Конспект біоадекватного уроку для 8 класу "Організм людини як біологічна система"

Про матеріал

Урок розроблений відповідно інноваційної біодекватної технології, яка базується на загальних законах пізнання, природних законах роботи тіла, мозку, формує цілісне природовідповідне мислення, сприяє підвищенню продуктивності навчальної діяльності учнів та зміцненню їх здоров'я. Урок відповідає чинній програмі з біології, освітній програмі закладів середньої освіти ІІ ступеня, Державному стандарту базової і повної загальної середньої освіти.

Перегляд файлу

Розробка біоадекватого уроку. Біологія. 8 клас.

«Організм людини як біологічна система»

 

І. Сенсорно-моторний етап уроку

Обладнання: частинки конструктора лего, дрібні частинки механізмів, годинників…

Привітання учителя. Вправа «Аплодисменти»:

  •  Хто відвідував дитячий садок?
  •  Хто ламав іграшки?
  •  А хто цікавився, що там всередині?
  •  В кого залишались зайві «запчастини»?
  •  В кого мама досі їх знаходить під час прибирання?
  •  Хто досі любить щось майструвати?
  •  В кого вдома є колекція іграшок лего?

Давайте нагадаємо дні безтурботні. Спробуймо щось змайструвати за кілька хвилин. Чи можуть працювати наші моделі, що їм потрібно? А щоб створити робота, який буде рухатись, виконуватиме якість дії, чого не вистачає? А щоб створити штучний організм, які необхідні знання і можливості? (Підходимо до поняття «відкрита система») То ж давайте розберемось, як працює організм людини.

ІІ. Символьний етап уроку. Формування образу навчальної інформації у зоні комфортного мислення. (Тиха приємна музика. Для створення фітофону – аромат трав, фруктів.)

а) Підготовча частина (проектування віртуальної моделі комфортної зони мислення).

Займіть зручне положення. Розслабте обличчя, шию, плечі, руки, тіло, ноги... Уявіть, як м’язи обличчя стають м’якими, розслабленими… Відчуйте свою розслабленість. Посміхніться і уявіть, які ви гарні, коли посміхаєтесь… Уявіть ваш улюблений куточок природи або якесь інше місце, де ви відчуваєте себе спокійними, де ви щасливі, місце вашого спокою. Уявіть кольори, які вас оточують… Уявіть рухи і звуки вашого місяця спокою… Уявіть запахи навколо вас… Уявіть себе… Як ви виглядаєте, коли відпочили, коли звільнились від непотрібних думок? Як ви себе відчуваєте, коли ви вільні?.. Будьте щирі із собою. Пошліть любов своєму місцю спокою.

б) Основна частина (опорний текст для пояснення нового матеріалу, проектування віртуальної моделі інформації, що вивчається).

Уявіть, що ви в своїй лабораторії. На стіні перед вами напис «Людина – жива система». Роздивіться, якими кольорами написані ці слова. Створіть навколо себе приємну ауру з улюбленого аромату, що допоможе вам зосередитись і розкласти цю систему на частини, потім скласти так, щоб нічого не загубилось і все запрацювало.

Як уявити слово система? Спробуймо створити геометричну фігуру під це слово. Чи відповідатиме вона поняттю відкрита, тобто не замкнена? Вона багаторівнева, розвивається, проводить обмін речовин, енергії, інформації. Спробуйте уявити систему у вигляді черепашки молюска. Кожний новий виток спіралі черепашки – новий рівень організації, вона має отвір для спілкування з середовищем. Розгляньте найвужчий виток – це найнижчий рівень організації тіла людини – молекулярний, він збудований з органічних речовин: вуглеводів, білків, ліпідів, нуклеїнових кислот. Ці речовини тримають наступний виток черепашки – клітинний. Ліпіди виліплюють оболонку клітин, органоїдів, білки метушаться по цитоплазмі – там керують синтезом речовин, там видобувають енергію з їжі, там щось переправляють з клітини в клітину. ДНК мирно дрімає в ядрі, лише час від часу повертається, щоб дати зчитати інформацію на «флешку-РНК». Всі риси живого притаманні клітині. Але наш організм складний, клітини групуються за подібністю розмірів, форми, діяльності і формують наступний виток – тканини. Як і в тварин, у людини 4 типи тканин. Зображаємо їх на третьому витку: епітеліальні, сполучні, м’язові, нервова. Групи клітин різних тканин набувають форми та утворюють 4 завиток черепашки – органи: зовнішні, вухо, рука, внутрішні, мозок, нирка, дихальні, легені, бронхи, травні, шлунок, стравохід, кровоносні, серце, вени, і багато інших частин людського тіла. Кожен орган має свою будову, місце і функцію, заради якої і створений. Наступний виток утворюють групи органів – фізіологічні системи: дихальна, нервова, опорно-рухова, видільна. Органи різних фізіологічних систем забезпечують діяльність організму створюють останній виток – функціональні системи. Щоб перемістити тіло в просторі працюють разом і скелет, і м’язи, і серце з судинами, і легені. Щоб забезпечити клітини енергією травна система переробляє їжу, кров її розносить по тілу, легені дають кисень, а мітохондрії в клітинах заряджають батарейки АТФ. Життя пронизує всі рівні нашої черепашки. Через її уявний отвір здійснюється постійний двосторонній потік речовин, енергії, інформації. Але життя це не хаос. Наша система має 3 само: саморегуляцію, самовідновлення, самовідтворення. І наводять порядок у людському тілі 3 системи регуляції: нервова, гуморальна, імунна. Спробуйте уявити на поверхні нашої черепашки 3 лінії, по одній рухаються електричні розряди нервової регуляції, летять швидко і до певних частин тіла. По другій лінії гуморальної регуляції по крові повільно пливуть гормони, але дають вказівки всім, хто потрапляє під їх тривалий вплив. По третій лінії теж по крові, лімфі чи міжклітинній рідині квапляться білки-антитіла чи цілі клітини лімфоцити, це – наша швидка допомога, вони чітко знають мету свого руху, кого рятувати. Наше тіло – система-мушля живе, росте, діє, захищається. Відчуйте його силу і досконалість, подякуйте йому, викажіть повагу за своє здоров’я і хороше самопочуття. Подаруйте йому обіцянку прислухатись до його потреб. Вчасно кормити та вигулювати, в міру тренувати, давати відпочивати, формувати в себе звички корисні, а не шкідливі. Бо ж тіло наше храм самшитовий, вразливий, потребує захисту і піклування. Подаруйте любов своєму тілу, так щоб клітиночки наповнились світлом вашої любові, його тепло потекло по всім судинкам. Потягніться, розправте м’язи, які втомились бути в одному положенні, порухайтесь, посміхніться.

в) Заключна частина. А зараз час повертатися… Відчуйте ступні ніг… приплив сил до рук і ніг… Відчуйте спину, плечі… Поверніть голову наліво, направо… Поворушіть пальцями, стисніть їх… Порухайте долонями, плечима… Посміхніться та зробіть глибокий вдих… Повільно кожний в своєму режимі повертайтесь до класу…

Відкриваємо очі.

III. Логічний і лінгвістичний етап уроку. Відновлення навчальної інформації, «виведення» образу інформації на рівень словесного осмислення. Обмін думками:

– Відвідали своє місце спокою?

– Чи сподобалося вам створювати черепашку свого тіла? Які кольори, звуки, запахи були присутні?

– Яке почуття вас наповнювало, коли ви зрозуміли складність і досконалість свого тіла?

– Яку інформацію ви запам’ятали?

– Що вам найбільше сподобалось під час внутрішньої подорожі?..

IV. Моторно-кінестетичний етап уроку: малювання моделі образону, нанесення навчального матеріалу на намальований образ. Уточнення, корекція.

Давайте зобразимо створену схему системи нашого тіла у вигляді черепашки. Постарайтесь не розгубити «запчастини». Уважно рахуємо рівні спіралі.

Поступово, по 1-2 слова озвучується, наповнюється і замальовується цілісний мислеобраз інформації, отриманої під час перебуванні в зоні комфортного мислення. Вчитель «рухає» загальну бесіду питаннями, демонструє захопленість, перевіряє правильність записів і формулювань. Учні першими промовляють те, що пригадують, вчитель лише уточнює. Закріплюється образ через рух руки, візуалізацію малюнку, індивідуальний підбір кольорів.

Колективне обговорення образу-схеми, завчасно підготовленого вчителем:

– Погляньте, будь ласка, на мій образ. Порівняйте зі своїм.

– Яку інформацію було важко пригадувати?

– Що хочете змінити в своєму образоні?

 V. Етап закріплення навчальної інформації. Виконання практичних завдань. Співвіднесення мислеобразу теми з основними принципами та ідеями уроку.  

Розгляньте рівні організації людського тіла. Обговоріть в парах та поясніть, як на кожному рівні відбувається 3 само: саморегуляція, самовідновлення, самовідтворення.

VI. Заключний етап уроку: підбиття підсумків, оцінювання учнів, рефлексія, домашнє завдання.

VII етап – прощання. З яким настроєм прожили цей урок… З яким самопочуттям… Побажання всього найкращого… Прошу вас наступного уроку поділитись своїми обіцянками своєму тілу, а для цього написати йому листа.

 

Олена Нечитайло   Кам’янська ЗСШ №2

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
30 липня 2018
Переглядів
992
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку