Тема. Конкурс мовознавців «Своя гра»
Мета: навчати дітей розуміти і збагачувати рідну мову; розширювати знання про красу і багатство української мови; пробудити почуття національної гідності; розвивати логічне і творче мислення; виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, бажання розмовляти рідною мовою.
Хід конкурсу
І. Вступна частина.
1. Привітання.
2. Слово вчителя.
– Мова – це великий дар природи, який людина розвиває і вдосконалює протягом тисячоліть. А мова, в свою чергу, розвиває і вдосконалює людину. Українська мова за своєю милозвучністю посідає одне з перших місць між європейськими. Її красу та співучість визнає весь світ. Немає народу, байдужого до рідної мови, до своєї землі, тієї, на якій ти народився і живеш.
3. Виступ дітей.
1 учень. Мова кожного народу
Неповторна і – своя.
В ній гримлять громи в негоду,
В житі – трелі солов’я.
На своїй природній мові
І потоки гомонять.
Зелен-клени у діброві
По-кленовому шумлять.
2 учень. Солов’їну, барвінкову,
Колосисту – на віки –
Українську рідну мову
В дар дали мені батьки.
Берегти її, плекати
Будем всюди й повсякчас,
Бо ж єдина – так, як мати –
Мова в кожного із нас.
ІІ. Основна частина.
– Любі друзі, ми починаємо конкурс мовознавців «Своя гра» серед учнів нашого класу. Змагаються 2 команди по 12 учнів. Для вас запропоновано п’ять тем (номінації). За кожну правильну відповідь ви отримаєте зазначену кількість балів, але якщо відповісте не правильно – бали віднімаються. Серед завдань зустрічаються і приємні сюрпризи. Команди по черзі вибирають номінацію і вартість запитання, після короткого обговорення відповідають. Сподіваюся, що всім буде цікаво!
І номінація «Звуки і букви»
10 балів – Скільки букв в українському алфавіті?
20 балів – Скільки голосних звуків в українській мові?
30 балів – Які букви в українській мові завжди позначають 2 звуки?
40 балів – Скільки звуків в слові дзвонять?
50 балів – Які букви позначають м'якість приголосних звуків?
60 балів – Як називається водойма, де купається Марічка?
ІІ номінація «Казки»
10 балів – Хто Журавлика вітав,
Ще й кашкою пригощав?
Пригадайте-но, будь ласка,
Із якої герой казки? («Лисичка та Журавель».)
20 балів – Ця брехуха – і рогата,
І баньката й бородата.
Обдурила свого діда,
Принесла в родину біди,
Хату в зайчика украла,
Жити в домі цьому стала.
Добрий рак її прогнав
І зайчика врятував.
Як же звати цю рогату
Вередуху бородату? (Коза-Дереза.)
30 балів – Двоє сірих мишенят
Працювати не хотять.
Все пустують, все танцюють,
Півника прохань не чують.
До роботи – геть не годні,
То ж лишилися голодні.
Як же звати мишенят?
Хто ж бо знає із малят? (Круть і Верть.)
40 балів – У лисички розкошує
Спить у ліжку і жирує.
Цей котюра ну й доскоцький!
А назвав себе… (Пан Коцький.)
50 балів – Це маленька горошина
Принесла в родину сина.
Мав таку цей хлопець силу,
Що зміюку підкорила.
Визволив сестру, братів,
Простить зради не схотів,
То ж пішов у світ блукати,
Долі кращої шукати.
Відгадайте без підказки,
Із якої герой казки? («Котигорошко».)
60 балів – Відгадайте казку. (Уривок з мультфільма «Солом’яний бичок».)
ІІІ номінація «Фразеологізми»
10 балів – Вибери правильну відповідь.
Водити за носа – це: а) ходити по колу; б) обманювати; в) насміхатися.
20 балів – Поясніть значення фразеологізму: п’ятачками накивати.
30 балів – Складіть речення з фразеологізмом відкладати у довгий ящик, щоб розкрити його значення.
40 балів – Доповни фразеологізми словами. Поясніть значення одного на вибір.
Ні кола, ні … . Тримати язик за … . За три дев’ять ….
50 балів – Музичний подарунок: відео пісні Т. Кароль «Моє ім’я Батьківщина». Бали зараховуються.
60 балів – Поясніть значення фразеологізмів: зарубати на носі, точити теревені, ведмежа послуга, глечик розбити.
IV номінація «Мовний калейдоскоп»
V номінація «Скоромовки»
Горох у городі виріс небувалий
Горобці город пограбували.
Миші в шафі шаруділи
Шість шарфів шерстяних з’їли.
Їхала Хима до Максима
Візком-тарадайкою;
Тарадайка торохкоче,
Сива кобила везти не хоче.
Вишивала мишка ловко
Синім шовком мишоловку.
Мишоловка – грізна штука,
Мишеняткові наука.
VІ номінація «Прислів’я»
Що маєш казати – … (наперед обміркуй).
Говори мало, слухай багато, а … (думай ще більше).
Не хочеш почути поганих слів, … (не кажи їх сам).
Умій вчасно сказати і вчасно … (змовчати).
Краще мовчати, аніж … (брехати).
Дав слово – … (дотримай його).
Шабля ранить голову, а слово – … (душу).
Від теплого слова і … (крига скресне).
Більше діла – … (менше слів).
ІII. Підведення підсумків.
1. Слово вчителя.
– Поки я підводитиму підсумки гри і визначу переможців гри, перегляньте відео «10 фактів про українську мову».
2. Нагородження переможців.
3. Заключне слово вчителя та учнів.
– Усе минає, а слово залишається. На порох розсипаються величні будівлі, вмирають дерева, пересихають ріки; гори перетворюються на купи каміння, а написане слово залишається. То ж хай живе, переживає століття й покоління найбільше диво – рідна мова!
1 учень. Мова наша, мова –
Мова кольорова,
В ній гроза травнева
Й тиша вечорова.
2 учень. Мова наша, мова –
Літ минулих повість,
Вічно юна мудрість,
Сива наша совість.
3 учень. Ми без тебе, мово,
Без зерна полова,
Соняшник без сонця,
Без птахів діброва.
4 учень. Як вогонь у серці,
Ви несіть в майбутнє
Невгасиму мову,
Слово незабутнє!
– Бережімо, шануймо, любімо, вивчаймо рідну мову – цей невмирущий голос України!
Учні співають пісню Тіни Кароль «Україна – це ти».