). Поняття «педагогічна майстерність» розглядається як система професійних компетентностей вчителя та домінантний складник педагогічної дії, а вчитель-майстр є рушійною силою суспільного прогресу ( Я. М. Крапивний).
ЕЛЕМЕНТИ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІГуманістична спрямованість. Професійнакомпетентність. ПедагогічніздібностіПедагогічна техніка. Домінанта на розвитку учня. Бачити особистість, відчувати, розуміти й допомагати. У кожній малій справі бачити велику мету«Вирощувати» особистість через відкриття, а не насаджувати. Відповідати за свій вплив. Відчувати моральне задоволення від розвитку учнів. Комплексність знань (предмета, педагогіки, психології, методик)Особистісна забарвленість знань. Постійне оновлення знань. Комунікативність. ПерцептивніДинамізм. Емоційна стабільність. Оптимістичне прогнозування. Креативність. Зовнішня. Внутрішня
Поняття «комунікативна культура вчителя» Література та інформаційні джерела дають безліч визначень поняття «комунікативна культура». Наприклад, А. В. Мудрик визначає її як "систему знань, норм, цінностей і зразків поведінки, котрі прийняті у суспільстві, й уміння органічно, природно та невимушено реалізувати їх у діловому і емоційному відношенні”. Я ж зупинився на простому визначенні:
Зміст та структура комунікативної культури вчителя. Зміст комунікативної культури вчителя у вигляді формули (за Т. К. Чмут): ККВ=КН+З+У,де ККВ – комунікативна культура вчителя,КН - комунікативні настанови (І),З - знання про комунікативну культуру (ІІ), тобто знанняпсихолого-педагогічних закономірностей спілкування;етики спілкування;теорії загальної і педагогічної комунікації;У – комунікативні уміння (ІІІ).
СТРУКТУРА КОМУНІКАТИВНОЇ КУЛЬТУРИ ВЧИТЕЛЯКомунікативна культура вчителя. Соціокультурні настанови, особистісно-комунікативні настанови. Знання. Узагальнені комунікативні уміння. Відкритість у спілкуванніСхильність до емпатіїТолерантність. Схильність до діалогу у спілкуванніПрагнення до самовдосконалення. Знання еволюції загальної теорії та педагогічної комунікаціїЗнання соціально-культурних норм і етики педагогічного спілкування. Знання психолого-педагогічних закономірностей і законів ефективного педагогічного спілкування. Уміння стимулювати спілкування. Уміння діалогового спілкування. Відкритість у спілкуванніОптимальне поєднання вербальної і невербальної комунікації (інколи і мережевої)Педагогічна техніка. Уміння педагогічно доцільно організувати спілкування і керувати ним. Гуманізм, любов до професіїУмови забезпечення розвитку комунікативної культури. Уміння рефлексії і самооцінки
Вербальна, невербальна та мережева комунікація На частку вербальної комунікації (слова, мова) припадає основна частина професійно значущого навантаження. Чималу значимість має використання письмово-зорового каналу зв'язку для спілкування учасників мовного акту, розосереджених в часі або просторі (особливо це проявляється при дистанційному навчанні). Однак ефективність педагогічної взаємодії залежить і від того, наскільки педагог володіє невербальною комунікацією, а в умовах дистанційного навчання - мережевою. Розглянемо по черзі.
Вербальна комунікація – процес взаємообміну інформацією за допомогою мови (усної, писемної, внутрішньої), який відбувається за своїми внутрішніми законами, вимагає активної розумової діяльності та ґрунтується на певній системі усталених норм. Види вербальної комунікаціїВнутрішнє мовлення. Зовнішнє мовлення. Дактильне мовлення. Ручна абетка, яка замінює усне мовлення під час спілкування глухих людей між собою за допомогою пальців рук. Усне (звукове)Писемне. Монолог;Діалог (розповідь, шкільна лекція, коментар, пояснення, тощо)
НЕВЕРБАЛЬНА КОМУНІКАЦІЯФізіогноміка (експресія обличчя і фігури, зумовлена будовою тіла. Артефакти (прикраси зовнішності: манера одягатися, зачіска, косметика)Система запахів (природні, штучні)Такесика (система дотиків і потиску руки, поплескування тощо)Просодика (характеристика голосу: темп, тембр, висота, гучність, наголоси, акценти)Екстралінгвістика (використання у мові пауз,покашлювання, сміху, позіхань, плачу)Кінесика (комунікативно значущі рухи)І. МОВА ТІЛАВиражальні рухи (міміка, жести, постава, поза, хода)Контакт очей (спрямованість руху, частота контакту, тривалість)Авербальні дії (дії з предметами, тілесні рухи – почісування, потирання рук)Статична експресія. Динамічна експресія
Мережева комунікація Мережева комунікація - це особлива форма спілкування, в процесі якої відбувається взаємодія людей один з одним в мережі Інтернет, та здійснюється шляхом обміну знаковими, та/або мультимедійними повідомленнями.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Основні види мережевих комунікацій. Електронна пошта. Соціальні мережіМесенджери/чати. Портали. Платформи (сервіси) для дист. навч.}
Тестування на схильність до педагогічної професії Інструкція: Нижче пропонується перелік якостей. «Приміряйте» їх на себе і оцініть ступінь їх виразності, виходячи з такої системи оцінок: Чи вважають інші, що ви людина образлива, вразлива у спілкуванні (у відповідь на критику, зауваження)?Чи довго у вас в душі зберігається осадок від різних переживань, що виникають під час спілкування (досада, радість, смуток)?Чи часто у вас буває піднесення і спад настрою?Чи тяжко і довго ви переживаєте критику на свою адресу?Чи сильно вас стомлює галаслива весела компанія?Ви помітно відчуваєте утруднення, соромитесь, коли доводиться знайомитися з людьми?{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}54321такпереважно такважко сказатишвидше за все ніні
7. Вам легше і приємніше дізнаватися про щось із книжки, ніж питати інших?8. Чи часто ви відчуваєте бажання відпочити, побути наодинці?9. Чи довго ви добираєте потрібні слова, коли доводиться розмовляти?10. Чи віддаєте ви перевагу вузькому колу постійних знайомих перед широким колом нових? Залежно від набраної кількості балів можна зробити висновок:40-50 баліввам не дуже підійдуть професії з частими і напруженими міжособовими контактами;30-40 балівви будете відчувати певний постійний дискомфорт, який доведеться переборювати зусиллями волі;20-30 балівробота завдаватиме певних незручностей, але в цілому задовольнятиме вас;10-20 баліввам підходить робота, пов’язана із спілкуванням.
Опитувальний листок Манфреда Форверга на контактність Інструкція: пропонується оцінити себе за дев’ятибальною шкалою і визначити, якою мірою ви наділені кожною із шести якостей у взаєминах з людьми. 1. Емпатія. Я бачу світ очима інших. Я розумію іншого і можу відчувати себе « в його шкурі». Я розумію всі настрої співрозмовника, і відповідаю на них. 2. Теплота, повага. Я різними засобами виявляю (хоч і не завжди відчуваю), що сприймаю іншого. Я розумію те, що роблять інші, хоча не завжди і не в усьому згоден з ними. Я людина, яка активно підтримує інших. 3. Відвертість, щирість. Я більше щирий, ніж фальшивий, у взаємодії з іншими. Я не ховаюся за ролями і «фасадами», інші знають «на чому я стою». Я залишаюся собою у спілкуванні з іншими. 4. Конкретність. Не можу сказати, що я невизначений, коли розмовляю з іншими. Я не промовляю загальних фраз, не ходжк околяса, керуюся конкретним досвідом і поведінкою, коли говорю. Я намагаюся говорити ясно, чітко, точно.
5. Ініціативність. У взаєминах з іншими я швидше дію, ніж реагую. Я вступаю в контакт, не чекаючи, коли вступлять в контакт зі мною. Я спонтанний. Я завжди виявляю ініціативу щодо інших людей. 6. Безпосередність. Я дію відкрито і прямо у стосунках з людьми, що мене оточують, не роздумуючи про те, який матиму вигляд.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}5 балів. Менше, ніж 5 балів. Більше, ніж 5 балів. Означає, що людина має цю якість і більше віддає, ніж отримуєНаділена цією якістю меншою мірою. Відбувається розвиток такої якості