Стаття "Комунікативна спрямованість уроків української мови

Про матеріал

Спрямування учнів на інтелектуальний і духовний розвиток на уроках української мови

Перегляд файлу

 

 

Комунікативна спрямованість уроків української мови

Комунікативно-діяльнісний підхід є одним із стратегічних напрямів у розвитку шкільного курсу української мови,   який знайшов відображення у нормативних документах останніх років, визначає основні направляючі тенденції у навчанні учнів. 

     Головним завданням школи є підготовка людини до життя в глобалізованому просторі, де відбувається незчисленна кількість динамічних і часто суперечливих комунікативних впливів на людину.

     У сучасному суспільстві роль мови як основи розумової діяльності людей і засобу спілкування між ними ще більше зростатиме, бо високий рівень духовного життя людства можливий лише за умов формування комунікативної особистості.

     Мета сучасного курсу української мови максимально наближена до життєвих потреб учнів, відображає їхні життєві орієнтири, спрямовує курс на інтенсивний мовленнєвий, інтелектуальний і духовний розвиток школярів. При цьому розвиток мовленнєвої діяльності учня розглядається як інтегрований показник його особистісного зростання.

     Розвиток мовлення є засобом розумового прогресу, пізнання дитиною дійсності. Мова кожного учня може успішно розвиватися в процесі формування її мислення. За допомогою мовлення усвідомлюється мета, пізнавальне завдання, яке людина ставить перед собою, формуються і здійснюються розумові дії, необхідні для їх розв'язання, фіксуються результати цих дій, поняття, які стають засобом для подальшого пізнання інших фактів і явищ.

     Вивчення різних розділів мовознавства у шкільному курсі повинен мати комунікативно-діяльнісний напрямок. Комунікативні здібності передбачають знання і практичне їх застосування.

     Для розвитку мовлення учнів велике значення має ступінь розвитку творчої уяви. Вона (уява) виражається у створенні чогось оригінального, нового. Оригінальні думки викликають потребу й оригінального їх мовного оформлення, добору слів, побудови речень, способу викладу, що сприяє удосконаленню зв'язної усної та писемної мови і викликає в учнів потребу розвивати свої комунікативні здібності. Тут ми використовуємо сугестивний прийом - навіювання словом. З цією метою використовується нагромадження звертань, повтори слів, риторичні оклики.

      Спілкуючись в усній чи писемній формі, мовна особистість повинна володіти вміннями і навичками вільно комунікативне доцільно користуватися засобами мови - її стилями, типами, жанрами в усіх видах мовленнєвої діяльності (аудіювання, читання, говоріння, письмо), тобто забезпечує належний рівень комунікативної компетенції.

      Для цього треба створити умови для свідомо-практичної мовленнєвої діяльності і залучити до неї учнів, мовленнєва практика яких повинна ґрунтуватися не тільки на мовній системі, а на діяльності спілкування.

      Для розуміння суті спілкування як поняття необхідно дати відповіді на такі три питання: чому я вступаю в спілкування?

- Поінформувати слухача, співбесідника, читача про щось, висловивши своє ставлення до цього  .

(Форми роботи: виступи з рефератами, доповідями, презентаціями, методи «Навчаючи - учусь», «Ажурна пилка», комунікативний практикум).

- Довести слухачеві, співбесіднику, читачеві щось .

(Форми   роботи:   диспут,   дебати,   дискусія,   письмовий   монолог,   метод «Мікрофон»).

- З'ясувати ставлення іншої людини — автора тексту чи співбесідника — до певних питань чи проблем .

(Форми      роботи:      інтерв'ювання,      анкетування,      дискусія,      діалог, комунікативний практикум, творче моделювання)

     Для вирішення поставленої мети поінформувати читача, співбесідника учитель на уроці використовує вищезазначені форми та методи роботи.

     При вивчені у 6 класі теми «Іменник» учитель проводить конкурс ерудитів, під час якого учні у групах складають повідомлення з теми.

     Конкурс ерудитів проводимо у формі «Лінгвістичного марафону». Діти отримують завдання: за поданим початком та запитаннями розказати про прикметник як частину мови і його роль у мовленні.

    Під час вивчення теми «Відмінювання кількісних числівників» при перевірці домашнього завдання проводимо роботу в групах. «Експерти» у кожній групі слухають учнівські відповіді, аналізують їх, виправляють помилки.

     Підсумовуючи урок з теми «Вживання кількісних числівників з іменниками в усіх відмінках», учні складають діалог на тему «Зв'язок числівника з іменником»

     Узагальнюючи й систематизуючи вивчене з теми «Мова - найважливіший засіб спілкування, пізнання», учні будуть власне міркування. Прочитавши текст «Що таке висока мовна культура?», визначають, яку функцію виконує висловлювання: впливу чи пізнання. Учні міркують, чи може відбуватися процес комунікації без універсального засобу спілкування - мови. Думки аргументовано викладають у формі розлогого висловлювання.

    На уроках української мови у 8 класі під час вивчення теми «Словосполучення» учням дається завдання підготувати лінгвістичне повідомлення. Це сприяє удосконаленню вмінь учнів будувати усну розгорнуту відповідь на лінгвістичну тему, розвивати вміння аудіювання та говоріння, вчити працювати з пам'ятками та таблицями.

         Комунікативний практикум дає змогу учням скласти невеликий усний твір-роздум про значення рідного слова у їхньому житті, використовуючи рядки Д.Павличка «О слово рідне...».

        Юні екскурсоводи виконують творчу роботу (сугестивний прийом). Завдання учням: уявіть, що ви маєте провести екскурсію «Вулиці Херсона пам'ятають». Діти готують розповідь з елементами опису.

       Учні повинні вміти не тільки поінформувати читача, співбесідника, але й довести свою думку.

       Уроки мови мають для цього великий потенціал, а саме: під час вивчення теми «Відмінювання прикметників» проводиться гра «Згоден?» - «Не згоден?» -«Обґрунтуй!» Учням слід довести, що прикметник білолиций відмінюється як прикметник мішаної групи.

        Вивчаючи тему «Правопис прикметників», з метою вироблення практичних умінь і навичок, учні редагують речення через прийом гри «Спостережливе око» - «Допитливий розум» - «Влучне слово».

        Завдання. Прочитайте. Знайдіть лексичні помилки — слова вжиті не в тому лексичному значенні. Запишіть виправлені речення, користуючись довідкою.

        З берези з малим шелестом падає листя. У цій частині ріки дуже міцна течія. Вітер на вулиці був зовсім маленький. У лісі почався бурний листопад. Листа надруковано маленьким шрифтом. По трасі з сильною швидкістю проносилися машини.

        Довідка: Дрібний. Тихий. Велика. Сильна. Невеликий. Рясний.

        Актуальним у спілкуванні є з'ясування ставлення іншої людини до певних питань чи проблем.

        На уроках учні працюють у групах, парах. Група «Юних журналістів» отримує завдання взяти інтерв'ю в однокласників щодо виставки «Умілі руки», а «Майстри слова» пишуть статтю до газети, де висловлюють свої думки «Чи завжди праця - свято».

         Серед пріоритетних методичних засобів формування мовленнєвих і комунікативних умінь на уроках української мови чільне місце належить ситуативним завданням, які повністю відповідають меті і змісту сучасної мовної освіти та комунікативно-діяльнісному підходу до навчання. В основу вивчення мови за цим підходом кладеться принцип формування комунікативної спроможності в спілкуванні. Останнім часом з'явилася значна кількість публікацій, присвячених окремим аспектам використання ситуативних завдань на уроках української мови, надання їх застосуванню системного характеру  .

         Під ситуацією маються на увазі обставини та умови комунікації, ставлення того, хто говорить, до того, хто слухає, загальна спрямованість висловлювання. Ситуація, в якій той, хто говорить, входить у мовлення за власною потребою, бажанням називається природною мовленнєвою ситуацією. Якщо ж дитина входить у мовлення з волі педагога, - ситуація більш умовна або навчальна, стимульована.

   Ситуативність як принцип навчання у загальних рисах означає, що все вивчення мови відбувається на основі і за допомогою ситуації.

    Ситуації можуть визначатися такими провідними чинниками: соціальним статусом особи, її роллю як суб'єкта спілкування; діяльністю, яку особа виконує, та моральними критеріями.

  Ситуативне завдання чітко окреслює ситуацію спілкування, називає усі складові її частини: тему, мету, адресата мовлення, мовця, обставини спілкування.

       Мета системи ситуативних завдань - формування основних комунікативних умінь: орієнтуватися в умовах спілкування, планувати і створювати власні висловлювання відповідно до ситуації спілкування; добирати мовні засоби, які б відповідали мовленнєвій ситуації; коригувати висловлювання з урахуванням ситуації спілкування.

       Ситуативні завдання є змістовим компонентом уроків розвитку мовлення. Підхід до проведення уроків має бути комунікативно-діяльнісний, який, з одного боку, створює умови для спілкування, засвоєння понять у процесі спілкування і з метою спілкування; а з іншого, - формує вміння у всіх видах мовленнєвої діяльності. На уроках діти будують висловлювання різного жанру, типу і стилю мовлення, орієнтуючись на конкретні умови спілкування.

Пам'ятка «Мовленнєва ситуація та її складові частини»

       Автор - той, хто створює висловлювання, передає якусь інформацію для іншої людини.

       Адресат - той, кому адресоване висловлювання, хто сприймає інформацію.

       Висловлювання обов'язково повинно мати тему, мету.

       Зверни увагу на місце спілкування, на обставини. При розмові поважай інших.

       Якщо ти спілкуєшся письмово, пиши грамотно.

       Слідкуй за культурою мовлення, правильністю, точністю та виразністю, відповідністю висловлювання ситуації і спілкування.

        Тема уроку 9 класі. Усна відповідь на лінгвістичну тему «Складне речення і його ознаки»

        Мета: довести, що знання про складне речення і його ознаки необхідні для правильної побудови речень, тексту, тобто для спілкування.

        Урок «Замітка дискусійного характеру в газету». Мета життя — це життя з метою.

        Мета мовлення: поділитися своїми думками й переконаннями щодо ставлення до життя, розповісти про конкретні справи людини. Форма: письмовий монолог.

       Урок «Твір-розповідь на основі власного досвіду». У школі діти не готуються до життя, вони живуть.

       На   уроці   розвивається   вміння   монологічного   мовлення   відповідно   до окресленої ситуації, формуються креативні здібності, активна життєва позиція.

        Мета мовлення: розповісти про школу, у якій навчаєтеся так, щоб слухачі зрозуміли, що для вас - це другий дім.

         Діалог - це дослівно відтворена розмова двох осіб. На уроці складаємо діалог відповідно до запропонованої ситуації. Ситуація спілкування: Хто? Де? Яка мета?

        Характер ситуації: офіційний і неофіційний.

        Пропоноване завдання. Об'єднавшись у пари, проведіть гру, в якій виконайте ролі співрозмовників: а)однокласників, які захоплюються дослідницькою діяльністю; б) керівник і підлеглий; в) бібліотекар і старшокласник.

        Мовлення людини, яка хоче мати вплив на інших, досягти успіху, повинно бути змістовним, послідовним, точним, виразним, доречним, правильним.

        Під час спілкування слід додержувати морально-етичних норм і етикету, володіти культурою жестів та міміки.

        Комунікативний практикум. Робота в групах. Складіть і розіграйте діалог на подану тему.

•   Перша група — Мудрість ліпша за багатство.

•   Друга - Дуже сильний є той, хто може змовчати, навіть якщо він правий.

•    Третя - Без поразок не буває перемог.

       Дискусія - це широке публічне обговорення якогось питання, щодо якого сперечаються, висловлюють часом протилежні погляди на предмет обговорення. Дискусія може мати форму усного обміну думками (розмова між учасниками дискусії), а може відбуватися через газети, радіо, інтернет, листування.

       Уміння вести дискусію передбачає використання коротких висловлювань,відповідей, зауважень, заперечень. Учасники дискусії мають проявляти толерантність, стриманість, тактовність щодо опонента. Усі ці риси свідчать про загальну культуру людини (3 підручника).

       Працюємо в групах. Скориставшись інформацією рубрики «Вчимося культури мови», що подана вище, подискутуйте на одну з тем:

•   Люди перестають мислити, коли перестають читати.

                                                                                                                    Д.Дідро

•   Чесність помирає, коли продається.

•   Уміння прощати - властивість сильних, слабкі ніколи не прощають.

                                                                                                           Махатма Ганді

        Таким чином, пропонована система ситуативних завдань охоплює частину

уроків розвитку мовлення  в  9  класі,  вона  спрямована  на  формування

основних комунікативних умінь.

        Ефективність    ситуативних    завдань    зумовлюється    тим,    що    вони

наближають навчання до реальних умов спілкування. У формуванні комунікативних навичок основна роль належить слову. Але слово може узагальнити тільки те, що пізнане досвідом. Отже, чим більший буде досвід, тим багатша його мова.

 

 

 

 Список використаних джерел

  1.Ігрові технології  навчання на уроках української мови та літератури. 5 – 11 класи / Упоряд. Л.В. Бутрин – Тернопіль – Харків: Видавництво «Ранок», 2010. – 176 с.

2.Методика навчання рідної мови в середніх навчальних закладах / За ред.
М.І. Пентилюк. - К.: Ленвіт.2000. - 264с.

3.М.І. Пентилюк  Наукові засади комунікативної спрямованості у навчанні
рідної мови // Укр. мова і література в школі. - 1999. - С.8 - 10.

4.Федоренко В.Л. Енциклопедія інтелектуальних ігор на уроках української мови. – Х.: Вид. група «Основа», 2010. – 424 с.

 

 

 

 

docx
Додано
15 жовтня 2023
Переглядів
285
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку