Урок розвитку комунікативних умінь і навичок № 9. Навчальний письмовий докладний переказ художнього тексту-роздуму, українська мова, 6 клас

Про матеріал
Урок розвитку комунікативних умінь і навичок № 9. Навчальний письмовий докладний переказ художнього тексту-роздуму, українська мова, 6 клас Урок розвитку комунікативних умінь і навичок № 9. Навчальний письмовий докладний переказ художнього тексту-роздуму, українська мова, 6 клас Урок розвитку комунікативних умінь і навичок № 9. Навчальний письмовий докладний переказ художнього тексту-роздуму, українська мова, 6 клас
Перегляд файлу

Урок розвитку комунікативних умінь і навичок № 9. Навчальний письмовий докладний переказ художнього тексту-роздуму, українська мова, 6 клас

Мета: удосконалювати мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістовно-композиційний і мовний аналіз художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму, сприймати письмовий текст, розуміти його, докладно відтворювати зміст прочитаного тексту.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь і навичок.

 

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Ознайомлення шестикласників з темою, метою й завданнями уроку

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань шестикласників задля порівняння нових знань з базовими

Робота з таблицею

► Готуючись до переказу тексту-роздуму, пригадати, які існують способи структурування тексту типу роздуму. Скористатися поданою таблицею.

Індукція (умовивід, при якому на підставі знання про окреме робиться висновок про загальне)

Головна думка

1.Висуваються тези, факти. 2.Наводяться приклади. 3. Спостереження. 4.Аргументується життєвим досвідом. 5.Пропонуються думки авторитетних осіб. 6.Висновки

1.Наводяться приклади. 2.Аргументуються життєвим досвідом. 3.Висуваються тези, факти. 4.Спостереження. 5.Пропонуються думки авторитетних осіб. 6.Висновки

Головна думка

Дедукція (метод дослідження, за яким окреме пізнається на основі знання загального)

 

Коментар учителя. Тексти типу роздуму бувають розгорнуті та стягнені. Розгорнутий роздум має три частини:

1) теза, яку треба довести;
2) доведення (або кілька доведень) на підтвердження тези;
3) висновок.

Стягнений роздум має дві частини:

1) тези;
2) доведення.

 

IV. Колективна робота з текстом

► Прочитати текст уголос. Придумати заголовок. Переказати прочитане стисло, зберігаючи тип і стиль мовлення. Покоління народу проходять одне за другим, але результатом кожного покоління залишаються в мові слова — у спадщину нащадкам. У скарбницю рідного слова складає одне покоління за другим плоди глибоких сердечних порухів, плоди історичних подій, вірування, погляди, сліди пережитого горя і пережитої радості, словом, увесь слід свого духовного життя народ дбайливо зберігає в народному слові.

Мова є найбільш живий, найбільш різноманітний і міцний зв’язок, що з’єднує минулі, сучасні й прийдешні покоління народу в одне велике, історичне живе ціле. Вона не тільки виражає собою життєвість народу, але є, власне, саме життя. Коли зникає мова — народу немає більше! (К. Ушинський, 94 сл.).

► Дати відповіді на питання й виконати завдання до тексту:

1. Яка думка стверджується в цьому тексті?

2. Що в тексті є тезою?

3. Прочитати речення і словосполучення, що є доведенням у тексті.

4. Як би ви закінчили цей роздум?

► Виписати ключові слова, за якими можна докладно переказати поданий текст-роздум.

Самостійна робота з творчим завданням

► Прочитати тексти. Визначити тип мовлення кожного. Довести правильність своєї думки.

Текст 1

Просте, звичайне слово, яке щодня повторюємо і ми, і наші діти. А скільки воно таїть у собі найкращих, незабутніх спогадів! Скільки пов’язано з ним вдячних перемог і звершень у кожної людини! Учитель навчив нас писати й читати перше слово — мати. Потім такі, як земля, сонце, народ, праця. І не тільки навчив писати й читати ці слова, а й допоміг збагнути їх глибинний зміст, прищепив нам почуття обов’язку, допоміг поступово знаходити своє місце в житті… (В. Кучер).

Текст 2

Спілкування людей може мати двоякий характер: один тільки говорить, а інший тільки слухає або ж мовець і слухач міняються ролями. В першому випадку це буде монолог, а в другому — діалог (полілог). Діалог характеризується наявністю двох або більше співрозмовників. Ця форма спілкування використовується у повсякденному житті людей і має різні форми: розмова в сім’ї, на вулиці, судове слідство, шкільний урок тощо. Дотримання правил мовного етикету в діалозі — обов’язкова умова при спілкуванні і невід’ємна ознака високого рівня мовної культури. (З підручника).

► Довести, чи впливає тип мовлення на стиль тексту. Якщо так, то обґрунтувати відповідь у формі роздуму. Порівняти свою думку з думкою товариша.

► Переказати текст-роздум, доповнюючи власною інформацією і дотримуючись означеного типу мовлення.

Настанови і коментар учителя. Переказуючи текст-роздум, скористайтеся пам’яткою про структуру цього типу мовлення.

 

docx
Додано
26 травня 2019
Переглядів
4035
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку