Конкурс мовознавців «Своя гра»

Про матеріал
Конспект розроблений з метою навчати дітей розуміти і збагачувати рідну мову; розширювати знання про красу і багатство української мови; пробудити почуття національної гідності; розвивати логічне і творче мислення; виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, бажання розмовляти рідною мовою.
Перегляд файлу

Тема. Конкурс мовознавців «Своя гра»

Мета: навчати дітей розуміти і збагачувати рідну мову; розширювати знання про красу і багатство української мови; пробудити почуття національної гідності; розвивати логічне і творче мислення; виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, бажання розмовляти рідною мовою.

Хід конкурсу

І. Вступна частина.

1. Привітання.

2. Слово вчителя.

– Мова – це великий дар природи, який людина розвиває і вдосконалює протягом тисячоліть. А мова, в свою чергу, розвиває і вдосконалює людину. Українська мова за своєю милозвучністю посідає одне з перших місць між європейськими. Її красу та співучість визнає весь світ. Немає народу, байдужого до рідної мови, до своєї землі, тієї, на якій ти народився і живеш.

3. Виступ дітей.

1 учень. Мова кожного народу

Неповторна і – своя.

В ній гримлять громи в негоду,

В житі – трелі солов’я.

На своїй природній мові

І потоки гомонять.

Зелен-клени у діброві

По-кленовому шумлять.

2 учень. Солов’їну, барвінкову,

Колосисту – на віки –

Українську рідну мову

В дар дали мені батьки.

Берегти її, плекати

Будем всюди й повсякчас,

Бо ж єдина – так, як мати –

Мова в кожного із нас.

ІІ. Основна частина.

  1. Ознайомлення з правилами гри.

– Любі друзі, ми починаємо конкурс мовознавців «Своя гра» серед учнів нашого класу. Змагаються 2 команди по 12 учнів. Для вас запропоновано п’ять тем (номінації). За кожну правильну відповідь ви отримаєте зазначену кількість балів, але якщо відповісте не правильно – бали віднімаються. Серед завдань зустрічаються і приємні сюрпризи. Команди по черзі вибирають номінацію і вартість запитання, після короткого обговорення відповідають. Сподіваюся, що всім буде цікаво!

  1. Проведення гри.

І номінація «Звуки і букви»

10 балів – Скільки букв в українському алфавіті?

20 балів – Скільки голосних звуків в українській мові?

30 балів – Які букви в українській мові завжди позначають 2 звуки?

40 балів – Скільки звуків в слові дзвонять?

50 балів – Які букви позначають м'якість приголосних звуків?

60 балів – Як називається водойма, де купається Марічка?

ІІ номінація «Казки»

10 балів – Хто Журавлика вітав,

Ще й кашкою пригощав?

Пригадайте-но, будь ласка,

Із якої герой казки? («Лисичка та Журавель».)

20 балів – Ця брехуха – і рогата,

І баньката й бородата.

Обдурила свого діда,

Принесла в родину біди,

Хату в зайчика украла,

Жити в домі цьому стала.

Добрий рак її прогнав

І зайчика врятував.

Як же звати цю рогату

Вередуху бородату? (Коза-Дереза.)

30 балів – Двоє сірих мишенят

Працювати не хотять.

Все пустують, все танцюють,

Півника прохань не чують.

До роботи – геть не годні,

То ж лишилися голодні.

Як же звати мишенят?

Хто ж бо знає із малят? (Круть і Верть.)

40 балів – У лисички розкошує

Спить у ліжку і жирує.

Цей котюра ну й доскоцький!

А назвав себе… (Пан Коцький.)

50 балів – Це маленька горошина

Принесла в родину сина.

Мав таку цей хлопець силу,

Що зміюку підкорила.

Визволив сестру, братів,

Простить зради не схотів,

То ж пішов у світ блукати,

Долі кращої шукати.

Відгадайте без підказки,

Із якої герой казки? («Котигорошко».)

60 балів – Відгадайте казку. (Уривок з мультфільма «Солом’яний бичок».)

ІІІ номінація «Фразеологізми»

10 балів – Вибери правильну відповідь.

Водити за носа – це: а) ходити по колу; б) обманювати; в) насміхатися.

20 балів – Поясніть значення фразеологізму: п’ятачками накивати.

30 балів – Складіть речення з фразеологізмом відкладати у довгий ящик, щоб розкрити його значення.

40 балів – Доповни фразеологізми словами. Поясніть значення одного на вибір.

Ні кола, ні … . Тримати язик за … . За три дев’ять ….

50 балів – Музичний подарунок: відео пісні Т. Кароль «Моє ім’я Батьківщина». Бали зараховуються.

60 балів – Поясніть значення фразеологізмів: зарубати на носі, точити теревені, ведмежа послуга, глечик розбити.

IV номінація «Мовний калейдоскоп»

  •   Державна мова України (українська).
  •   Мати батька або матері (бабуся).
  •   Обрядова пісня, в якій оспівується пробудження природи, кохання, надії на врожай (веснянка).
  •   Прикраси з перлів, коралів, які носять жінки на шиї (намисто).
  •   Старовинна обрядова новорічна пісня, що виконується 31 грудня та 1 січня за старим стилем (щедрівка).
  •   Квіти, листя, гілки, сплетені в коло, яким зазвичай прикрашають голову дівчата (вінок).
  •   Спосіб числення днів у році, а також таблиця з переліком усіх днів року (календар).
  •   Прилад для визначення сторін світу (компас).
  •   Машина для їзди, яку рухають ногами (велосипед).
  •   Страва з варених крупів (каша).
  •   Наука про минуле (історія).
  •   Найбільша одиниця мови (текст).
  •   Знак у кінці питального речення  (?).
  •   Слова з протилежним значенням (антоніми).
  •   Перша буква у власній назві (велика).
  •   Частина  мови, яка  називає  ознаку (прикметник).
  •   Головні члени речення (підмет, присудок).
  •   Розписне яйце (писанка).
  •   Символ українців, що оберігає (оберіг).
  •   Список літер встановленого порядку (алфавіт).
  •   Частина мови «Ой!» (вигук).
  •   Зміна букв у корені (чергування).
  •   Префікс у слові прекрасний (пре-).
  •   Частина мови а (сполучник).
  •   Слово з багатьма значеннями (багатозначне).
  •   Частина тексту з нового рядка (абзац).
  •   Сьомий відмінок мови (кличний).
  •   Розмова двох осіб (діалог).
  •   Слова, близькі за значенням (синоніми).

V номінація «Скоромовки»


Горох у городі виріс небувалий

Горобці город пограбували.

 

Миші в шафі шаруділи

Шість шарфів шерстяних з’їли.


Їхала Хима до Максима

Візком-тарадайкою;

Тарадайка торохкоче,

Сива кобила везти не хоче.

Вишивала мишка ловко

Синім шовком мишоловку.

Мишоловка – грізна штука,

Мишеняткові наука.


VІ номінація «Прислів’я»

Що маєш казати – … (наперед обміркуй).

Говори мало, слухай багато, а … (думай ще більше).

Не хочеш почути поганих слів, … (не кажи їх сам).

Умій вчасно сказати і вчасно … (змовчати).

Краще мовчати, аніж … (брехати).

Дав слово – … (дотримай його).

 Шабля ранить голову, а слово – … (душу).

Від теплого слова і … (крига скресне).

Більше діла – … (менше слів).

ІII. Підведення підсумків.

1. Слово вчителя.

– Поки я підводитиму підсумки гри і визначу переможців гри, перегляньте відео «10 фактів про українську мову».

 

2. Нагородження переможців.

3. Заключне слово вчителя та учнів.

– Усе минає, а слово залишається. На порох розсипаються величні будівлі, вмирають дерева, пересихають ріки; гори перетворюються на купи каміння, а написане слово залишається. То ж хай живе, переживає століття й покоління найбільше диво – рідна мова!

1 учень. Мова наша, мова –

Мова кольорова,

В ній гроза травнева

Й тиша вечорова.

2 учень. Мова наша, мова –

Літ минулих повість,

Вічно юна мудрість,

Сива наша совість.

3 учень. Ми без тебе, мово,

Без зерна полова,

Соняшник без сонця,

Без птахів діброва.

4 учень. Як вогонь у серці,

Ви несіть в майбутнє

Невгасиму мову,

Слово незабутнє!

– Бережімо, шануймо, любімо, вивчаймо рідну мову – цей невмирущий голос України!

Учні співають пісню Тіни Кароль «Україна – це ти».

docx
Додано
13 грудня 2022
Переглядів
440
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку