Конспект для 7 класу .Павукоподібні, будова, спосіб життя.

Про матеріал
Конспект уроку містить інформацію про загальну будову павукоподібних, цікаві загадки, відео матеріали, багато інтерактивних вправ на закріплення матеріалу, завдання для роботи у групах.
Перегляд файлу

План-конспект уроку з біології у 7 класі      Дата:

Тема: Павукоподібні: будова, спосіб життя, різноманітність, роль у природі, значення в житті людини

Мета:Ознайомити учнів із характерними ознаками представників Класу Павукоподібні, розкрити особливості їх будови та способів життя; установити риси пристосування цих організмів до середовища існування; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; логічно мислити, удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.  

 

 

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

 

Етапи уроку

Діяльність вчителя

Діяльність учнів

І. Організація класу

Привітання учнів. Налаштування класу на роботу

Учні налаштовуються на роботу

ІІ. Перевірка домашнього завдання

На минулому уроці ми розглядали тему Ракоподібні. Пригадайте представників цього класу. Вправа колесо «Ракоподібні» https://wordwall.net/ru/resource/37645445

 

(Слайд 2)

 

 

Учні вибірково відповідають на питання вправи

ІІІ Актуалізація опорних знаньта мотивація навчальної діяльності

Відгадайте загадки:

1. Не руками снувалося,

Не руками і ткалося,

Десь далеко вродилося,

У куточку вмостилося.

Сидить злодій тихо-тихо,

Комусь буде лихо-лихо. (Павук.)

2. Висить сито, руками не вито. (Павутина.)

3. Якої пряжі нема в продажі? (Павутини.)

Павуків можна побачити скрізь: у лісі, на городі, у саду, у будинках, на березі

річки… Усі вони — прекрасні ткачі. За давньогрецькою легендою, уміння ткати

павуки успадкували від лідійської дівчини Арахни. Рукодільниця наважилася

викликати саму Афіну на змагання у ткацтві, за що й була жорстоко покарана:

ображена богиня перетворила її на павука. У Греції павук так і називається- арахна, а наука, яка вивчає цих тварин – Арахнологією.

Сьогодні ми всі зібралися на незвичайний урок, запросили гостей, який присвячений павукам. Чому нами обрані саме ці тварини? Тому що традиційно люди дуже погано ставляться до павуків! «Фу, павук!» — кричимо ми, і ось вже чуємо хрускіт розчавленого ногою тільця цієї тварини. Непояснювальна відраза. Навіть страх відчуває людина при зустрічі з павуками, хоча знає, що вони приносять користь, знищуючи значну кількість мух та інших небезпечних для людини комах. Павуки дуже рідко кусають людей, лише у небагатьох з них є органи, які здатні прокусити шкіру людини, лише 200 різновидів павуків здатні на це, тоді як решта тисяч видів взагалі неагресивні і безпечні для людини. До того ж павуки кусають лише у випадку оборони, а смертельні укуси — взагалі велика рідкість. Небезпека павуків — нав'язаний нам міф, Вони зображуються злими в дитячих казках, мультфільмах, звідси і наше ставлення до них. Павуки всім знайомі і в той же час. як ми мало знаємо про цю дивовижну та різноманітну групу тварин. Наша мета — розширити знання про клас Павукоподібні та змінити своє ставлення до цих представників царства тварин, дбайливо ставитися до тварин нашого краю та до природи.

Вправа «Павучок».

Перш ніж розпочати вивчення різноманітності павукоподібних, пропоную вам прикріпити одну з смужок того кольору, з яким у вас асоціюється слово «павук».

Червоний колір — негативне ставлення.

Жовтий колір — спокійне ставлення.

Зелений колір — позитивне ставлення.

 

 

Розгадують загадки, слухають розповідь вчителя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні обирають смужки відповідного кольору

IV.Повідомлення теми і мети уроку

Учитель разом з учнями визначають тему та завдання уроку «Павукоподібні: будова, спосіб життя, різноманітність, роль у природі, значення в житті людини”

Учні записують тему уроку

V.Вивчення нового матеріалу

До класу Павукоподібних належать, в основному, наземні види (понад 70000 видів).
До них належать скорпіони,кліщі, павуки та інші представники класу.

Зовнішня будова

Тіло павукоподібних має зовнішній водонепроникний хітиновий скелет, поділене на два відділи —головогруди і черевце. Вусиків немає.

На головогрудях містяться чотири пари ходильних ніг і дві пари видозмінених кінцівок (ротові органи —хеліцери іногощупальці (педипальпи)), які служать для захоплення і подрібнення їжі. (Слайд 3)

 Розповідь з елементами бесіди. Поміркуйте, яка функція павутинних бородавок? Павуки і павутина На нижньому кінці черевця є три пари павутинних бородавок (видозмінені черевні кінцівки), які виробляють павутину. Рідина, яка виділяється з павутинних бородавок миттєво твердне на повітрі і перетворюється на міцну павутину нитку.
Різні частини павутинних бородавок виділяють павутину різних типів. Павутинні нитки розрізняються за товщиною, міцністю і клейкістю. Різні типи павутини павук використовує для будівництва ловчої сітки: в її основі міцніші і не липкі нитки, а концентричні нитки — тонші і липкі. Павуки використовують павутину для зміцнення стінок своїх сховищ і для виготовлення коконів для яєць. (Слайд 4)

Перегляд відео:

https://youtu.be/ELAuVbAgR7g

 

(Слайд 5).

 

Евристична бесіда.

Чому сам павук не заплутується в своїй павутині? (Добре її «знає»,

рухається по нелипким

 ниткам.)

Чому павук не падає пересуваючись по павутині?

(На кінчиках лапок має коготки, якими чіпляється за павутину.)

Як павук дізнається про розміри здобичі?

(За силою коливання нитки. Якщо коливання досить сильні, павук поспішає,

щоб здобич не вирвалась. Якщо коливання занадто сильні – ховається, щоб

не бути з’їденим.)

Чи вся павутина однакова?

(Особлива пара павутинних бородавок самок виробляє ніжну павутину для

кокона майбутніх павучат.)

Чи відрізняються ловчі тенета павуків різних видів?

(Так. Ловильна сітка є своєрідною «візитівкою» павуків)

У 2001 році на борту шатла Атлантіс в космос підняли групу з 300 павуків.

Було встановлено , що в умовах мікрогравітації павуки плели тривимірний

плели тривимірний

комплекс з шовкових тунелів замість звичних плоских павутин .

Чи всі павуки роблять ловчі тенета? (ні, є види, які взагалі не плетуть ловильних сіток, секрет павутинних залоз вони використовують тільки для створення кокона.)

 

 

Складання опорної схеми (Слайд 6)

2. Особливості внутрішньої будови

Нервова система Нервова система характеризується подальшою концентрацією нервових вузлів. У павуків у передньому відділі головогрудей виникає єдине скупчення нейронів - головогрудна нервова маса.

 Запитання до учнів:

Пригадайте, яка будова органів зору характерна для ракоподібних.

Які ж очі у павукоподібних прості чи складні? (Обговорення відповідей учнів.)

З органів чуттів розвинені дотик (чутливі волоски на тілі та кінцівках) і нюх. Зір дуже слабкий, є декілька пар простих очок.  (Слайд 7)

Як харчуються павуки? Травна система Більшість павукоподібних - хижаки, пристосовані до живлення напіврідкою їжею. Травлення у багатьох павукоподібних відбувається в два етапи: 1) зовнішнє, 2) внутрішнє (кишкове). Спіймана здобич убивається отрутою, покриви жертви розриваються і всередину вводяться травні соки. Потім розріджений вміст жертви всмоктується. Для цього слугує забезпечена м'язами глотка, яка переходить у тонкий стравохід і далі, - у сисний шлунок. Вирости кишечника утворюють печінку, клітини якої виділяють травні ферменти. (Слайд 8)

 Дихальна система. Усі павукоподібні мають органи повітряного дихання. Навіть ті з павукоподібних, які вторинно переселилися у воду, дихають атмосферним повітрям. Дихальна система представлена "легенями" або трахеями. Ті й інші відкриваються назовні отворами - стигмами на боках члеників. У легеневих мішках розташовані численні листоподібні складки, в яких є кровоносні капіляри. Легені павукоподібних гомологічні зябрам ракоподібних.

 Трахеї - це система розгалуженихтрубочок, які підходять безпосередньо до всіх органів, де і здійснюється тканинний газообмін.«Легені» павукоподібних недосконалі, випаровують багато води, тому легеневі форми (деякі павуки, скорпіони) змушені жити в місцях, насичених вологою,- у підстилці тропічного лісу, ґрунті, норах. У вищих павуків виникають трахеї (за ступенем розвитку вони примітивніші за трахеї комах). Деякі павуки мають і «легені», і трахеї. Кліщі завдяки малим розмірам пристосувалися до поглинання кисню всією поверхнею тіла. Кровоносна система.

Кровоносна система найскладніша у скорпіонів і павуків, у яких дихання легеневе. У цих тварин кровоносна система подібна до ракоподібних. На спинному боці головогрудей розташоване серце, від якого відходять великі кровоносні судини. Простіша будова кровоносної системи у павукоподібних, які дихають трахеями. Найпростіша кровоносна система у кліщів: у них її може не бути зовсім або вона складається з мішкоподібного серця і пари остій (отворів).

Видільна система Представлена мальпігієвими судинами - сліпими виростами кишечника. У їхніх клітинах накопичуються екскрети. Речовини, що виділяються, заздалегідь зневоднюються, щоб уникнути втрати води. У деяких примітивних павукоподібних як органи виділення збереглися рудименти метанефридіїв. Статева система Павукоподібні роздільностатеві. Запліднення в більшості випадків внутрішнє. Сперма виробляється в сім'яниках самців і доставляється в статеві шляхи самиці за допомогою педипальп, які утворюють копулятивний орган. Яйця містять багато жовтка, розвиток прямий. Виняток становлять кліщі, у яких є личинкова стадія.

 

 

Учні слухають, діляться фактами про павуків

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні висловлюють свої думки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні записують опорну схему у зошити

 

Учні слухають

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні висловлюють свої думки та приходять до висновку, що очі в павуків прості і зір у них слабкий: тільки

незначна їх кількість може розрізняти предмети на відстані 20–30 см.

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні висловлюють думки

 

Валеологічна розминка

Намалюйте в повітрі підборіддям цифри від 1 до 10. Це забезпечує покращення кровообігу мозку і є профілактикою остеохондрозу.

 

Учні повторюють рухи за учителем

 

Різноманітність Павукоподібних. Робота в групах.

Учні утворюють 4 групи, отримують додаткову інформацію, фотографії

різних павукоподібних і з допомогою додаткового матеріалу створюють на

листі ватману «стінгазету» та презентують свою роботу іншим групам.

1 група «Павуки України»;

2 група «Кліщі»

3 група «Скорпіони»

4 група «Цікаві павуки (павуки краби, павук сріблянка, павуки-стрибуни)» (Слайд 9)

Учні працюють в групах

 

Значення павукоподібних. Робота з підручником (с 33 , 34) , бесіда.

Учні записують відповіді на запитання.

VI. Узагальнення та систематизація знань

 

 

 

 

 

Вправа “ Ракоподібні чи павукоподібні

https://learningapps.org/view6477363

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Слайд 10)

Вправа “Мозковий штурм”

1. Які способи полювання павуків вам відомі?

2. Укуси яких павуків небезпечні для людини?

3. Яку користь павуки можуть приносити людині та її господарству?

4. Яка роль кліщів у ґрунтоутворенні?

5. Які захворювання переносять кровосисні кліщі?

- А чи змінилось ваше ставлення до павуків після цього уроку? В яку сторону?

 

Учні отримують картки з qr кодом і виконують завдання онлайн

 

 

 

 

 

Учні дають відповіді на питання

 

 

 

 

 

VІІ. Оцінювання учнів.

 

 

VІІІ. Домашнє завдання:

Що нового ви дізналися?                                                                                                        Що вам сподобалося на цьому уроці?                                                                                             Що вам було не зрозуміло?

Опрацювати відповідний підручника, Тестування Павукоподібні | Тест з біології – «На Урок» (naurok.com.ua)

Учні дають відповіді на запитання

 

 

Учні записуюють домашню роботу

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
2 лютого
Переглядів
232
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку