Урок розроблений відповідно інноваційної біодекватної технології, яка базується на загальних законах пізнання, природних законах роботи тіла, мозку, формує цілісне природовідповідне мислення, сприяє підвищенню продуктивності навчальної діяльності учнів та зміцненню їх здоров’я. Урок відповідає чинній програмі з біології, освітній програмі закладів середньої освіти ІІ ступеня, Державному стандарту базової і повної загальної середньої освіти.
№1 Розробка біоадекватого уроку. Біологія. 6 клас.
«Біологія – наука про життя. Основні властивості живого»
І. Сенсорно-моторний етап уроку
Привітання учителя. Знайомство з класом. Вправа «Ім’я». Вправа «Аплодисменти».
У Сьогодні у нас перший урок біології, святковий. На свято зазвичай приходять гості, тож зустрічаймо! (лаборант вносить обладнання)
Обладнання: вазон, букет, штучні квіти, клітка з пташкою, акваріум з рибками, хом’ячок або мишка в тераріумі, аналогічні іграшки.
У Придивіться, прислухайтесь, уявіть, що торкаєтесь. За своїми відчуттями поясніть, де живі об’єкти. Чому? Спробуємо відчути, що спільне у цих тваринок, у тварин і рослин, а в чому їх відмінності?
ІІ. Символьний етап уроку. Формування образу навчальної інформації у зоні комфортного мислення.
(Тиха приємна музика, можливо Ніна Матвієнко «Квітка-душа». Для створення фітофону – аромат трав, фруктів.)
а) Підготовча частина (проектування віртуальної моделі комфортної зони мислення).
У Мені дуже хочеться, щоб нові знання ви отримували із задоволенням, легко, радісно. Тож зараз кілька хвилин ми з вами будемо мріяти і відпочивати. Налаштуйтесь на приємну роботу з вашою уявою. Займіть зручне положення. Розслабте обличчя, шию, плечі, руки, тіло, ноги... Уявіть, як м’язи обличчя стають м’якими, розслабленими… Відчуйте свою розслабленість. Посміхніться і уявіть, які ви гарні, коли посміхаєтесь… Уявіть ваш улюблений куточок природи або якесь інше місце, де ви відчуваєте себе спокійними, де ви щасливі, місце вашого спокою. Уявіть кольори, які вас оточують… Уявіть рухи і звуки вашого місця спокою… Уявіть запахи навколо вас… Уявіть себе… Як ви виглядаєте, коли відпочили, коли звільнились від непотрібних думок? Як ви себе відчуваєте, коли ви вільні?.. Будьте щирі із собою. Пошліть любов своєму місцю спокою.
б) Основна частина (опорний текст для пояснення нового матеріалу, проектування віртуальної моделі інформації, що вивчається).
У А тепер уявіть чарівну квітку, яка невідомо звідки з'явилась у вашому місці спокою. Уважно розгляньте її. Яка вона?.. Якого кольору? Відчуйте її незрівняний аромат... Ця квітка для нас сьогодні буде образом-символом життя на нашій планеті... Саме тут на Землі, з її засухами і пустелями, її повенями і бурями, лютими морозами і вічно скутою кригою Антарктидою, з її землетрусами і цунамі. Саме тут виникло диво – життя, росло, розвивалось, пристосовувалось до своєї матінки планети з нелегким характером. Мільйони років минуло, поки світ став таким, як він є зараз, багатим різними формами життя, які бігають, плавають, літають, чи живуть на одному місці, вплетені своїм корінням в життєдайну материнську основу. Розгляньте цю чудову квітку, відчуйте, як легенько тріпочуть її живі пелюстки, придивіться, на кожній пелюсточці вималюване слово, без якого неможливе життя. Прочитайте напис на першій пелюстці вашої квітки життя: "особливі речовини", на другій пелюстці написано "клітини", а на третій пелюстці - "живлення", а далі на інших пелюстках – "дихання", "ріст", "розвиток", "подразливість", "саморегуляція", "розмноження". Спробуйте зрозуміти настрій квітки життя, про що вона думає, що її хвилює. Мені здається, що ця чарівна красуня не зможе існувати без турботливих рук людини. Уявіть, що ви – чарівник, всесильний Біолог, який все-все знає про це диво, огорніть своїми долонями квітку, захистіть її від небезпек, подаруйте своє тепло і любов. Пам’ятайте, кожен з нас – маленький Принц, кожен має сказати, «я відповідаю за свою чарівну квітку, бо я її люблю, бо вона потребує моєї турботи». Проникніться цим відчуттям своєї величезної сили, своєї безмежної любові, своєї вдумливої турботи. Віднині тільки так ми ставимось до чарівної квітки Життя.
в) Заключна частина. У А зараз час повертатися… Відчуйте ступні ніг… приплив сил до рук і ніг… Відчуйте спину, плечі… Поверніть голову наліво, направо… Поворушіть пальцями, стисніть їх… Порухайте долонями, плечима… Посміхніться та зробіть глибокий вдих… Повільно кожний в своєму режимі повертайтесь до класу…
III. Логічний і лінгвістичний етап уроку. Відновлення навчальної інформації, «виведення» образу інформації на рівень словесного осмислення. Обмін думками:
У – Знайшли своє місце спокою?
– Чи сподобалося вам створювати образ квітки життя? Які кольори, звуки, запахи були присутні?
– Яке почуття вас наповнювало, коли ви огорнути долонями квітку життя?
– Яку інформацію ви запам’ятали?
– Що вам найбільше сподобалось під час внутрішньої подорожі?
IV. Моторно-кінестетичний етап уроку: малювання моделі образону, нанесення навчального матеріалу на намальований образ. Уточнення, корекція.
У Давайте в зошитах зобразимо нашу квітку життя. Згадайте і позначте на її пелюстках головні властивості живого. Навколо квітки є наші долоні-крила – любов і турбота. Намалюйте, будь ласка і їх.
Учитель пропонує учням замалювати абрис (контур) навчального образону. Поступово, по 1-2 слова озвучується, наповнюється і замальовується цілісний мислеобраз інформації, отриманої під час перебуванні в зоні комфортного мислення. Вчитель «рухає» загальну бесіду питаннями, демонструє захопленість, перевіряє правильність записів і формулювань. Учні першими промовляють те, що пригадують, вчитель лише уточнює. Закріплюється образ через рух руки, візуалізацію малюнку, індивідуальний підбір кольорів.
Колективне обговорення образу-схеми, завчасно підготовленого вчителем:
У – Погляньте, будь ласка, на мій образ. Порівняйте зі своїм.
– Яку інформацію було важко пригадувати?
– Що хочете змінити в своєму образі?
V. Етап закріплення навчальної інформації. Виконання практичних завдань. Співвіднесення мислеобразу теми з основними принципами та ідеями уроку.
У Отже, ми зрозуміли, що живі організми відрізняються від тіл неживої природи хімічним складом, клітинною будовою, здатністю живитися, дихати, рухатися, розмножуватися, рости й розвиватися.
Отримайте на парту іграшку тваринку чи рослину. Обговоріть в парі та запишіть у зошити, чого їй не вистачає, щоб бути живою.
Біологія – наука про життя. А хто такі біологи, спробуймо зібрати гурт цих людей. Давайте дамо їм загальне визначення.
На образоні навколо квітки життя на пальчиках намальованої долоні пишемо біологічні професії.
VI. Заключний етап уроку: підбиття підсумків, оцінювання учнів, рефлексія, домашнє завдання.
VII етап – прощання. З яким настроєм прожили цей урок… З яким самопочуттям… Побажання всього найкращого… Вираження бажання побачити нові творчі роботи учнів.
Додаток 1
Вправа «Ім’я»
Позитивний музичний фон.
Закрийте очі, прислухайтесь до музики… уявіть, що на дошці я зараз пишу Ваше ім’я… красивими каліграфічними буквами… помилуйтесь, як гарно воно виглядає… запам’ятайте красу свого імені…уявіть, що класна дошка перетворюється на величезний білосніжний папір, Ваше ім’я набуває кольору, розгляньте його, раптом з’являється приємний запах – це запах Вашого імені, відчуйте його, вдихніть на повні груди цей аромат. Слідом за ароматом з’являється смак вашого імені, настільки приємний, що хочеться лизнути його. Дихайте запахом імені, відчувайте його смак, запам’ятовуйте колір. Уявіть, що білий папір розчиняється в повітрі і ваше ім’я написане зараз на небі, ясному, прозорому, глибокому. Ім’я набуває об’єму, доторкніться до нього, відчуйте його пальчиками, погладьте… запам’ятайте це відчуття.
Раптом Ваше ім’я перетворюється на пташку, вона летить легко і впевнено, кружляє над вами і всі захоплено милуються цим польотом, пташка опускається на Ваше плече, вона ластиться до вас, вона любить вас, вона завжди і всюди захищатиме Вас. Впустіть її в своє серце, як в гніздечко. Доторкніться до серця своїми долоньками, подаруйте тепло, подякуйте своєму імені. Запам’ятайте цей момент спокою та гармонії. Його образ завжди допомагатиме Вам.
Спокійно відкриваємо очі, повертаємось в клас. Як настрій? Чи приємними були Ваші відчуття? Давайте поділимось своїми враженнями.
Додаток 2
Вправа «Аплодисменти».
Учитель пояснює правила – він задає питання, замість відповіді «так» учасники встають, інші їм аплодують. Якщо встали всі, аплодують собі самі. Питання нейтральні, з гумором, відповідають ситуації.
Хто гарно відпочив влітку?
Кому канікули здались замалими?
Хто вдосталь накупався?
Хто скучив за школою?
А за однокласниками?
Хто прокинувся з гарним настроєм?
Олена Нечитайло Кам’янська ЗСШ №2