Донецька обласна державна адміністрація
управління освіти та науки
Маріупольське вище металургійне професійне училище.
Кращий за професією:
«Електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування».
Розробили:
майстер в/н : Акимченков А.В.
майстер в/н : Слюсарев В.О.
майстер в/н: Михайлова О.І.
Маріуполь 2014 р.
Розглянуто та схвалено на засіданні методичної комісії
«Електропостачання та автоматизація»
Протокол №______ від _________ 2014 р.
Конкурс:
«Кращий електромонтер»
проводиться в училище традиційно в тиждень спецтехнології.
Конкурс розраховано на учнів першого та другого та третього курсу з професії:
«Електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування».
Конкурс проводиться в два тури.
1-й тур – теоретичний
Перевірка навчальних досягнень учнів з теоретичної підготовки з предметів:
Критерії оцінювання теоретичного та практичного туру
Оцінювання теоретичного туру здійснюється за критеріями - одна правильна відповідь – один бал.
Максимальна кількість балів в теоретичному турі – 30 балів.
Максимальна кількість балів з питань загадок.- 10 балів
В практичному турі оцінюється виконання окремих завдань.
Максимальна кількість балів в практичному турі – 70 балів.
2-й тур – практичний
Перевірка навичок і вмінь.
Практичний тур складається з наступних завдань:
Завдання № 1: Виконати креслення схеми згідно завдання.
(1-3 курс)
Максимальна кількість балів за креслення -15 балів.
Бали зніжуються:
Практичне завдання оцінюється за наступним критеріями:
Зібрати схему згідно з варіантом:
1 курс
2 курс
3 курс
1) розетка;
2) 2 лампі розжарювання з індивідуальним підключенням;
3) 2 одинарних вимикача;
4) штепсельна вилка;
5) розподільна коробка.
Конкурс
Кращий за професією
« Електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування ».
1-й тур
Завдання теоретичного туру
Завдання 1.
Виберіть один варіант відповіді.
(Заповніть таблицю № 1 в контрольної відомості учасника)
Питання № 1.
Визначте силу струму що проходить по даній електричного кола,
При
U = 100 V? (R1 = 10 Ом, R2 = 15 Ом, R3 = 25 Ом)
R1 R2 R3
А) 0,1 А; Б) 2 А; В) 5 А; Г) 10 А;
Питання № 2.
Укажіть правильну формулу загальної напруги при паралельному з'єднанні трьох споживачів (R1, R2, R3,)
1 1 1 1
А) U=U1+U2+U3; Б) U= U1+U2+U3; В) U=U1=U2=U3;
Питання № 3.
В яких одиницях вимірюється величина магнітного потоку?
А) Ампер; Б) Тесла; В) Вольт; Г) Вебер;
Питання № 4.
Як змінюється активний опір провідників із збільшенням частоти змінного струму?
А) Опір збільшується; Б) Опір зменшується;
В) Опір не змінюється; Г) Опір не залежить від частоти;
Питання № 5.
Ланцюг змінного струму містить лампи розжарювання. Як змінюються по фазі струм і напруга в цьому ланцюзі?
А) Струм випереджає напругу; Б) Струм відстає від напруги;
В) Струм і напруга збігаються; Г) Це не залежить від характеру навантаження;
Питання № 6.
Як зміниться сила струму в ланцюзі змінного струму, якщо збільшити коефіцієнт потужності?
А) Сила струму не зміниться; Б) Сила струму збільшиться;
В) Сила струму зменшиться; Г) Сила струму не залежить від цієї велічини;
Питання № 7.
У якому випадку необхідно використовувати нульовий провід у схемі "зірка" трифазного ланцюга?
А) При великому навантаженні фаз; Б) При високій напрузі;
В) При рівномірному навантаженні фаз; Г) При нерівномірному навантаженні фаз;
Питання № 8.
Визначити лінійну силу струму, якщо фазний струм дорівнює 10 А.. Споживачі з'єднані "Зіркою".
А) 1 А; Б) 17,3 А;
В) 10 А; Г) 0,1 А;
Питання № 9.
Визначити напругу на електричних лампочках, у схемі "Трикутник", якщо лінійна напруга мережі дорівнює 220 В.
А) 110 В; Б) 127 В;
В) 220 В; Г) 380 В;
Питання № 10.
На якому явищі грунтується принцип дії магнітоелектричного вимірювального механізму?
А) На взаємодії провідників зі струмами;
Б) На взаємодії феромагнітного сердечника з магнітним полем;
В) На взаємодії провідників зі струмом і магнітного поля;
Г) На явищі електромагнітної індукції;
Завдання 2.
Вибери один варіант відповіді.
(Заповніть таблицю № 2, в контрольній відомості учасника)
Питання № 1.
Що розуміється під номінальним значенням параметра?
А) Зазначене виробником; Б) Робочий значення;
В) Максимальне значення; Г) Мінімальне значення;
Питання № 2.
Як називається електропроводка, прокладена в конструктивних елементах будівель і споруд.
А) Відкрита; Б) Прихована;
В) Внутрішня; Г) Зовнішня;
Питання № 3.
Вибор дротів для електропроводок освітлення виробляють шляхом їх розрахунку:
А) По струму навантаження; Б) За втрат напруги;
В) по струму навантаження і втрат напруги; Г) За потужністю;
Питання № 4.
Як називається електромагнітний апарат, призначений для пуску, зупинки, реверсу електричних двигунів, а також забезпечують їх захист від струмових перевантажень?
А) Контролер; Б) Контактор;
В) Автоматичний вимикач; Г) Магнітний пускач
Питання № 5.
Згідно з вимогами ПУЕ, найменший допустимий опір ізоляції електропроводок має бути не менше
А) 0,5 МОм; Б) 0,5 кОм;
В) 0,5 Ом; Г) 4.0 Ом;
Питання 6.
Що забезпечує теплове реле?
А) Захист від короткого замикання; Б) Захист від перевантажень;
В) Нульовий захист; Г) Мінімальний струмовий захист;
Питання № 7.
При огляді асинхронних двигунів з фазним ротором додатково перевіряють
А) контактні з'єднання в коробці затискачів двигуна;
Б) заземлення корпусу двигуна;
В) опір ізоляції обмоток;
Г) Щіткотримачі, контактні кільця і щітки;
Питання № 8.
Який висновок можна зробити при вимірюванні величини опору міжфазної ізоляції обмоток двигуна, якщо значення мегомметра прагнути до "0"?
А) Стався обрив обмоточного дроту однієї з фаз електродвигуна;
Б) Сталося міжфазне коротке замикання;
В) Сталося замикання на корпус;
Г) Ізоляція обох фаз знаходиться в задовільному стані;
Завдання 3.
Виберіть один варіант відповіді
(Заповніть таблицю № 3 в контрольної відомості учасника)
Питання № 1
Чорні метали, що містять до 2% вуглецю називають ...
А) сталь; Б) чавун;
В) мідь; Г) алюміній;
Питання № 2.
За якою характеристикою можна оцінити ступінь електропровідності того чи іншого матеріалу?
А) Діелектрична проникність;
Б) Електрична міцність;
В) Питомий опір;
Г) Температурний коефіцієнт питомого опору;
Питання № 3.
До якого класу нагрівостійкості відносяться гетинакс і текстоліт?
А) A; Б) Y;
В) H; Г) F;
Питання № 4.
Яку роль виконують рідкі діелектрики?
А) Дугогосящого середовища; Б) ізоляційного середовища;
В) Охолоджуючої середовища; Г) Всі відповіді вірні;
Питання № 5
.
Визначте провідниковий сплав, в якому основним легирующим елементом є цинк (до 43%).
А) Бронза; Б) Силумин;
В) Дюраль; Г) Латунь;
Завдання 4.
Виберіть один варіант відповіді
(заполните таблицу № 4 в контрольной ведомости участника)
Питання № 1.
Дайте визначення приміщень, в яких відносна вологість повітря перевищує 75%, температура повітря тривалий час перевищує 35 градусів, є струмопровідні підлоги і пил.
А) Без підвищеної небезпеки;
Б) З підвищеною небезпекою;
В) Особливо небезпечні;
Питання № 2.
Визначте вид заземлення, при якому струмопровідні частини електроустановки, навмисно з'єднують з заземлюючим пристроєм.
А) Робоче заземлення; Б) Захисне заземлення;
В) переносне заземлення;
Питання № 3.
Вкажіть основний захисний засіб при роботі в електроустановках
до 1 кВ.
А) Інструмент з ізольованими рукоятками;
Б) Плакати та знаки безпеки;
В) Діелектричні килимки;
Г) Діелектричні галоши;
Питання № 4.
Виберіть застережливий плакат.
А) «Працювати тут» Б) «Стій! Напруга »
В) «Не вмикати. Працюють люди » Г)« заземлені »
Завдання 5
Виберіть назву для представленого в лівій колонці графічного позначення
№ |
Графічне позначення |
Назва |
№ |
Графічне позначення |
Назва |
1. |
|
А) Захисне заземлення Б) Заземлення В) Запобіжник Г) Безшумне заземлення |
6.
|
|
А) Шина Б) Постійний струм В) Фотодиод Г) Резистор постійний |
2.
|
|
А) Запобіжник Б) Водонагрівач В) Вимикач одноклавішний Г) Кнопка "Стоп" |
7. |
|
А) Датчик температури Б) Реактор В) Струмознімач кільцевої Г) Струм постійний і змінний |
3. |
|
А) Провід силовий ланцюга Б) Кнопка "Пуск" В) Перемикач двухклавішний Г) Кнопка "Стоп" |
8. |
|
А) Водонагрівач Б) Амперметр В) Розподільна коробка Г) Відгалужувальна коробка |
4. |
|
А) Запобіжник Б) Лічильник В) Кнопка "Стоп" Г) Рубильник однофазний |
9. |
|
А) Трансформатор однофазний Б) Дзвінок електричний В) Розетка штепсельна Г) Вольтметр |
5. |
|
А) Лампа сигнальна Б) Змінний струм В) Вступний щит Г) Постійний струм
|
10 |
|
А) Лампа розжарювання сигнальна Б) Світильник з ДРЛ В) Лампа розжарювання освітлювальна Г) Відгалужувальнакоробка |
Таблица № 5
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ПИТАННЯ - ЗАГАДКИ.
1. Поясніть, які фізичні явища лежать в основі
професійної приказки електромонтерів:
«Гаряче з'єднання завжди холодне, а холодне - завжди гаряче»:
(Спаяні дроти, міцно з'єднані мають малий ел.опір
і не нагріваються. Погано скручені з - за великого опору в
точках опору швидко розжарюються)
2. Горить ясно, якщо знаєш правила, то безпечно?
(Електрика)
3. У коника-горбунка дерев'яні бока, У нього з - під копит стружка
біла летить.
(Рубанок)
4. Востружка - вертушка вперлася в гвинт ногою, втратив базіка спокій, (викрутка)
5. Без ніг біжить, без вогню горить.
(Електрика)
6. Сам з лоток, а борода з віник.
(Молоток)
7. Сколько раз помиляється електрик?
(Два рази)
8. Летіт, кричить, кігтями махає.
(Електрик що зірвався з опори)
9. Возле вуха завітуха, а в серединці розмова.
(Радіо навушники)
10. Она з гвинтом пустилася в танок, а він, кружляючи в дошці загруз.
(Викрутка)
10. Что таке електричний струм?
(Цілеспрямований рух заряджених частинок)
2-й тур
Практична частина.
Виготовлення схематичної моделі електрифікації приміщення.
Матеріали: електричний дрот, ламповий патрон, електрична лампочка, монтажна коробочка, електрична розетка, вимикач, планшет, ізоляційна стрічка, припій, каніфоль, саморізи, кліпси, штепсель.
Інструменти: викрутка, пасатижі, бокорізи, монтажний ніж, молоток, паяльник, лінійка, олівець
Обладнання: електротехнічний стіл, витяжна вентиляція.
Завдання.
1.Накреслити електричну схему електропроводки приміщення, яка складається з електричної розетки та освітлювача (електричної лампочки). ( додаток №1.1)
2. Підготувати робоче місце, необхідні інструменти, перевірити їх. (додаток №1.2),
3.Розмітити розташування складаючих схему
( розетка (додаток №1.3), патрон, електричні дроти).
4. Розрахувати необхідну довжину електричних дротів згідно розмітці.
5. Очистити кінці проводки від ізоляції і підготувати до підключення до мережі.
6. Встановити монтажну коробочку з електричною розеткою, вимикач,
електричний патрон.
7. З`єднати та підключити електричні дроти.
7.1. Підключити штепсельну розетку.
8. Перевірити з`єднанням схему.
9. Вкрутити лампочку та випробувати зібрану схему, підключивши у розетку на електротехнічному столі за допомогою штепсельної вилки, після перевірки роботи майстром виробничого навчання.
10. Убрати за собою ретельно робоче місце та здати інструменти.
Інструкційно-технологічна картка
№ |
НАЗВА ОПЕРАЦІЇ |
ВКАЗІВКИ ТА ПОЯСНЕННЯ |
ІНСТРУМЕНТИ |
1 |
Заготівля електричних дротів |
Відміряти електричні дроти необхідної довжини для монтажу з невеличким запасом для гарантії достатності довжини. |
Рулетка |
2 |
Оздоблення кінців дротів |
Відміряти на кінці дроту відстань, для загинання кільця, необхідного для підключення під заданий діаметр винтового з’єднання |
Лінійка |
3 |
З'єднання жил |
Скрутити обидві жили щільним витком використовуючи пасатижами. |
Пассатижи |
4 |
Видалення ізоляції |
Відміряти на кінці дроту відстань 30 -40 мм від кінця жили, видалити на цьому місці ізоляцію спеціальними приладами або монтерським ножем. |
Монтерський ніж |
5 |
Оформлення кільця |
Обігнути кінець жили навколо гвинтика і зробити 2 - 3 витка навколо жили, ущільнити їх пасатижами і відкусити зайвудовжину жили дроту бокорізами. |
Пасатижи, бокорізи |
6 |
Ізолювання скрутки |
накласти на скрутку ізоляційну стрічку таким чином, щоб оберти стрічки перекривали одне одного та захопивши заводську ізоляцію. |
Ізоляційна стрічка, ніж |
7 |
Підключення арматури дротами та збірка. |
Підключити оздоблені дроти гвинтами, зібрати приладдя, перевірити якість підключення. |
Викрутка |
8 |
Випробування роботи освітлювальної схеми. |
Випробувати роботу освітлювальної схеми короткочасним вмиканням. |
|
Організація робочого місця та техніка безпеки під час проведення практичної частини конкурсу.
1.Одягнути спецодяг.
2. Підготувати робоче місце.
3. Ретельно оглянути інструменти та матеріали.
4. Під час роботи:
- монтажний ніж тримати під кутом від себе під час зачищення ізоляції та не тримати руку на шляху руху леза;
- не тримати руку навпроти викрутки під час крутіння гвинтів;
5. Після закінчення роботи:
- відключити електричний струм до виробів;
- здати інструменти;
- ретельно прибрати робоче місце;
- передати виконану роботу журі для оцінювання.
Додаток №1.1
Схеми включення ламп розжарювання
монтажна схема включення однолампового світильника з розеткою.
принципова схема включення однієї лампи з вимикачем і розеткою.
принципова схема включення двох ламп зі своїми вимикачами
На другій картинці паралельне підключення (помаранчевих точок),
на третьому послідовне.
АЛЕ контакти треба підключати паралельно, тоді при спрацюванні хоча б одного з них система відпрацює (зазвичай це кнопки або те, що замість них).
НЗ контакти треба підключати послідовно, тоді при спрацюванні хоча б одного з них система відпрацює (зазвичай це пристрої безпеки).
Паралельне з'єднання
Послідовне з'єднання
Підключення однієї лампи від двох
Додаток №1.2
Інструмент, необхідний для монтажу електропроводки:
1, 2 - викрутки;
3, 4 - пасивний і активний пробники;
5 - ніж;
6 - пасатижі;
7 - гострозубці;
8 - 10 - інструменти для зняття ізоляції на кінці дроту.
Додаток №1.3
|
Підключення електричної розетки живлення |
Контрольна відомість учасника конкурсу .
Теоретична частина
Завдання 1.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 2.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 3.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|
Завдання 4.
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
Завдання 5.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
.
Еталони відповідей теоретичного етапу конкурсу
Завдання 1
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Б |
В |
Г |
А |
В |
В |
Г |
В |
В |
В |
Завдання 2.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
А |
Б |
В |
Г |
А |
Б |
Г |
Б |
Завдання 3.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
А |
В |
А |
Г |
Г |
Завдання 4.
1 |
2 |
3 |
4 |
Б |
В |
А |
Б |
Завдання 5.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Б |
А |
Б |
В |
Б |
Б |
Г |
Б |
Г |
В |
ПРОТОКОЛ
Конкурсу: «Кращий електромонтер 2014» МВМПУ
Від «__»_____ 2014р.
Конкурсною комісією у складі:
Голова комісії: _____________________________________
Члени комісії: _____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
Було розглянуто ___________ конкурсних робот.
Обговоривши конкурсні роботи, комісія прийняла рішення:
__________________________________________________________________________________
__________________________________________ _______________________________________
__________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
Голова конкурсної комісії: ____________________________________________________________
Члени комісії: _____________________________________________________
______________________________________________________________ ______________________________________________________________