Конкурс мовознавців "Словограй"

Про матеріал
Конкурс мовознавців «СЛОВОГРАЙ» поглибить знання учнів про цікаві факти з розвитку української мови та видатних українців; навчить оволодівати мистецтвом спілкування та навичками взаємодопомоги, пробуджувати у дітей щирий інтерес до всього корисного, морального; розвиватиме уміння приймати рішення в нестандартних ситуаціях; виховуватиме у дітей через ігри людяність, гуманізм у стосунках, доброзичливість, повагу до людей, творчу самостійність, вміння працювати командою; сприятиме розвитку творчої особистості.
Перегляд файлу

Конкурс мовознавців «СЛОВОГРАЙ»

Мета заходу:

  • поглибити знання учнів про цікаві факти з розвитку української мови та видатних українців;
  • навчити оволодівати мистецтвом спілкування та навичками взаємодопомоги, пробуджувати у дітей щирий інтерес до всього корисного, морального;
  • розвивати українське мовлення учнів, культуру поведінки;
  • уміння приймати рішення в нестандартних ситуаціях;
  • колективну творчість і комунікативні здібності;
  • розвивати самоосвітню, інформаційну та життєтворчу компетенції;
  • формувати ціннісне ставлення до духовних надбань свого народу.
  • виховувати позитивні мотиви до навчальної діяльності;
  • виховувати у дітей через ігри людяність, гуманізм у стосунках, доброзичливість, повагу до людей.
  • виховувати творчу самостійність, вміння працювати командою;
  • сприяти розвитку творчої особистості;
  • створювати умови для самореалізації.

Хід заняття

 

Звучить пісня «Рідна мова» (слова Г.Вієру, музика П. Дворського)

 

Із святом вас, шановні добродії, із святом, шанувальники рідного слова!

Відомий український педагог Василь Сухомлинський писав: «Мова – це віконця, через які людина бачить світ. Багата мова – багатий духовний світ, розвинуте почуття краси слова – велика моральна культура. Убогість слова – це убогість думки, інтелектуальної, емоційної, естетичної товстошкірості».

Мова – це великий дар. І в кожного народу вона своя. Мова — це доля народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її. Тому що наш народ створював мову віками, багато боровся і бореться за її існування і процвітання. І ми, як свідомі громадяни нашої країни, повинні не тільки зберегти набуте, а й примножувати її багатства для прийдешніх поколінь.

Пропоную сьогодні пригадати, що ви знаєте про нашу рідну мову, і позмагатися в ерудованості, взявши участь у інтелектуальній грі-конкурсі знавців української мови             « СЛОВОГРАЙ»

Цей захід ми присвячуємо рідній українській мові. Саме тій мові, якою ми розмовляємо, пишемо, читаємо. Адже, однією із найчисленніших мов слов’янського походження є саме українська мова, мова України, українського народу, наша рідна мова!

 

ВИКЛАДАЧ:  У нашій грі беруть участь три команди.  Запрошуємо на сцену команди.

Дозвольте представити вам капітанів.

ПРЕДСТАВЛЕННЯ КОМАНД ( назва, девіз)

ВИКЛАДАЧ: А оцінюватиме  відповіді команд вельмишановне компетентне  журі, яке буде підраховувати отримані бали і після кожного конкурсу та в кінці змагання зробить підсумки і визначить команду-переможницю.

(Представлення журі)

 

ВИКЛАДАЧ: Гра складається  з   конкурсів на знання  мови  та одного конкурсу для вболівальників. Кожен конкурс оцінюється визначеною кількістю балів. Ці бали відмічає журі в спеціальних картках.

Активну участь у грі беруть вболівальники . Вони можуть показати свої знання у конкурсі вболівальників, а також допомогти своїй команді у випадку, якщо вона не знатиме правильної відповіді, й отримати  додаткові бали.

 

КОНКУРС №1  – «Візитівка».

Знайомство з командами. (Кожна команда представляє себе. За вдале представлення своєї команди учасники отримують по 2 бали).

 

КОНКУРС №2  «МОВНЕ АСОРТІ»

 

Завдання:  Учаснику  кожної команди будуть запропоновані питання, на які необхідно дати відповідь. Якщо учасник  команди не дає відповіді, то це питання не зараховується. Вигукувати та підказувати забороняється, навіть у межах однієї команди, гравець має відповідати самостійно. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал.

 

Питання для  команди 1

  1. Скільки букв в українському алфавіті? (33)

 

  1. Назвіть останній відмінок української мови. (Клична форма)

 

  1. Замініть фразеологізм викинути з голови одним словом-синонімом. (Забути).

 

  1. Скільки голосних в українській мові? (6)

 

  1. Поставте займенник «себе» в Н.в. (Немає Н.в.)

 

  1. Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин?(Вигук)

 

  1. Скільки звуків у слові «кущ»? (4)

 

  1. Яка буква в українській мові не має відповідного звуку?(Ь)

 

  1. Рід іменника «сирота». (Спільний)

 

  1. Головні члени речення. (Підмет і присудок)

 

 

Питання для  команди 2

  1. Назвіть знак, що позначає роздільну вимову. (Апостроф)

 

  1. Що вивчає розділ про мову «Морфологія»? (Частини мови)

 

  1. Розділ науки, який вивчає звуки. (Фонетика)

 

  1. Поставте дієслово «вигукувати» у наказовий спосіб. (Вигукуй)

 

  1. Поставте іменник «мати» у М.в. (на матері)

 

  1. Слова, що мають багато значень? ( багатозначні)

 

  1. Слова, що мають спільний корінь? ( спільнокореневі)

 

  1. Словник, з якого дізнаємося значення слова? (тлумачний)

 

  1. Який знак ставиться в кінці розповідного речення? ( крапка)

 

  1.               Частина слова перед коренем? (префікс)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Питання для  команди 3

 

  1. Назвіть слова з префіксом -прі. (Прізвисько, прірва, прізвище)

 

  1. Скільки звуків у слові «ходжу»? (4)

 

  1. Частина слова без закінчення. (Основа слова)

 

  1. Державна мова України? ( українська)

 

  1. Як називаються літери, що записані у певному порядку? (алфавіт)

 

    6. Розмова двох осіб? (діалог)

 

    7.Слова з протилежним значенням (антоніми).

 

    8.Перша буква у власній назві (велика).

 

    9.Скільки -н- у слові незрівнянний (чотири).

 

    10.Префікс у слові прекрасний (пре-).

 

 

Журі  оголошує результати  конкурсів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КОНКУРС №3  «ГРАМАТИЧНИЙ ТУРНІР

 

Кожній команді пропонується по 8 слів з пропущеними буквами.

 

Завдання: поставити потрібну букву. Перший гравець вставляє букву у першому слові, другий – в другому і  т.ін.  За кожну правильну відповідь команди отримують по 1 балу. Виграє та команда, яка швидше  та більше напише правильно слів.

 

Оцінювання: від 1 до 8 балів.

 

Слова для  команди 1

Пр…боркувач,  пр…черствілий, різдв…яна, пів…Європи, жмен..ці, хворос…няк, каз…но, Уман…щина

Слова для команди 2

 

Пр…сильний, пр…жовкле, різьб…яр, пів…яхти, мен..ший, чес…ний, пр…оритет, жен..шень.

Слова для команди 3

Дит..ясла, пр..хожанин, К(к)онституція  України, перел…ю, трьох…ярусний, пр..крашений, В(в)верховна Р(р)ада Украї-ни,нал…ю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КОНКУРС №4 «РЕДАКТОР»

 

Завдання: відредагувати словосполучення.

 

Оцінювання:  від 1 до 7 балів .

 

  •      Зробити слідуючим чином  (зробити таким чином)
  •      Відмінити процедуру (скасувати процедуру)
  •      Улетіти в теплі краї (полетіти у вирій)
  •      Відкрити очі (розплющити очі)
  •      Лєснічна площадка (сходовИй майданчик)
  •      Різка біль (різкий біль)
  •      Зустрічаємося по суботам (зустрічаємося щосуботи (по суботах))
  •      Потерпіти поразку (зазнати поразки)
  •      На протязі години (протягом (упродовж) години)
  • Підняти важливе питання (порушити важливе питання)

Журі  оголошує результати  конкурсів.

Конкурс № 5 «Разом, швидко, правильно».

ЗАВДАННЯ: гравців із кожної команди отримують по 1 літери, ми прикріплюємо їх на спини і попереду. Букви у вас різні. Ознайомтесь з ними і будьте уважні.

Букви для команди 1 : МОВАК

1. Буває англійська, буває німецька, а наша українська. (МОВА)

2. Розділовий знак; сон, що може тривати місяць або й рік. (КОМА)

Букви для команди 2:      С О В А К

1. Нічний великий птах. (СОВА)

2. Нею косять, а дівчата заплітають. (КОСА)

Букви для команди 3 : Ш А Н С А

  1. Можливість, яку треба використати. (ШАНС)
  2. Пестливе імя, утворене від імені Олександр. (САША)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КОНКУРС №6 «ВГАДАЙ ФРАЗЕОЛОГІЗМ»

 

Умивати руки (ухилятися від участі в якій-небудь справі, знімати з себе відповідальність)

Задирати носа – хвастати

Прикусити язика – замовкнути

Зробити з мухи слона (перебільшити)

Тягти за язик (змушувати кого-небудь висловлюватися з якогось привод)

Тримати язик за зубами (бути обачним, стриманим у розмовах, мовчати)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КОНКУРС  № 7  ВБОЛІВАЛЬНИКІВ

 

Завдання: дати правильну відповідь.

Оцінювання: 1 бал за правильну відповідь.

 

  1. Помилка в правописі (орфограма).

 

  1. Що стоїть перед коренем (префікс).

 

  1. Слова, близькі за значенням (синоніми).

 

  1. Остання літера алфавіту (я).

 

5  До якої відміни належить іменник мати? (до третьої)

 

  1. Скільки складів у слові грамотний? Назвіть їх. (3, гра-мот-ний)

 

  1. Який розділ науки про мову вивчає стійкі сполучення слів? (фразеологія)

 

  1. Якою частиною мови виступає слово хворий у реченні: Хворий чоловік попросив принести щось попоїсти. (прикметник)

 

  1. Що означає фразеологізм крутити носом? (вередувати)

 

  1.                   Чи відбувається спрощення у слові кістлявий? (ні)
  2.                  - З чого починається день? (із звука д)
  3.                  - Чим вечір закінчується, а ранок починається? (звуком р)
  4.                  - Що треба зробити, щоб майка злетіла? (замінити букву м на ч)
  5.                  - На яку гілку сяде ґава після дощу? (на мокру)
  6.                  - Що стоїть між небом і землею? (звук і)
  7.                  - До якого імені  потрібно додати  літеру м, щоб дістати крупу?(Анна)
  8.                  - Як можна з буряка зробити бурю?(опустити звук к)
  9.                  - Чого багато має болото, менше – море і зовсім не має річка?(звука о)
  10.                  - Яке слово об’єднує 33 букви?(алфавіт)
  11.                  - Що буде з каменем, якщо його кинути в Чорне море? (стане вологим)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КОНКУРС №8  «СКАЖИ  БЕЗ  ЗАТРИМКИ»

 

У цьому конкурсі  беруть  участь  капітани. 

 

Завдання : Назвати по черзі   без затримки антоніми до запропонованих слів.

У разі затримки відповідає суперник.

 

Оцінювання:  Кожне слово оцінюється в 1 бал. Переможе той, у кого було найменше пауз та найбільше правильних відповідей.

 

Сміятися (плакати)                               Активний (пасивний)

Корисний (шкідливий)                           Хворіти (видужати)

Захід (схід)                                             Ганьба (слава)

Минуле (сучасне)                                   Згадати (забути)

Працьовитий (лінивий)                          Прокинутися (заснути)

Вітатися (прощатися)                           Світанок (присмерк)

Хвалити (лаяти)                                    Щедрість (скупість)

Оптиміст (песиміст)                               Мирний (агресивний)

Зачин (кінцівка)                                      Бадьорість (втома)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КОНКУРС №9  «ВІДГАДАЙКО».

 

ВИКЛАДАЧ: Наш український народ, навіть у надзвичайно важкі для нього історичні часи, умів вдало пожартувати. Тож у цьому конкурсі  ви покажете свою кмітливість у розгадуванні народних українських загадок. Це будуть  загадки, мовні загадки-шаради та загадки-жарти.

 

Завдання: відгадати загадку.

 

Оцінювання: 1 бал за кожну правильну відповідь.

 

  1. Який молочний продукт стане злаком, якщо прочитати його справа наліво? (сир).
  2. Одного батька і одної матері дитина, а нікому з них не син. (Дочка).
  3.  Що воно за штука, що день і ніч стука? (Серце).
  4.  Префікс від слова перенести, корінь від слова казати (Переказ).
  5.  Корінь від слова квітка, суфікс від слова вудочка, закінчення від слова зірка (Квіточка).
  6.  Що в людині найшвидше? (Думка).
  7.  Летів гурт голубів і стояло три дуби, як сядуть по два – один дуб гуляє, а як сядуть по одному, то дуба не вистачає. Скільки було голубів? (Чотири).
  8.  З якої миски не можна наїстися? (З порожньої).
  9.  Що іде, не рухаючись із місця? (Час).

   10.Завжди в роті , а не проковтнеш. (Язик, зуби).

   11. Мовчить, а сто дурнів навчить (Книга).

   12. Біжить, біжить, не оглядається (Час).

   13.Коли дурень розумний? (Коли мовчить)

   14.Що треба для обіду? (Ложка)

 

Журі  оголошує результати  конкурсів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КОНКУРС №10  «СКЛАДИ  ПРИСЛІВ’Я»

 

Завдання:  Кожна команда отримує конверт з трьома трикольоровими наборами слів, з яких необхідно скласти прислів’я. Переможцем буде той, хто найпершим правильно складе всі три вислови. Підказкою є те, що кожне з прислів’їв має свій колір.

 

Оцінювання: За перше місце команда отримує 2 бали кожна наступна – на 1 бал менше (за умови що всі прислів’я будуть складені правильно).

 

Прислів’я  для  команди 1

 

Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.

 

Прислів’я  для  команди 2

 

Маленька праця краща за велике безділля.

 

Прислів’я  для  команди 3

 

Слово до слова — зложиться мова.

 

Журі  оголошує результати  конкурсів.

Бонусні запитання

1.Бонусне запитання ( 5 балів)

 

Назвіть відому жінку. Вона у 4 роки навчилася читати. Вже в 5 років вона почала самостійно писати п’єси, а в 8 років — написала свій перший вірш. Але в 10 років у дівчинки почалися серйозні проблеми зі здоров’ям. Вона знала більше 10 іноземних мов, європейські і слов’янські мови (російську, польську, болгарську та ін.), а також давньогрецьку, латинську, що свідчило про її високий інтелектуальний рівень.  На її честь названо астероїд 2616.

Леся Українка

2.Бонусне запитання ( 5 балів)

Назвіть відомого українського письменника . Він був першим професійним українським письменником, який відважився жити з праці пера. Не мав державної роботи, не мав жодних нагород, не мав кафедри в університеті. Створив більше п’яти тисяч творів при тому, що ніколи не мав нормального робочого кабінету. Переклав українською мовою твори близько 200 авторів із 14 мов та 37 національних літератур. Вільно володів 14 мовами. Мав близько 100 псевдонімів (Джеджалик, Брут Хома, Мирон, Живий, Кремінь, Марко)Іван Франко 

 

ВИКЛАДАЧ:  Наш конкурс  добігає кінця. Його  ми присвятили її величності українській мові, щоб ще раз підкреслити, що те, чим ми повсякденно користуємося, те, чим оформлюємо свої думки, у що вливаємо емоції, є справжнім дивом, великим і прекрасним.

Наше свято – це поетична передмова до досконалого вивчення рідної мови. Вивчати її, удосконалювати свої знання, збагачувати словниковий запас під час читання і спілкування, досконало володіти нею – обов’язок кожного справжнього українця.

Сьогодні, ми ще раз переконалися у тому, що українська мова – це безмежний океан. Вона мелодійна, як пісня солов’я, прекрасна і барвиста, наче дощова веселка. Не можна ходити по рідній землі, не зачаровуючись виплеканою у віках рідною мовою.

 

Отже, шановне журі, просимо оголосити результати нашої гри-конкурсу.

 

Журі оголошує результати конкурсу,

нагороджує команду-переможницю грамотою.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

В

 

О

А

М

 

 

 

К


С

О


В

А


Ш

К

А

Н


С

Ш


 

docx
Додав(-ла)
Кочевенко Інга
Пов’язані теми
Українська мова, Сценарії
Додано
10 березня 2021
Переглядів
602
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку