Система вправ на формування англомовної монологічної мовленнєвої компетентності дітей дошкільного віку
Основною метою формування АММК є вправляти дітей у складанні мікромонологів за темою на основі звучання, різних шумів. Відтак дітей дошкільного віку слід поступово вправляти у складанні простих речень, поднанні декількох у звʼязний текст та складанні елементарних монологів.
Формування АММК у дітей старшої групи передбачає поступовість та систематичність проходження основних етапів:
- етап речення;
- етап поєднання речень у висловлювання;
- етап складання мікромонологів в різних комунікативних ситуаціях[31, с. 357-362].
Перший етап – навчити дітей складати речення по темі в опорі на функціональні шуми. На даному етапі використовуються рецептивно-репродуктивні, продуктивні та репродуктивні вправи.
Інтегровані ігрові вправи першого етапу формування АММК
(етап речення)
№ |
Зразки вправ |
Мета |
Зміст роботи, інструкції |
1 |
Look and say |
Вчити дітей називати побачене та використовувати граматичну конструкцію "This is a..."
|
Діти розглядають малюнки із зображенням тварин та називають їх - Look on the pictureas and say who is this? - This is a...(cow, dog, han, cat, goose) |
2 |
Look and name
|
Розвивати уважність дітей, вчити впізнавати та називати свійських тварин. |
Діти уважно дивляться на зображення свійських тварин та називають їх. - Look on the images and name . - A cow, a dog, a cat, a han etc. |
3 |
Find and say |
Розвивати рецептивно-слухові навички, вчити впізнавати звуки та візуально показувати їх |
Діти уважно слухають звуки тварин та вгадують тварин, потім кажуть хто це - Listen to the sounds. - Who is this? - This is a...(cat, dog, cow, horse) |
4 |
Listen to the animal sounds and name the animal |
Розвивати рецептивне сприймання, вчити слухати звуки тварин та називати їх |
Діти слухають аудіозапис звуків тварин та нмзивають їхю - You must be attentive. - Listen to the sounds. - Lets name the animal. |
5 |
Listen to the nature sounds |
Розвивати фонематичний слух, залучати до прослуховування звуків природи. |
Діти слухають звучання різних явищ природи. - Be quite. - Listen to the sounds. - It is windy. - It is raining. |
Другий етап – вчити дітей складати декілька речень в одне ціле формування вміння поєднувати раніше засвоєнні мовленнєві зразки у висловлювання за умови використання опори. Зорові та візуальні образи є ефективною опорою. На цьому етапі використовуються рецептивно-репродуктивні, рецептивно-продуктивні та рецептивні вправи.
Ігрові вправи другого етапу формування АММК
(етап понадфразової єдності)
№ |
Зразки вправ |
Мета |
Змст роботи, інструкції |
1 |
Look on the pictures and say |
Вити дітей складати речення за малюнками та поєднувати їх |
Діти розглядають малюнки із зображенням різних явищ погоди в різні пори року та називають їх. - Look on the pictures. - Name it. - It is summer. The children swim. - It is winter. Its cold and frosty. - It is autumn. It is rainy and windy in yard. |
2 |
Listen to the sound and say |
Розвивати слухове сприймання, вчити відтворювати розрізніти звуки тварин, вчити складати та поєднувати речення. |
Діти уважно слухають звукозапис зі звуками тварин, за сигналом вихователя музика зупиняється і діти мають показати ту тварину, яку вони почули. - Be quite. - Listen to the sound. - Who is this? - This is a...(cow, cat, dog, pig, horse) - It says...(bow, moo, oink etc). |
3 |
Seasons |
Вчити дітей складати речення за темою, відповідати на питання |
Діти розглядають малюнки із зображенням різних пір року, називають їх. Далі дітям пропнується відповісти що вони люблять робити в різні сезонию - What do you like to do? - Its summer. I like swim. - Its winter. I like skating. - Its autumn. I like to play football. |
4 |
Look, listen and say |
Залучати дітей до складання речень, поєднання декількох в єдине ціле, розвивати словесно-логічне мислення та слухове сприймання |
Дітям пропонується розглянути малюнки із зображенням свійських тварин, послухати їх звучання, а потім скласти 2 речення. - Look on the pictures. - Listen to the sounds. - Who is this, - This is a... - Where do they live? - They live in farm. |
5 |
Listen and say |
Розвивати слухове сприймання, вчити складати речення по темі |
Дітям пропонується послухати звукозапис зі звуками природи в різні пори року. Далі діти вправляються у складанні речень по темі. - Be quite. - Listen to the sounds. - Lets say about winter. - Winter is cold. Children like winter. |
Третій етап – вчити дітей складати мікромонологи в різних життєвих ситуаціях. На цьому етапі використовуються продуктивні ігри та створюються захопливі мовленнєві ситуації.
Ігрові вправи третього етапу формування АММК
(етап мікромонологу)
№ |
Зразки вправ |
Мета |
Зміст роботи, інструкції |
1 |
Listen and describe |
Розвивати рецептивно-слухове сприймання, вчити дітей складати невеликі розповіді за темою |
Діти уважно слухають звукозаписи тварин, а потім складають невелику розповідь: - This is a... - It has... - It eats...etc |
2 |
Listen imagine and say |
Розвивати рецептивно-слухове сприймання, вчити складати невеликі монологи за темою |
Спочатку діти слухають звукозаписи тварин, потім тренуються складати невеликі розповіді. - Listen to the sounds. - Lets say about them. - This is a cow. - It lives in farm. - It give us milk. - Also it eats grass. |
3 |
Listen and say about animals in zoo |
Вправляти дітей ускладанні мікроионологів за темою, розвивати словесно-логічне мислення, рецептивне сприймання |
Дітям пропонується послухати звукозаписи тварин із зоопарку та відгадати хто це. Далі діти складають невелику розповідь про диких тварин. - Listen tto the sounds. - Who is this? - This is a...lion, giraffe, zebrs ets. - It lives in zoo. - It can run, jump. - It eats meat. - It likes... |
4 |
Listen, say and sing |
Вчити дітей складати мікромонологи за темою, розвивати рецептивне сприймання |
Діти слухають звучання різних тварин та складають невеликі розповіді про них із повторним відтворенням їх звучання. - Listen to the sounds. - Who is this? - This is a... - It lives in... - Is likes to eat... |