Розробка уроку
з української мови для 6 класу на тему:
«Числівник як частина мови:
значення, морфологічні ознаки,
синтаксична роль»
Підготувала: вчитель
української мови та літератури
КЗ « Сватівський ліцей №6»
Каламайко Ольга Володимирівна
2021
Мета: - закріпити навички розпізнавання учнями числівників; визначати їх за граматичними ознаками;
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань і вмінь.
Обладнання: підручник, добірки матеріалу з УНТ.
Хід уроку
І. Мотивація навчання школярів
1. Організаційний момент
2. Оголошення теми і мети уроку
ІІ. Актуалізація пізнавальної діяльності
ІІІ. Організація повторення відомостей про числівник (навчальні, тренувальні та творчі вправи)
1.Притча «Два погляди»
Двоє опинились у одній і тій самій камері. Убога обстановка, маленьке загратоване вікно. Наче зговорившись, обидва одночасно поглянули на нього. Один побачив товсті, вкриті брудом пруття грат. А другий – стемніле небо і зірки.
Коментар учителя.
Від того, як ви подивитеся, залежить те, що ви побачите.
2.Назовіть одним словом:
3.Згрупуйте подані слова за частинами мови:
- один, одинак, однолітній, одиниця, одинокий, одностайність, однокласниця, одноголосно, перший, першість, по-перше, первісний;
- два, двоякий, подвійний, подвоєння, другий, двійка, двоє, двоїтися, другорядний, двочлен, двійник, подвоїти;
- три, потрійний, третій, третьокласник, трикутник, троє, по-третє, трійка, трикілометровий, потроїти;
- чотири, чотиризначний, четвірка, четверо, почетверити, четвертувати, чверть, четвертий, чотирнадцятий;
- п’ять, п’ятірка, п’ятихвилинний, п’ятизначний, п’ятеро, п’ятий, п’ятиповерховий;
- десять, десяток, десятий, десятизначний, по-десяте, удесятерити.
4. Розподілити слова у дві колонки (числівники і прикметники з числовим значенням):
п’ятнадцятий, п’ятиповерховий, двохсотий, п’ятитисячний, восьмирічний, тризначне, восьмидесятий, семиденний, двоскладне, чотиримісячний, тризубий, шестимільйонний.
5. Відгадати загадки та назвати в них числівники:
6.Закінчити прислів’я:
7. Списати прислів’я та образні народні порівняння, замінюючи цифри словами.
- Говорить так, як 3 дні хліба не їв.
- Працює до 7 поту.
- Грати 1 скрипку.
- 7 1 не чекають.
- У 3 дуги зігнути.
- Робить 5 через 10.
- Знаю, як свої п’ять пальців.
- 7 мішків гречаної вовни.
- До 1 грому земля не розмерзається.
- 7 літ мак не родив і голоду не було.
- Заробив у пана плату: з 4 дощок хату.
- 1 рукою в долоні не заплещеш.
- 7 п’ятниць на тиждень.
- 7 погод на дворі: сіє, віє, мутить, крутить, рве, зверху ллє, знизу мете.
- 1 сьогодні краще, ніж 2 завтра.
- Зігнувся в 3 погибелі.
- Хто мовчить, той 2 навчить.
- 1 доля, 1 лихо людей докупи зводить.
- Погода: 1 день блисне, а 7 днів кисне.
- 1 плачуть, а інші скачуть.
- 2 баби – торг, 3 – ярмарок.
- 2 рази в році літо не буває.
- 2 дощики в маю – повно буде врожаю.
- До роботи сама, а до миски з 2.
- Сиділи 3 дні, та й висиділи злидні.
- Наговорив 7 бочок арештантів.
- У ведмедя 10 пісень і все про мед.
- 7 разів відміряй, 1 раз відріж.
- 5 греків – 50 порад.
8. Відредагувати сполучення числівників з іншими частинами мови:
- біля 5 грамів (близько (приблизно) 5 грамів);
- у двох словах (двома словами);
- другим разом (іншим разом);
- з однієї (другої) сторони (з одного (іншого) боку);
- 7 метрів у секунду (7 метрів за секунду);
- написав три строчки ( написав три рядки);
- пів другого (пів на другу);
- у четвертій степені ( у четвертому ступені);
- більша половина ( більше половини, значна частина).
9. Скласти речення з поданими фразеологічними зворотами, пояснити їх значення:
10. Фізкультхвилинка або пригадайте рахівничку
Лічилка
Раз, два, три, чотири, п’ять
Вийшов зайчик погулять.
Як нам бути, що робити?
Треба зайчика зловити.
Будем знову рахувать:
Раз, два, три, чотири, п’ять.
Один, два, три, чотири, п’ять,
Стали в колі ми кружлять.
Покружляли, розійшлися,
Ні на кого не дивися.
11. Хто швидше вимовить скоромовки:
- Хитру сороку спіймати морока, а на сорок сорок - сорок морок.
- У чотирьох черепашок четверо черепашенят.
- Дрова рубали два дроворуби.
- Лежить п’ять п’ятаків, на кожному п’ятаку ще по п’ятаку.
12. Пригадайте назви пісень (колядок та щедрівок) із числівниками. («Два півники», «Ой у полі три криниченьки», «Та вже третій вечір», «Зійшло, зійшло три місяці», «Летять галочки у три рядочки», « Ой у полі два дубки»)
13. Прослухайте смішинки
Мати каже доньці:
- Я на десять хвилин піду до сусідки, а ти через кожні тридцять хвилин мішай борщ.
Буде п’ять
Переглядаючи щоденник сина, батько нарікає:
Які з наведених прислів’їв найбільше характеризують дану ситуацію:
Відповідь обґрунтуйте.
14. З поданих слів складіть прислів’я: правда, а, багато, одна, брехень
( Брехень багато, а правда одна).
15. Розгадайте кросворди:
№1.
№2.
«П’ять котів»
Перший кіт копає землю,
Проклада ходи підземні. (Кріт)
Другий – місяць весняний,
Здогадайтесь-но, який. (Квітень)
Третій кіт – делікатес,
Якщо ви, звичайно, пес. (Кістка)
А четвертий кіт – для птаха дім,
Хоч насправді тісно в нім. (Клітка)
Ну а п’ятий кіт – смачний,
Бо пиріг це запашний. (Бісквіт)
16. Відгадайте загадки-жарти. Знайдіть у них числівники:
17.Ігровий момент (робота в парах). Чи знаєте ви математику?Порахуйте усно:
ІV. Підсумки уроку. Оцінювання.
V. Домашнє завдання: написати твір-мініатюру «Хто мовчить, той двох навчить», використовуючи числівники. Повторити вивчене про цю частину мови.