ТЕКСТ
Записати текст під диктовку. Визначити тему, головну думку.
1. У ясний літній день сотні людей купаються в морі. Чиста вода наливає тіло бадьорістю здоров‘ям. Але що це? Ось ти вийшов на берег, обсохнув .А всю шкіру вкрили якісь білі плями. Це сіль. Її розчинено в морях і океанах Землі стільки, що вистачило б вкрити всю поверхню планети стометровим шаром.
2. Після душного літа настала золота осінь. Навкруги чисте й прозоре повітря. По синьому небу біжать легенькі хмарки. Осінній гай дуже красивий.
3. Восени мій друг приніс у школу зайченя. Спочатку воно всіх боялось і ховалось під шафу. Потім звірятко звикло до дітей. Навесні вони відпустили зайчика на волю.
4. Вже осінь. Білочка готується до зими. Цілий день вона носить горіхи, жолуді. Сушить і складає їж у своєму дуплі. З такими запасами не страшна звірятку зима.
5. Природа нам про все розповідає. Лише треба зрозуміти її тиху і мудру мову. Уважно подивись навколо себе. Дерева, зорі, птахи відкриють тобі багато таємниць.
6. На хаті звили гніздо лелеки. То на щастя. Цей птах невіддільний від батьківського дому, колискової матері, сприймається як символ рідного краю.
7. Ніколи козаки не мали такої сили і слави, як за Сагайдачного. Це був чоловік великого духу. У битві був перший. Коли доводилось відступати – останній. У своїх походах на татар, турків був щасливий - перемагав на суші і на морі.
8. Устим Кармелюк організував селян на боротьбу за волю і незалежність. Він виявив мужність у боротьбі з ворогами. Про Устима Кармелюка складено пісні та легенди. Український народ пам‘ятає імена своїх героїв.
9. Річка Мурашка тече через наше село. Завжди вона кудись поспішає. Ні хвилини не стоїть на місці. На її берегах ростуть плакучі верби. Люди створили штучну водойму – ставок.
10. Коли Оленка приїздила влітку до бабусі, в лозяному кошику завжди привозила з собою песика Сірка. Маленький, кудлатий, до всього цікавий. Він швидко подружився з бабусею. Він ходив з нею в магазин, на базар, в аптеку.
11. Опівночі насунула чорна хмара. Пливе над землею. Потемнів сніговий килим. Падають сніжинки на землю. Тихо лягають на дорогу. Прислухайся до снігопаду і почуєш тиху зимову музику.
12. У нашій школі стоїть висока струнка ялинка. На ній висять красиві іграшки. Світять яскраві ліхтарики. Діти танцюють і співають біля зеленої красуні. Усім весело!
13. Прийшла зима. Шкільне подвір‘я засипав м‘який сніг. Діти повісили на деревах годівниці і насипали зерна. Сюди прилітають синиці, снігурі , горобці. Весело пташкам. Вони вдячні людям за турботу.
14.Сонячний зимовий день. Юра і Йосип взяли лижі і пішли кататися. Хлоп‘ята спускалися з крутої гори, їздили по рівному полю. Повернулись додому радісні, бадьорі.
15. Весною сонце піднімається вище. Теплі промені обігрівають землю. Біжать дзвінкі струмки. Зеленіє молода травичка. З теплих країв повертаються птахи.
ЗІ СЛІВ КОЖНОГО РЯДКА ПОБУДУВАТИ РЕЧЕННЯ .
1. Читання , закінчився, урок.
Перерва, велика, почалася.
На, учні, вийшли, усі, подвір‘я.
Василько, тільки, у, Діана, залишились, класі, та.
Сьогодні , чергові, вони.
2. Сховалось, сонце, за ,дерева.
В, прохолодно, й, лісі, волого.
Дихає, земля, й ,оживає, вільно.
Ворухнувся, ось, листочок, торішній.
Зелена, виткнулась, з-під, нього, травинка.
3. До, ми, моря, їхали.
Поїзд, дуже, швидко, мчав.
Широкі, степи, з, вікна, видно.
Одинока, ось, промайнула, тополя.
4. Літо , настало.
Ромашки, волошки, у, полі, зацвіли,і.
Шовкові, гойдає, трави, вітерець.
Ромашка, дивиться, оком, жовтим.
Виглядають, трави, небесні, з, волошки.
Порівняти тексти. Визначити типи текстів.
1. Біля мого вікна росте струнка , білокора берізка. Навесні вона одягає ніжно-зелене вбрання, прикрашається сережками. Влітку дерево шумить розкішними зеленими вітами. Восени берізка у золотому платті , а взимку – у білому, немов снігуронька. Красива берізка у будь – яку пору року!
Береза має міцну сировину світлого кольору, яка добре полірується і є міцним будівельним матеріалом. Використовується у мебельній промисловості.
2. Сидить соловей у густій зелені серед дерев, зразу його й не побачиш. Добре йому в рідному лісі. А ось і пісню почав витьохкувати лісовий співак.
Про що співає соловей? Вслухаюся у чарівні переливи. Є в цій пісні радість, смуток. Пісня кличе кудись вверх, до щастя.
3. В‘ється стежка через поле. Йдеш по ній і бачиш по боках подорожник. Росте він біля доріг, де ходять люди.
Подорожник – трав‘яниста рослина. Його листочки міцні, круглі. Над темно-зеленим листям піднімаються стрілки-стебла. У вузький колосок зібрані дрібненькі квіточки.
Навколо суха земля, а під листям подорожника вона волога, прохолодна. Чому ж це так? Мабуть, тому, що листочки цієї рослини тісно притиснуті до землі. Станеш випадково на листок, злякаєшся, що пошкодив його. А подорожник,як і раніше , міцно стоїть. Ото – живуча трава!
4. Ромашка – ніжна квітка. Листя – ніби прозоре, зелене мереживо. Голівка – її наче маленьке жовте сонечко з білосніжними промінцями. Яка чудова квітка!
Ромашка – одно – і дворічна рослина з дуже розгалуженими стеблами і розсіченими листками. Квітки – зеленувато – жовті кошики з білими пелюстками. Росте біля доріг, на пустирях, коло жител. Цвіте у червні, серпні.
У зеленому затишному храмі, вся переплетена золотими нитками сонця, на високому гінкому стебельці росла лугова цариця – ромашка. Рівна, висока, з яскраво - жовтою голівкою, в білих прозорих пелюстках.
Дописати до текстів кінцівки.
1. Виглянуло привітне сонечко. Зелений ліс, широкі луки, тиха річка заясніли від його проміння...
2. Птахи і мурахи допомагають людям у боротьбі зі шкідниками. Мурашки зносять у свої гнізда шкідливих комах. Обов‘язок людини – захищати мурашники, тому що…
3.Горобець побачив на березі шпаківню і зайняв її. Через тиждень прилетіли з півдня шпаки . Піднявся гамір…
4. Птахи – наші друзі. Вони знищують шкідників лісу. А ще радують нас своїм співом. Чути у лісі…
5. На подвір‘ї гуляла курка з курчатами. Раптом налетів яструб і схопив курча. У цей час Степан та Ярослав поверталися зі школи. Хлопці…
6. До вузенької кладки підійшла бабуся з кошиком. З острахом ступила на дощечку й подибала. Та ось кладка хитнулася, бабуся зойкнула й завмерла. Неподалік Андрійко з Максимом пускали паперові кораблики. Побачили хлопці бабусю й засперечалися. Тим часом бабуся не втрималася на кладці , оступилась і…
7. У зеленому гаю живе дятел. Тільки сонечко встане над землею. Привітає її своїм промінням. Дятел починає працювати. Пильно оглядає всі дерева. Жодного шкідника не залишить на хворій гілці. На весь гай стукає дятел своїм міцним дзьобом. Ось тому…
8. Закінчилась зима і настала весна. Тепло гріє весняне сонечко. Зеленіє молода травичка. Повертаються з вирію птахи…
9. Осінній вечір тихо підійшов до вікна. В усіх кімнатах засвітив світло. На вулицях спалахнули ліхтарі. Пожовкле листя ще дужче заіскрило. У саду…
10. Настала осінь. Миколка й Андрій пішли у ліс збирати гриби. Біля пенька…
11. Малий Павлик грався біля річки. Він підійшов до берега, нахилився і впав у воду. Крики хлопчика почув дідусь. Він…
12. Це трапилось у гірському селі. Молодий пастух пас овець. Раптом з яру вискочив вовк. Він схопив вівцю. Пастух…
13.Захворів Максим. До хворого прийшли його друзі. Однокласники принесли домашнє завдання. Друзі…
Записати речення так, щоб утворився текст. Дібрати до нього заголовок.
1. Мурашка хотіла напитися води. Вона кинула їй гілку. Набігла хвиля. Мурашка мало не втопилась. Мурашка вилізла на гілку і врятувалася. Голубка побачила це.
2.Але люди поступово забруднювали їх. У стародавньому Києві було багато чудових річок. Зникають річки і бідніє наша прекрасна Земля.
3. І чого це вони почали раптом гелготати ? Хто це їх там наполохав? Так ось чому заметушилися гуси? Дідусь вийшов на подвір‘я. Вони у нього в сараї ночують. В нічному небі летять дикі гуси. Родичі їхні відлітають!
4. Побачили птахи ласощі й злетілися до годівниці. Вирішили діти допомогти пернатим друзям. Діти розвісили годівниці на деревах. Насипали у них корму. У шкільній майстерні зробили годівниці. Важко живеться птахам узимку.
5. Дзюрчать веселі струмочки. Прийшла весна. Настали теплі дні. Хлоп‘ята й дівчата поховали ковзани, лижі. Веселі пташині пісні чути на луках.
6. На полях почалася весняна сівба. Зеленіє молоденька травичка. У лісі зацвів ряст. Вгайок прилетіли шпаки. Рівними рядами лягає у ріллю насіння . За тракторами поважно ходять граки.
7. Кролі дають людям м‘ясо і м‘яке тепле хутро. Живуть вони у дерев‘яних клітках. У Дем‘янка є дев‘ять кроликів. Хлопчик зі своєю сестрою дбайливо доглядає тварин . Їм допомагає бабуся.
Переставити абзаци так,щоб вийшов текст. Добрати заголовок.
1.Горобці весело щебетали . Мабуть, раділи сонцю.
Надворі було тепло. Повівав легенький вітерець. Небо було чисте й голубе. На нього повільно випливало рожеве сонце . На деревах сиділи зграйки горобців.
Повернувшись до кімнати , Оксанка змінила воду у вазі з букетом квітів. А потім склала підручники і з радісним настроєм пішла до школи.
Прокинувшись уранці й зробивши зарядку , Оксанка вийшла на подвір‘я.
2. Та раптом Наталка з Миколкою зупинилися здивовані. Перед ними на стежці сиділо мокре кошеня і жалібно нявчало. Діти вирішили забрати кошеня у свій клас.
І ось кошенятко муркоче на тепленькій ганчірці. Діти подружилися з ним і назвали Дружком.
Був холодний осінній ранок. Падав дрібний дощ. Хотілося швидше добігти до школи.
3. Незабаром у птахів вивелося п‘ятеро пташенят. Вони жалібно розкривали дзьобики і просили їсти. Батьки по черзі літали на болото й годували своїх дітей.
Навесні на даху нашої хати оселилися лелеки. Вони наносили сухого гілля , м‘якої трави і вимостили собі розкішне гніздо.
Молоді лелеки швидко навчилися літати. А восени лелеча сім‘я полетіла у вирій.
4. Дівчатка п‘ють смачну воду. Джерельна вода холодна.
Гаряче проміння сонця золотить грядку. Сьогодні спека.
Даринка і Марія поспішають на грядку . Вирішили допомогти бабусі. Усі працюють дружно. Полють бур‘ян, згрібають його на купи.
Стомилися, захотіли відпочити та втамувати спрагу.
РЕЧЕННЯ
Розповідні речення
1. Ліс – національне багатство народу. Він дає людям цінну деревину. Ліс – це фабрика кисню. Ліс – зелена аптека сучасної людини. Ліс – житло та комірка запасів їжі для птахів.2.Траву косять два або й три рази на літо. Коли літо дощове, то можуть косити частіше.
3. Тернопіль щороку вабить до себе туристів. Сьогодні це одне з наймальовничіших міст України . У ньому багато історичних пам‘яток.
4. Назва першого місяця осені пов‘язана з вересом. Ця рослина поширена на Поліссі. Верес – медоносна рослина.
5. Юрко і Юхим пішли до гаю. Угаю цвіли дзвоники. Голосно співали пташки. Прогулянка була чудова.
6. Над Києвом стояла чудова весняна ніч. Повний місяць дивився в синій Дніпро. Небо було ясне. На заході небо блищало дуже пізнім рум‘яним вечором. Повітря було тихе, запашне.
7. Електрика освітлює будинки. Вона приводить у рух складні машини. Електрика рухає трамваї й поїзди,дає нам змогу слухати радіо, дивитися фільми. Вона полегшує працю людини.
8. Сонце зайшло. Надворі почало сутеніти. На заході небо червоніло. На сході понад зеленим лісом воно ще синіло. Але ніч уже простелилася білим покривалом по селу.
Питальні речення
1. Дивосвіт, дивосвіт…Хто придумав оцей світ? Землю красну отаку у зеленому вінку? Всі ці квіти, і ліси, і пташині голоси? Ліс, і річка, і поля – це ж усе моя земля! (Л.Забашта)
2. Що це стоїть на вулиці високе і має три ока ? Червоне, жовте, зелене моргає на всі боки? Це наш добрий друг , світлофор. Він про безпеку дбає …
3. Чому це на дворі блищать , мов перлини, і чисті, й прозорі, грайливі краплини? Чому це так жваво струмочок співає? Чому так ласкаво нам сонечко сяє? Тому, що весела, ясна, чарівна на мамине свято приходить весна. (Г.Бойко)
4. Корінь життя . Де він росте? Де цвіте і коли?Що дав корінь щасливцям? Хто його знаходив і вживав? Чому поранені та хворі чекали його як чуда? Кому він допомагав?
5. Хто це стільки соснових гілок накидав під деревом. Хто назбирав їх у лісі. Шишки лежали під сосною розкриті. Наче хтось їх довго бив молотком. Раптом прокотився звук: тук, тук, тук! Піднімаю очі до високої гілки і бачу дятла.
6. Лісник людина вчена. Він знає кожне дерево, кожну травинку. Для своїх зелених друзів він і лікар, і сторож. Чи береже ліс поля від засухи? Коріння дерев не дає потокам розмивати землю? Ліс зберігає кришталеву воду річок і озер? Навіщо берегти ліс? Чому замість лісів ми бачимо пеньки зрізаних дерев?
7. Бабуся сиділа коло вікна і шила. Випала у бабусі котушка і застрибала по підлозі. Вже й під ліжко закотилася. Бабуся шукала котушку та не могла знайти . Поряд лежав котик. Прокинувся від шуму. Скочив під ліжко та викотив котушку. Задоволений дальше дрімав.
Спонукальні речення
1. Любіть і оберігайте ліси! Жодного дерева не вирубуйте без потреби. На місці вирубаних насаджуйте нові ділянки. Старанно доглядайте молоденькі деревця. Здавайте макулатуру – збережете ліс!
2. Лісова красуня росте довго. Шкода рубати ялинку тільки для новорічного свята. От і зроби сам новорічний букет. Візьми гілочки якогось дерева, поєднай їх з ялиновими. Додай свічку. Засушені квіти, пташине пір‘я, новорічні прикраси. Приємно зробити букет своїми руками!
3. Як хороше стати на лижі й побігти широким полем до лісу! Дерева вкутані білими ковдрами. Тихо! Від морозу хрусне десь гілочка. На снігу видно сліди зайця. Спить ліс, відпочиває.
4. Восени учні знову зустрілися у школі. Скільки радості! Скільки цікавого вони можуть розповісти! За літо усі виросли, загоріли. А як скучили за своєю вчителькою Надією Петрівною!
5. Сьогодні урок читання у нас був у шкільній бібліотеці. Ми потрапили у царство книги. Бібліотекар Міла Михайлівна провела цікаву екскурсію. Ми дізнались як друкують книги. Діти, бережіть книги!
6. Першокласники вивчають правила поведінки у школі. На уроці не лінитись, а працювати! Писати чисто і охайно! Хочеш щось сказати не кричи, не галасуй, а руку піднімай! Не забувай правила поведінки за столом під час обіду!
7. Оленка з бабусею посіяли квіти. Через тиждень появились дружні ростки, які радують око. Олено не забувай поливати квіти!
Розділові знаки у тексті.
1. Береза дуже красиве дерево у неї білий стовбур і зелене листя з берези падають крилаті зернятка вітер розносить їх по землі з кожної зернини виросте нове дерево.
2. У шкільному саду сміх, гомін це школярі збирають урожай ось висять жовті яблука там синіють спілі сливи а які запашні груші радіють юні садівники.
3. Світлячок – це працьовитий жучок лапки у нього маленькі спинка сіренька здається що хтось злегка притрусив її землею а ще на спинці світлячок має золоту намистинку вона вночі світиться як ліхтарик маленький жучок носить намистинку як цінний медальйон .
4. Настав вечір стояла дивовижна тиша вітер ледь колихав ніжний серпанок вечірнього туману яскравий захід позолотив і розфарбував далечінь спокійне озеро поблискує вечірніми вогнями.
5. Якось у лісі нас застала злива ми сховались під великим деревом раптом вітер ущух виглянуло сонечко стало дуже тихо тільки десь дуже близько щось видзвонює ми прислухалися та це ж дзюркотить лісове джерельце воно прокинулося після зливи ми знайшли його у траві й почистили тепер з нашого джерельця люди п‘ють воду.
6. У нас під стріхою жили ластівки аж ось трапилась велика біда під час вітру гніздо впало і розбилось на землі лежало четверо жовторотих пташенят батьки кружляли над своїми дітками кликали на допомогу Дмитрик поклав ластівок у старий капелюх і прикріпив під стріхою ластівки дуже зраділи і почали годувати пташенят.
7. Ішли Гриць й Володя лісом раптом вони почули шелест між кущів хлопці злякались зупинились від несподіванки що це може бути боягузливий Гриць кинувся тікати а Володя розсунув малинові кущі й витяг звідти маленьке пташенятко .
Головні і другорядні члени речення. Зв‘язок слів у реченні.
1. Цвітуть у полях волошки сині. Позривала жвава білка горішки з ліщини. Розкинувся наш Київ над Дніпром. Синьоокий вітер над ланами віє. Блакитне небо дихало на землю теплом. Синіє небо над зеленим гаєм.
2. Скрізь лежить глибокий сніг. У степу під снігом спить озимина. Виглянуло весняне сонце. Весело задзюркотіли струмочки. Дощ вночі розлив калюжі. Чорні хмари небо облягли.
3. За стежкою в житі волошки синіли. Дерева вкрилися сріблястим інеєм. Спить земля під пухнастим снігом. Пишним білим цвітом вкрилася земля. Легкий білий туман огорнув село. Хвилюються в полі золоті жита.
4. Цілий день у гаю працює дятел. Низько над землею стоїть сонце. У парку зацвіли чудові квіти. Взимку їжачок спав під сухим хмизом у лісі. Дніпро до моря плавко котить свої води. Леся часто пише бабусі листи.
5. У лузі тривожно закричав птах. З березового листя скочуються останні каплі. Із – за гори випливла чорна хмара. Білі голуби злетіли в небо. У пшениці діти знайшли гніздо жайворонка. Навесні прилетіла до нас ластівка.
6. Берізка вплела у коси золоті стрічки. У каміні яскраво горить полум‘я. Чорна рілля парувала на сонці. Високо в небі пролетів журавлиний ключ. Євген приніс цікаву книгу. Під віконечком на сонці квіти розцвіли.
7. Влітку ми часто купалися в річці. Проміння ранкового сонця розбудило землю. Бджілки золотисті в квітах літають. Садівник зрізав зелену верхівку дерева. Під ногами парує весняна земля. Тихо розцвітають айстри у саду.
Іменник
Власні і загальні іменники.
1. Тарас Григорович Шевченко народився 9 березня 1814 року в селі Моринці на Черкащині. Дитячі роки Тараса Григоровича пройшли у селі Кирилівці. Нині це село Шевченкове. У садибі батьків Тараса Григоровича розташований музей.
2. У Софійському соборі у Києві є багато фресок. На одній з них зображено князя Ярослава Мудрого, його дружину Ірину, та їхніх дітей: Анну, Єлизавету, Анастасію, Всеволода, Ізяслава.
3. Дніпро – довга, могутня ріка. Вона протікає через Росію, Білорусь, Україну. У Дніпро впадають з двох боків малі й великі річки: Десна, Прип‘ять, Ірпінь, Рось, Псел. На берегах Дніпра розташовані такі міста: Київ, Запоріжжя, Херсон, Черкаси, Канів.
4. Летить у небі орел. Віктор Орел навчається у нашому класі. Місто Орел – обласний центр у Росії.
5. У полі росте ромашка. Корова Ромашка дає багато молока. Неля Ромашка – відмінниця.
6. Колись у селі Суботові жили дід і баба. Дітей у них не було. Одного ранку чують вони, що біля ганку плаче дитина. Вибігли і побачили : під хмелем лежить немовля. Вони вирішили, хлопчик цей нам богом даний. Назвали його Богданом. А що знайшли його під хмелем, то хай буде Хмельниченком. Так і виріс у них Богдан Хмельницький. Згодом він став гетьманом України.
7. Цього року наша сім‘я відпочивала у Карпатах. Ми побували у містах: Яремчі, Івано – Франківську, Львові. Відвідали Буковель. Гори Карпати нам дуже сподобалися.
Рід іменників.
1. Щастя, щока, долоня, степ, вухо, біль, рушник, квасоля, тополя, серце, ніч.
2. Півень, курка, яйце, голуб, гніздо, голубка, малина, яблуко, виноград, костюм, капелюх, пальто.
3. Картопля, морква,щавель, помідор, капуста, молоко, яблуко, заєць, слово.
4. Снігур, синичка, ворона, дятел, шишкар, шпак, куріпка, ластівка, лелека, лебідь.
5. Осінь, кінь, школяр, дитина, сіно, лоша, вогник, радість, грім, столяр, дерево, поле.
6. Абрикос, айстра, апельсин, гербарій, перо, село, черемха, літо, зима, черешня, метал,понеділок.
7. Сад, алея, тролейбус, зупинка, пасажир, каса, сонце, клас, речення, відповідь, вулиця, математика, бажання, щастя.
8. Річка, край, мрія, озеро, море, олень, гілля, здобувач освіти, школа, верба, барвінок, зоря, жито.
9. Слива, масло, слово, насос, солома, ананас, син, сова, сало, вода , мило, млин, зірка, місяць,соус.
10. Сом, мама, сосна, страус, мак, вікно, кіоск, наука, колос, високо, молоко, окуні, сумка.
Число іменників.
1. Поет, село, місто, область, річка , учень, зошит, сніг, карта, книжка, місто, берег, весна.
2. Машина, чайник, син, книжка, яблуко, батько, дятел, голуб, гніздо, праця, бабуся.
3. Автомобіль, картина, вікно, будинок, сестра, плече, море, вулиця, дитина, клавіатура.
4. Іграшки, звірі, птахи, ягоди, інструменти, дитячі садки, лікарі, пекарі, читачі.
5. Діти, поля, волошки, трактори, лелеки, ставки, школи, карасі, щуки, рибалки, оси.
6. Адреси, агрономи, велосипеди, коридори, будинки, уроки, проліски, лосі, ведмеді.
7. Секунда, театр, букет, лимон, гриб, білка, суниця, синиця, горобець, горобина, троянда.
8. Підручники, ознаки, зайці, чергові, предмети, діти, дошкільнята, гаї, сади, діброви.
9. Соловей, жайворонок, дрізд, оса, комар,вулик, коза, кішка, річка, місток, очерет.
10. Тюльпани, гори, каченятка, загадки, щуки, хрущі, циркулі, олівці, танці, малюнки, ключі.
11. День, лисиця, півень, млинець, цегла, концерт, око, нога, голова,борщ, фонтан.
Відмінки іменників.
1. Закінчується зима. А пташки біля людського житла кружляють.
2. До моєї годівниці прилетіла синичка. Вона спочатку погойдалася на ній. Потім почала дзьобати зерно. За кілька хвилин дивлюсь, а пташок уже дві. Ще й снігур кружляє. Синички по черзі зерно дзьобають . Цікаво спостерігати за птахами.
3. Україна – це моя рідна земля. Красива і квітуча ця земля весною. Щедра й різнобарвна восени. Строга і засніжена зимою. Солодка й пахуча в теплі , літні дні.
4. Понад дорогами стоять явори богатирями. Високі гори вдивляються в синю височінь. Сивовусий Дніпро пливе через усю українську землю. Він поспішає розказати Чорному морю про щедрість та гостинність її народу.
5. Теплого літнього дня діти вирушили у похід. Ішли мальовничим берегом річки. Василь Семенович крокує першим. У нього в руках компас. Степанко йде останнім. Він стежить за всією групою.
6. Біля школи росте парк. Його посадили учні нашої школи. Це мальовничий зелений куточок. У парку завжди живуть птахи. Для них школярі майструють годівниці та шпаківні. Цієї весни ми висадили у парку нову березову алею.
7. Пахне весняними бруньками і відталою землею у лісі. Ось ворухнувся на землі торішній мокрий листочок. Під ним виткнулась із землі зелена стрілка молодої трави.
8. Багато звуків чути у вечірньому лісі. Співають солов‘ї. На верхівці високого дуба голосно туркоче дикий голуб. На ялині сидить зозуля.
ПРИКМЕТНИК
1. Осінь відходила. М‘яким промінням сонця визолотила на деревах листя. Викупала його свіжими дощами. Потім зняла з усіх дерев розкішне вбрання і встелила ним осиротілу землю.
2. Тихий зимовий вечір. Сонце сховалось за обрій. Рожевіє сніговий килим. Мерехтять зорі в глибокому небі. Раптом з півночі насунула чорна хмара. Повільно закружляли лапаті сніжинки над холодною землею. М‘яка біла ковдра лягає на поле, ліс, дорогу.
3. Березень називають веселим святом світла. Березневе повітря пахне ранньою весною. У повітрі відчутні перші ознаки весни. Пробуджується від зимового сну ліс. Почувся дзвінкий спів. Промайнула за стовбурами руда сойка. Стрибнула зі старого сучка руда білка. Строкатий дятел довбає старе дерево.
4. Білі берези одягають весною золотисті сережки. А міцні дубки радісно простягають своє гілля до сонця. Лісовий санітар охороняє здоров‘я дерев. Цілий день він проводить медичний огляд своєї ділянки. Перелітає з дерева на дерево. Заглядає в кожну щілину. Від його гострого дзьоба не сховатися жодній шкідливій комашці.
5. Тихо сіяв на прив‘ялу траву дрібний дощ. Тихо шуміла трава під бризками. Ковтала воду суха земля. По шляху бігли жваві струмочки. Вони крутяться, підстрибують, весело буркочуть.
6. Яр був глибокий, зелений та веселий. Одним кінцем яр простягався до села. На узгір‘ї було видно веселі білі хати в садочках. Проти сонця блищав великий став з високими вербами коло греблі. Другим кінцем яр ішов далеко аж до високої крутої гори. Гора була покрита аж до верху старим зеленим лісом.
7. Ще не зійшло сонце. Ще дрімає очерет. Спить і вода. Біля берега задивилися на свою вроду гіллясті , кучеряві верби. Та ось прорізала раптом зелене баговиння блискавиця.
Творчі диктанти і завдання.
1. Записати відповіді на запитання.
Яка на смак груша? Який за кольором буряк? Який за смаком кавун?
Яка на дотик гілочка сосни? Яке за кольором листя дерев восени?
2. До прикметників дібрати іменники.
Сонячний -… кисле -… вузька - … блакитне -… залізна - … гіркий -… могутнє -…вечірня - … скляний - … солодка - … струнка - … .
3. До іменників дібрати прикметники, що вказують на ознаку за формою.
Стежка - сонце - яблуко - стіл - річка - дерево - море - будинок - .
.4. До іменників дібрати за змістом прикметники
День, струмок, привіт – дзвінкий, гарячий, сонячний.
Птах, комбінат, місцевість – гористий, гірський, гірничий.
Станція, кисіль, молоко – водна, смачний, парне.
Гірка, іграшка, прикраса – дитяча, льодяна, золота.
5. Знайти і виправити помилку.
Бабуся зварила риб‘ячу юшку. Рибний хвостик ми віддали котові.
Цього року була снігова зима. Ми часто спускалися з сніжної гірки.
Мій брат на канікулах зібрав колекцію болотистих рослин. Він шукав їх у болотних лісах.
1. Скарб
У вихідний день Анатолій Мартинюк гуляв берегом Дніпра. Стежка проходила через балку. Схили балки розорені для посадки дерев. Раптом серед в‘язкої глини Анатолій помітив якісь зелені кружальця великих розмірів. Він пішов по рілліі знайшов два розбиті горщики. З них висипались мідні монети.
Всього Анатолій нарахував кілька сотень старовинних монет. Скарб передав до краєзнавчого музею. ( 56 слів)
2. Весна
Настала весна. Сонце ллє на землю тепло. З півдня повернулися перші птахи, щебечуть веселі пісні. Молоденька травичка переливається ранковими росами. Яскраве світло заливає все навколо. Радісне життя веселить серце.
На луках вже пасеться худоба. У полях завершилась весняна сівба. На городах висаджують ранні овочі.
За селом розкинувся гай. Леся й Оксанка пішли по квіти. З запашними букетами прийшли додому. ( 59 слів)
3. Криниці
З великою пошаною оспівано криниці у піснях, описано у легендах. Скільки їх на безмежній українській землі? А яка криниця без зелені? Традиційно біля неї висаджують калину. Деревце не тільки прикрашає місце, а й оберігає воду від спеки. У дбайливих господарів біля кринички стоїть чепурненька лавка, відерце і полив‘яний кухлик. Усіх криничка щедро пригощає водицею . Чистою, прохолодною, на лугових травах настояною. (62 слова).
4. Найхоробріші
За селом чорніють поля. А одне наче зеленою фарбою залите. Веселі паростки потяглися до сонця. Коли ж вони встигли вирости? Це озиме жито, його тут минулої осені посіяли. Зернятка встигли до морозів прорости. Потім їх снігом замело. Паростки чекали весни. Тепер вони першими можуть погрітися і рости дальше. (48 слів)
ЧИСЛІВНИК
1. Загадки
Сидить Марушка в семи кожушках. Хто її роздягає, той сльози проливає.( Цибуля) В мене ніжка одна, чобітка не маю, і хоч я без голови, шапку одягаю. (Гриб) Два скельця, три дужки – на ніс і на вушка.(Окуляри) Один пастух багато овець пасе.( Місяць і зорі)
2. Прислів‘я, приказки.
З одного поліна вогню не розложиш. Багато диму – мало тепла. От погода : один день блисне, а сім кисне. Дощ у жнива, як п‘яте колесо до воза. Як пече, то клади на друге плече. П‘ять днів нічого не робимо, а шостий відпочиваємо. Одні вночі спочивають, а другі промишляють. Одне літо краще, як сто зим. Сім п‘ятниць на тиждень. Добре там діє, де два оре, а третій сіє. У вівторок вижни снопів сорок. Сім раз відміряй, а один раз відріж.
3. В Індії є цікаве озеро Самбар. Вісім місяців на рік воно солоне і чотири – прісне. Поверхня озера – 160 квадратних кілометрів. Під час жорстокої восьмимісячної посухи із озера добувають до 200 тисяч тонн хлориду натрію, з якого одержують кухонну сіль. А з червня по вересень ллють безперервні дощі. І озеро опріснюється.
4. Біатлон вигадали давно. Вигадали його, мабуть, мисливці, яким доводилося переслідувати звіра десятки кілометрів і стріляти в нього , не сходячи з лиж. Тепер біатлон – спорт. Лижник мусить пробігти 20 кілометрів чотирма етапами. На кожному етапі – вогневий рубіж з п‘яти мішеней. Не поцілив – маєш одну хвилину штрафного часу. Перемагає той, хто влучно стріляє й швидко бігає на лижах.
5.Лящ живе у річках і озерах. Довжина його тіла 50-70 см. Маса близько шести кілограм. Голова мала, спина темно – коричнева чи сіра.
ЗАЙМЕННИК
1.Загадки
Хоч не шию я ніколи, а голок завжди доволі.(Їжак). Біжить він по долині в сіренькій кожушині.(Заєць) Сидить вона на городі вся у латках. (Капуста) Воно говорить, грає, новини співає. (Радіо) Коли хочеш ти читати, то мене повинен знати. (Азбука)
2.Займенники першої особи.
Я носила воду з річки, поливала наші полунички. Ми любимо рідний край. Із деревця я хотіла ягоди зірвати. Буду тихо я ходити, щоб матусю не збудити. В мене діти працьовиті, в мене ледарів нема. В мене є залізний молоток. Я його завжди кладу в куток. Мені аж страшно, як згадаю оту хатину край села. І мене в сім‘ї великій, в сім‘ї вольній , новій не забудьте пом‘янути незлим, тихим словом..( Т.Шевченко)
3.Займенники другої особи.
Що ти нам, весно принесла? Добрий день вам, ниви, і ліси, й діброви. Щастя вам, друзі дорогі ! Мамо люба, добра, мила, як іще тебе назвати? Ой ти , коте – коточок , не іди рано в садочок. Тебе назначили черговим у класі. Нічний холод трохи остудив його. Ти сьогодні прийдеш до мене?
4. Займенники третьої особи.
Сонечко сяє, тому він сміється. Коли чує він, сердитий вітер гуде. Прийшла весна, а з нею і тепло настало. У нього були великі сірі очі. У неї не було сили стримати веселий сміх. Ми любимо свою школу, пишаємося нею, бережемо її, турбуємося про неї. Умене є сестричка Оксана. Я її дуже люблю. Я з нею граюся, читаю їй казки.
5. Замість крапок займенник я записати в потрібному відмінку.
Влітку …жила у бабусі у селі. Там у … було багато подружок. Дівчата ходили зі …в ліс, показували… свою школу.
ДІЄСЛОВО
1. Прислів‘я, приказки, прикмети.
І в наше віконце заглянуло сонце. Припав до води, як муха до меду. Скривився, як середа на п‘ятницю. Маємо не бережемо, а коли втратимо, то плачемо.
Земля - трудівниця, парує, та людям хліб дарує. У березні надворі: сіє, віє, мутить, крутить, рве, зверху ллє, знизу мете. Хто пізно ходить, сам собі шкодить. Колос повний до землі гнеться, а пустий до верху пнеться.
На добрій землі що посієш, то вродить. Доки сонце зійде, роса очі виїсть. Коли сонце пригріє, той трава зазеленіє. Дощ вимочить, сонечко висушить, буйні вітри віти розчешуть. Як посієш, так і пожнеш.
Не треба дощу просити, він прийде, як будеш косити. Коли сіно косять, то дощу не просять. Погано орати – то краще випрягати. Якщо хочеш гарний урожай мати, то мусиш добре засівати.
Не спитавши броду, не сунься у воду. З вогнем не жартуй, з водою не дружи, вітрові не вір. Без вогню і диму не буває. Вітер не дме, то й очерет не шумить. Кого не пече, тому не гаряче. Мокрий дощу не боїться. Що ранком не зробиш, то вечором не здогониш. Не хитруй, не мудруй, а чесно працюй.
2. Дружина лісника принесла школярам маленьку білочку. Діти дуже зраділи. Вони посадили її в клітку й милувалися нею. Годували білочку горіхами, поїли. Та білочка засумувала. Діти пожаліли її та випустили на волю. Білочка зраділа, плигала з дерева на дерево. А коли йшов урок, плигнула через відчинене вікно до дітей у клас.
3. На крижині мисливці полювали на тюленів. З берега подув вітер. Крижину понесло в море.
На пошуки мисливців вилетів літак. Льотчики помітили на крижині людей. Вони кинули їм з літака теплий одяг, їжу.
Через два дні до крижини приплив пароплав. Матроси зняли мисливців з крижини.
Потрібно бути обережним , пам‘ятати про небезпеку, берегти своє життя!
Не з дієсловами
1. Не беріть книгу брудними руками.Коли гортаєте сторінки не слиньте пальців, не загинайте ріжків. Не малюйте і нічого не пишіть на книзі. Не вставляйте між сторінками ручку, олівець або лінійку – від цього книга псується. Не кладіть книгу де попало. Бережіть книгу! Вона для Вас – найкращий друг і порадник!
2. Не знищуйте дерев, не робіть надрізів на їх стовбурах. Не розводьте у лісі вогнища. Не знищуйте зелених насаджень. Не розорюйте пташиних гнізд.
3. У вогні не горить, у воді не тоне. (Лід ) Зроду рук своїх не має, а узори вишиває. Хто сам не біжить, а стояти не велить? (Мороз)
4. Хто з нас влітку не любить купатися в річці? Пам‘ятайте правила поведінки біля водойм. Не запливайте далеко від берега. Не пірнайте в незнайомому місці. Не пустуйте у воді.
5. Не затримуй ,книгу взяту у бібліотеці . Не пиши і не малюй у бібліотечній книзі. Не заломлюй сторінок. Не читай книгу лежачи.
6. Розмовляючи, дивись у вічі того, до кого говориш. Уважно слухай співбесідника, не перебивай його, не намагайся довести свою правоту силою голосу.
Під час розмови не хитайся, не розмахуй руками, не говори надто швидко. Тебе можуть не зрозуміти. Говори тільки про те, що добре знаєш. Пам‘ятай! Культура мовлення свідчить про твій рівень вихованості.
7. Ми намагаємося все зробити своєчасно. Не забуваємо звечора скласти портфель. Ніколи не запізнюємося на уроки. Усі завдання виконуємо охайно, щоб не переписувати і не виконувати вдруге. Пояснення учителя слухаємо уважно.
Творчі диктанти і завдання.
1.Вставити дієслова.
На небі … хмара. Сонце … . На берізці… листя. … блискавка, … грім. … сильний дощ.
2. До іменників добрати споріднені дієслова.
Читач – читає. Продавець - , лікар - , будівельник - , співак - , учитель - .
3. До прикметників дібрати споріднені дієслова.
Сумний – сумує, радий - , хворий - , працьовитий - , червоний - , зелений - .
4. До кожного іменника дібрати декілька дієслів.
Хмари – пливуть, насуваються, сунуть. Вітер - . Сніг - . Зима - . Дощ - . Листя - Птахи - . Весна - .
5. Закінчити речення.
Діти вирішили турбуватися про птахів і дали слово: пташок не …, не … гнізд, пташенят не… .
Правда у вогні не … і у воді не … . Не …з другого, щоб тобі не … того. Чого не … . про те не … . Семеро одного не …. . Хто не …, той не … .
Слова для довідок: смійся, тоне, знаєш, горить, працює, було, їсть, чекають,говори.
6. Списати, добираючи за змістом дієслова.
Після дощу ( присунула, насунула) чорна хмара. Почалась гроза. (Пішов, полив, почався) дощ. Я( одягнувся, взув) черевики і ( взяв, схопив) парасолю Дорогою ( відкрив, розкрив, розгорнув) її. Дощ швидко ( перестав, закінчився).
ПРИСЛІВНИК
Вперед, назад, вліво, вправо, вгору, вниз.
Добре, гарно, радісно, тепло, швидко, повільно, легко.
Сьогодні, вчора, вранці, взимку, навесні, восени, влітку.
Хмарно, холодно, щедро, ясно, щасливо, далеко, смачно.
Щодня, щомісяця, щороку, щосуботи, щогодини, щотижня.
Ввечері, вдень, ззаду, здалеку, напам ’ять, праворуч.
Низько в небі пропливають хмарки. Додому ми бадьоро йшли. Понад ставом увечері шепче осока. Вчора ми відвідали краєзнавчий музей. Літак швидко піднявся угору. Сани влітку відпочивають, а взимку діток катають. Високо в небі летять журавлі. Знизу чувся шум гірської річки. Справа від дороги тягнувся ліс, а зліва протікала річка. Мені легко дається математика. Літак пролетів низько над лісом.
3.Прислів’я , приказки.
Краще пізно, ніж ніколи. Кому влітку холодно, тому взимку голодно. У червні на полі густо, а в коморі, пусто. І холодно, і голодно, і додому далеко. І тут гаряче, і там боляче. Буде погода: насподі болото, а зверху вода. Хто рано плаче, той увечері сміється.
4.Вільні диктанти.
Тихо й похмуро увечері у глухому лісі. Стоять непорушно темні високі ялини. Легко й нечутно скаче попід ними сторожка рись.
Навесні та влітку синички ночують у гніздечку, зігріваючи яєчка або маленьких пташенят. Синиці, як і горобці, висиджують пташенят два або й три рази на літо. А взимку вони сплять на гілках.
УЗАГАЛЬНЮЮЧІ ДИКТАНТИ ЗА 4 КЛАС
Стоїть при дорозі калина. Хто йде, той милується нею. Гарна вона кожної пори року. Навесні вбирається калина в смарагдове листя з білим мереживом квіток. Духмяні запашні квіти милують око. Згодом на місці суцвіть з’являться важкі кетяги, зарум’яняться.
А прийде осінь – не мине й калини, прибереже для неї найчарівніші барви. Навіть зима не насмілиться зірвати це чудове намисто. Обережно притрусить його сніжком , і стане воно цілющим.
Так і стоїть калина , гостинно пригощає ягідками пташок і перехожих.
2 Як збирати гриби
У похід за грибами слід вирушати вранці, а ще краще на світанку. У росі блищать шапки грибів, і їх добре видно.
Та ось зійшло сонце. Тоді треба йти так, щоб воно було за спиною.
Після літнього суховію заглядайте під найнижче гілля ялин. Гриб тулиться ближче до стовбура дерева, ховається в тінь.
У вологому лісі треба шукати гриби подалі від дерев. Не виривайте грибів з корінням! Зрізайте їх.
3 Тварини лісу
У лісі живе багато різних тварин. З’яблики , іволги, мухоловки, синиці, зозулі й солов’ї наповнюють ліс своїм чудовим співом. Чути стукіт дятла, крик сороки.
Усі ці птахи поїдають безліч комах, які живуть на деревах.
Розправивши пухнастий хвіст, перестрибують з гілки на гілку забавні білки . Сполоханий заєць кидається навтіки. Ось майнула в кущах руда лисиця. У траві зрідка прошелестить їжак, проповзе вуж чи гадюка.
У лісі можна зустріти й великих лісових жителів – лося, козулю.