Конспект бінарного уроку літературного читання і "Я у світі" для 4 класу на тему "ЗНАЙ І ШАНУЙ ДЕРЖАВНІ СИМВОЛИ УКРАЇНИ"

Про матеріал

Бінарний урок, об'єднаний спільною темою, ставить за мету поглибити знання учнів про основні символи держави, ознайомити з віршами, удосконалювати навички виразного свідомого читання поетичних та науково-популярних творів, розвивати мовлення, пам'ять, мислення, виховувати патріотизм, повагу до державних символів України, сприяти формуванню національної свідомості учнів, розуміння своєї причетності до долі України, що ставиться за мету на кожному з цих уроків. Але разом з тим допомагає подати дану тему цілісно як у художній, так і в науково-популярній формі.

Перегляд файлу

Бінарний урок У 4 класі «Я у світі» і «Літературне читання»

ТЕМА:. ЗНАЙ І ШАНУЙ ДЕРЖАВНІ СИМВОЛИ УКРАЇНИ.

Мета: поглибити знання учнів про основні символи держави; ознайомити з віршами Дмитра Павличка «Наш прапор» та Наталки Поклад «Гімн»; удосконалювати навички виразного свідомого читання поетичних та науково-популярних творів;  розвивати мовлення, пам’ять, мислення; виховувати патріотизм, повагу до державних символів України; сприяти формуванню національної свідомості учнів, розуміння своєї причетності до долі України.

Обладнання: зображення державних символів України, кроссворд «Символи держави», ілюстрації до розповіді про державні символи, картки з частинами прислів'їв для роботи у парах, атрибути для інсценізації.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1.Привітання учителя:
Оця земля, це небо, ці стежини,
Поля безкрайні, річенька в гаю,
Усе – моє, все зветься – Україна,
Її – всім серцем рідну я люблю!
Шумливий ліс, Дніпра зелені кручі,
Говерла, що знялась за небокрай…
Ці люди – роботящі і співучі,
Це все моє – це наш славетний край.
Земля, омита кров'ю, буде завше
Боротись за святе і за своє.
І Схід, і Захід – все це рідне, наше.
Усе її багатство – це твоє!(А. Ткаченко)

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Повідомлення вчителя

-Сьогодні ми проведемо розмову, присвячену нашій державі – Україні, її символам, красі, незалежності, єдності, згадаємо за що ми її шануємо і любимо, чому ми маємо пишатися своєю Батьківщиною.

-Розгляньте карту України. На ній зображено ліси, гори, ріки, моря, степи. Все це – наша держава. Могутня, велика і неподільна.

2. Повідомлення учнів про Україну

1 учень. Наша країна має право називатися європейською. Саме в Україні поблизу села Ділове, біля м. Рахова (Закарпатська область, Ужгородський р-н) розміщений географічний центр Європи.

2 учень. Площа України 603, 700 кв.км. Наша держава найбільша з європейських країн. Україна посідає 39 місце в світі за територією серед країн планети.

3 учень. Україна – багатонаціональна держава – там мешкає 140 національностей, 

3. Бесіда

— Кожний народ намагається проявити себе і свою суть у державних символах. Наша Україна теж має державну символіку. Які символи є державними символами України?

4. Вікторина

- Яке місто є столицею нашої держави? (Київ)

- Який кущ уважають народним символом України? (Калину)

- На честь кого було названо місто Київ? (На честь брата Кия)

- Як називається Основний Закон нашої держави? (Конституція України)

- Яка мова в Україні є державною? (Українська)

- Яка найбільша річка в Україні? (Дніпро)

- Державний Герб України — це... (тризуб).

- Якого кольору Державний Прапор України? (Синьо-жовтого)

- Урочиста пісня нашої держави — це... (Гімн України).

ІІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА 

1. Робота над скоромовкою 

Гра «Дощик» 

Діти читають хором. 

- Накрапає дощ (тихо). 

- Дощ пускається сильніше (голосніше). 

- Злива (голосно). 

Красивий, щедрий рідний край, 

І мова наша солов’їна. 

Люби, шануй, оберігай

Усе, що зветься Україна.

ІV. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ 

Робота в парах. Гра «Обличчям до обличчя» 

Два учні в парах повертаються одне до одного та переказують тексти про прапор та герб (с. 56–57 «Літературне читання»). 

V. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

1.Розповідь учителя

— Сьогодні на уроці ви більше дізнаєтеся про основні символи держави.Любі діти, ми — нащадки славетного українського минулого, творці нової історії своєї держави. Тому зрозуміло, чому останнім часом ми все частіше звертаємося до витоків нашої української духовності, прагнемо стати учасниками відродження національної культури та історії. Зараз ми побачимо інсценізацію легенди про основні національні символи України, що мають давню й цікаву історію.

 2. Інсценізація

Автор: давно-давно жила колись жінка. І було у неї три сини. Росли сини чесними, сміливими, дуже любили свою матусю, готові були віддати за неї своє життя.

Сини: Попідростали ми, матусю, і вирішили піти у світ прославляти вас, свою матір.

Автор: Вирушив у дорогу найстарший син.

 Мати: на згадку подарую тобі  золоту корону з трьома промінцями.Нехай вона освічує твій нелегкий шлях.

Автор: Пішов син між люди. І за трипроменеву корону, яка зігрівала людей і вела вперед, показувала шлях до кращого життя, дали першому синові ім’я Тризуб.

Середній Син: піду я , мамо, у світ щастя шукати.

  Мати: в дорогу подарую тобі жовто-блакитний одяг, щоб ти пам'ятав золоті поля пшениці нашого краю і мирне небо над головою.

Автор: Своїми звитяжними справами прославляв він свою матір. Одержав середній син ім’я Прапор.

Молодший син: Матусю, я теж хочу світ побачити і щось нове дізнатись.

Мати: дарую тобі дзвінку пісню, щоб у твоїй подорожі вона тебе завжди звеселяла і не давала занепадати духом.

Автор: там, де був наймолодший син, завжди лунала дзвінкоголоса пісня. Адже мама своєму дорогому синочкові подарувала соловейків голос. І одержав син за свій джерельний голос, величний спів ім’я Гімн. І з того часу йдуть поруч три брати — Тризуб, Прапор, Гімн та прославляють рідну неньку Україну.

VI. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Повідомлення вчителя.

— Основними носіями національної символіки держави є герб, прапор і гімн. Вони втілюють у собі провідну національну ідею соборності українських земель, їхньої багатовікової державної традиції і демократичного ладу.

19 лютого 1992 року Верховна Рада України ухвалила постанову «Про Державний Герб України», якою було затверджено як малий герб держави тризуб золотої барви на синьому щиті.

  Походження цього символу дуже давнє. Цей знак зустрічався в археологічних знахідках давніх городищ на Полтавщині та Київщині. Тризубці з давніх поселень засвідчують, що задовго до появи Рюриковичів(перших князів) вони були знаками родових старійшин у слов’ян. Перша згадка про тризуб у літописах належить до X ст. У ті часи він ушановувався як своєрідний оберіг. За часів Київської Русі тризуб стає великокняжим знаком. Його зображують на монетах, печатках, посуді, цеглі, настінних розписах. Відомо, що київський князь Володимир Святославович (980–1015) карбував тризуб на монетах, де з одного боку зображувався його портрет, а з другого — тризуб з написом «Володимир на столі,а це його серебро». Цей самий знак було знайдено й на монетах князя Ярослава Мудрого, а також у гербі його доньки Анни Ярославівни — королеви Франції.

В 1918 році, після проголошення Української Народної Республіки тризуб використовували як державний символ молодої України. Сьогодні як малий герб України він зображений у назвах установ, на грамотах, печатках, грошових знаках тощо.

Державним Прапором України з 28 січня 1992 року визнаний прямокутний стяг із двох рівновеликих горизонтальних смуг: верхня — синього, а нижня — жовтого кольорів. Ці барви були символічними для Київської Русі ще до прийняття християнства. Після хрещення держави вони були освячені образом животворного Хреста. За добу татаро-монгольської навали ця символіка зникла. Але згодом вона відродилася в церковних оздобах та гербах українських міст. Майже всі вони були облямовані жовтолакитними кольорами.

З XVІІІ ст. з блакитного полотнища виготовлялися всі полкові й сотенні козацькі прапори Війська Запорізького. Жовтою фарбою на них наносили хрест, зорі, зброю або постаті святих. Вибір українцями жовто-блакитних кольорів був умотивований тим, що символами країни є чисте небо (синій колір) та пшенична нива (жовтий колір).

Давня символіка українців відродилася знову в гербі й прапорі Української Народної Республіки, що були ухвалені Центральною Радою 1918 року. Але ненадовго. За часів радянської влади національними барвами Української РСР вважали червоний та блакитний. Лише 4 вересня 1991 року, після проголошення Україною незалежності, синьо-жовтий прапор знову був піднятий над будівлею Верховної Ради.

В основу Державного Гімну України був покладений національний гімн, створений 1803 року на музику західноукраїнського композитора і диригента Михайла Вербицького. Текстом до нього став відомий вірш Павла Чубинського «Ще не вмерла Україна».

Текст Гімну затвердив парламент України у січні 2001 року, внісши деякі зміни до першого рядка. Мелодія гімну звучить під час урочистих заходів, відзначення державних свят, демонстрацій, військових парадів, ушанування переможців на міжнародних спортивних змаганнях.

2. Робота над віршем Дмитра Павличка «Наш прапор»

1) Виразне читання вірша вчителем.

— Чи сподобався вам вірш?

— Які почуття він у вас викликав?

— Що ви уявляли, слухаючи його?

2) Робота в парах.

Підготовка до виразного читання вірша. Читання «буксиром».

— З якою інтонацією, у якому темпі будете читати вірш?

— Які рядки вірша виділите голосом при читанні?

3) Конкурс на краще виразне читання вірша.

4) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.

— Що описує автор у вірші?

— Як пояснює кольори прапора?

— Зачитайте порівняння. З якою метою їх ужито?

— Зачитайте вирази, вжиті в переносному значенні.

5) Гра «Добери риму».

Блакитні — ... (житні)

Глибини — ... (лани) 

Блідне — ... (рідне)

Жнива — ... (синява)

Літо — ... (жито)

Майорить — ... (блакить)

6) Фізкультхвилинка

Звучить гімн – потрібно встати,

Землю нашу привітати.

Під гопак – потрібно знати,

Всі ми будем танцювати.

Танцювали, відпочили

І за партии дружно сіли.

2. Робота за підручником «Я у світі» (с.94 - 96 )

Гра «Відоме й невідоме» Учні з олівцями перечитують текст «Державні символи» і позначають + біля відомого, а – біля невідомого.

- Що у текстах ви зустріли відоме?

- А про що дізнались уперше?

3. Опрацювання вірша Наталки Поклад «Гімн»

1) Вступна бесіда.

Загадка:

Коли звучить він — всі встають,

До серця руку прикладають,

І вголос, й подумки співають,

І Україну прославляють. (Гімн)

— Що ви зрозуміли про гімн?(Гімн — це урочиста головна пісня, яка рославляє Україну, є її символом державності і національної єдності)

- Яка пісня є державним гімном України?(Державним Гімном нашої Батьківщини є музична редакція пісні-гімну «Ще не вмерла України...». Слова написав у 1862 році поет, етнограф Павло Чубинський. Музику до вірша створив композитор Михайло Вербицький)

- Коли звучить державний гімн?(Мелодія гімну звучить під час урочистих заходів, відзначення державних свят, демонстрацій, військових парадів, ушанування переможців на міжнародних спортивних змаганнях.)

2) Виразне читання вірша вчителем.

— Чи сподобався вам вірш?

— Який він за настроєм?

3) Гра «Бджілки».

Самостійне напівголосне читання вірша учнями. Підготовка до виразного читання вірша

— У якому темпі, з якою інтонацією читатимете вірш?

— Знайдіть рядки, які слід виділити під час читання. 

4) Конкурс на краще виразне читання вірша. 

5) Аналіз змісту вірша. 

— Що автор говорить про слова гімну? про мелодію? 

— Якими словами підкреслює, що гімн об’єднує український народ? 

— До чого закликають слова гімну? 

6) Физкультхвилинка

Встаньте, діти, усміхніться,

Землі нашій поклоніться.

Вліво, вправо поверніться,

 Красу її роздивіться.

Гарним маршем всі рушаймо,

Землю нашу прославляймо.

А тепер всі дружно станьте

І за парти посідайте.

VII. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

По горизонталі:

1. Розгадування кросворда «Символи держави» 

1. Установлене державною владою загальне, для всіх обов’язкове правило, що має найвищу силу. (Закон)

2. Символічний знак держави, міста чи роду, зображуваний на прапорі, монетах, печатках. (Герб)

3. Полотнище одного або кількох кольорів, яке є символом держави, організації. (Прапор)

4. Назва головного міста нашої держави, де містяться уряд і урядові установи. (Київ)

5. Урочиста пісня, що є символом державної єдності. (Гімн)

6. Місцевість, де людина народилася, рідний край. (Батьківщина)

По вертикалі:

1. 1. Рідна країна, Батьківщина. (Україна)

2. Робота в парах

— З’єднайте частини прислів’їв.(робота у парах)

Де рідний край,..                                                              ... не так світить і сонце.

У чужій сторонці...                                                            ... умій за неї постояти.

Навіть у птахів...                                                                           ... немає народу.

Батьківщина — мати...                                                   ... там і під ялинкою рай.

Кожна рослина...                                                                          ... є батьківщина.

Без мови...                                                                      ... на своєму корені росте.

3. Гра «Закінчи речення»

- Наша Батьківщина — ... (Україна).

- Державними символами України є... (гімн, прапор, герб).

- Прапор України двоколірний — ... (жовтий, синій).

- Гімн України — це пісня... («Ще не вмерла України...»).

- Слова гімну написав... (Павло Чубинський).

- Музику до гімну створив ... (Михайло Вербицький).

- Герб України — ... (тризуб).

— Свої національні символи люди повинні шанувати й берегти. Про це записано у Конституції України: «Захист Вітчизни, її незалежності та територіальної цілісності; шанування її державних символів є обов’язком громадян України».

Не забувайте, що ви — діти землі, що зветься Україна. Ви повинні любити свою Батьківщину, вона у вас — єдина!

4. Гра «П’ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VІII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ.

1. Рефлексія

— Про що ви вперше почули на уроці?

— Що було для вас цікавим?

— Чи пишаєтеся ви своєю Батьківщиною? Чому?

2.Складання клятви маленьких громадян України. (продовження речень розкидані по дошці)

Усі разом:   

Ми є діти українські, (Хлопці і дівчата. )

Рідний край наш, Україна,– (Щедра і багата. )

Присягаєм край наш рідний  (Над усе любити,)

 Рідний народ шанувати  (І для нього жити. )                                                                                         

 (Юрій Шкрумеляк).  

IX.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.Вивчити вірш Д.Павличка «Наш прапор» напам'ять.

2.Завдання для творчої роботи: дізнатися про герб і прапор місцевості, у якій проживають учні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатковий матеріал

Кросворд «Символи держави»

 

1.

1.

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

5.

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По горизонталі:

1. Установлене державною владою загальне, для всіх обов’язкове правило, що має найвищу силу. (Закон)

2. Символічний знак держави, міста чи роду, зображуваний на прапорі, монетах, печатках. (Герб)

3. Полотнище одного або кількох кольорів, яке є символом держави, організації. (Прапор)

4. Назва головного міста нашої держави, де містяться уряд і урядові установи. (Київ)

5. Урочиста пісня, що є символом державної єдності. (Гімн)

6. Місцевість, де людина народилася, рідний край. (Батьківщина)

По вертикалі:

1. Рідна країна, Батьківщина. (Україна)

 

 

 

 

Бінарний урок

«Я у світі» і «Літературне читання» у 4 класі

ЗА ТЕМОЮ:

«ЗНАЙ І ШАНУЙ ДЕРЖАВНІ СИМВОЛИ УКРАЇНИ».

 

 

 

 

 

 

Підготувала вчителька

Початкових класів

НВК «ЗОШ І-ІІ ст. – ДНЗ»

С. Калагарівка

Кукуруза О.К.

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

  1. Н. М. Бібік «Я у світі» Видавнича группа «Основа» 2015 р.
  2. Н. О. Ковальчук, А. І. Настенко «Літратурне читання (за підручником О. Л. Савченко) І семестр 4клас Харків Видавнича группа «Основа» 2015 р.
  3. О. Я. Савченко «Літературне читання» Видавничий дім «Основа» 2015 р.
  4. Інтернетресурси:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
8 лютого 2018
Переглядів
1083
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку