Конфлікти в житті. Булінг

Про матеріал
конфлікт в житті людей, конфліктна ситуація в житті учнів, булінг в житті учнів.
Перегляд файлу

План уроку

 

Тема :  ЛЮДИНА В СОЦІОКУЛЬТУРНОМУ ПРОСТОРІ

Тема уроку: Конфлікти у нашому житті.

Мета : розкрити природу, причини виникнення та типологію конфліктів,  розвивати вміння відстоювати та аргументувати свою позицію; працювати в групах; аналізувати документи; публічно виступати; формувати конфліктну компетентність і здатність до толерантної поведінки.

Обладнання : підручник «Громадянська освіта»,   творчі завдання для учнів, комп’ютерна презентація з мультимедійним супроводом уроку; мультимедійний проектор.

Основні поняття : конфлікт, конфліктна ситуація, булінг.

Тип уроку : вивчення нових знань.

Структура уроку:

I. Організаційна частина;   5 хв.

II. Мотивація та оголошення теми і мети уроку; 10 хв.

III. Вивчення нового матеріалу; 15 хв.

IV. Закріплення нових знань і умінь учнів;    5 хв.

V. Підведення підсумків уроку, оцінювання; 5 хв.

VI. Домашнє завдання.          5 хв.

 

Хід уроку :

І. Організаційний момент .

Привітання. Побажання гарного настрою, позитивного спілкування, активної роботи. Повідомлення про організацію роботи на уроці.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети, плану уроку та постановка проблемного завдання .

Вступне слово вчителя

На сьогоднішньому уроці ми поговоримо з вами про конфлікти. Спробуємо з’ясувати зміст і місце конфлікту в житті людини і суспільства.

Кожний із нас має свій власний життєвий досвід, і всі ми сприймаємо світ по-різному. Наша унікальність – наша сила, немає двох абсолютно подібних людей, і кожний додає щось своє до розмаїття та багатогранності життя. Однак наша унікальність може стати водночас джерелом непорозумінь і конфліктів. Оскільки ми сприймаємо світ неоднаково, то наші переконання, цінності, потреби, емоції часом спричиняють розходження, незгоди, ускладнення у спілкуванні, наслідком яких може стати конфлікт.

Нашим завданням сьогодні буде розкрити природу, причини виникнення та типологію конфліктів та зрозуміти, які існують шляхи виходу з конфліктів.

Вирішення конфліктної ситуації нагадує складний лабіринт можливих рішень: що робити, коли у конфліктній ситуації ми опиняємося на перехресті й не знаємо, який зі шляхів обрати? Знання джерел, причин конфліктів, навички їх розв’язання дадуть нам можливість успішно спілкуватися й регулювати можливі конфлікти.

Учитель пропонує учням переписати в зошити з дошки тему уроку та питання плану:

Тема нашого уроку: Конфлікти у нашому житті й чому їх потрібно вирішувати.

План:

  1. Поняття, характерні риси та типи конфліктів.
  2. Причини виникнення та модель конфлікту.
  3. Конфлікти у школі. Булінг.

Проблемне завдання: Чи згодні ви з висловом одного з дослідників конфліктів Ч. Ліксона: «Конфлікти – це норма життя. Якщо у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс». Свою відповідь обґрунтуйте.

 

 ІІІ. Актуалізація опорних знань .

Метод «Мозковий штурм», «Мікрофон», вправа « Асоціативний кущ» або бесіда

1. Що ви розумієте під поняттям конфлікт?

2. Чи можна дати однозначне визначення поняттю «конфлікт»?

4. Яким чином можуть бути розподілені ролі у конфлікті? (Підбурювач, свідок, пособник, посередник)

5. Наведіть приклади різних конфліктів, безпосереднім учасником яких були особисто ви.

Проміжний       підсумок

Узагальнюючи нашу бесіду можемо сформулювати загальне визначення поняття «конфлікт». Так називають зіткнення протилежних інтересів, цілей, поглядів, ідеологій. Це ситуація, в якій кожна сторона прагне зайняти позицію, несумісну з інтересами, поглядами, позиціями іншої сторони.

 

ІV. Опрацювання нового матеріалу .

Учитель пропонує учням записати в зошит визначення поняття «конфлікт»:

Конфлікт – це такі відносини між суб'єктами соціальної взаємодії, що характеризується їх протиборством на основі протилежно спрямованих мотивів (потреб, інтересів, цілей, ідеалів, переконань) чи суджень (думок, поглядів, оцінок).

Конфлікт як складне соціальне явище характеризується багатьма параметрами. Найважливішими з них є його сутність, структура, причини і динаміка.

Характерними рисами конфлікту є:

  •    біполярність: наявність двох різних позицій, між якими відбувається протистояння;
  •    активність: спрямованість на розв’язання суперечності;
  •    наявність суб’єкта або суб’єктів: конфлікт є людським проявом, щоб він відбувся, потрібні свідомі учасники.

Для з'ясування суті конфлікту важливо виділити його основні ознаки і сформулювати необхідні і достатні умови його виникнення. Виявляється достатнім виділити дві таких ознаки:

1. Конфлікт завжди виникає на основі протилежно спрямованих мотивів чи суджень. Такі мотиви і судження є необхідною умовою виникнення конфлікту;

2. Конфлікт – це завжди протиборство суб'єктів соціальної взаємодії, яке характеризується нанесенням взаємного збитку (морального, матеріального, фізичного, психологічного ).

Конфлікти, що являють собою складне соціально-психологічне явище, дуже різноманітні і їх можна класифікувати за різними ознаками. З практичної точки зору класифікація конфліктів важлива, тому що вона дозволяє орієнтуватися в їхніх специфічних проявах і, отже, допомагає оцінити можливі шляхи їх вирішення.

В наведеній таблиці  класифікація є загальною, і в ній ми виділяємо види конфліктів за різними ознаками. Далі дається класифікація конкретних видів конфліктів за типами.

 

Деякі дослідники поділяють конфлікти на реальні та уявні, явні та латентні, насильницькі та ненасильницькі. Варто також добавити, що міжгрупові конфлікти бувають локальні, регіональні, міжнаціональні, або міжетнічні, міжрасові та навіть глобальні.

Учитель пропонує учням навести приклади подібних типів конфліктів та поміркувати над їх причинами. Доцільним тут буде використання методу «мозкового штурму» або «мікрофона».

Слово вчителя

Існує думка, що у світі більше конфліктів, ніж піщинок у пустелі . Зустрічаючись так часто, маючи різний характер, масштаб, гостроту, конфлікти водночас зумовлюються на диво невеликою кількістю причин, ознайомлення з якими допоможе нам у розв’язанні конфліктних ситуацій.

Досліджуємо та обговорюємо

Вчитель пропонує ознайомитися з таблицею, у якій представлені причини зародження конфліктів і конфліктних ситуацій та визначити, якими причинами зумовлені конфлікти, що описані нижче.

• Молодший брат постійно розкидає свої речі по кімнаті, а старшому дово-диться прибирати за ним.

• Ви із сусідом/сусідкою по парті отримали один підручник для занять на уроці.

• Ви хочете піти ввечері з друзями в кіно, а ваша молодша сестричка просить відвести її на ковзанку.

• Компанія молодих людей надто голосно поводиться у громадському транспорті та заважає іншим.

• Ваші сусіди розкидають сміття біля будинку.

Слово вчителя

    Конфліктні ситуації виникають всюди й завжди. Навіть якщо міжособистісна взаємодія вибудовується гармонійно і ґрунтується на взаєморозумінні, малі чи великі зіткнення неминучі. Щоб протистояння не призводило до негативних наслідків, необхідно знати основні стадії розвитку конфлікту. Етапи конфлікту відбивають істотні моменти, що характеризують розвиток конфлікту від його виникнення і до вирішення. Тому знання основного змісту кожного з етапів конфлікту важливо для його прогнозування, оцінки і вибору технологій управління цим конфліктом.

 

    Важливо пам'ятати, що фази конфлікту можуть повторюватися циклічно. Наприклад, після фази спаду в 1-му циклі може початися фаза підйому 2-го циклу з проходженням фаз піка і спаду, потім може початися 3-й цикл і т.і. При цьому можливості вирішення конфлікту в кожному наступному циклі звужуються. Взаємозв'язок фаз і етапів конфлікту, а також можливості щодо його вирішення наведено в таблиці.

      З'ясування суті того, як саме виникають конфлікти, має істотне значення для визначення способів їх вирішення.

     Одним із проявів конфліктів у школі є булінг.

Учитель пропонує учням записати в зошит визначення поняття «булінг»:

    Цькування, булінг (від англ.bully – залякувати) – агресивна, ворожа поведінка однієї дитини або колективу щодо іншої. Це постійний фізичний і психологічний тиск, вияви агресії з подальшим залякуванням особистості.

Вчитель пропонує об’єднатися в групи і проаналізувати причини виникнення, сторони та фази перебігу конфліктних ситуацій.

 Наприклад:

• бійка між однокласниками;

• відбирання особистих речей;

• демонстративне нав’язування іншим своєї думки, тиск авторитетом, застосування морального впливу, фізичної сили;

• прізвиська, глузування, образи;

• суперечки і непорозуміння на перерві, в їдальні;

• порушення дисципліни на уроках;

• відмова від чергування у класі, школі;

• псування або втрата майна.

Які з них можна назвати булінгом, або цькуванням?

Вчитель пропонує обговорити

1. Чи спостерігали ви ситуації булінгу ? У якій ролі вам доводилося виступати – жертви, кривдника чи спостерігача?

2. Спробуйте увійти в інші ролі та встановити мотиви поведінки особистості у кожній із них.

3. Яка з наведених ролей, на вашу думку, є найбільш небезпечною?

4. Визначте, хто з ваших друзів чи знайомих на цей час є жертвою булінгу. Організуйте акцію підтримки жертв булінгу. Наприклад, запропонуйте свою допомогу; подружіться; залучіть до спільної діяльності; оберігайте від кривдників.

Слово вчителя

Конфлікт – це і руйнування, і творення водночас, оскільки суперечності, що лежать в його основі, мають бути осмисленими, натомість мають бути створені нові відносини. Замість того, щоб боятися і прагнути уникнути конфлікту, слід сміливо вникати в його суть, управляти його творчою силою. Підведення підсумків уроку.

Заключне слово вчителя: 

Психологи пропонують безліч варіантів виходу зі стресу або розслаблення. Один із них – подивитися на палаючу свічку і розслабитися.

Проживаючи життя, ми знову і знову потрапляємо в конфліктогенні зони, але ми не повинні лякатися цих об'єктивних обставин, не опускати руки, не закриватися в собі. Нам необхідно вирішувати конфлікти так, щоб ніхто й не здогадувався, що вони були.

І на завершення хочу сказати: використання конструктивних шляхів вирішення конфлікту допоможе вам зберегти друзів і не мати ворогів.

 

VІ. Оголошення домашнього завдання та оцінок учнів

Домашнє завдання:

1. Опрацювати відповідний матеріал уроку.

2. Бажаючі можуть написати твір-есе, використовуючи проблемне завдання уроку : «Конфлікти — це норма життя. Якщо у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс» (Ч. Ліксон).

 Учитель дякує учням за роботу на уроці та оголошує оцінки.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Абрамович Елена
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
doc
Додано
31 жовтня 2021
Переглядів
3020
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку