Конкурс юних філологів (сценарій виховного заходу)

Про матеріал
21 лютого Міжнародний день рідної мови Конкурс юних філологів (сценарій виховного заходу для учнів 6 класу) Мета: розвивати в учнів уміння й навички усного спілкування українською мовою, грамотність; розвивати навички виразного читання й мовлення; виховувати повагу та любов до рідної мови, гордість за її милозвучність та багатство
Перегляд файлу

21 лютого

Міжнародний день рідної мови

 

Конкурс юних філологів

(сценарій виховного заходу для учнів 6 класу)

Мета: розвивати в учнів уміння й навички усного спілкування українською мовою, грамотність; розвивати навички виразного читання й мовлення; виховувати повагу та любов  до рідної мови, гордість за її милозвучність та багатство

 

Хід свята

1 учень:

Яка прекрасна українська мова! Виплекана колоссям, землею, виспівана птахами, звеличена письменниками.  Мова… Яка ти багатогранна, ніжна, чиста, як промінчики сонця, що яскравим сяйвом осипають землю добром, радістю, плодами… Ти повна сил, як кремезний дуб широколистий, тобі рости, рости і не вянути, бо у твоїм серці – «великого народу ніжна і замріяна душа».

 

2 учень:

Я – українка і цим пишаюся! Мову рідну шаную і люблю. Що я можу зробити задля її розквіту? Виконуючи поетові настанови, берегтиму, «як парость виноградної лози». Продовжуватиму та зберігатиму її традиції. Мова для мене є материнською піснею над колискою, радістю кохання. Я черпаю глибини її багатства. Берегтиму цей неоціненний скарб, буду патріотом своєї держави.

 

Вчитель:

Мова – духовний скарб нації. Змалечку виховуючи в собі справжню людину, кожен із нас повинен в першу чергу створити в своїй душі світлицю, у якій зберігається найцінніший скарб – МОВА.

Сьогодні на Землі налічується близько 6 тисяч мов – самобутніх, унікальних, неповторних. Половина з них знаходиться на межі зникнення. Кожного року 21 лютого увесь світ відзначає Міжнародний день рідної мови. Cвято запроваджено у листопаді 1999 року згідно тридцятої сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО з метою захисту мовної й культурної багатоманітності. А починаючи з 21 лютого 2000 року, цей день відзначаємо і ми, українці.

 

3 учень:

Мова – це історія народу, його світогляд, інтелектуальний та духовний результат еволюції кожного етносу. Без своєї мови, своєї самобутньої культури немає народу.

Мова функціонує і розвивається тільки в людському суспільстві. Це найважливіший засіб спілкування людей і пізнання світу, передачі досвіду з покоління в покоління. 

 

4 учень:

Ну що б, здавалося, слова…

Слова та голос – більш нічого,

А серце б’ється, ожива,

Як їх почує…

Т. Шевченко

 

5 учень:

Мова – це доля нашого народу,

І вона залежить від того,

Як ревно ми всі плекатимемо її.

О. Гончар

 

6 учень:

Коли забув ти рідну мову,

Яка б та мова не була –

Ти втратив корінь і основу,

Ти обчухрав себе дотла.

А. Білоус

 

Вчитель:

Шануйте і любіть рідну мову, піклуйтеся про неї, захищайте, розкривайте для себе її велич й могутню силу. Збережіть її в усій чудовій красі для себе й наступних поколінь!

 

Вчитель:

Розпочинаємо змагання на кращих знавців рідного слова. Отже, хай щастя перемоги випаде тому, хто краще знає українську мову. Участь у грі беруть дві команди. Перемагає та команда, яка протягом усіх змагань отримає більшу суму балів. Тому бажаю командам удачі, розпочинаємо із представлення.

Представлення команд

 

1 конкурс «Відгадай ребус»

Кожна команда отримує ребуси, на яких зашифровані певні слова. За кожен відгаданий ребус команда отримує 1 бал. Максимальна сума балів – 4.

 

2 конкурс «Мовне асорті»

Дати відповіді на запитання, які написані на кольорових стікерах. За кожну правильну відповідь із питань жовтого сектора команда отримує по 1 балу, за питання із синього сектора – по 2 бали.

Питання синього сектора:

  • З якого розділового знаку починається діалог? (з тире)
  • Наука, що вивчає звуки мови? (фонетика)
  • Назвіть головні члени речення? (підмет і присудок)
  • Як називаються літери, що записані в певному порядку? (алфавіт)
  • Слово, що має багато значень? (багатозначне)
  • Назвіть одним словом сталі словосполучення? (фразеологізми)
  • Найменша одиниця мови? (звук)
  • Слова, що мають спільний корінь? (спільнокореневі)
  • Який знак ставиться в кінці розповідного речення? (крапка)
  • Яка буква не має звука? (м`який знак)
  • Словник, з якого дізнаємося значення слів? (тлумачний)
  • Сьомий відмінок нашої мови? (Кличний)
  • Частина слова перед коренем? (Префікс)
  • Розмова двох осіб? (діалог).

 

Питання жовтого сектора:

Він після речення, цитати

Вмостився, схожий на гачок.

Усіх нас змушує читати,

А сам ні пари з вуст – мовчок…(знак питання)

 

Вони для речення багато важать:

Турботливо обнімуть, як дружки,

І вставлені слова, й цитату вкажуть.

Тепер скажіть, а хто ж вони? (дужки)

 

Маленька, менша від мачинки,

Ні з ким не стану на борню,

А при читанні, коли треба,

Людини мову зупиню. (крапка)

 

Ми, звичайно, не хитруєм;

Нас і бачать, нас і чують.

Це зовсім не дивина.

Відрізняємось ми чим?

Літер дві, а звук один. (дж, дз)

 

Хто абетку з вас вивчав,

Різні букви зустрічав.

Кожна з них – від А до Я –

Промовля своє ім.`я.

Лиш одна із них німа.

Здогадався, певно, всяк

Звуть цю букву… (м`який знак)

 

Питання червоного сектора:

  • Стиль мовлення, якому притаманні точність, чіткість, вживання значної кількості термінів (науковий)
  • Член речення, який відповідає на питання як? Де? Куди? (обставина)
  • Дати визначення складному реченню (речення, в якому 2 і більше граматичні основи)
  • Яка орфограма у словах кам’яний, олов’яний? (апостроф)
  • Слова, які вийшли з активного вжитку, тому що зникли названі ними поняття чи предмети (історизми)
  • Визначіть спосіб словотвору слова нарукавник (префіксально-суфіксальний)

 

3 конкурс «У рідному краю і серце співає»

Українська пісня… Хто не був зачарований нею?! Який митець не був натхнений її мелодіями?!

Ну де ще така чарівна пісня? Серед яких на світі славних мов?

То серце від журби неначе стисне, а то навіє радість і любов.

Як ви вже зрозуміли наступний конкурс присвячений українській пісні. Команди прослуховують мелодію пісні. Якщо команда знає, що це за пісня, підносить руку і відповідає. Правильна відповідь – 1 бал.

Фонограми пісень

1 «Розпрягайте, хлопці коней»

2 «Чорнобривці»

3 «Пісня про рушник»

4. «Червона рута»

5. «Одна калина»

 

4 конкурс «Багатство мови»

Кожна команда отримує набір фразеологізмів і їх значення. Необхідно знайти відповідність між цими поняттями і їх визначенням. Кожна правильна відповідь – 1 бал.

1 команда

  • Крутитися, як білка в колесі – бути постійно зайнятим.
  • Підсунути свиню – зробити неприємність.
  • Ні пари з уст мовчати
  • Замилювати очі – обдурювати кого-небудь.
  • Уставляти палиці в колеса – заважати.
  • Аж дим іде – інтенсивно.
  • Стріляний горобець – про людину, яка багато зазнала у житті.
  • Сісти на голову – знахабніти.
  • Витикати носа – з’являтися.

 

2 команда

  • Крутити хвостом – вдаватися до нечесних вчинків.
  • Пекти раків – червоніти від сорому.
  • У рот води набрати – мовчати
  • Не покладати рук – працювати багато й старанно.
  • Дісталося на горіхи – мати від кого-небудь покарання.
  • Без тижня день – недавно.
  • Розуму не позичати – про розумну людину.
  • Дерти кирпу – триматися гордовито.
  • Давати хропака – спати.

 

5 конкурс «Заміни букву»

Кожній команді по черзі зачитується запитання. Якщо команда дає правильну відповідь, отримує 1 бал, якщо ні – право відповісти переходе до команди-суперника.

  1.     З м морський північний звір, з к я з борошна смач­ний. (Морж, корж)
  2.     Синя соковита на дереві росте, а с на з змінити — ве­ликий дощ впаде. (Слива, злива)
  3.     З к землю тверду добре б'є, а з н у людей і тварин цей орган є. (Кирка, нирка)
  4.     З н частина я доби, з п я грію щозими, з р предме­том стану я, от вам загадка моя. (Ніч, піч, річ)
  5.     З п уперта тварина, а з р на троні людина. (Цап, цар)
  6.     Мчу дорогами я з ш, з л я ягода смачна. (Машина, малина)
  7.     З т пливе, а з д росте. (Пліт, плід)
  8.     Яскрава квітка на городі змінила к на р. Пишатися небозі годі, тваринка вже тепер. (Мак, рак)

10. З т все тихо-тихо; з м для їжі лихо, погризе, потро­щить все, ще й у нору занесе. (Тиша, миша)

11.  З л я риба запашна, огорожа з т міцна; своїх хлопців звуть батьки, коли с поставиш ти. (Лин, тин, син)

 

6 конкурс «Малюємо слова»

Намалюйте прислів’я так, щоб команда суперників змогла його відгадати.

1. Язик до Києва доведе.

2. За двома зайцями поженешся, жодного не піймаєш.

 

Вчитель:

Ось наша конкурсна програма і добігає кінця. Отже, маємо такі результати: у конкурсі юних філологів отримує перемогу команда «_______». Вітаємо їх оплесками.

Ми до сьогоднішнього дня користуємося словами, які виростила колись для нас бабуся Мова. Але наше з вами завдання, не просто користуватися, а й постійно доглядати той квітник, виполювати бур’ян та вирощувати нові сорти слів-квітів.   

Ще раз вітаю вас із Міжнародним днем рідної мови.

doc
Додано
30 червня 2020
Переглядів
978
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку