Урок "Сон. Сновидіння. Природа сну"

Про матеріал

Урок створено з активним використанням здоровязберігаючих технологій. Спрямований на розвиток критичного мислення учнів, формування компетентністного ставлення до себе і оточуюмого світу, Має велике практичне спрямування.

Перегляд файлу

Тема уроку: Сон і сновидіння, фізіологія і гігієна сну.

Мета:

  •     дати поняття про сон та його значення для організму;
  •     забезпечити засвоєння учнями фізіологічної природи сну,
  •     встановити фази сну та їх фізіологічне значення;
  •     виявити порушення сну та розробити основні правила його гігієни;
  •     продовжувати розвивати розумові здібності учнів: логічне мислення - шляхом встановлення причинно-наслідкових зв’язків; пам’ять, уяву, образне мислення; уміння використовувати одержані знання з інших предметів, користуватися комп’ютером;
  •     сприяти вихованню позитивних мотивів навчання;
  •     підвищувати культуру спілкування;
  •     виховувати свідоме ставлення до власного здоров’я.

Обладнання і матеріали: таблиці: «Гігієна сну», « Сон і неспання», малюнки підручника.

Основні терміни і поняття: сон, фази сну, сновидіння, безсоння, мікросон, летаргічний сон.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методи, форми, прийоми: інформаційно-рецептивний, репродуктивний, частково-пошуковий, творча робота.

Міжпредметні зв’язки: зарубіжна література, інформатика.

План уроку

І. Етап орієнтації

ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

ІІІ. Сприйняття та первинне осмислення матеріалу

ІV. Узагальнення та систематизація знань

V. Домашнє завдання

VІ. Дослідницький етап.

VІІ. Підсумок уроку

Епіграфи уроку: «Сон – найкраще благо на святі природи».

                                                                                                Народна мудрість

«У розумних людей пристрасті узгоджуються з розумом».     Арістотель

 

ХІД УРОКУ

І. Етап орієнтації

1. Організаційний момент

2. Психологічний настрій

  •                              Відгадай загадку і назви тему уроку!

Що у світі найбагатше?

Що у світі найпрудкіше?

Що у світі наймиліше?

  •                              «Бальзам для хворої душі», — так писав про нього В. Шекспір.
  •                              Це третина нашого життя, і вже цього достатньо, щоб поговорити про нього докладніше.

Отже, мова сьогодні піде про «Сон і сновидіння, фізіологія і гігієна сну»

 

   На уроці ми маємо засвоїти такі основні терміни і поняття: сон, фази сну, сновидіння, безсоння, мікросон, гіпнотичний сон, летаргічний сон.

Епіграфи уроку: «Сон – найкраще благо на святі природи».

                                                                                                Народна мудрість

«У розумних людей пристрасті узгоджуються з розумом».     Арістотель

 

Девіз уроку: «Не махай на все рукою,

                         не лінуйся, а учись,

                         Бо, чого навчишся в школі,

                         знадобиться ще колись!»

 

3. Прийом «Актуальність питання».

     Здоров'я – це особиста справа кожної людини, але кожного з нас оточують інші люди, на життя і спокій яких ми впливаємо. Тому бути здоровим – це значить турбуватися про здоров'я інших. І будь – які необдумані вчинки, нестриманість, пристрасті завдають шкоду не лише нашому організму, але й здоров’ю оточуючих нас людей.

     Епіграфом нашого уроку є слова Аристотеля: «У розумних людей пристрасті узгоджуються з розумом». І коли немає такої узгодженості, розвиваються хвороби і найчастіше страждає від цього нервова система. Тому важливо знати причини порушення діяльності нервової системи і намагатися уникати їх, щоб уберегти своє здоров’я і здоров’я оточуючих.

 

4. Методичний прийом «Очікування від уроку» (для підвищення мотивації):

Основні напрямки роботи на уроці викладені на слайді: ми маємо... (Один з учнів зачитує)

  •                              отримати поняття про сон та його значення для організму;
  •                              засвоїти фізіологічну природу сну;
  •                              встановити фази сну та їх фізіологічне значення;
  •                              виявити порушення сну та розробити основні правила його гігієни;
  •                              продовжувати розвивати розумові здібності:

     логічне мислення — шляхом встановлення причинно-наслідкових зв’язків;

     пам’ять, уяву, образне мислення;

     уміння використовувати одержані знання з інших предметів; сприяти вихованню позитивних мотивів навчання;

  •                              підвищувати культуру спілкування;
  •                              виховувати свідоме ставлення до власного здоров’я.

 

 Це пропоную вам я. Але мені цікаво, що ви очікуєте від цього уроку. Тому зараз пропонує вам поділіться своїми очікуваннями..

 Сподіваюся, усі ваші очікування виправдаються!

 

ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

                                                                       Методичний прийом «Дивуй»

 …Бійці кінноти вже третю добу тримали оборону, вони відбили вже двадцять атак, до мук спраги, втоми, голоду і холоду добавилась ще нова – мука боротьби з нездоланним сном.

…Атака закінчилась. Бійці ледве трималися в сідлах. Не було ніякої можливості боротися зі сном. Наближався вечір. Сон зводив очі. Повіки були ніби намагнічені. Очі злипалися. Серце, налите кров’ю, важкою і непорушною, як ртуть, затихало повільно, руки обвисали, голова падала.

 

«Сон — не більше, ніж погана звичка»,— заявляв Наполеон. Дві доби він намагався довести це власним прикладом, та на третю мусив покласти войовничу голову на подушку...

  •                               Чому люди і тварини не можуть обійтися без сну?
  •                               Яка природа сну?
  •                               Скільки триває сон?
  •                               Скільки потрібно спати?

                      На ці питання ми і дамо відповіді сьогодні на уроці.

 

ІІІ. Сприйняття та первинне осмислення матеріалу

1. Прийом «Домашня заготовка»

    До сьогоднішнього уроку частина учнів готувалися завчасно, у нас працювали групи:

  •                               ІСТОРИКІВ;
  •                               МЕДИКІВ;
  •                               ФІЗІОЛОГІВ;
  •                               СОЦІОЛОГІВ.

Сподіваюся, що їх виступи урізноманітнять і поглиблять ваші знання

 

2. До розмови запрошуються історики.  Теорії сну (повідомлення істориків)

                                                                                                                  Додаток №1

  •                               Теорія «Знекровлення мозку».
  •                               Теорія «Отрут сну».   Її створили французькі вчені   Р. Лежандр і  А. П’єрон.
  •                               Теорія І. П. Павлова.

Сон – це один із видів гальмування,  який охоплює кору головного мозку.

 

4. Умови виникнення сну.    Прийом «Власний приклад».

  • Що роблять, щоб дитина швидше заснула?  (Колискова – одноманітні звуки).
  • Якщо звучить тиха. спокійна музика, одноманітне, монотонне цокання годинника?
  • Що в цей час відбувається в корі головного мозку?        ( Гальмування).

 

Сон - це фізіологічний стан, що періодично настає у людини і тварин; характеризується майже повною відсутністю реакцій на зовнішні подразнення, зменшенням активності ряду  фізіологічних процесів.

 

5. Фази і типи сну.       Прийом “Порівняння”

Повільний сон

  •      Кількість фаз - 4
  •      Електрична активність мозку       Знижена
  •      Глибина сну       Велика
  •      Стан скелетних м’язів       Розслаблені
  •      Рухи очей      Відсутні
  •      Ритм серця     Сповільнений
  •      Температура тіла     Знижується
  •      Тривалість     60 – 90 хвилин
  •      Сновидіння      Відсутні
  •      Значення   Відпочинок

Швидкий сон

  •      Кількість фаз - 1
  •      Електрична активність мозку       підвищена
  •      Глибина сну       незначна
  •      Стан скелетних м’язів       напружені
  •      Рухи очей      швидкі
  •      Ритм серця     прискорений
  •      Температура тіла     підвищується
  •      Тривалість     20-30 хвилин
  •      Сновидіння      часті
  •      Значення   аналіз і обробка інформації

 

4. Значення сну.

  •       Відновлює процеси обміну
  •       Усуває інформаційне перевантаження
  •       Захищає нервові клітини
  •       Відновлює     працездатність

 

5. Тривалість сну.  Прийом « Розповідь з елементами бесіди»

  •     Яку частину доби ми спимо? (Третю. 20 років із 60 проводимо в сні).
  •     Смертною карою в Китаї було позбавлення сну. Чому це було най- страшніше покарання?
  •     Чи залежить тривалість сну від віку?
  •     Які ще фактори впливають на тривалість сну? ( Спадкові ознаки, темперамент, рівень втоми).

 

6. «Сновидіння – небувалі комбінації минулих вражень»  І. М. Сєченов.

1. Сновидіння - особливий період, стан сну, коли людина сприймає певну, спроектовану мозком реальність, що може включати в себе всі типи відчуттів. Людина, котра спить, як правило, не розуміє, що знаходиться уві сні, і тому не має змоги контролювати хід подій сновидіння. Наука, що вивчає сни й сновидіння, називається онейрологією.

2.  Прийом «Я так думаю»

  •     Чому сняться сни?
  •     Чи можуть бачити образні сни сліпі від народження люди?
  •     Чи можуть чути слова у сні глухонімі? Чому? Що це доводить?
  •     Пригадайте вірш Т. Г. Шевченка «Сон»:

                 « І ніби сном,

                   Над сином сидя, задрімала.

                  І сниться їй той син Іван:

                 І уродливий і багатий,

                Уже засватаний – жонатий…»

 - Чому матері приснився такий сон?

(Мати часто мріє про щасливе майбутнє свого сина, тому сон – результат слідових явищ у корі великих півкуль. Можливо, вона тримає сина на руках і інформація й де від дотикових рецепторів)

 Висновок: У сні ми можемо бачити лише те, що пережили або нафантазували.

  • Який сон буде снитись людині, до ніг якої приклали гарячу грілку?
  •  Який сон приснився солдатам. які спали в протигазах?

Висновок: Причиною сну може бути також випадковий сильний подразник.

 

  •     Жінці приснилось, що її за ногу вкусила змія – через декілька днів у неї на нозі з’явилась пухлина. Як пояснити такий сон?

(В організмі жінки вже відбувалися фізіологічні зміни але вдень, організм через надмір інформації ще не фіксував цих змін. Вночі, коли потік інформації зменшився, ці зміни були сприйняті головним мозком. Так виникають « віщі сни»

Висновок: Причиною сну можуть бути фізіологічні зміни в організмі.

7. Порушення сну

Мікросон – сон, що триває 1-3 с., особливо небезпечний для водіїв

Інсомнія – порушення засинання і тривалості сну

Гіперсомнія – надмірна тривалість сну

Сонні апное – зупинка дихання під час сну, небезпечне явище, може мати  летальні наслідки.

Нарколепсія, катаплексія – сон, викликаний неприродними чинниками.

Летаргія - хворобливий стан, схожий на сон, характеризується повною відсутністю зовнішньої реакції, майже нечутним диханням, слабким пульсом і кров’яним тиском. Напади летаргії тривають, як правило, від декількох годин до кількох тижнів, а в деяких випадках - місяців і років. У минулому хворі в летаргічному стані, без ознак життєдіяльності та серцебиття помилково визнавалися мертвими. Перебування в летаргічному сні може тривати роками.

Безсоння – стан людини, коли вона не спить, хоча обставини це дозволяють. Безсоння - поняття, яке об'єднує різні стани. Передусім безсоння - це порушення відчуття тривалості сну, глибини сну, порушення відчуття відпочинку - людина відчуває себе такою, що не виспалася, не відпочила. Сон поверхневий, нетривкий, з частими пробудженнями, що повторюються, протягом ночі. Можуть бути також труднощі із засинанням, сон може взагалі не настати. Нарешті, у разі безсоння можуть бути і протилежні порушення — дуже раннє пробудження, неможливість заснути знову. Нерідко спостерігається комбінація цих симптомів. Безсоння значною мірою знижує якість життя людини і впливає на її працездатність, що визначає медичне й соціальне значення цієї проблеми. Людина, яка страждає від безсоння, сонлива протягом дня, їй важко концентруватися на щоденній роботі, знижується продуктивність її праці. З часом розвивається психологічний дистрес - утома, нервозність.

8. Явища, що супроводжують сон. Прийом «Біологічна естафета»

                                             Учні роблять по черзі коротке повідомлення:

  • лунатизм – нічне сноходіння, що виникає через відсутність гальмівних процесів у рухових центрах;
  • сонний ступор - нічні жахи, що можуть супроводжуватись галюцинаціями (наслідок надмірного збудження нервової системи, фізичної перевтоми. Дитина може підніматися з ліжка, кричати, очі розплющені, обличчя бліде, вкрите потом. Після повного пробудження нічого не пам'ятає);

 

  • хропіння – розслаблення м'язів носоглотки (виникає, коли людина спить на спині, нижня щелепа і язик западають, при диханні утворюється характерний звук);
  • сонні розмови (прояв психічної діяльності уві сні);
  • скрегіт зубів.

Висновок: причиною порушень є фізіологічні зміни в організмі. значне нервове збудження

9. Гігієна сну.  Прийом «Поради лікаря» Один з учнів виступає в ролі лікаря і дає поради здорового сну:

  • більше часу проводьте на свіжому повітрі, менше біля телевізора і комп’ютера;
  • у спальній кімнаті повинні бути шпалери спокійних ніжних відтінків;
  •  одяг повинен бути м’який і не тісний, виготовлений із натуральних тканин;
  •  краще спати на твердому матраці і невеликий подушці, щоб дихальні шляхи були максимально розправлені;
  •  кімната повинна провітрюватись перед сном, t має бути 16-18°С, у теплу пору року – спати з відкритою кватиркою;
  •  чергуйте розумові навантаження з фізичними;
  •  перед сном уникайте значного нервового збудження;
  •  створіть найкращі умови для спокійного сну, увечері уникайте фізичних навантажень;
  • після 18 год. не пийте каву, міцний чай;
  • не розмовляйте з неприємними людьми;
  • перед сном почитайте приємну книгу;
  • теплий душ допоможе розслабитись.

Хвилинка відпочинку

1. Фізкультхвилинка.  Давайте і ми на кілька хвилин спробуємо заснути: закрили очі, розслабились, спимо… спимо.                      (звучить музика)

Час прокидатися, можете потягнутися, покрутитися, розім’ятися. І знову вже бадьорі продовжуємо роботу.

2. Цікаві відомості про сон

3. Хвилинка – веселинка (Сон у тварин)

10. Біологічний словник. Прийом “Повторимо разом”

Отож,

Сон – це…

Фази сну…

Сновидіння..

Безсоння – це…

Мікросон – це…

Галюцинації – це…

Летаргія – це…

Сонний ступор – це…

11. Закріплення вивченого  матеріалу       Прийом «Бліц опитування».

1. Що таке сон?

2. Яка причина сну?

3. Фази сну.

4. Порушення сну.

5. Значення сну.

6. Тривалість сну.

7. Сновидіння.

12. Домашнє завдання:

1.Вивчити сторінки підручника 235-237. Повторити записи в зошиті, терміни.

2.Порівняти письмово сон і гіпноз

 

13. Група дослідників запрошують вас в захоплюючу подорож Пізнай себе сам»  Для цього потрібно уважно відповісти на поставлені запитання тесту

                                    “До якої групи ви  відноситесь?”

    Відомо, що людей можна поділити на «сов» (лягають спати пізно і пізно встають вранці) і «жайворонків» (рано лягають спати і встають  вранці до сходу сонця).  Пропоную провести тестування на визначення, до якої групи людей ви відноситесь:

1. Чи важко вам вставати вранці?  а) так – 3б. б) іноді – 2б. в) рідко – 1б. г) дуже рідко – 0б.             

2. В який час ви лягаєте спати?

а) після 1 год. ночі – 3б.  в) з 22.00 год.-23.00год. – 1б.

б) з 23.30год. - 1год. – 2б.  г) до 22.00 год.- 0б.

3. Який сніданок маєте ви на протязі першої години після пробудження?

а) багатий і різноманітний – 3б. в) бутерброд – 1б.

б) некалорійний – 2б.    г) чашка чаю чи кави – 0б.

4. Пригадайте неприємності, які трапились на роботі (школі) і вдома?

а) в першу половину дня – 1б.   б) в другу половину дня – 0б.

5. Від чого ви могли б легко відмовитись?

а) від ранкового чаю чи кави – 2б.   б) від вечірнього чаю – 0б.

6. Як легко під час канікул чи відпустки ви порушите свою звичку, пов’язану з прийняттям їжі?

а) дуже легко – 0б.  в) важко – 2б.

б) легко – 1б.     г) залишається все без змін – 3б.

7. Вранці вас чекають важливі справи. Наскільки раніше звичного ви ляжете спати?

а) більше, ніж на 2 год. – 3б.  в) менше, ніж на 1 год. – 1б.

б) на 1-2 год. – 2б.    г) як завжди – 0б.

Висновки: 0-7 балів – «жайворонок»; від 8до13 балів – «аритмик»; від 14 до 20 балів – «сова».

 

14. Наступний тест допоможе вам жартома чи всерйоз визначити як пов’язаний ваш характер і поза тіла під час сну.

 Отож, у кожного з вас є улюблена поза для спання. Прибираючи таку позу, ви засинаєте найкраще, вона вам найприємніша. А чи знаєте ви, що ця поза

може про вас багато розповісти.                                                            Додаток №3

15. Підсумки уроку.

  1.                           Чи справдилися ваші очікування?
  2.                           Що нового ви дізналися на уроці?
  3.                           Чи мають отримані знання для вас практичне значення?
  4.                           Чи сподобався вам урок?

Дякую всім за участь. Бажаю успіхів у вивченні біології!

 

     Додаток №1

   Теорія «Знекровлення мозку».

Суть: під час сну до головного мозку менше припливає крові.

Доведення – експеримент.

Людину клали на спеціальне ліжко-ваги і зрівноважували її. Як тільки людина засинала, той бік ліжка, де була голова, піднімався вгору. З цього робили висновок, що під час сну голова втрачає частину свої ваги, бо кров відпливає від мозку. Але таке дослідження не довело, чи зменшення крові стало причиною сну, чи сон спричинив зменшення крові. Правда, деякі захворювання мозку можуть переповнити його кров’ю і викликати сон. Але цей сон – хвороба, тому що розбудити від такого сну дуже важко, а іноді і неможливо.

 

Теорія «Отрут сну». Її створили французькі вчені Р. Лежандр і   А. П’єрон.

   Суть: вони вважали, що причиною сну є накопичення у крові отруйних речовин, що утворюються в результаті обміну речовин – гіптоксини. Вони пригнічують діяльність нервової системи.

 Доведення – експеримент:

У тварин, що декілька діб не спали, брали сироватку крові і вводили у кров тваринам, що добре виспались – вони відразу засинали.

Собаці, що виспалась, вводили спинномозкову рідину собаки, що не спала і той засинав.

  Але вивчення сіамських близнюків Іри-Люди, які мали один тулуб але дві голови і дві нервові системи, а кровоносну систему одну. Якби теорія «отрути сну» була вірна, то обидві голівки повинні були б засинати одночасно. Проте виявилося, що близнята дуже часто засинали і прокидались в різний час. Коли одна дівчинка спала, друга могла не спати, посміхатися, бавитися.

    Крім того всім відомо, що людина може перебирати сон, а іноді і не відчувати потреби в ньому, коли вона захоплена цікавим заняттям чи пережила велике хвилювання.

 

Теорія І. П. Павлова.

  Суть:  в основі діяльності головного мозку лежать процеси збудження і гальмування головного мозку. І коли зовнішні подразники, що спричиняють гальмування, діють довго, гальмування поступово поширюється на інші ділянки кори головного мозку.  І коли вся кора цілком буде в стані гальмування, настає глибокий сон.

    Сон – це один із видів гальмування, який охоплює кору головного мозку.

 

                                                                                                               Додаток №2.

 Цікава інформація про летаргію.

Час від часу в пресі з'являються повідомлення про людей, похованих живцем – у летаргічному сні. Незважаючи на досягнення медицини, такі випадки справді трапляються. Перш, ніж ми з'ясуємо ці факти, хочеться почути роз’яснення цього незвичайного явища.

Що людина може надовго заснути, практично не подаючи ознак життя, знали ще у сиву давнину. Непрямі свідчення про летаргію і ожилих небіжчиків можна знайти у старовинних хроніках багатьох народів. У старовинних хроніках багатьох народів. У стародавніх римлян існував звичай – сурмити побіля померлого в сурми чи влаштовувати який інший гучний шум. Суспільна думка змусила уряди багатьох країн ужити спеціальних заходів до охорони померлих. На початку ХІХ ст.. у Відні навіть організували спеціальну установу, котра відала поверненням небіжчиків до життя. Лікарям офіційно приписувалося відбути публічне випробування з метою перевірки їхньої обізнаності в даній галузі (обприскування холодною водою справляє виняткову дію).

До цього часу явище летаргічного сну не можуть пояснити ні лікар, ні науковці. Припускають, що причинами його можуть бути будь які захворювання не лише нервової системи, а й інших органів.

Особливий інтерес  викликає випадок довготривалого летаргічного сну у жительки Дніпропетровської області Надії Артемівни Лебединої, яка проспала 25 років. Відомий фізіолог І.П. Павлов описав свого пацієнта, який поспав 20 років (з 1898-1918). Його серце здійснювало лише 2-3 мало відчутних удари за хвилину, а грудна клітка злегка піднімалась 1-2 рази за хвилину.

«Геопатогенні зони».

 Не раз доводилось чути  про так звані «геопатогенні зони». Вперше про них заговорив болгарський лікар Іван Йотов. Він довів, що на здоров'я людей впливає місце, де людина спить. Пізніше француз Луї Тюрен, провівши дослідження, твердив, що головою людина повинна спати на північ, а ногами – на південь. Причому, собака лягає завжди у зоні спрямованого впливу, а кішка – навпаки. Мікроби, сови люблять і «плюси»,  і «мінуси». Мурашки будують свої мурашники на пересіканні ліній.

 

  Вікова потреба у сні

З віком потреба у сні  змінюється від 16-20 год. у новонароджених до 7-8 год. у дорослих. Але є люди які сплять 3-4 год. на добу (серед них були: Наполеон, Черчілль) або 9-10 год. (серед них був Ейнштейн). Відомий земляк з м. Кобеляк мануальний терапевт Кас'ян спав лише 2-3 год., решту часу витрачав на лікування людей з хворобами опорно-рухової системи.

 

Значення сну

З усього сказаного, можна зробити висновок, що сон – це функціональний стан організму. Значення його надзвичайно важливе, оскільки є необхідною для відновлення енергетичного потенціалу і структури нервових клітин і переведення інформації в довготривалу пам'ять.

 

                         Тест «Як ми спимо»                                                    Додаток №3 

 

У кожного з вас є улюблена поза для спання. Прибираючи таку позу, ви засинаєте найкраще, вона вам найприємніша. А чи знаєте ви, що ця поза може про вас багато розповісти.

       Якщо   людина  спить на животі:

Це означає, що така людина любить

  самотність і, імовірно, не має багато друзів, але тих,  яких  має, можна справді назвати щирими і хорошими друзями.

 

 

Людина, що вві сні згортається клубочком:

Любить, щоб про неї піклувались, щоб друзі допомагали у важких ситуаціях,

підтримували її. Така людина часто може вважати, що вона самотня, але це не так. Насправді навколо вас багато людей, які б хотіли вам допомогти і потоваришувати з вами.

Люди. що сплять на спині:

   Горді натури. Вони завжди намагаються бути першими, полюбляють перемагати й важко переносять програші. Такі люди завжди мають на все свою точку зору.

 

Люди, які під час сну люблять укриватися з головою:

Бачать у житті більше чорного ніж білого. А насправді життя – прекрасне.

                            Якщо людина спить на правому боці

Вона, імовірно має

багато друзів, але навчання в школі їй

великого задоволення не приносить. 

 

 

Якщо людина спить на лівому боці:

Вона творча натура. любить слухати музику,

писати вірші, малювати.

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
31 липня 2018
Переглядів
2293
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку