Великояблуньківський ліцей
Конкурс знавців
рідного слова
«Диво калинове»
Провела вчитель
української мови
і літератури
Пивовар О.Д.
Мета : вчити учнів творчо працювати в групі, знаходити вихід з різних складних ситуацій , зацікавити учнів нестандартними завданнями та логічними задачами; збагачувати словниковий запас учнів, розвивати творчі здібності, прищеплювати навички культури мовлення ; формувати інтерес та любов до української мови .
Ведучий. Добрий день, діти. Сьогодні ми з вами зібрались , щоб провести цікавий захід-конкурс знавців рідного слова. Але спочатку розвʼяжемо організаційні питання. Щоб провести конкурс , нам потрібно обʼєднатися у дві команди, назвати їх, вибрати капітанів. Маю зауважити, що за кожну правильну відповідь команда отримує 2 бали , за неповну -1 бал. Ну що ж, команди названі, кожна має свого капітана. Тож бажаю успіху у мовному двобої!
I. Привітання команд.
Перше конкурсне завдання – це розминка.
II.Розминка .
I команда
1.Рослина з червоними ягодами – символ України ?
2.Птах , який не літає ?
3.Як називається Основний Закон Держави ?
4.Скільки ніг у жука ?
5. За допомогою чого рухається риба ?
6.Як називається великий весільний хліб ?
7. Що можна побачити із закритими очима ?
II команда
1.Найрозумніша морська тварина?
2.Де ночують взимку горобці та синиці ?
3. Суха трава.
4.Плавуча льодова гора.
5.Двічі народжується , а раз помирає?
6.Які пісні виконують на Різдво?
7.Як називають квіти верби ?
Ведучий. Друге конкурсне завдання має назву «Хто більше?» Обидві команди отримали листки із словами. Із поданими іменниками потрібно скласти по 2 словосполучення так, щоб у першому словосполученні іменник був у прямому значенні , а в другому – в переносному.
(Запропоновані іменники : море,гора, річка, ліс , зоря, буря , джерело, стовп).
Ведучий. Обидві команди виконують наступне завдання. Всі повинні спіймати «мʼяч», назвавши якомога більше синонімів до слів : ходити , стійкий , дбати, пахучий , солдат, безжалісний , уважний .
І так , шановні гравці команд , для вас конкурсне завдання «Лінгвістичний волейбол».
Ведучий. Надаємо слово журі. (Оцінка конкурсів «Розминка», «Хто більше?», «Лінгвістичний волейбол»).
Ведучий. Наступне конкурсне завдання має назву «Скарбниця рідної мови». Ви повинні відгадати загадки , які я вам запропоную. Хто перший відгадає загадку, той піднімає руку. Але вам потрібно не лише правильно відгадати загадку , а й встановити , багатозначним чи однозначним є слово – відгадка.
Отже , слухайте уважно загадки .
1.Я у дверях, у замку, я і в кожному рядку ;
Можу гайку загвинтити і у вирій полетіти,
Телеграму передати , таємницю розгадати .
2.Сам вечірньої години
Заховався в кущ калини,
Та на дудочку одну
Грає пісню говірку.
3.У зошиті з письма –я коса чи пряма .
Ще я можу , ви повірте , і креслити , і міряти ,
Якщо треба , в той же час враз шикую школу й клас.
4.Бʼють мене старі й малі
І в повітрі , й на землі
Та від цого не вмираю
Тільки весело стрибаю .
Ведучий. А тепер перевіримо , як ви знаєте прислівʼя.
Конкурсне завдання «Продовж прислівʼя»
Хто дбає, …
Згода будує, а …
Ластівка день починає , …
Під лежачий камінь
З великої хмари
Не все те золото,
З миру по нитці –
Ведучий. Наступне конкурсне завдання «Скоромовка язика не ламає, а вимови навчає».
Конкурс на кращого виконавця скоромовки .Члени обох команд отримали текст скоромовки . Поки вони готуються , ми відпочинемо , дамо відповіді на цікаві та жартівливі питання .
І так «Лінгвістична хвилинка»
1.Який птах важить сорок пудів ?
2.Яка рослина вбиває звіра ?
3.У якої рослини горить цвіт ?
4. Яка рослина не може вмерти ?
5. Яким стане камінь , якщо його вкинути у воду ?
6.Де є річка без води?
7.Чому лелека спить на одній нозі?
Ведучий. Думаю , що наші команди уже готові.
Учасники першої команди , ми вас слухаємо!
I команда II команда
Босий хлопець сіно косить , Бабин біб розцвів у дощ,
Роса росить ноги босі . Буде бабі біб у борщ.
Ведучий. Надаємо слово журі .
Наступний конкурс має назву «Хто швидше?»
Із поданих літер скласти слово.
I команда Н А Р У А К Ї К
II команда Ч О Ш Н Е В К Е
Домашнім завданням для учасників команд було підготувати улюблені вірші українських поетів .
Ведучий. Отже , наступний конкурс «Вмілий декламатор». Розпочинає та команда , яка перша склала слово.
Ведучий. Доки наше журі працює , запрошую всіх на веселу перерву .
Про бактерії , мікроби
Мова йшла у школі .
На закінчення учитель
Запитав у Васі :
-Перед тим , як їсти груші ,
Треба що зробити ?
Вася смачно усміхнувся :
Треба натрусити!
( Журі оголошує результати попередніх конкурсів. )
Ведучий. Кожному з вас, мабуть, колись доводилось підказувати на уроці однокласнику. А робити це теж можна по-різному. Можна так, що тебе зрозуміють з одного слова,
жесту, а можна і так, що скажеш 2 речення, а тебе все одно не зрозуміти. І ось я зараз оголошую наступний конкурс «Підказка». Один із учасників обох команд обирає для себе пару, якій він повинен підказати , що зображено на малюнку,
розташованому за спиною товариша. Головне, щоб загадане слово не прозвучало, а як ви будете пояснювати його – це вже ваші справи . Кожному учаснику надається 4 малюнки і 2 хвилини, за які треба відгадати зображене на них .За кожну правильну відповідь учасники отримують по 1 балу .
для I команди: заєць, ялинка, сова, ведмідь
для II команди: кіт , осика, соловей , світлофор
Ведучий. І нарешті «Конкурс капітанів».
1. Що легше, кілограм пуху чи кілограм заліза? (Однаково)
2. В якому місті знаходиться український уряд? (у Києві)
3. Назвати державні символи України. (Гімн, герб, прапор)
4. Розписане яйце – (Писанка).
5. Чим закінчується «літо» і починається «осінь»? (Буквою «о»)
6. Під яким кущем ховається заєць, коли іде дощ? (Під мокрим)
7. Різдвяний театр – (Вертеп).
8. Що означає слово «фінал»? (Кінець)
Ведучий. А зараз надамо слово журі.
Завершуючи нашу гру, можемо зробити висновок про те, що наша мова – не тільки навчальний предмет, але й засіб пізнання світу, шлях до поглиблення наших знань про нього. І чим краще, досконаліше ми володітимемо мовою, тим більше можливостей розширити свій горизонт, поглибити свої знання, і це нам вдається, якщо ми знатимемо, розвиватимемо і розумітимемо українське слово.
Море, річка, ліс, джерело
Гора, зоря, буря, стовп
У |
К |
Р |
А |
Ї |
Н |
К |
А |
Ш |
Е |
В |
Ч |
Е |
Н |
К |
О |
Ходити, стійкий, дбати, пахучий
солдат, безжалісний, уважний
Ходити, стійкий, дбати, пахучий
солдат, безжалісний, уважний
Заєць |
Сова
|
Кіт
|
Соловей
|
Ялинка |
Ведмідь |
Осика |
Світлофор |
Босий хлопець сіно косить,
Роса росить, ноги босі.
Бабин біб розцвів у дощ,
Буде бабі біб у борщ.
Босий хлопець сіно косить,
Роса росить, ноги босі.
Бабин біб розцвів у дощ,
Буде бабі біб у борщ.
Босий хлопець сіно косить,
Роса росить, ноги босі.
Бабин біб розцвів у дощ,
Буде бабі біб у борщ.
Хто дбає, …
|
той і має. |
Згода будує, а …
|
незгода руйнує. |
Ластівка день починає,… |
а соловей його кінчає. |
Нових друзів май, …
|
старих не забувай. |
Під лежачий камінь…
|
вода не тече. |
З великої хмари…
|
малий дощ. |
Не все те золото, …
|
що блищить. |
З миру по нитці ̶ …
|
голому сорочка. |