ТРЕНИНГ
«Використання авторської мовної гри під час роботи
з народознавства»
Добрий день, мої малята!
Дуже рада вас вітати!
А тепер хочу вас я запитати,
Чи бажаєте пограти?
На яку тему будуть сьогодні ігри дізнаєтесь, якщо відгадаєте загадку:
Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов’їна!
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься ….(Україна)
Вірно, відгадали. Всі ігри будуть спрямовані на знання про нашу країну, традиції народу, оберегів.
Дидактична гра «Хустиночка» (музичний супровід: «По малину в сад підемо» Филипенко А.Д)
Діти стоять у колі, під програш пританцьовують, на куплет співають та передають хустинку. Вихователь під час співу може знаходитися в центрі кола, або разом із дітьми. На кому із дітей закінчується спів, той відповідає на запитання педагога. Завдання педагога спрямовані на видозміну слів, утворення нових форм слова, перехід однієї частини мови в іншу.
Ой хустинонька шовкова,
Ти пливи, пливи по колу!
В руки хто тебе візьме,
Хай нам відповідь дає!
Дидактична гра «Квіти віночку» (музичний супровід: мінус дитячої гри «На лугу пасуться ко»)
Діти стоять у дві шеренги обличчям одна до одної. Кожна команда заздалегідь обирає, які квіти будуть загадувати іншій команді.
«Риба-карась, гра почалась»
Перша команда співає:
У гаю, у гаю бавились діточки
Потім продовжує друга:
У гаю, у гаю виросли квіточки
І друга команда загадує:
Яку квітку ми знайшли
Відгадай скоріше ти.
Діти загадують віршовану або описову загадку тієї чи іншої квітки.
Гра повторюється знову зі другої команди.
Варіанти загадок:
Пелюстки блискучі, як лак,
Це квітує …мак.
Знає бджілка і мурашка,
Що звуть квіточку…ромашка.
Невеличкий цей сміливець
Золотавий …чорнобривець.
Поселилось неба трошки
У квіточки… волошки.
Синім цвітом оживить сумний затінок,
У травичці бавиться…барвінок.
Гарний вишила рушник
Там жовтіє …соняшник.
Ці дрібненькі білі квіточки здалеку нагадують велику квітку. її називають у народі деревцем. (Деревій)
Ця квітка приносить не тільки здоров'я, а й добро та ніжність. (Ромашка)
Квіти ніжно-синього кольору, ніби очі дівчини, вплітають у віночок як символ краси. (Волошки)
Це зілля, яким можна причарувати когось. Через це в народі називають його любчик. (Любисток)
Дидактична гра «Стрічечки» (музичний супровід: мінус пісні «Чому я водовоз» Дунаєвського І.О.)
Перед початком обирають ведучого, наприклад: хто вищий за всіх, хто перший відгадає загадку, у кого в одязі є червоний колір і т.інш. Ведучий тримає віночок без стрічок, стоїть окремо від решти дітей.
Діти розташовані по залу в хаотичному порядку. На підлозі врізнобіч лежать різнокольорові стрічки.
Під програш діти починають рухатися по залу. На куплет зупиняються біля якось стрічки і виконують відповідні дії:
Вітер в полі розгуляв – махи руками вгорі вліво - вправо,
І стрічки порозкидав – махи руками внизу вліво - вправо,
Ми з тобою погуляємо – крокування на місці,
І стрічки всі розшукаємо – ліва – права рука до лоба, з нахилом тулуба у відповідну сторону.
На закінчення куплету ведучий каже:
Той, хто стрічку неба має
У віночок, той вплітає.
Той, хто перший згадав колір стрічки мерщій біжить і зав’язує стрічечку.
Гра повторюється із новим ведучим
Значення кольорів стрічок:
Світло-коричнева — символ землі–годувальниці; жовті — символ сонця; світло-зелені й темно-зелені — краса та молодість; голубі й сині — небо і вода, що надають силу й здоров’я; жовтогаряча — символ хліба; фіолетова — мудрість; малинова — душевність і щирість; рожева — достаток.
Дидактична гра «Струмочок» (музичний супровід: http://davidhirst.net/music/)
Діти стають парами в одну колону, беруть за руки один одного, піднімають їх вгору,співають, останні пари пробігають під першими. Після закінчення співу пара, що стала першою дає відповідь:
Ти куди біжиш, струмок,
Через поле, у ярок.
Через місто, через хату,
Будеш ти відповідати:
Ти – метелик, я – джмелятко,
Ти маленький, я – малятко,
Хто до танцю має хист,
Той найкращий танцюрист.
Народна хороводна гра «Ти лети, віночок» (музичний супровід: «По малину в сад підемо» Филипенко А.Д)
Діти стоять, обличчям в коло. З обраної лічилкою дитини, починають передавати вінок . Всі співають, на якій дитині закінчився куплет, та виходить в центр, танцює елементи танцю гопака на приспів. Гра повторюється.
Ти лети, лети вінок,
Швидше, швидше по руках
У кого буде вінок,
Той станцює гопака.
Дякую за увагу,
Бажаю всім здоров’я та наснаги!