Конкурс знавців рідного слова

Про матеріал
Мета : вчити учнів творчо працювати в групі, знаходити вихід з різних складних ситуацій , зацікавити учнів нестандартними завданнями та логічними задачами; збагачувати словниковий запас учнів, розвивати творчі здібності, прищеплювати навички культури мовлення ; формувати інтерес та любов до української мови .
Перегляд файлу

 

                     Великояблуньківський ліцей

 

 

 

Конкурс знавців

рідного слова

«Диво калинове»

 

 

 

                       Провела вчитель

                                                    української мови

                                          і літератури

                                          Пивовар О.Д.                      

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета : вчити  учнів  творчо  працювати  в групі, знаходити         вихід  з різних  складних  ситуацій , зацікавити    учнів  нестандартними  завданнями  та логічними задачами; збагачувати  словниковий  запас  учнів, розвивати  творчі здібності,  прищеплювати  навички культури мовлення ; формувати  інтерес  та любов  до  української  мови .

 

Ведучий.  Добрий день, діти. Сьогодні  ми  з вами зібрались , щоб  провести  цікавий  захід-конкурс  знавців  рідного  слова.  Але  спочатку  розвʼяжемо  організаційні  питання. Щоб провести  конкурс , нам  потрібно  обʼєднатися  у дві  команди, назвати  їх, вибрати капітанів. Маю  зауважити, що за кожну  правильну  відповідь  команда  отримує  2 бали , за неповну -1 бал. Ну  що  ж, команди  названі, кожна  має  свого капітана. Тож  бажаю успіху  у мовному  двобої!

 

I. Привітання  команд.

   Перше  конкурсне  завдання – це  розминка.

 

II.Розминка .

       I команда

1.Рослина  з  червоними  ягодами – символ  України ?

2.Птах , який  не літає ?

3.Як називається  Основний Закон Держави ?

4.Скільки  ніг  у жука ?

5. За допомогою  чого  рухається  риба ?

6.Як називається великий  весільний хліб ?

7. Що  можна  побачити  із закритими очима ?

       II команда

1.Найрозумніша  морська тварина?

2.Де  ночують  взимку  горобці та синиці ?

3. Суха  трава.

4.Плавуча  льодова гора.

5.Двічі  народжується , а  раз  помирає?

6.Які  пісні  виконують  на Різдво?

7.Як  називають  квіти  верби ?

 

Ведучий.  Друге  конкурсне  завдання має  назву  «Хто більше?» Обидві  команди  отримали  листки  із словами. Із  поданими  іменниками  потрібно  скласти  по 2 словосполучення так,  щоб  у першому  словосполученні  іменник  був  у прямому значенні , а в  другому – в переносному.

 (Запропоновані  іменники : море,гора, річка, ліс , зоря, буря , джерело, стовп).

 

Ведучий.  Обидві  команди  виконують  наступне  завдання.  Всі  повинні  спіймати  «мʼяч», назвавши  якомога  більше  синонімів  до слів : ходити , стійкий , дбати, пахучий , солдат, безжалісний , уважний .

І так , шановні  гравці  команд , для вас  конкурсне  завдання «Лінгвістичний  волейбол».

 

Ведучий.  Надаємо  слово журі. (Оцінка  конкурсів «Розминка», «Хто більше?», «Лінгвістичний волейбол»).

 

Ведучий. Наступне  конкурсне  завдання  має  назву «Скарбниця  рідної  мови». Ви повинні  відгадати  загадки , які  я  вам  запропоную. Хто перший відгадає загадку, той піднімає руку. Але  вам потрібно  не лише  правильно  відгадати  загадку , а й  встановити , багатозначним чи  однозначним  є слово – відгадка.

Отже , слухайте  уважно  загадки .

 

1.Я у  дверях, у замку, я і в  кожному  рядку ;

   Можу  гайку  загвинтити  і у  вирій полетіти,

   Телеграму  передати , таємницю розгадати .

 

2.Сам  вечірньої  години

    Заховався  в кущ  калини,

    Та  на дудочку  одну

    Грає  пісню  говірку.

 

3.У  зошиті  з письма –я  коса чи пряма .

   Ще я можу , ви повірте , і креслити , і міряти ,

   Якщо  треба , в  той же час  враз  шикую школу й клас.

 

4.Бʼють мене  старі й малі

    І в повітрі , й  на землі

    Та  від цого не  вмираю

    Тільки весело  стрибаю .

 

Ведучий.   А тепер  перевіримо , як ви  знаєте  прислівʼя.

                  Конкурсне завдання  «Продовж  прислівʼя»

 

                  Хто  дбає, …

                  Згода будує, а …

                  Ластівка день  починає , …

                  Під  лежачий камінь

                  З великої хмари

                  Не все те золото,

                  З  миру  по нитці –

 

Ведучий.  Наступне  конкурсне  завдання «Скоромовка язика не  ламає, а  вимови  навчає».

 Конкурс  на  кращого виконавця скоромовки .Члени обох команд отримали  текст  скоромовки . Поки вони готуються , ми  відпочинемо , дамо  відповіді  на цікаві  та жартівливі  питання .

       

          І так «Лінгвістична  хвилинка»

1.Який  птах  важить  сорок пудів ?

2.Яка  рослина  вбиває  звіра ?

3.У якої  рослини  горить цвіт ?

4. Яка  рослина  не може  вмерти ?

5. Яким  стане  камінь , якщо  його  вкинути  у воду ?

6.Де є  річка без води?

7.Чому  лелека  спить  на  одній нозі?

 

 Ведучий.   Думаю , що  наші команди  уже готові.

                  Учасники першої команди , ми  вас  слухаємо!

 

I команда                                                                 II команда

 

Босий  хлопець  сіно косить ,              Бабин  біб  розцвів у дощ,         

Роса  росить  ноги босі .                       Буде  бабі  біб у борщ.

 

 

Ведучий.   Надаємо  слово журі .

                  Наступний  конкурс  має  назву  «Хто  швидше?»

                  Із поданих  літер  скласти  слово.

 

       I команда  Н А Р У А К Ї К

 

       II команда  Ч О Ш Н Е В К Е

 

Домашнім  завданням  для  учасників  команд було  підготувати  улюблені  вірші  українських  поетів  .

 

Ведучий.  Отже , наступний  конкурс  «Вмілий декламатор». Розпочинає та  команда , яка  перша  склала слово.

 

Ведучий.  Доки наше  журі  працює , запрошую  всіх  на  веселу перерву .

                          

                                        Про  бактерії , мікроби

                                        Мова  йшла  у школі .

                                        На закінчення  учитель

                                        Запитав у Васі :

                                        -Перед  тим , як  їсти  груші ,

                                        Треба  що  зробити ?

                                         Вася  смачно  усміхнувся :

                                         Треба  натрусити!

 

( Журі  оголошує  результати  попередніх  конкурсів. )

 

Ведучий.  Кожному  з вас, мабуть, колись  доводилось підказувати на уроці  однокласнику. А  робити  це  теж  можна  по-різному. Можна  так, що  тебе  зрозуміють  з  одного  слова,

жесту, а можна  і так, що  скажеш  2 речення, а  тебе все одно  не зрозуміти. І  ось  я  зараз   оголошую   наступний   конкурс «Підказка». Один  із  учасників  обох  команд  обирає  для себе  пару, якій  він  повинен  підказати , що зображено  на малюнку,

розташованому  за спиною  товариша. Головне,  щоб  загадане  слово не прозвучало,  а як  ви будете  пояснювати  його – це вже  ваші справи . Кожному  учаснику  надається 4 малюнки і 2 хвилини, за  які  треба  відгадати  зображене  на них .За  кожну  правильну     відповідь  учасники  отримують по 1 балу .

 для I команди:   заєць, ялинка, сова, ведмідь

для II  команди:  кіт , осика, соловей , світлофор

 

Ведучий. І нарешті «Конкурс капітанів».

 

1. Що легше, кілограм пуху чи кілограм заліза? (Однаково)

2. В якому місті знаходиться український уряд? (у Києві)

3. Назвати державні символи України. (Гімн, герб, прапор)

4. Розписане яйце – (Писанка).

5. Чим закінчується «літо» і починається «осінь»? (Буквою «о»)

6. Під яким кущем ховається заєць, коли іде дощ? (Під мокрим)

7. Різдвяний театр – (Вертеп).

8. Що означає слово «фінал»? (Кінець)

 

Ведучий. А зараз надамо слово журі.

        Завершуючи нашу гру, можемо зробити висновок про те, що наша мова – не тільки навчальний предмет, але й засіб пізнання світу, шлях до поглиблення наших знань про нього. І чим краще, досконаліше ми володітимемо мовою, тим більше можливостей розширити свій горизонт, поглибити свої знання, і це нам вдається, якщо ми знатимемо, розвиватимемо і розумітимемо українське слово.

                

 

        Море,  річка, ліс, джерело

 

     Гора, зоря, буря, стовп

 

 

У

К

Р

А

 Ї

Н

К

А

Ш

Е

В

Ч

Е

Н

К

О

 

 

Ходити, стійкий, дбати, пахучий

солдат, безжалісний, уважний

 

Ходити, стійкий, дбати, пахучий

солдат, безжалісний, уважний

 

 

 

 

 

 

 

 

       Заєць

  

         Сова

 

    

         Кіт

 

 

       Соловей

 

 

     Ялинка

 

       Ведмідь

 

     Осика

 

       Світлофор

 

Босий хлопець сіно косить,

Роса росить, ноги босі.

 

Бабин біб розцвів у дощ,

Буде бабі біб у борщ.

 

Босий хлопець сіно косить,

Роса росить, ноги босі.

 

Бабин біб розцвів у дощ,

Буде бабі біб у борщ.

 

Босий хлопець сіно косить,

Роса росить, ноги босі.

 

Бабин біб розцвів у дощ,

Буде бабі біб у борщ.

 

Хто дбає, …

 

той і має.

Згода будує, а …

 

незгода руйнує.

Ластівка день

починає,…

а соловей його кінчає.

Нових друзів май, …

 

старих не забувай.

Під лежачий камінь…

 

вода не тече.

З великої хмари…

 

малий дощ.

Не все те золото, …

 

що блищить.

З миру по нитці  ̶  

 

голому сорочка.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
14 листопада 2021
Переглядів
575
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку