Конспек уроку:"Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий)

Про матеріал
Матеріал допоможе сформувати поняття учнів про способи дієслів, навчити розрізняти дієслова дійсного, умовного і наказового способів, визначити морфологічні ознаки цих дієслів; удосконалювати навички правильного й доречного використання способових дієслів в усному та писемному мовленні; розвивати логічне та творче мислення, пам'ять; виховувати любов до Батьківщини, до природи рідного краю, прекрасного.
Перегляд файлу

Тема уроку: Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий)

Мета уроку:

сформувати  поняття  учнів  про  способи  дієслів,  навчити  розрізняти дієслова  дійсного,  умовного  і  наказового  способів, визначити морфологічні  ознаки  цих дієслів; удосконалювати навички правильного й доречного використання способових дієслів в усному та писемному мовленні;

розвивати  логічне та творче мислення, пам'ять;

виховувати  любов  до Батьківщини,  до природи рідного краю, прекрасного.  

Очікувані результати: учні знають способи дієслів, вміють розрізняти дієслова  дійсного,  умовного  і  наказового  способів, визначити морфологічні  ознаки  цих дієслів

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Коли труд своїх рук будеш їсти, блажен ти, і добро тобі.

Біблія

Наше щастя чи нещастя

залежить тільки від нас самих.

Монтень

Хід уроку

І. Організаційний момент

Слово вчителя

Сьогодні  у нас незвичайний урок.

І зробимо до знань ми ще один крок

В країну прекрасну, країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

ІІ. З’ясування емоційної готовності до уроку

Погляньте за вікно. Яка сьогодні погода? Яким словом можна висловити настрій? А тепер посміхніться один одному, мені. Стало світліше... побажайте товаришу успіхів. Стало сонячно. Давайте бачити добре і красиве довкола нас.

Спробуємо приготувати успішний урок. Для цього візьмемо …(уважність, знання, уміння слухати, хороші оцінки, творчість…)

   ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок  учнів.

Бесіда

  1. Що таке дієслово?
  2. Дієслово означає ... (дію або стан);
  3. Дієслова мають вид ... (доконаний, недоконаний);
  4. Завершену дію означає ... (доконаний вид);
  5. Неза­вершену дію означає ... (недоконаний вид);
  6. Розрізняють часи дієслів ... (те­перішній, майбутній, минулий);
  7. Розрізняють роди дієслів ... (чоловічий, жіночий, середній);
  8. Основна синтак­сична роль дієслова ... (присудок);
  9. Граматичні категорії дієслова ... (час, число, особа/рід, вид, спосіб)

 

   ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів

  • Як ви розумієте перший епіграф? ( Якщо робота, яку виконуєш , буде результативною, приноситиме «плоди», ти добре почуватимешся)
  • Яке переносне значення цих слів? (Людина відчуває себе щасливою, коли досягає в житті всього сама)
  • Як ви розумієте слова Монтеня?(Кожен із нас – сам собітворець щастя. Кажуть же: «Хочеш бути щасливим – будь ним»)
  • Від чого, на вашу думку, залежить щастя людини? (Найважливіше – жити в мирі, розуміти те, що ти хочеш, зберегти те, що маєш.)

Слово вчителя

Ось ми і підійшли до теми нашого уроку.   Запишіть число,  класна робота. Тема уроку: «Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий)»

   V. Вивчення нового матеріалу

1. Вибірково-пошукова робота. Прочитати речення. Знайти й виписати з них у три колонки дієслова, що виражають: 1) реальну дію; 2) не реальну, а бажану, можливу дію; 3) спонукання до дії.

1) Без людської праці вся земля заросла б бур’яном (О. Довженко). 2) Книжку читай — розуму набувай. 3) Коли б знав, де впаду, то соломки підстелив. 4) Візьмись за діло з розумом — і сніг запалає. 5) Не зарікайся всього робити, тільки зарікайся своє вухо відкусити. 6) Живи своїм розумом, але звіряйся з чужим. 7) Було б бажання, а розум знайдеться. 8) Була б голова на плечах, а хліба вона придумає (Нар. творчість).

2. Робота з підручником.

Молодці! Тепер звернемось до помічника – підручника. Сторінка 68 – табличка з назвою “Способи дієслів”. Прочитайте. Що нового дізнались?

Пояснення вчителем нового матеріалу за допомогою узагальнювальної таблиці.

Поміркуй!

На яку дію (дійсну, можливу за певної умови  чи на таку, що вимагається від когось) вказують подані форми дієслів.

А) ти допоміг, ти допомагав, ти допоможеш;

Б) ти допоміг би;

В) допоможи.

Залежно від того, яку дію виражає дієслово, воно належить до одного з трьох способів — дійсного, умовного та наказового.

Дійсний спосіб вказує на реальну дію, яка відбувалася, відбувається чи відбудеться.

Умовний спосіб означає дію, яка може відбутися за певних умов.

Наказовий спосіб означає наказ, заохочення, прохання, пораду, спонукання до дії.

 

Способи дієслів

Дійсний

Умовний

Наказовий

Що роблю?

Що робив?

Що зроблю?

Що робив би?

Що зробив би?

Що роби?

Що зроби?

Означають дію, яка відбувається, відбувалася, буде відбуватися в реальній дійсності.

Означають дію, яка відбудеться за певних умов.

Означають дію, яка має відбутися через наказ, прохання, спонукання до дії.

Змінюються за числами, родами, часами, особами.

Змінюються за числами, родами.

Змінюються за числами, особами.

 

3. Розподільний диктант. Розподілити слова за способом.

Відчиняйте, сумували б, покружляймо, засинає, летять, шарудять, не говоріть, полинула б, пораділи б, хвалять, помчали, тремтять.

4. Виконання вправи 159 (усно, учні читають речення та визначають способи дієслів)

5. Написати міні-усмішку, яка складається тільки з дієслів.

Наприклад: Моя яблунька. Побачив. Зрадів. Купив. Приніс. Посадив. Полив. Доглядаю. Зацвіла. Милуюся. Достигла. Пригощаю.

6. Прослухати поезію Ліни Костенко «Красива осінь вишиває клени», виписати дієслова та визначити їх вид.

Красива осінь вишиває клени
Червоним, жовтим, срібним, золотим.
А листя просить: Виший нас зеленим!
Ми ще побудем, ще не облетим.

А листя просить:Дай нам тої втіхи!
Сади прекрасні, роси – як вино.
Ворони п'ють надкльовані горіхи.
А що їм, чорним? Чорним все одно.

  • Якого способу дієслова тут немає?

7. Лінгвістичний футбол. Від дієслів дійсного способу утворити форму наказового, умовного способів.   

  Прокидається, мріє, несуть, думають, ідуть, відлітають, готує, облітає, крутить, лежить.

 8. Використавши малюнок, скласти міні-твір про осінь. Знайти дієслова, вказати спосіб.

VІ. Підсумок уроку

Вправа «Закінчіть речення»

На уроці я дізнався …

Мені сподобалося …

Сьогодні я навчився …

VІІ. Домашнє завдання

Вивчити § 13 (стр. 92-94)

 Виписати  з  українських  народних  пісень  по 2 речення  з  дієсловами  дійсного, умовного,  наказового  способу

VIІІ. Оцінювання навчальної діяльності

Виставлення оцінок у щоденники та журнал

Отражение осени, набор для вышивки крестом (печатный крест, схема нанесена  на канву) нитки, иглы, бумажный дуб… | Пейзажи, Садово-парковое искусство,  Осенний пейзаж

 

 

 

docx
Додано
23 вересня 2021
Переглядів
3421
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку