Урок розвитку комунікативних умінь і навичок № 9. Навчальний письмовий докладний переказ художнього тексту-роздуму, українська мова, 6 клас
Мета: удосконалювати мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістовно-композиційний і мовний аналіз художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму, сприймати письмовий текст, розуміти його, докладно відтворювати зміст прочитаного тексту.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення шестикласників з темою, метою й завданнями уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань шестикласників задля порівняння нових знань з базовими
Робота з таблицею
► Готуючись до переказу тексту-роздуму, пригадати, які існують способи структурування тексту типу роздуму. Скористатися поданою таблицею.
Індукція (умовивід, при якому на підставі знання про окреме робиться висновок про загальне) |
Головна думка |
1.Висуваються тези, факти. 2.Наводяться приклади. 3. Спостереження. 4.Аргументується життєвим досвідом. 5.Пропонуються думки авторитетних осіб. 6.Висновки |
1.Наводяться приклади. 2.Аргументуються життєвим досвідом. 3.Висуваються тези, факти. 4.Спостереження. 5.Пропонуються думки авторитетних осіб. 6.Висновки |
Головна думка |
Дедукція (метод дослідження, за яким окреме пізнається на основі знання загального) |
Коментар учителя. Тексти типу роздуму бувають розгорнуті та стягнені. Розгорнутий роздум має три частини:
1) теза, яку треба довести;
2) доведення (або кілька доведень) на підтвердження тези;
3) висновок.
Стягнений роздум має дві частини:
1) тези;
2) доведення.
IV. Колективна робота з текстом
► Прочитати текст уголос. Придумати заголовок. Переказати прочитане стисло, зберігаючи тип і стиль мовлення. Покоління народу проходять одне за другим, але результатом кожного покоління залишаються в мові слова — у спадщину нащадкам. У скарбницю рідного слова складає одне покоління за другим плоди глибоких сердечних порухів, плоди історичних подій, вірування, погляди, сліди пережитого горя і пережитої радості, словом, увесь слід свого духовного життя народ дбайливо зберігає в народному слові.
Мова є найбільш живий, найбільш різноманітний і міцний зв’язок, що з’єднує минулі, сучасні й прийдешні покоління народу в одне велике, історичне живе ціле. Вона не тільки виражає собою життєвість народу, але є, власне, саме життя. Коли зникає мова — народу немає більше! (К. Ушинський, 94 сл.).
► Дати відповіді на питання й виконати завдання до тексту:
1. Яка думка стверджується в цьому тексті?
2. Що в тексті є тезою?
3. Прочитати речення і словосполучення, що є доведенням у тексті.
4. Як би ви закінчили цей роздум?
► Виписати ключові слова, за якими можна докладно переказати поданий текст-роздум.
Самостійна робота з творчим завданням
► Прочитати тексти. Визначити тип мовлення кожного. Довести правильність своєї думки.
Текст 1
Просте, звичайне слово, яке щодня повторюємо і ми, і наші діти. А скільки воно таїть у собі найкращих, незабутніх спогадів! Скільки пов’язано з ним вдячних перемог і звершень у кожної людини! Учитель навчив нас писати й читати перше слово — мати. Потім такі, як земля, сонце, народ, праця. І не тільки навчив писати й читати ці слова, а й допоміг збагнути їх глибинний зміст, прищепив нам почуття обов’язку, допоміг поступово знаходити своє місце в житті… (В. Кучер).
Текст 2
Спілкування людей може мати двоякий характер: один тільки говорить, а інший тільки слухає або ж мовець і слухач міняються ролями. В першому випадку це буде монолог, а в другому — діалог (полілог). Діалог характеризується наявністю двох або більше співрозмовників. Ця форма спілкування використовується у повсякденному житті людей і має різні форми: розмова в сім’ї, на вулиці, судове слідство, шкільний урок тощо. Дотримання правил мовного етикету в діалозі — обов’язкова умова при спілкуванні і невід’ємна ознака високого рівня мовної культури. (З підручника).
► Довести, чи впливає тип мовлення на стиль тексту. Якщо так, то обґрунтувати відповідь у формі роздуму. Порівняти свою думку з думкою товариша.
► Переказати текст-роздум, доповнюючи власною інформацією і дотримуючись означеного типу мовлення.
Настанови і коментар учителя. Переказуючи текст-роздум, скористайтеся пам’яткою про структуру цього типу мовлення.