Сполучник як службова частина мови

Про матеріал
Матеріали сприятимуть поглибленню знань про сполучник як службову частину мови
Перегляд файлу

Урок української мови у 7 класі. Тема: «Сполучник як службова частина мови»

 

Мета:  поглибити знання учнів про сполучник як службову частину мови, його граматичне значення, формувати загальнопізнавальні вміння знаходити сполучники у тексті, їх характеризувати, за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати інтерес до української мови,  до вивчення народних свят.

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань.

Обладнання:  мультимедійний проектор, таблиця «Сполучник», дидактичні ілюстрації із зображенням Великодня.

Перебіг  уроку

І. Мотиваційний етап.

1.Слово вчителя:

– Добрий день, любі діти! Так, день повинен бути добрим, адже ми з вами можемо посміхатися один одному, радіти зустрічам із друзями, подорожувати неосяжною і захоплюючою країною Народних свят.

Діти!  Весна – чудова пора року, земля прокинулась від зимової сплячки, на повні груди дихає теплим повітрям. Свято Явдохи,    Благовіщення,    "Теплого Олексія"…

Дотримання суворого посту перед Великоднем.

Мрії! Чи збуваються вони? Четвер – день весняного очищення.

– Діти, про що мрієте ви?  (Учні висловлюють кілька бажань, які міг би виконати чарівник).

2. Психоемоційна релаксація.

Вправа "Політ фантазії".

Звучить мелодія П.Чайковського "Пори року. Весна"

під перегляд презентації .

Описание: 2.pngІІ. Творче спостереження над мовним матеріалом з елементами аналізу.

 

 

Прочитайте текст, визначте тему та головну думку. Вставте пропущені слова.

Описание: 4.png

Великдень    одне з найбільших християнських свят, до якого готували обрядову їжу: паски  - крашанки. Існує легенда про походження цього звичаю. Жили колись в країні три мудреці   вирішили вигадати якусь святкову страву, ____ перед святою Паскою обдарувати нею людей.

Перший мудрець опустив курячі яйця в глечик із червоною фарбою ______  радіє:  будуть крашанки червоні, _______  сонечко.

Другий мудрець теж взяв яйця  ________ розвів фарби.  _______ перш, ніж опустити їх у горнята, він, нагрівши бджолиний віск, наставив на всій шкаралупі крапочками різні візерунки: сонечко, зірочки, квіти.

Третій мудрець намалював воском на яйці храм Божий, небо ______ зорі, на іншому – дерево життя _______  напис "Христос Воскрес!".

_______  все було готове, зійшлися мудреці разом, ________ показати один одному свої витвори. _______  очей не могли відвести – такі гарні вдалися їхні дарунки. Відтоді ______ з'явилися на світі великодні крашанки, крапанки _____  писанки.

Наші предки вважали писанку особливою святістю, ______  приносить добро, щастя, добробут, захищає від усього злого.

В.О.Скуратівський

Довідка:  як,  та,  і,   що,   щоб...

  • Як називаються пропущені слова?
  • Яка частина мови називається сполучником?
  • Наведіть приклад сполучника у реченні?
  • Чи має сполучник лексичне значення?
  • А граматичне?
  • Чи є сполучник членом речення?

Робота з підручником.... Звіримо наші міркування з матеріалом підручника. 

ІІ. Повідмелення теми і мети уроку.

Описание: 3.pngЕпіграф:  Великдень всіх нас на гостини просить.

Малює сонце полотно небес.

І крашанку, як усмішку, підносить –

Христос Воскрес!

 

Описание: 5.png
– Як ви розумієте епіграф уроку?

1. Колективне опрацювання схеми.

Розглянути схему. Визначити, які ознаки властиві сполучнику.

За допомогою схеми сформулювати визначення сполучника як службової частини мови.

Описание: 6.png

2.Випереджувальне завдання.

– Діти, а що ви знаєте про Василя Скуратівського?

Учениця: Василь Скуратівський – український народознавець, письменник, видавець. «Берегиня», «Посвіт», «Погостини», «Покуть» - книги про українські звичаї та обряди.

3.Лінгвістичне конструювання.

Назвіть сполучники.

1.Шити, білити...

2.Де той у Бога Великдень. ...

3. Де вовк на Великдень зачує дзвони, ...

4. Не кожен день Великдень, ...

а)...то буде цілий рік кружиться.

б)...бо завтра Великдень.

в)...а він уже з писанками і крашанками.

г)…а хліб – паска. 

                                               В. Скуратівський

Описание: 7.png

4.Прочитайте. У кожному реченні визначте граматичну основу. Назвіть сполучники.

Хто кмітливий?

Описание: 9.png

Звичай робити писанки та крашанки виник у 80-их роках ХІХ століття, коли при розкопках могили археолог Уваров знайшов глиняні яйця.

Існують такі види великодніх яєць: крашанки і дряпанки, шкрябанки і мальованки, крапанки і бісерки, вишиваки і лінивки.

Назвіть, в якому абзаці сполучники поєднують частину складного речення, а в якому – однорідні члени?

Описание: 8.png

Розповідь учениці. Традиційно у Чистий четвер випікають Паски. Паска – то не просто ритуальний хліб, вона символізує тіло Христове, і до її виготовлення треба ставитися з особливим натхненням та трепетом. Перед тим як випікати, потрібно помолитися, аби очистити думки

Розповідь учня.  Зазвичай писанок готують 15 і більше. Дві писанки – на посвячення (використовують як оберіг), одну-дві – померлим (кладуть на могили у Поминальний тиждень), дві – в дар священнику (залишаються у спеціальній корзині в храмі). Решту роздають родичам, друзям, знайомим.

Від кольору та зображених візерунків залежить, які писанки і кому дарувати. Дітям найчастіше дарують писанки яскравих кольорів. Чоловікам – із зображенням різноманітних трикутників, завитків тощо. Старшим людям – чорно-білі писанки, на яких зображено «небесні візерунки», пояски. Закоханих обдаровують червоними писанками.

Зберігають писанки на тарелі «під образами» до наступного Великодня.

Описание: 10.png

5. Поетична хвилинка.

Микола Щербак «Великдень»

Петро Волиняк «Великдень»

Іванна Савицька «Найкраща писанка».

Катерина Перелісна «Христос Воскрес!»

Звучить пісня «Село».

Слово вчителя.  Село на нашій Україні –

Неначе писанка село…

Так геніальний Тарас Шевченко порівнював красу і мальовничість рідного села з писанками, що були з давніх давен символом Батьківщини, сили і незнищенності нашого народу.

Писанка – символ України. Це пам'ять про рідну землю.

5.Віртуальна подорож по музеях писанок.

Описание: 11.png Описание: 13.png

Описание: 12.png Описание: 14.png

Село Братківці (Львівщина), острів Хортиця, Коломия, Канада, Румунія.

А тепер перенесімось у весну 2017 року на Свято Писанки у м. Луцьку.

Описание: 16.png

Складіть діалоги про це свято.

Перегляд відео про фестиваль.

6. Виправити помилки, яких допустились ровесники. «Коректор».

Описание: 15.1.png Описание: 15.2.png

Музей писанкового розпису «Писанка» - це музей в місці Коломиї Івано-Франківської області. В колекції музею понад шістсот писанок з різних регіонів України, країн світу.

Описание: 18.png

7. Робота в групах: «Мовознавці».

Відгадайте загадку, вставте пропущені сполучники. Про який звичай згадується?

Як уродилась, то була біла.

Тепер подивіться, рябенька я, ціла.

Мені змалювала Яринка бочки

У жовті, червоні і білі квіточки.

Лежу на столі, біля круглої паски

Моргаю до сиру, тулюсь до ковбаски,

До хрону, до масла, до бабки сміюся

А ну вгадайте лишень, як я звуся?

(Писанка)

«Художники»

  •  Створіть сувенірну писанку з підготовлених матеріалів (бісер, нитки, дерев’яні яйця тощо).

«Дизайнери»

  • Зробіть великодню композицію.

ІІІ. Підсумки уроку.

«Корзина знань»

Описание: 19.png

Сьогодні я дізнався/лась, що ….

Було цікаво….

Я зрозумів/ла, що ….

Тепер я можу ….

Було складно ….

Йдучи зі заняття, я візьму із собою ….

Слово вчителя.  Людина народжується чистою, як білий аркуш паперу. На ньому згодом життя напише багато чудового і не дуже. Але ми повинні докладати максимум зусиль, щоб усе було добре.

Описание: 20.png

ІV. Домашнє завдання.

Твір-мініатюра на тему: «Звичаї і традиції моєї родини».

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 вересня 2021
Переглядів
419
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку