Урок створено з активним використанням здоровязберігаючих технологій. Спрямований на розвиток критичного мислення учнів, формування компетентністного ставлення до себе і оточуюмого світу, Має велике практичне спрямування.
Тема: Палити чи не палити?
Мета: ознайомлення учнів з історією поширення тютюну, властивостями нікотину, вивчення шкідливого впливу на організм, формування в учнів
стійке бажання вести здоровий спосіб життя; виховувати дбайливе ставлення до свого організму, свого здоров'я.
Обладнання: вислови про паління, малюнки, таблиці, виставка плакатів, географічна карта світу, малюнок рослини тютюну.
Учні повинні знати: наслідки шкідливого впливу куріння на організм людини.
Учні повинні вміти: встановлювати причинно – наслідкові зв'язки, пояснювати взаємозв'язок будови та функції органів, організму і середовища;
застосовувати знання з біології у повсякденному житті людини.
Учні повинні володіти: навичками самоспостереження, самоконтролю.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Форма уроку: урок – панорама.
Педагогічні технології: особистісно зорієнтований (у процесі творчої співпраці “учитель – учень” в учнів формуються критичне мислення, уміння аналізувати обставини; приймати рішення в різних життєвих ситуаціях)
Методи і прийоми:
Методи і форми роботи |
Конкретні прийоми |
1.Інформаційно – рецептивний: |
|
а)словесний:діалог, полілог |
запитання - відповіді, розповідь, пояснення |
б)наочний: демонстрування таблиць, ілюстрацій, коміксів, газет |
Робота з таблицями; обговорення прислів'я, аналіз ілюстрацій, коміксів, запис у “дерево рішень” |
в) практичний |
Практична дія: робота з інструктивними картками |
2.Евристичний |
|
Діалог з класом, розв'язування проблеми |
Ситуаційні завдання, висування власних гіпотез |
3.Сугестивний |
|
Створення тез реклами та антиреклами |
Висловлення свого ставлення до проблеми
|
4. Інтерактивний |
|
Діалог, полілог |
Аналіз і виявлення головного. Робота з аплікаціями “Дерево рішень”, “Вплив тютюнового диму на організм людини”, розв'язування проблеми |
Міжпредметні зв'язки: внутрішньо циклові – фізика, хімія, валеологія, екологія;
Міжциклові – українська література; міжтемні – з попередніми темами.
Прийоми активізації пізнавальної діяльності учнів: постановка проблемних запитань; демонстрація досліду; вивчення прислів'їв про шкідливість куріння; самоспостереження.
Прийоми особистісно розвиваючого навчання: діалог (учитель – учень, учень – учитель), співтворчість (учні заздалегідь готують повідомлення, тези реклами та антиреклами), співпраця (сценки), проблемні запитання.
ХІД УРОКУ
Епіграф уроку:
Хай буде все побачене – побаченим,
Хай буде все пробачене – пробаченим,
Хай буде вік прожито, як належить,
Від здорових звичок це залежить.
План уроку
І. Інформаційна частина:
1.Вступне слово вчителя (мотивація навчальної діяльності, розповідь).
2.Слово історикам.
3.Слово знавцям (інформація для роздумів).
4.Слово вчителю (паління на Україні).
5.Слово знавцям (народна мудрість про шкідливі звички).
6.Слово вченим (таблиця про шкідливість куріння).
7.Слово вчителю (вплив куріння на різні системи органів людини).
8.Слово знавцям (ці факти викликають занепокоєння).
9.Слово вчителю (жінка і паління).
10.Розгляд плакатів „Вибір за тобою”.
11.Вчитель (літопис боротьби з тютюнопалінням;
31травня-Всесвітній день без тютюну).
12.Слово учневі: вірш В.Маяковського ”Я щасливий”.
ІІ. Фізкультхвилинка (виконується під приємну музику).
ІІІ. Запрошення до діалогу (тренінгова частина уроку):
1.Курінню – НІ!
2.Антиреклама куріння.
3.Діалог „Молодіжна драма” (інсценізація).
4.Монолог курця.
5.Тютюнова провокація.
6.Змагання на швидкість надування повітряної кульки.
IV.Узагальнення і підсумки уроку:
1.Брейн-ринг.
2.Анкета (заповнюється під повільну приємну музику).
3.Словесна мозаїка.
4.Дерево життя.
5.Користь тютюну.
6.Огляд книжкової виставки.
І. Інформаційна частина:
1. Вступне слово вчителя (мотивація навчальної діяльності, розповідь).
Юні друзі! Сьогодні ми поведемо розмову про одного з підступних ворогів людства — тютюн. Ви, напевно, не раз чули від дорослих, батьків та вчителів про шкідливість куріння. Я хочу нагадати вам, що кожна людина сама обирає свій шлях у житті й повинна навчитися критично ставитися до людських слів i справ. Bибіp має бути самостійним, але свідомим, тобто треба усвідомлювати наслідки кожного вчинку не тільки для себе особисто, але й для оточуючих.
Часто буває, що людина, раз зазнавши «втоми» від куріння, назавжди залишається його рабом: хотіла б кинути сигарету, та вже не може. Такі підступні властивості має тютюн. Недаремно його з давніх-давен називають викрадачем розуму i здоров'я. Але хто в юності замислюється над тими наслідками, до яких призводить куріння? А замислитися варто зараз, щоб потім не було пізно, адже курцями не народжуються. Ними стають люди, яких вчасно не застерегли, не зупинили, коли їхня рука тяглася до сигарети.
Шкідливі звички заважають стати повноцінною людиною: здоровою, сильною, гарною, діяльною i щасливою. Вам може видатися, що працездатність i щастя навряд чи можна ставити в залежністъ від таких «несерйозних забавок», як сигарети. Але не поспішайте з висновками. Пеpioд 12-16 років - найважливіший рубіж для кожного: ви стартуєте в доросле життя. Пам'ятайте! Ви маєте право на вчинок, тільки добре усвідомлюючи його наслідки.
Я вipю, що вci ви ставитеся до життя серйозно: мрієте про майбутню професію, багато уваги приділяєте спорту, намагаєтеся бути стрункими, підтягнутими i модними.
На нашому відкритому засіданні наукової ради виступатимуть учні та спеціалісти різних профілів: історик, хімік, біолог, юрист, медик, соціолог. Ми послухаємо також монологи різних систем внутрішніх органів курців, визначимо переможців у конкурсі плакатів «Вибір за тобою», проведемо бліц-турнір приказок, прислів'їв та повір'їв. Сподіваюся, що наша конференція допоможе вам зробити важливий вибір: курити чи не курити?
Слово історикам. Як фахівець з історії, хочу познайомити вас з історією прилучення європейців до куріння, адже тютюн потрапив до нас із Америки. А починалося все так...
12 жовтня 1492 р. матрос Родріго Тріана з корабля «Пінта» славнозвісної флотилії Христофора Колумба вигукнув: «Попереду земля!» Серед подарунків, які піднесли острів'яни Колумбові, було сушене листя рослини «петум». Згорнуте листя цієї трави тубільці курили. У пошуках золота Колумб поплив далі на південь і 28 жовтня 1492 р. зійшов на берег Куби. Мешканці острова зустріли прибульців травою для куріння, яку вони називали «сигаро».
Після другого плавання Христофора Колумба (1493-1496) насіння тютюну було завезено до Іспанії. Потім воно потрапило до сусідніх європейських країн, а в період великих географічних відкриттів морськими та караванними шляхами його доставили практично в усі куточки земної кулі.
Швидкому поширенню тютюну сприяла його дивовижна властивість - виробляти в людини звичку до куріння, яку дуже важко перебороти. За тих далеких часів цій рослині приписували надзвичайні властивості: вважалося, що тютюн цілющий, його дим відганяє хвороби, злих духів тощо. Це зілля використовували як лікувальну речовину.
У середині 30-х рр. XVII ст. славетний шведський природознавець Карл Лінней, який класифікував тваринний і рослинний світ, дав тютюнові родову назву «нікотіана» - на честь Жана Ніко, який першим у Європі почав культивувати тютюн.
Не можна сказати, що тютюн скрізь проникав без перешкод. З релігійних і економічних мотивів у ряді країн, наприклад в Італії, його оголосили «травою диявола». Римські папи навіть пропонували відлучати від церкви тих, хто нюхав або курив тютюн. П'ятьох ченців, спійманих на курінні, замурували живцем у монастирській стіні. В Англії, за указом Єлизавети І (1585), курців прирівнювали до злодіїв і водили вулицями з мотузкою на шиї. Яків Стюарт оголосив куріння шкідливим, неблагочестивим і негідним цивілізованої людини заняттям. Свою знамениту працю «Про шкідливість тютюну», опубліковану в 1604 р., Яків І закінчив словами: «...звичка, на яку гидко дивитися, нестерпна для нюху, шкідлива для мозку, небезпечна для легенів...» Це була перша популярна книжка про шкідливість куріння.
У Росії за царювання Михайла Федоровича спійманих на курінні вперше карали 60 ударами палиць по ступнях, удруге відрізали носа або вуха. Після спустошливої пожежі 1634 р. в Москві, причиною якої було куріння, його заборонили під страхом смерті. У Росії торгівля тютюном і куріння дістали дозвіл лише у 1697 р. за царювання Петра І, який сам став запеклим курцем, побувавши в Голландії. Більше того, цар дозволив ввозити тютюн з-за кордону, наклавши, щоправда, на нього дуже високе мито.
Слово знавцям. Інформація для роздумів.
Куріння – найвагоміша причина смерті
Слово вчителю. Паління на Україну проникло незрівнянно раніше, ніж у Росію і прищепилося тут з разючою силою. Люлька здавна вважалася ознакою гарного тону й молодецтва. Бо була для козака часто єдиною розвагою у степовій самотині на варті, на пасовищі тощо. За неї, за словами української пісні, козак був готовий без вагання проміняти жінку, а гоголівський Тарас Бульба через люльку накладає навіть головою.
Про походження назви тютюну розповідає така легенда. Зупинилися в степу чумаки і почали варити вечерю на могилці, яка поросла особливою травою. Коли потім трава ця від вогню підсохла і загорілася, один чумак, вражений невідомим ароматом. Що поширювався довкола, з подиву вигукнув : „Ти ба!”. Не розчувши як слід, другий чумак, вкрай здивований, перепитав: ”Табак? ” –„Тю, тю”- затюкав на нього перший. „Тютюн?„ перепитав другий. З того часу і стали називати нововідкрите зілля табаком і тютюном.
Слово знавцям. Народна мудрість про збереження здоров'я
Слово вченим
Біолог. Механізм куріння полягає в тому, що крізь повільно тліючий тютюн (у цигарці, люльці, сигареті) всмоктується повітря. Кисень, що міститься у вдихуваному повітрі, проходить крізь шари тліючого тютюну, посилює його горіння, і продукти згоряння разом із частиною повітря надходять у легені. Щоб викурити сигарету, потрібно зробити 12—18 затяжок. Продукти горіння тютюну у вигляді твердих частинок і краплин рідини, кількість яких вимірюється десятками й сотнями тисяч мільярдів, спрямовуються в легені.
Як відомо, легені складаються з великої кількості найдрібніших альвеол, сумарна поверхня стінок яких досягає в момент вдиху більш як 100 м2. Неважко уявити, яка величезна кількість частинок диму осідає в легенях.
Лікар. Дозвольте сказати! Маю суттєві доповнення! Упродовж кількох хвилин після першої затяжки реєструються негайні короткострокові негативні наслідки паління: посилення серцевого ритму; підвищення кров'яного тиску; подразнення тканин гортані; потрапляння оксиду вуглецю в кров; негайне потрапляння канцерогенів у легені; подразнення очей; зниження температури тіла.
Біолог. Дуже дякую за своєчасне доповнення, колего.
Хімік. Серед продуктів сухої перегонки тютюну найбільше значення мають аміак, чадний газ та канцерогенні речовини (від лат. «канцер» — рак), які сприяють виникненню злоякісних пухлин. Є в тютюновому димі радіоактивний полоній у вигляді ізотопу з періодом піврозпаду понад 138 діб. За даними фармакологів, унаслідок викурювання однієї пачки сигарет утворюється 0,0012 г синильної кислоти, приблизно стільки ж сірководню, 0,18 г нікотину, 0,64 г аміаку, 0,92 г чадного газу і не менш як 1 г концентрату з рідких і твердих продуктів горіння та сухої перегонки тютюну, які називають тютюновим дьогтем. У тютюновому дьогті міститься близько сотні хімічних речовин, зокрема бензопірен, радіоактивний ізотоп калію, миш'як та близько 15 канцерогенних речовин.
(Демонструється плакат, на якому виписані назви речовин та їх концентрація)
Хімік. Більшість курців переконані, що сигаретні фільтри, очищаючи дим від частинок, роблять його нешкідливим. На жаль, це не так. Застосовувані вбирачі поки що не виконують цієї функції. Фільтри, виготовлені із спеціально оброблених сортів паперу, затримують не більш ніж 20 % речовин, що містяться в диму. Нещодавно вчені дійшли висновку: фільтри поглинають приблизно 40 % нікотину, але на 28 % збільшують надходження в організм оксиду вуглецю (СО).
Таким чином, курець подібний до фаталіста, який тримає біля скроні наган. Курець натискає на курок, стріляє по беззахисному організму, нагороджуючи себе букетом смертоносних хвороб.
Соціолог. Прошу слова для статистичної довідки!
Якщо підліток викурив хоча б дві цигарки, то в 70 випадках зі 100 він буде курити все життя. За даними радіологів, куріння з 12 років посилює ймовірність захворіти на рак легенів вже до 40 років.
Слово вчителю. Вплив куріння на різні системи органів людини.
Нервова система. Куріння викликає безперервне збудження, що послаблює гальмівний процес і призводить до мого виснаження. Англійське прислів'я стверджує: «Курець пускає в свої уста ворога, який викрадає його мозок». У мого хазяїна погіршилася пам'ять, він став робити в 1,5 рази помилок більше, ніж до куріння. Тепер він відстає у навчанні, а в молодших класах вчився дуже добре. Хлопець став вразливим, знервованим, у нього знизилася працездатність, конфліктує з учителями, сперечається з товаришами. Він зовсім змінився, а в мені порушився перебіг психічних процесів.
Опорно-рухова система. Мій господар став втомлюватися під час бігу або навіть від тривалої ходьби. З'явилися сильні болі в ногах. Це симптоми захворювання на облітеруючий ендартеріїт - ураження кровоносних судин нижніх кінцівок.
Травна система. Мій господар втратив апетит. Він так схуд, пожовтів, і в нього погані зуби. Систематично пропускає уроки, адже їздить до стоматолога лікувати зуби. А йому лише 15 років! Усе через те, що нікотин із слиною потрапляє в організм. Після кожної викуреної цигарки різко підвищується кислотність шлунка, їжа вчасно не перетравлюється, можлива загроза виразки дванадцятипалої кишки. Куріння притлумлює почуття голоду, порушується дія ферментів, їх розщеплення та всмоктування. Хлопець погано їсть, через те так відстав у розвитку від своїх однолітків.
Кровоносна система. Поки я не одержувала згубної отрути - нікотину, я була здорова. Серце могло скорочуватися 100 тис. разів за добу і перекачувати 100 тонн крові. Мій серцевий м'яз працював легко, ритмічно, не втомлюючись, забезпечуючи клітини організму достатньою кількістю кисню, підтримуючи тиск крові 120/70 мм рт.ст. Але поганий хлопчисько почав курити. І останнім часом я відчуваю, що число серцевих скорочень під впливом куріння збільшилося на 30-40 ударів за хвилину. Це позначилося на серцевому м'язі, він став гірше працювати - і серце за добу стало одержувати на 2-3 тонни крові менше. Воно почало зношуватися, втомлюватися, старіти.
Слух. Тютюновий дим подразнює слизові оболонки ротової і носової порожнин, дихальних шляхів. Мій господар став вранці кашляти, на уроках фізкультури не може пробігти 200 метрів. Через те, що знижуються захисні властивості слизових оболонок, він часто хворіє на застудні захворювання. Подивіться у класний журнал, скільки він пропустив уроків, і ви переконаєтеся в моїй правоті.
Тютюновий дим, потрапляючи у внутрішнє вухо, викликає запалення євстахієвої труби. Пошкоджуються слухові рецептори, з'являється біль у вусі. Хлопець уже трохи недочуває, а товариші глузують з нього.
Зір. Нікотин пошкоджує органи чуттів, знижує функцію зорового нерва. У хлопця вже знизилася гострота зору, здатність розпізнавати кольори. А зовсім недавно я попросив його пересісти на передню парту, я погано бачу, що написано на дошці.
ПОВІДОМЛЕННЯ!
ТЕРМІНОВЕ ПОВІДОМЛЕННЯ З ТЕЛЕТАЙПУ!!!
На кожен мільйон людей у світі фатальний випадок в результаті авіакатастрофи припадає в середньому один раз в 50 років, при автомобільних катастрофах - кожні 2-3 дні.
Смерть від куріння настає кожні 2-3 години! Згідно з останніми даними Всесвітньої організації охорони здоров'я, щодоби у світі від хвороб, пов'язаних з курінням, помирають 2,5 млн. людей. Одна людина кожні 13 секунд!!!
Лікар. Цей скорботний дзвін дзвонить за кимось у понеділок, вівторок, середу, четвер, п'ятницю, суботу і неділю. Цілодобово! Цілорічної Думайте, курці, думайте! Ваше життя і ваше здоров'я у ваших руках.
Коли мені доводилося відвідувати палати, у яких лежать хворі на рак легенів, які занедужали внаслідок багаторічного куріння, бачити їхні виснажені обличчя, чути надсадний кашель, бачити, як вони буквально задихаються, у мене виникало бажання вийти на вулицю, взяти за руку будь-якого молодика чи дівчину, що з таким шиком покурює цигарку, привести їх сюди і сказати: «Дивись, ось чим усе це може закінчитися!» Я впевнена, що після таких відвідин навряд чи знайшовся б хоч один курець, який би негайно не кинув курити. Але ми, медики, звичайно, не можемо піти на такий «експеримент» і тому змушені ось так звертатися до всіх, хто курить: повірте нам на слово, що все це дуже серйозно! Підступність тютюну полягає в тому, що розплата готується поволі, непомітно, але вона неминуча!
Пам'ятайте про наслідки куріння: виникнення надсадного кашлю, послаблення здатності відчувати запахи, жовті плями на зубах, поганий запах із рота і захворювання ротової порожнини.
До довгострокових негативних наслідків куріння належать рак легенів, ротової порожнини, стравоходу, гортані, підшлункової залози та жовчного міхура, захворювання серця, виразка шлунка, судинні захворювання, емфізема, хронічний бронхіт.
Чи можна всьому цьому протиставити оманливе почуття розслабленості та задоволення від куріння?
Учитель. Проведені дослідження свідчать про те, що, незважаючи на усвідомлення небезпечності куріння для здоров'я, учні продовжують курити. Чому ж вони свідомо наражають себе на небезпеку? Слово соціологу.
Соціолог. Серед підстав, які змушують їх не розставатися із шкідливою звичкою, учні наводять такі: це їх розслаблює; розважає, коли вони нудьгують; рятує від зайвої ваги; усі друзі курять; це їм подобається; дає можливість відчувати себе більш дорослим, самостійним; курити - це шикарно.
Декому цигарка додає впевненості, особливо у спілкуванні з дівчиною, у незнайомій компанії. Цигаркою притлумлюють хвилювання, неприємності, страх. Поширення куріння серед дівчаток - певна данина моді. 60 % дівчат, які курять, вважають, що курити - «це красиво». Інші відповідають, що «сподіваються сподобатися», «хочуть привернути до себе увагу - мати самостійний вигляд».
Слово знавцям Ці факти викликають занепокоєння.
Слово вчителю. Жінка і паління.
У дівчат - підлітків, що почали палити, крім всіх перелічених проблем, гірше розвиваються груди, вони частіше хворіють на застудні захворювання, особливо бронхіт, порушується гормональний стан, що негативно впливає на загальний розвиток, спостерігається затримка статевого дозрівання, частішають випадки запальних та передпухлинних процесів. Безперечно, страждає і дітородна функція.
Кожна мати хоче бачити свою дитину сильною і здоровою. Проте жінка, яка під час вагітності палить, наносить здоров'ю дитини непоправної шкоди. Так, шкідливі речовини не затримуються плацентою, а вільно проникають в кров плоду. Через звужені нікотином судини до плоду поступає менше кисню, в результаті чого розвивається кисневе голодування мозку. В результаті можуть відбутися необоротні процеси. Отруйні речовини тютюнового диму призводять до задухи плоду. Дослідження англійського лікаря Рассела свідчать про те, що викидні і мертвонародження спостерігалися вдвічі частіше в матерів, що палили. Діти, матері – годувальниці яких палять, погано розвиваються, бо в материнському молоці перебуває багато нікотину. Тому на цигарках слід великими літерами написати застереження: „ Паління може серйозно зашкодити вашим дітям”.
Учні розглядають плакати «Вибір за тобою».
Ведучий. Дякуємо за своєчасне доповнення!
Настав час надати слово нашому шановному юристові.
Юрист. У законах деяких країн встановлена сувора відповідальність за отруєння оточуючих тютюновим димом. Наприклад, у японському місті Вакіо кожний сьомий день місяця заборонено курити в громадських місцях закладах, на вулиці. Порушників штрафують. У Болгарії закон про охорону здоров'я передбачає, що куріння на робочих місцях у приміщенні, де знаходяться службовці, можливе лише з їх письмового дозволу. Якщо ж серед них є вагітні, то куріння заборонено за будь-яких умов. Більшість фірм при конкурсних випробуваннях ввели ще одну вимогу: перевага надається тим, хто не курить.
Слово вчителю. Літопис боротьби з тютюнопалінням
В Англії курців карали дуже жорстоко, аж до страти: голова з трубкою в зубах виставлялася на площі. В ХУІ ст.. англійські курці прирівнювалися до ворогів, їх водили вулицями з мотузкою на шиї. А в 1604 році король Якоб Стюарт, зійшовши на престол, оголосив куріння „шкідливим, неблагочестивим і негідним цивілізованої людини заняттям”. Він навіть видав трактат „Про шкоду тютюну”, який закінчувався словами: „Звичка противна для ока, нестерпна для носа, шкідлива для мозку, небезпечна для легенів...”
Куріння тютюну, а також вживання його як ліків (у вигляді настоянок, екстрактів, пігулок) часто викликало отруєння і спричиняло смерть. Це змушувало уряди різних країн вести боротьбу з курінням та застосовувати різні покарання, часом досить жорстокі.
У Туреччині злісних курців саджали на палю.
В Італії Римський папа відлучав від церкви католиків, що курять, або наказував карати батогом.
У Росії за царювання Михайла Федоровича курців .викритих вперше, карали 60 ударами палиці по ступнях, а тим, хто попадався вдруге – відрізали носа або вуха. Після страшної спустошливої пожежі в Москві (1634 р) , причиною якої стало куріння, воно було заборонено під страхом смерті.
Широкого розмаху набула антинікотинова кампанія в Японії в наш час, де періодично проводяться „тижні некуріння”. Вони передбачають не лише пропагандистські лозунги й публікації, а й активну копітку роботу різноманітних відомств і окремих осіб, які прагнуть до оздоровлення свого народу. Мільйони японців за час проведення означених тижнів назавжди відмовились від шкідливої звички. За рішенням уряду в усіх муніципальних школах країни проводяться спеціальні „уроки здоров'я”.
В місті Торонто на вулицях не побачиш людину з сигаретою. Це заборонено спеціальним декретом і порушникам загрожує чималий штраф, який одразу ж накладає поліція.
У Нью – Йорку недавно ухвалено закон, згідно з яким за куріння в громадських місцях каратимуть штрафом у розмірі 1000доларів або роком ув`язнення.
На 1000 доларів штрафуватимуть за куріння в громадських місцях і в Гонконгу.
У Швеції на вулицях можна побачити величезні щити з такими написами
„ Хочеш жити – кидай курити”.
У США 18 листопада оголошено національним днем боротьби з курінням. Напередодні цього дня засоби масової інформації всіляко звертають увагу на шкідливість куріння.
31 травня – Всесвітній день без тютюну. Кожна освічена людина знає , що куріння викликає багато хвороб, зокрема, рак, який головним чином вражає сечовий міхур, нирки, легені, печінку, зуби, язик. Медики всього світу стривожені поширенням раку легенів, особливо серед молоді, в першу чергу, дівчат.
ВООЗ, захищаючи здоров`я людей, проголосив 31 травня Всесвітнім днем без тютюну.
Розкажіть своїм друзям, одноліткам, що куріння – це хвороба, викликана нікотиновою залежністю; вона надзвичайно шкодить людині. А сигарети приносять не стільки прибутки, скільки збитки, які сьогодні вже склали 2 млрд. доларів. Скільки людей можна нагодувати, взути, одягнути та вилікувати за ці гроші!?
Боротьба з курінням передбачає збереження здоров'я людини і забезпечення її довголіття. За останній час понад 30 млн. курців світу позбулися цієї звички. Будемо сподіватися, що в майбутньому всі люди усвідомлять шкідливість тютюнового зілля і відмовляться від його вживання. А про відчуття людини, яка відмовилася від куріння, чудово сказав В.Маяковський у вірші «Я щасливий»:
«Я дихаю нині, як слон.
Хода у мене легка,
і ніч пролетіла, як дивний сон,
без кашлю і без плювка.
Я став дотепником, веселуном,
просто — душа товариства.
Я порожевів, поповніло лице,
енергія так і кипить.
Громадяни, вас цікавить рецепт?
Відкрити? Чи не відкрити?
Повідомляю: віднині я назавжди кинув курити».
А які ви знаєте вислови видатних людей щодо цієї шкідливої звички? (Слово надається учням.)
ІІ. Фізкультхвилинка (виконується під повільну приємну музику).
1.Вправа „М'яч”. Уявіть, що у вас в руках м'яч. Зробіть глибокий вдих і виконайте команду „м'яч пробитий” і зі звуком „с-с-с” починайте випускати потроху повітря з легенів, одночасно показуючи руками, як зменшується м'яч.
2.Вправа „Божественна поза”. Сидячи або стоячи, руки опущені. Завівши руки за спину, з'єднайте їх долонями разом. Потім, вивернувши складені руки пальцями вгору, розташуйте кисті якомога вище так, щоб мізинці по всій довжині торкалися хребта. Лікті підведіть, спину випрямте, грудну клітку максимально розверніть. Дихання довільне, спокійне. Тримайте позу 20-30 секунд, потім поволі повертайтеся в початкове положення.
ІІІ. Запрошення до діалогу (тренінгова частина уроку).
1.Курінню – НІ!
Найпоширенішою є пристрасть до тютюну в азіатських країнах, де люди мало обізнані про негативний вплив нікотину. Тютюнова держава №1 – Китай. В Індії щороку помирає від захворювань, пов'язаних з палінням, 1 млн. людей. 99% сільських жителів нічого не знають про шкоду паління. У В'єтнамі палять 73% чоловіків.
Учитель Шановні вчені, порадьте нам, чим можна замінити куріння.
Історик. Замість куріння краще стрибати, плавати...
Хімік. ...вдихати пахощі квітів, грати в спортивні ігри...
Біолог. ...танцювати, кататися на велосипеді...
Лікар. ...слухати спів солов'я, поговорити з друзями...
Соціолог ...співати, бігати підтюпцем...
Юрист. ...малювати і просто нічого не робити!
Соціолог. Всім, хто бажає, ми даруємо пам'ятку «Поради, як кинути курити»
Поради, як кинути курити
Оголосіть своїм друзям та родині, що ви кидаєте курити
Не прагніть кинути курити «назавжди», киньте тільки на один день. Назавтра знову кидайте на один день і так щодня
Призначте день «Х» (день відмови від куріння) і киньте в цей день палити. Разом зі своїми друзями – некурцями знайдіть якесь заняття на цілий день.
Ліквідуйте всі нагадування про куріння – попільнички, сірники тощо, щоб не згадувати про свою шкідливу звичку
Зробіть запаси без цукрової жуйки, крапель від кашлю, моркви тощо
Завжди пам’ятайте про свої життєві цілі та про те, що куріння тільки заважатиме їм
Продумайте можливість створення групи для вашої підтримки
Працюйте над можливістю зміни своєї поведінки
Зміни термінологію: піду отруюся, а не покурю
Купуй цигарки поштучно
Носи з собою сухарики, цукерки, щоб замінити ними цигарки при виникненні бажання покурити
Пам’ятай, що тебе зробили заложником тютюнові компанії, які отримують від цього величезні прибутки
У міру зростання кількості американських тютюнових фабрик у Європі розширюються масштаби рекламування сигарет. Щоб навчити учнів правильно оцінювати рекламні гасла і виробити «імунітет» до них, учитель проводить гру
2.«Реклама-антиреклама куріння».
№1.Якщо ви хочете зруйнувати власне здоров'я за допомогою чудової речовини — нікотину, ви повинні спробувати новий спосіб погіршення здоров'я. Тютюновий дим містить у собі такі речовини;
Тепер ми можемо зробити висновок: одна цигарка містить у собі багато необхідних речовин! Уявляєте, ви можете не тільки курити сигарету, а й навіть чистити нею туалети та змивати лак з нігтів!
№2. Телефонуйте нам зараз — і будете мати жовті зуби, облізле волосся, атеросклероз, а якщо вже дуже пощастить, то й параліч. Особливо запрошуємо до куріння дітей та тінейджерів! Їхня нервова система та й увесь організм інтенсивно розвиваються, потребуючи багато кисню та поживних речовин. А оскільки нікотин діє безпосередньо на нервові клітини, частково блокуючи дихальну функцію мітохондрій, спричиняючи кисневе голодування нервової системи в цілому, ви можете уявити себе на 1 метр зросту і з цигаркою в зубах!
Куріння — це мода для нового покоління!
Нове покоління обирає куріння!
Діалог „ Молодіжна драма” (інсценізація)
Молодий. Як справи, шановний чоловіче?
Старий. Як бачиш, справи мої кепські; став уже забувати, постійно хворію, більше лежу, чим ходжу. Лікуюся на курорті та все марно. Ноги болять, почалася гангрена, мабуть не обійтися без ампутації ноги. А все розпочалося з простої цигарки: викурив одну, потягнувся за іншою, і так - все життя. З часом кровоносні судини звузилися, утворилися тромби. І ось – гангрена.
Молодий. Але курити хоч тепер кинув?
Старий. Та тепер уже кинув.
Молодий. Пригадую, як ще у 5 класі ти потай від батьків, учителів курив у безлюдних місцях, а в старших класах позичав гроші в сусідів і знайомих.
Старий. А невже ти за своє життя не викурив жодної цигарки?
Молодий. Ні, не викурив. Та шкода, що ти курив з дитинства.
Старий. Тепер я це вже розумію. Бачиш. На мене кажуть старий, а ми ж з тобою разом за однією партою сиділи...
Лікар. Так, куріння швидко старить організм. Крім того, кожна викурена сигарета позбавляє курця 10 хвилин життя. Уявляєте, скільки років він прокурює?!
Учні-експерти оцінюють виступи учнів.
4.Монолог курця
Куріння шкідливо – це вам скаже кожен, хто курить, а я курю і нітрохи не шкодую. Я, правда, кашляю, чхаю, шмаркаюсь, часто хапаюсь за серце, нирки, печінку. Я не сплю ночами і засинаю на ходу. У мене жовтіють і сипляться зуби, тремтять руки. Паморочиться голова, сльозяться очі. Я жовтію, синію, червонію, потію. У мене астма, бронхіт, виразка шлунку, гастрит, гіпертонія. Мене хитає, кидає, заносить, згинає. У мене щось тріщить, свистить, гримає. Беріть з мене приклад і скоро будете такими, як я
5. Пропозиція закурити, зразки відмови.
Як сказати „ НІ” у ситуації тютюнової провокації
6.Змагання на швидкість надування повітряної кульки.
7. Учитель. Тим, хто не дбає про своє здоров'я, хотілося б нагадати слова видатного вченого-фізіолога І.Павлова: «Ми самі своєю нестриманістю, своєю безладністю, своїм недбалим ставленням до власного організму зводимо нормальний строк життя до значно меншої цифри».
Висновок простий: щоб бути здоровим, енергійним, творчо активним, не скорочувати власне життя, необхідно змолоду боротися за збереження й поліпшення свого здоров'я. Адже людина сама творець свого здоров'я.
(Проводиться анкетування і тестування учнів)
IV.Узагальнення і підсумки уроку:
1. Брейн – ринг
1. Яка головна причина зростання числа курців? (Тютюн уміло рекламується)
2. Яка причина розширення виробництва тютюнових виробів?
(Значний попит на тютюнові вироби, відрахування значних податків в бюджет держави)
3. Як проявляється нікотинове отруєння? (Це - слинотеча, нудота, збліднення, слабкість, запаморочення, сонливість)
4. До яких хвороб призводить куріння? (Хронічні бронхіти, рак легенів, атеросклероз)
5. Чи завдає курець шкоди здоров'ю оточуючих людей? (Так. Вони стають пасивними курцями)
6. Чи може людина, що курить, стати причиною пожежі? (Так. Непогашена сигарета може спричинити пожежу)
7. Чому куріння і заняття спортом несумісні? (20 викурених протягом дня сигарет змушують серце працювати з навантаженням, погіршуються резерви дихальної системи)
8. Чи вірне твердження, що куріння тютюну викликає сильне звикання? (Куріння породжує фізичну і психологічну залежність)
9. Який орган, крім легень, найбільше страждає від наслідків куріння? ( Серце)
3.Дерево життя.
З допомогою магнітної аплікації «Дерево життя» учні приймають рішення, які й будуть складовими здорового способу життя:
4.Користь тютюну.
А чи є якась користь від тютюну?
400 гр. тютюну заливають 10 л гарячої води, настоюють, додають терте господарське мило. Настій застосовують для боротьби проти тлі, дрібних гусениць.
Якщо перед цвітінням саду та після нього збризнути молоді листочки настоєм тютюну , вдасться запобігти використанню хімікатів.
Учитель. Тютюн – це рослина, яку споживають лише дві істоти – маленький зелений хробачок і людина. Але маленький зелений хробачок не знає нічого кращого, а людина?..
5. Анкета (заповнюється під повільну приємну музику).
1. Чи курите ви? (так, ні)
2. Чи курять у вас вдома?
3. Чи курить батько?
4. Чи курить мати?
5. Чи цікавитесь ви даними про куріння?
6. Чи вважаєте ви куріння шкідливим для здоров'я?
7.Чи впливаєте ви на оточуючих з метою відмовлення від куріння?
8. Чи вважаєте ви правильними заходи, які проводить школа щодо боротьби з курінням?
9. Ваше ставлення до проблеми паління:
6.Огляд книжкової виставки.
До уроку школярі підготували короткі повідомлення. Використовуючи аплікацію «Вплив куріння на органи людини», комікси, таблиці, учні розповідають про вплив отруйних речовин на певний орган людини.
Короткі повідомлення учнів.
• Через кілька секунд після першої затяжки канцерогени потрапляють у легені.
• Під час куріння підвищується тиск крові, прискорюється серцевий ритм.
• Через кілька років у курця з'являються подразнення слизової оболонки губ, язика, гортані, нестримний кашель, погіршуються нюх, смак, з'являються зморшки.
• Куріння призводить до розриву альвеол. У результаті цього виникає захворювання емфізема.
• Оксид вуглецю (СО), що надходить із сигаретним димом, підвищує вміст холестерину в крові й викликає розвиток атеросклерозу, що є одним з найважливіших факторів, які підвищують ризик інфаркту міокарда, інсульту, гіпертонії, стенокардії.
• Один з довгострокових ефектів куріння — це хвороба Рейнода, ознаками якої є послаблення кровообігу в пальцях рук та ніг. На якомусь етапі це може призвести до зараження та необхідності ампутації.
• Великі дози нікотину діють як відома отрута кураре, що паралізує нервову систему.
Учні роблять висновок:
куріння завдає шкоди не тільки органам дихання, а й усьому організму.
(Школярі складають антирекламу курінню)
Поширенню куріння серед молоді сприяє барвиста іноземна реклама. А між тим така реклама в США давно заборонена і взагалі курити на Заході стало не модно, а на людей, які курять, дивляться як на «бамкінів”, тобто тупих і неосвічених.
За результатами останніх досліджень соціологів, куріння втрачає своє значення для підлітків як засіб мати «шикарний вигляд» та «поводитися як дорослі».
Запитання вчителя:
чому сучасна прогресивна молодь відмовляється від куріння?
Насамперед, поважають того, хто має власну думку, силу волі, а не того, хто неусвідомлено приєднується до натовпу. Той, хто зуміє сказати «ні!», тобто протистояти тискові групи, викличе повагу друзів, адже він справді виявить себе як незалежна особистість.
Ми робимо усвідомлений вибір між здоров'ям і курінням. Ми вибираємо здоров'я, а тому даємо відсіч тютюну та виробам з нього.
Для підбиття підсумків учням пропонується запитання: як правильно організувати своє життя, щоб бути щасливим?
V. Домашнє завдання Користуючись додатковою літературою та § 40 підручника скласти програму дій (пам'ятку, рекомендації) для тих, хто вирішив відмовитися від згубної звички — куріння.