Урок компаративного аналізу новел Останній листок» О.Генрі та «Кленові листки» В. Стефаника. Головне завданням цього уроку - проаналізувати новели, знайти спільні та відмінні риси творів; розвивати навички виразного читання; асоціативного мислення; спонукати учнів замислитися над морально-філософськими проблемами, що порушуються в новелах; навчати взаєморозумінню та розумінню самого себе, тощо.
Тема. Коли прозріває душа
Слайд 1
(Урок компаративного аналізу новел Останній листок» О.Генрі та «Кленові листки» В. Стефаника)
Мета: проаналізувати новели, знайти спільні та відмінні риси творів; розвивати навички виразного читання; асоціативного мислення; спонукати учнів замислитися над морально-філософськими проблемами, що порушуються в новелах; навчати взаєморозумінню та розумінню самого себе, тощо. Слайд 2
Обладнання: портрети О.Генрі та В.Стефаника, музика, тексти новел, таблиці, опорний конспект, комп'ютер, мультимедійна дошка, програма “Power Point”
Буває мить якогось потрясіння:
побачиш світ, як вперше у житті…
Л.Костенко
Хід уроку
І. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу
1.Звучить музика, (П.Чайковський «Осінь»)
2. Слово вчителя:
Вслухайтесь в звуки чарівної мелодії. У ній відчувається осіння прозорість, легкий смуток, тихий шелест листя, що непомітно падає на землю.
Восени, коли дерева скидають листя, природа постає перед нами у неприкрашеному вигляді. Саме в цій порі криється одвічна таїна спорідненості Людини і Природи.
Учениця прочитає поезію Л. Костенко «Буває мить…»
Буває мить якогось потрясіння:
побачиш світ, як вперше у житті.
Звичайна хмара, сіра і осіння,
пропише раптом барви золоті.
Стоїш, як стогін, під склепінням казки.
Душа прозріє всесвітом очей.
Кричить гілля. З облич спадають маски.
Зі всього світить суть усіх речей.
І до віків благенька приналежність
переростає в сяйво голубе.
Прямим проломом пам'яті в безмежність
уже аж звідти згадуєш себе.
Л.Костенко
- Як ви зрозуміли поняття «просвітлення душі»
Як бачимо, у житті обов’язково є така мить, коли ми позбавляємося від усього фальшивого, несправжнього. У такий момент прозріває душа особистості, бо їй відкриваються якісь невидимі грані буття. Людина стає добрішою, милосерднішою, уважнішою. Ця мить називається «просвітленням душі». Саме так назвемо наш урок.
ІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку
Мить просвітлення допоможуть нам осягнути два письменники, що жили у різних куточках землі, по-різному сприймали світ, говорили різними мовами, але все життя прагнули розгадати загадку людської душі.
Це відомий американський митець О.Генрі, автор новели «Останній листок» та класик української літератури В.Стефаник, що написав новелу «Кленові листки».
Запишіть у зошитах число, класна робота, тему уроку
Наше завдання – не просто проаналізувати прочитані вами заздалегідь новели, проаналізувати їх, а й віднайти та збагнути мить просвітлення душі героїв. Це допоможе нам замислитися над своїм буттям, над тим, чи відкрилося воно нам таким, яким є насправді – складним і суперечливим, і чи відчули наші душі прозріння. Ця тема є складною, філософською, але нехай кожен з вас спробує в кінці уроку відповісти на таке проблемне питання: (Демонструю) «Які моральні цінності осягнули ми на уроці?» (Демонстрація портретів) Люди із серйозними і добрими очима, котрих ви бачите на портретах, писали невеликі за обсягом твори, розповідаючи про якусь незвичайну життєву подію. Такі твори, як вам відомо,називаються новелами.
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Від уміння людини зібрати свої сили й волю залежить її перемога чи поразка. Саме з такими обставинами зіткнулися герої новели О.Генрі «Останній листок»
Ми проведемо з вами діалог, використовуючи текст твору та опорний конспект, а декілька дітей отримують складніші завдання на картках, і вони працюють самостійно.
Бесіда з учнями за текстом твору:
Слово вчителя:
Мабуть, кожний, хто прочитав новелу, зрозумів, що таке справжнє співчуття, милосердя, утвердився в думці, що треба бути уважнішими до тих, хто поруч. Також ми дізналися, що шедеври – це не обов’язково ті твори, що знаходяться у музеях, а й ті, завдяки яким не згасає життя.
А зараз звернімося до новели В.Стефаника «Кленові листки».
І продовжимо з вами діалог за матеріалами новели
Бесіда–діалог за змістом:
Коментар. Як бачимо, душа людини може бути світлою у різні моменти. Помираючи, мати найбільше думала не про себе, а турбувалася, як її діти житимуть після смерті.
Вивчені новели, напевно, не залишили вас байдужими.
У їх назві є спільне слово листок. І воно наділене певною символікою.
Символіка рослин допоможе нам більш повно розкрити творчий задум письменників.
Самостійне завдання. Робота з довідниковою літературою
Дит.1. У християнській символіці плющ трактується як символ вічного життя і символ смерті. Я думаю, як плющ в’ється вгору, так і людина чіпляється за своє життя, хоче вижити. Напевно, О.Генрі не випадково зобразив символом життя Джонсі листок плюща. Слайд 3
Складання порівняльної таблиці
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Останній лист ось упаде…
Для неї він всього останній.
Хвороба верх тоді візьме,
Бо жити Джонсі втратила бажання.
Ненамальований шедевр, похмура осінь,
Вітер віє. А на горищі у кімнаті день від день
Вже на очах згаса життя –
Панує містер Пневмонія.
І буде все тепер як доля поверне.
Коли з плюща впаде листок останній,
Юна художниця у той світ відійде.
Полишить пошуки щасливих митей і визнання.
Та хто ж мистецьку душу зрозуміє?
Від смерті відверне і втілить свою мрію.
Художник Берман врешті-решт створив шедевр
І вогник запалив в очах дівчини.
Ціну життя сплативши, він помер,
Намалювавши лиш листок єдиний Слайд 6
Розсипались листки кленові в пустім полі.
Ніколи їм уже не зеленіть…
Слова з цієї пісні ранять аж до болю.
В ній материнський біль й страждання серця за дітей-сиріт.
Слова вже тихі й зовсім невиразні,
Душа останні миті дожива.
Та губи шепчуть пісню, щоб в колисці
Не плакало малесеньке дитя. Слайд 7