Урок розроблений відповідно інноваційної біодекватної технології, яка базується на загальних законах пізнання, природних законах роботи тіла, мозку, формує цілісне природовідповідне мислення, сприяє підвищенню продуктивності навчальної діяльності учнів та зміцненню їх здоров'я. Урок відповідає чинній програмі з біології, освітній програмі закладів середньої освіти ІІ ступеня, Державному стандарту базової і повної загальної середньої освіти.
Розробка біоадекватого уроку. Біологія. 8 клас.
«Поняття про механізми регуляції»
І. Сенсорно-моторний етап уроку
Обладнання: ліхтарик, ароматична речовина
Привітання учителя. З’ясування настрою дітей за «барометром настрою» – на шкалі з емоційними станами від байдужості до захоплення діти розміщують стікери з своїми іменами.
Згадаймо створену нами схему системи тіла у вигляді мушлі. Живий організм діє під керівництвом систем регуляції, як ви зображали їх на своїх образах. Виникає питання: чому організм має 3 системи регуляції, хіба не вистачить однієї. Давайте спробуємо розібратись у принципах їх дії. Займаємо приблизно однакову відстань від джерел світла та запаху, налаштовуємо свої органи чуттів. Праву руку піднімаємо, якщо побачили світло, ліву, коли відчули запах. Скільки тривають обидва відчуття?
Учитель з помічником одночасно і на однаковий час вмикають ліхтарик і відкривають ароматичну речовину. (Пояснюється, що нервова регуляція діє на основі електричних розрядів подібно до світла швидко, і швидко минає, а гуморальна, в основі якої лежить дія хімічних речовин – гормонів, діє повільніше, але довше).
ІІ. Символьний етап уроку. Формування образу навчальної інформації у зоні комфортного мислення. (Тиха приємна музика. Для створення фітофону – аромат трав, фруктів.)
а) Підготовча частина (проектування віртуальної моделі комфортної зони мислення).
Займіть зручне положення. Розслабте обличчя, шию, плечі, руки, тіло, ноги... Уявіть, як м’язи обличчя стають м’якими, розслабленими… Відчуйте свою розслабленість. Посміхніться і уявіть, які ви гарні, коли посміхаєтесь… Уявіть ваш улюблений куточок природи або якесь інше місце, де ви відчуваєте себе спокійними, де ви щасливі, місце вашого спокою. Уявіть кольори, які вас оточують… Уявіть рухи і звуки вашого місяця спокою… Уявіть запахи навколо вас… Уявіть себе… Як ви виглядаєте, коли відпочили, коли звільнились від непотрібних думок? Як ви себе відчуваєте, коли ви вільні?.. Будьте щирі із собою. Пошліть любов своєму місцю спокою.
б) Основна частина (опорний текст для пояснення нового матеріалу, проектування віртуальної моделі інформації, що вивчається).
Уявіть, створену у вашому місці спокою схему системи людського тіла. Нагадайте, як виглядала мушля, її кольори, форму. Ми говорили, що узгоджена робота будь-якої системи тримається на саморегуляції функцій. Уявіть, що ваша мушля тримає рівновагу на терезах. Права чаша терезів – гуморальна регуляція функцій організму, найдавніша форма хімічної взаємодії клітин організму, здійснювана продуктами їх обміну речовин, які розносяться кров'ю по всьому тілу і роблять вплив на діяльність інших клітин, тканин і органів. Гуморальна зв'язок характеризується відсутністю точного «адресата», так як дія хімічних подразників, які циркулюють в крові, адресоване всім клітинам організму.
Права чаша терезів – нервова регуляція функцій організму, історично більш молода, пізніше виникла в ході еволюції живих істот, є і більш досконалою, тому що взаємодія клітин через нервову систему здійснюється рефлекторним шляхом, в сотні разів швидше, від гуморально-хімічної, а нервові імпульси завжди мають точну спрямованість до певних клітин, тонко регулюючи стан і діяльність «адресата».
Уявно кладемо на чаші терезів слова давніша, молодша, електричні нервові імпульси, хімічні речовини гормони, швидка, повільна, короткотривала, довготривала, реагують конкретні клітини, відповідають цілі органи, системи, або весь організм. Мушля тримає рівновагу, оскільки нервова і гуморальна регуляція функцій організму взаємопов'язані. На функціональний стан нервової системи впливають активні хімічні речовини, гормони. Але утворення гормонів залозами внутрішньої секреції і виділення їх в кров здійснюється під контролюючим впливом нервової системи. Обидві частини створюють єдину систему нейро-гуморальної регуляції. Вона дає нам здатність пристосовуватись до навколишнього середовища, виживати, витримувати стреси, фізичне та психічне навантаження, рости і розвиватись.
в) Заключна частина. А зараз час повертатися… Відчуйте ступні ніг… приплив сил до рук і ніг… Відчуйте спину, плечі… Поверніть голову наліво, направо… Поворушіть пальцями, стисніть їх… Порухайте долонями, плечима… Посміхніться та зробіть глибокий вдих… Повільно кожний в своєму режимі повертайтесь до класу…
Відкриваємо очі.
III. Логічний і лінгвістичний етап уроку. Відновлення навчальної інформації, «виведення» образу інформації на рівень словесного осмислення. Обмін думками:
– Відвідали своє місце спокою?
– Чи сподобалося вам урівноважувати терези? Які кольори, звуки, запахи були присутні?
– Яку інформацію ви запам’ятали?
– Що вам найбільше сподобалось під час внутрішньої подорожі?..
IV. Моторно-кінестетичний етап уроку: малювання моделі образону, нанесення навчального матеріалу на намальований образ. Уточнення, корекція.
Учитель пропонує учням замалювати абрис (контур) навчального образону. Поступово, по 1-2 слова озвучується, наповнюється і замальовується цілісний мислеобраз інформації, отриманої під час перебуванні в зоні комфортного мислення. Вчитель «рухає» загальну бесіду питаннями, демонструє захопленість, перевіряє правильність записів і формулювань. Учні першими промовляють те, що пригадують, вчитель лише уточнює. Закріплюється образ через рух руки, візуалізацію малюнку, індивідуальний підбір кольорів.
Колективне обговорення образу-схеми, завчасно підготовленого вчителем:
– Погляньте, будь ласка, на мій образ. Порівняйте зі своїм.
– Яку інформацію було важко пригадувати?
– Що хочете змінити в своєму образоні?
V. Етап закріплення навчальної інформації. Виконання практичних завдань. Співвіднесення мислеобразу теми з основними принципами та ідеями уроку.
Давайте подумаємо, чи можливі помилки у роботі органів нейрон-гуморальної регуляції. До чого це може привести?
VI. Заключний етап уроку: підбиття підсумків, оцінювання учнів, рефлексія, домашнє завдання.
VII етап – прощання. З яким настроєм прожили цей урок… З яким самопочуттям… Побажання всього найкращого… Постарайтесь на наступний урок створити правила використання ваших терезів, щоб вони працювали все життя без помилок.