Конспект. "Державні та релігійні свята"

Про матеріал

В даному коспеті надано матеріал, який розширює знання учнів про державні, релігійні та народні свята, вчить іх класифікувати, впізнавати за описами, використовуючи раніше набуті знання.

Перегляд файлу

Конспект уроку у 4 класі

Тема. Державні, релігійні та народні свята в Україні.

Мета. Розширити знання учнів про державні, релігійні та народні свята. Вчити іх класифікувати, впізнавати за описами, використовуючи раніше набуті знання. Розвивати бажання вивчати звичаї та обряди нашого народу, їх коріння. Виховувати бажання зберігати і розвивати традиції нашого народу, примножувати досягнення.

Обладнання. Комп'ютер, мультимедійна дошка, конверти на кожного учня з вкладеними малюнками атрибутів свят, тексти для читання для кожного учня по групах, аркуші паперу для записів.

Хід уроку

  1. Організація класу

Сьогодні на уроці ми з вами торкнемось ї душею і серцем до прекрасного, спробуємо побачити, якою вмілою, творчою може бути людина...

Діти, як ви думаєте, що нам сьогодні допоможе працювати на уроці?

Відповіді учнів:

Вміння мислити

Звертатися до своїх знань

Здатність запам'ятовувати нову інформацію

 

Яких вражень би очікуєте від уроку?

Хочемо побачити красу Дізнатися щось нове, цікаве

Багато визначних пам'яток культури України є всесвітньо відомими. Серед них Золоті ворота в

Києві та Софійський собор.

  1. Перевірка домашнього завдання

Чому саме в Києві побудовані ці споруди?

Сьогодні на уроці ми будемо працювати в групах. 1 група буде розповідати про Золоті ворота, а 2 група -  про Софійський собор.

Питання учням 1 групи:

Скільки брам було перед містом?

Чому ворота називалися Золотими?

За чиїм наказом було їх збудовано?

Що показували Золоті ворота чужоземцям?

Питання учням 2 групи:

Хто побудував Софійський собор?

Скільки куполів у Софійському соборі?

Чим оздоблений собор?

Чим є для нас Софія Київська?

Чому Софійський собор не зберігся до наших часів у первозданному вигляді?

З група працює з словничком.

(На окремих листках написані слова: «Культура», «Архітектура», «Мозаїка», «Фреска». Учні повинні підібрати подані визначення до цих слів.

Культура - досягнення людини в матеріальному і духовному житті.

Архітектура - мистецтво проектувати і будувати будівлі і другі споруди. Як вид мистецтва, архітектура входить в сферу духовної культури, естетично формує середовище людини, виражає суспільні ідеї в художніх образах.

Мозаїка - зображення або узор, виконаний із кольорового каміння. Використовується для прикраси будівлі.

Фреска - живопис по сирій штукатурці(тиньку) фарбами, розведеними на воді. Одна з технік

настінного розпису

Рефлексія

Завдяки кому у нас створено такі неповторні твори мистецтва?

Як український народ ставиться до пам'яток культури?

Актуалізація знань

Пам'ятки культури - це святині, відвідуючи які, люди занурюються у далекі часи. Бачачи цю красу, вони в душі відчувають свято, яке веде крізь віки.

Зараз всім буде завдання: написати на листочку ті слова, які виникають у вашій уяві при згадуванні цього слова, слова «свято».

Що ж таке свято?

(Діти по черзі називають слова).

Вчитель прикріплює їх на дошці -

Радість, веселий настрій, подарунки, квіти, солодощі, музика, краса, спілкування, друзі, сім'я, феєрверк.

- Чи потрібні свята людям?

- Що роблять на свято?

- Коли вони відбуваються? (коли вони хочуть відпочити, або відзначити якусь подію).

-Багата наша ненька- Україна на людей хороших, на творчість, на звичаї та обряди. А скільки в них краси, знання, а найголовніше - живої історії! Що не свято - то сторінка життя нашого народу, то погляд у минуле. І гріх нам цуратися скарбу народного. Вам доводилося спостерігати в житті різні свята, приймати в них участь. Отже, на сьогоднішньому уроці ми і поговоримо про свята. Ми проводимо урок 12 квітня, у день свята.

-Хто з вас знає, що це за свято?

-Багато років назад, рівно 50 років, весь світ облетіла звістка про політ людини в космос. Цією людиною був Юрій Олексійович Гагарін. Книгу про його дитинство і шлях до здійснення мрії написав брат Валентин. Вона називається «Мій брат Юрій». Хто бажає її прочитати, може взяти додому.

Повідомлення теми і мети уроку.

  • Тема нашого уроку сьогодні: «Державні, релігійні та народні свята в Україні»
  • Ми згадаємо різні свята, дізнаємося про них щось нове, навчимося розрізняти державні, релігійні та народні свята.

-  Держава встановлює свої свята, вона також поважає релігійні та народні і вносить деякі, найбільш значимі, до календаря.( На мультимедійній дошці показано календар),

 

  • Так як наша держава сповідує християнську віру, то найбільш релігійні свята внесені в розряд державних.
  • Чому деякі числа відзначено червоним кольором?
  • Діти, ви знаєте, що це за свята?
  • Так як з початком Нового року приходять всі свята, вони є для нас, як подарунки на весь рік.
  • (В учителя в руках Новорічний подарунковий пакет, де всередині знаходяться цукерки для дітей. На кожній цукерці обгортка з повідомленням про свято).
  • Давайте зараз спробуємо визначити, які свята є в Україні. Я по черзі буду підкосити до вас пакунок, ви будете діставати цукерку, на якій є невелике повідомлення про якесь свято. Зачитайте його вголос та спробуйте визначити, до якого свята воно відноситься. Ті учні, для яких назване свято є приємною згадкою про якусь подію, повинні сказати про це вголос.
  • Дидактична гра «Впізнай свято»
  • ( матеріал для дітей) с
  • 1. В цей день вшановують пам'ять про загиблих солдат, кладуть-квіти до пам'ятників, відбувається військовий парад.
  • (Свято Перемоги, державне свято)
  • 2. Цього свята дуже чекають діти. Який же подарунок чекає їх під подушкою?
  • (День Святого Миколая, релігійне свято)
  • 3. На це свято оселі прикрашають зеленими гілками з дерев, а підлогу встеляють запашними травами.
  • (Трійця, релігійне свято)
  • 4. Коли закінчують збирати урожай з поля, в'яжуть сніп і влаштовують свято.
  • (Обжинки, народне свято)
  • 5. Це свято влаштовують тоді, коли двоє закоханих сердець вирішують поєднати свою долю на все життя.
  • (Весілля, сімейно-побутове свято)
  • 6, Кожного року, навесні, в цей день по всьому світу вшановують жінок, які дали нам життя.
  • (День Матері, міжнародне свято)
  • 7. Це - найвизначніше свято нашої країни, коли вона стала окремою державою.
  • (День Незалежності України, державне свято)
  • 8. В цей день вшановують бабусь і дідусів, намагаються надати їм якусь допомогу, розрадити їх
  • та поспілкуватись з ними.
  • ( Міжнародний день людей похилого віку, міжнародне свято)
  • 9. Ці люди працюють під землею і добувають корисні копалини. Для них створене це свято, в цей день відзначають цих трудівників і шанують їхню працю.
  • (День шахтаря, професійне свято)
  • Рефлексія.
  • Отже, ми визначили, що українські свята поділяються на державні, релігійні, професійні, народні та сімейно-побутові.
  • Яке із названих свят, нам, жителям села, найближче по роду занять?
  • З ким крім своєї родини ви проводите свята?
  • Тож давайте і ми з вами розважимося в колі своїх друзів.
  • Фізхвилинка під фонограму (Діти співають та виконують рухи).
  • Продовження роботи над вивченням нової теми
  • Зараз ми з вами будемо працювати в парах.
  • Кожне свято має свій атрибут, і дивлячись на нього, ми впізнаємо це свято.
  • Зараз на дошці будуть показані малюнки атрибутів до свят, один буде називати, інший ~ розповідати, що він вже знає про це свято. Треба буде сказати, які ще символи цього свята.
  • Д\г «Що я знаю про це свято»
  • 1 учень. Малюнок писанки.( Великдень).,
  • 2 учень. Малюнок новорічної іграшки.( Новий рік).
  • З учень. Малюнок віночка.( Свято Івана Купала).
  • 4 учень. Малюнок сердечка. (День Святого Валентина).
  • 5 учень. Малюнок зірки. (День Перемоги)..
  • 6 учень. Малюнок звізди. ( Різдво Христове). ,
  • 7 учень. Малюнок яблука. ( Яблучний Спас).,
  • 8 учень. Герб України. (День Незалежності).'
  • 9 учень. Малюнок матері з дитиною. (День Матері).

 

  • Всі ці малюнки розміщуються на дошці в залежності до яких свят вони відносяться.
  • Рефлексія
  • Зараз ми з вами дізнаємося більше інформації про деякі з цих свят. Будемо читати тексти по групах і ставити позначки. Ту інформацію, яка вам знайома, позначите знаком « +», незнайому, або нову, знаком «-«. Кожна група за поданими словами повинна здогадатися про що буде читати текст. Потім ми визначимо, чи були ви праві у здогадках,
  •    Перша група буде читати текст, від якого повіє ласкою. Як ви думаєте, про що в ньому буде розповідатися?
  • Друга група знайде в тексті щось смачне.
  • Третя група почує приємний запах зелені.
  •   Тексти для груп.
  • 1 група.
  • Розповідь про історію походження Свята Матері.
  • Прийшло це свято в Україну з Америки. Ще в 1914 р. Конгрес США прийняв постанову про введення нового державного свята - Дня Матері. А причетною до цього була молода американка Ганна Джарвіс. Вона втратила матір. Смерть була раптова, передчасна. Ця подія глибоко вразила Ганну. Вона звернулася до Конгресу США з пропозицією присвятити один день у році для матерів усього світу. Ідею підхопили в інших країнах.
  • В Україні це свято почали відзначати з 1929 року.Це свято уособлює три найдорожчих образи: образ Матері Божої, Матері -України та рідної неньки.
  • 2 група.
  • Розповідь про традицію свята Святвечора.
  • Напередодні Різдва відзначали Святвечір. Ще вдосвіта господиня розпалювала піч дванадцятьма полінами і заходжувалася готувати дванадцять страв. Наставляла узвар, варила горох, гречану кашу, картоплю, квасолю, смажила кукурудзу, рибу, ліпила вареники, готувала гриби, голубці з пшоном, коржі з маком та кутю.
  •      Господар у цей час оглядав господарство. Коли сонце заходило, починали готувати домашній вівтар.
  • Господар вносив «дідух» -- сніп жита. Коли сходила вечірня зоря, батько сповіщав, що настав Святвечір. Перш, ніж приступити до вечері, він годував худобу і «запрошував гостей»: «Морозе, морозе, йди до нас кутю їсти!».
  • Свята вечеря - це спільна вечеря всього роду. Спочатку молилися за душі померлих, а потім за себе.
  • Господиня брала з рук господаря кутю, ставила її на стіл, і родина вечеряла. Малі діти тішилися, залазили під стіл і там «квоктали» -- «щоб квочки сідали». За це мати кидала їм у солому іграшки, цукерки. Наприкінці Святвечора вся родина колядувала.
  • З група.
  • Розповідь про традицію святкування Трійці (Зелених свят).
  • Трійцю відзначають на п'ятдесятий день після Великодня. Це свято поєднує в собі християнські і язичницькі обряди. Практично Зелені свята починалися з п'ятниці. Жінки до схід сонця йшли до лісу, щоб заготувати лікарських трав. В цей день збирали росу, якою лікували хворі очі.
  • У суботу, власне напередодні Трійці, селяни рвали материнку, чебрець, полин, лепеху і прикрашали запашним зіллям світлиці. Ввечері оздоблювали обійстя галузками клена, липи, ясена.
  • У Карпатах у клечану суботу просили вибачення один в одного. Першого дня Трійці дівчата йшли в поле чи ліс, плели по віночку і тримали їх до Петрівки, щоб у цей час русалки не залоскотали. Другий день Трійці-поминальний, коли відправляли панахиди, відвідували могили.
  • На третій день Трійці дівчата водили «Тополю». Наряджали найвродливішу дівчину, водили по селу і співали пісень.
  •    Про яке свято прочитали учні 1 групи?
  • Що ви вже знали?
  • Що дізналися нового?
  • Яка інформація є для вас незрозумілою?
  • (Таким чином йде робота з іншими групами)
  • Давайте зараз з вами побудемо трішки творцями і розкажемо, яке нове свято ви б запропонували проводити.
  • ( Свято квітів, улюбленої іграшки, метеликів, кольорів, доброти).

 

Рефлексія   Бесіда

Діти, ваш День народження позначений в державному календарі?

Чому?

А де його можна зазначити, в якому календарі?

Давайте зараз кожен з вас складе календар свят, які відзначає ваша сім'я.

Калейдоскоп

Тепер спробуємо створити «Калейдоскоп Днів народження» учнів нашого класу.

(На дошці прикріплені сніжинки, зелені листочки, квіти, жовті листочки )

Підійдіть і виберіть те зображення, яке на вашу думку відображає час вашого народження та вишикуйтесь по календарю, починаючи з 1 січня.

Асоціативний кущ

Місяць квітень багатий на свята. Давайте згадаємо їх.

7 квітня - Благовіщення

12 квітня - День космонавтики

17 квітня - Вербна неділя

24 квітня - Великдень

Чим запам'я тається вам сьогоднішній урок?

Самооцінювання

Перед вами зоряне небо. Оцініть кожен свою роботу на уроці в залежності від кольору зірки. Високий бал має жовтий колір.

Достатній бал -- червоний.

Середній бал -- зелений.

Достатній бал — червоний.

docx
Додано
10 січня 2019
Переглядів
4246
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку