Конспект до циклу уроків з теми "Пряма мова. Діалог"

Про матеріал
Конспект до циклу уроків української мови 5 клас з теми "Пряма мова. Діалог"
Перегляд файлу

Урок 1.

Тема уроку: Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові.

Мета уроку: поглибити відомості про пряму мову та правила її написання; формувати в школярів уміння правильно складати і записувати речення з прямою мовою; розвивати логічне мислення, інтелекти; виховувати любов до рідної землі, матері, допомогти дітям відчути красу рідної мови, народної творчості.

Тип уроку: урок-мандрівка, урок засвоєння нових знань та навичок.

Обладнання: картки для індивідуальної роботи, ілюстрації, запис музики

П. Чайковського "Пори року", "Зима".

 

Хід уроку

І.Актуалізація опорних знань учнів.

1. Вступне слово вчителя. Вірш Б. Олійника "Пісня про матір".

  Посіяла людям

    літа свої, літечка житом,

  Прибрала планету,

    послала стежкам споришу,

  Навчила дітей,

    як на світі по совісті жити,

  Зітхнула полегко —

    і тихо пішла за межу.

  — Куди ж це ви, мамо?! —

    сполохано кинулись діти.

  — Куди ви, бабусю? —

    онуки біжать до воріт.

  — Та я недалечко...

    де сонце лягає спочити.

  Пора мені, діти...

    А ви вже без мене ростіть.

  — Та як же без вас ми?..

    Та що ви намислили, мамо?

  — А хто нас, бабусю,

    у сон поведе по казках?

  — А я вам лишаю

    всі райдуги із журавлями,

  І срібло на травах,

    і золото на колосках.

  — Не треба нам райдуг,

    не треба нам срібла і злота,

  Аби тільки ви

    нас чекали завжди край воріт.

  Та ми ж переробим

    усю вашу вічну роботу,

  — Лишайтесь, матусю,

    Навіки лишайтесь. Не йдіть.

   Вона посміхнулась,

    красива і сива, як доля,

  Махнула рукою —

    злетіли увись рушники.

  «Лишайтесь щасливі»,—

    і стала замисленим полем

  На цілу планету,

  на всі покоління й віки.

 

 Діти, чи сподобався вам цей вірш ? Чи схвилював вас? Що ви відчували, коли я читала його? Цей вірш вчить шанувати матір, бабусю, всіх своїх рідних.

ІІ.   Мотивація навчальної діяльності.

 Скільки осіб брало участь у цій розмові? Чи були тут слова з прямою мовою? Так, дійсно були. Сьогодні на уроці я хотіла, щоб ми з вами навчилися складати речення з прямою мовою, правильно записувати її, збагатили свій словниковий запас, навчилися шанувати своїх батьків, любити рідну мову, захоплюватися красою природи.

 "Очікування"

 А ви чого чекаєте від сьогоднішнього уроку? (Чогось навчитися, почути щось цікаве)

 Для того, щоб ми змогли досягти своєї мети і щоб цікаво пройшов наш урок, давайте поділимось на групи.

 Одна  група   буде   називатися   "Зачаровані   велетні",   друга  -  "Замріяні романтики", третя - "Здивовані мандрівни-ки".               Капітан, командир,  штурман, члени екіпажу.

 Ми помандруємо в країну "Дивосвіт". А туди попасти без знань прямої мови просто не можливо. Тому запишемо тему уроку.

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

 І зупинка нашої мандрівки - "Повторення".

 Завдання.

 У поданих реченнях пояснити розділові знаки.

 1. Швидко ми побачились, рідна матінко моя.

 2. Я, може, прийду вже до хатоньки цієї, де мати жде мене.

 3. Ти, як сонце, моя рідна мати.

Зупинка II "Не помились" (по двоє учнів від команди) Записати правильно речення і намалювати схему.

 1. Запитали пташку: "Куди ти літала, сіренька?"

     "У вирій, до мами" -  відповіла вона.

 2. Запитали зернятка: "Куди ти поспішаєш, маленьке?"

     "У землю, до мами" - відповіло воно.

 3. Запитали колосок: "Куди ти тягнешся, манюній?" 

     "У вічність, до мами" - відповів він.

Зупинка ІІІ "Навчаючись - вчусь" Робота з підручником. Взаємонавчання.

 

Оцінки

Команди вибирають спосіб перевірки. Витягують карточки з написом "Вибір" (вчитель обирає учня з команди, який буде відповідати); "Делегат" (представника вибирає команда); "Всі" (відповідає кожен учень з команди); "Довір'я" (ставиться оцінка, яку  учні одержали в групі)

 Зупинка IV "Темна конячка"

 1. Холодна, непривітна, люта, засніжена, чарівна,  сніжно-біла, зачарована (зима).

 2. Золотава,   холодна,   мінлива,   зажурена,   поетична,    дощова,   багата, врожайна ( осінь).

 3. Добра, ніжна, дбайлива, сумна, рідна, найкраща в світі  (мама).

Зупинка V „ Чарівна смужка”

 Написати на смужці:

  • ім'я дівчини;
  • ім'я хлопця;
  • у яких вони відносинах (друзі, однокласники, родичі, брат і сестра, тато і дочка, мама і син);
  • що між ними сталося (посварилися, побилися, зустрілися, поговорили);
  • хто їх помирив, розсудив;
  •  висновок.

  Де двоє б'ються, третій тікай.

   Друг пізнається в біді.  

  Чужими руками добре жар загрібати.

  Чужого не візьму, а за своє постою.

  Зробив діло - гуляй сміло.

  Як мати рідненька, той сорочка біленька.

  Малі діти - малий клопіт, великі діти - великий

                                                                                            клопіт.

 Скласти розповідь, використовуючи речення з прямою мовою.

 

Зупинка VII „Пори року”

У поданих реченнях розставити розділові знаки, пояснити їх.

 1. "Насуплю  я   брови,   і   вітер   з   морозом   повіє,   під    снігом   земля засміється", - говорить зима.

 2. "А я засміюся, і сонце веселе засяє, усе зацвіте,  заспіває", - весна одмовля.

Вчитель. Розгляньте уважно пейзажні ілюстрації. Яку пору року зображено? Чи відтворюють картини настрій вірша, який ми щойно зачитали?

Зупинка VII „Чарівні мелодії”

(Звучить мелодія П. Чайковського "Пори року", "Зима").

    Завдання. Скласти розмову Сніжинки з Вітром (І команда), Сніжинки з Морозом (II команда), Сніжинки з Сонцем (III команда).

Зупинка VIII „Народні пісні”

Які ви знаєте пісні про маму?

 1.” Рідна мати моя”

 2. „Мати сіяла сон”

 3. „Чорнобривців насіяла мати”

 4. „Мамина вишня”

IV Підсумок уроку

Піраміда позитивних емоцій

 Діти, виходить в центр і говорять, що вони навчилися сьогодні, що відчували, що дізнались.

Слово вчителя. От і підійшла до кінця наша подорож по країні „Дивосвіт”. Мандруючи, ми навчилися правильно вживати пряму мову, складати речення з нею, відкрили для себе чарівний світ мови, природи, музики, краще пізнали один одного.

 А тепер підрахуємо бали. Переможці нагороджуються сніжинками.

V. Домашнє завдання

§13. Напишіть твір про свою маму, використовуючи речення з прямою мовою.

 

Урок 2.

Тема уроку: Діалог. Складання діалогу.

Мета уроку: З'ясувати рівень оволодіння учнями таким видом мовленнєвої діяльності як говоріння, рівень сформованості, вміння складати і розігрувати діалоги відповідно до запропонованої мовленнєвої ситуації й мети спілкування, сприяти підвищенню рівня вправності діалогічного мовлення щодо його доречності, логічності, лаконічності, виразності; формувати вміння правильно інтонувати репліки діалогу; вміння додержувати правил спілкування, дотримувати норм літературної мови; поглибити інтелект, уточнювати й збагачувати словниковий запас; розвивати культуру усного мовлення, увагу, пам'ять; виховувати любов до рідної землі, до кожного куточка рідного краю, бережливе ставлення до природи, вміння побачити прекрасне всюди.

Тип уроку:   урок-діалог, розвиток зв'язного мовлення.

Обладнання: портрет В.О.Сухомлинського, вислови педагога, фотографії, картини природи, метелики.

І. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель.                           

 -   Доброго дня вам, діти!

 -   Добрий день!

 -   Так звично ми вітаємось кожен раз і не задумуємось над тим, що саме ми бажаємо цим вітанням. Адже я вам побажала доброго, щасливого, здорового, веселого дня. Ви мені відповіли з такою ж доброзичливістю, бажаючи мені вдалого, доброго, радісного дня. Тож давайте побажаємо собі і вдалого уроку, постараймося не змарнувати час, дивлячись у вікно, а навчитись чогось нового, дізнатись про щось цікаве, незвичайне, підвищити свій інтелект, збагатити свою пам'ять новою інформацією, свій словниковий запас - новими словами, навчитись ввічливо розмовляти один з одним, із старшими за себе; показати себе ерудованими, вихованими і, звичайно, чемними дітьми.

 Хочу, щоб ви отримали на уроці позитивні емоції. Давайте складемо пірамідку побажань позитивних емоцій. Прикладіть руки один до одного "Давайте учитись, давайте читать, диктанти писать й інтелект здобувать."

 Тож уперед до вершини знань, здобуття інтелекту. Що таке інтелект? (Словник ст.287.)

Інтелект - від латинського intelektus - розуміння, розсудок, пізнання - здатність до мислення, особливо до його вищих теоретичних рівнів.

II. Повідомлення теми і завдань уроку.

Що відбулося між мною і вами? Діалог. Що називається діалогом?

Темою нашого уроку буде: Діалог. Складання діалогу. (запис у зошиті)

 Ми навчимось складати діалоги, правильно їх записувати, навчимось любити рідну землю, берегти природу, свої традиції, гордитися видатними людьми нашого народу, спробуємо побачити прекрасне всюди, бо "виховує кожна хвилина життя і кожний куточок землі"

 Ці слова В.О.Сухомлинського і є девізом нашого уроку.

III. Актуалізація опорних знань учнів.

 -   Хто такий В.О.Сухомлинський?

 -   Що ви знаєте про нього?

(Вчитель, педагог, директор Павлиської школи радості)

 В.О.Сухомлинський дуже любив дітей, складав для них і про них оповідання і казки.

 Послухайте діалог "Журавель і Папуга"

 Був собі Журавель і жив він на березі нашого озера. Насувала зима. Пристав він до ключа інших журавлів і полетів далеко на південь. Там вічне літо, теплі води, зелені береги, блакитне небо. В лісах багато дивовижних пташок, зелених, синіх, голубих папуг. І всі вони співають, радісно кричать.

 А Журавлеві нашому сумно. Питає зелена Папуга Журавля:

-   Чого ти сумуєш? Чого ти гнізда не мостиш? Журавлят не висиджуєш?

-   Тяжко мені. Ностальгія замучила.

 Поглядає Журавель на північ. Коли це стрепенувся, прислухався до чогось. Десь пролунав журавлиний крик. Радісний, тривожний. Злетів Журавель - щоб наздогнати інших Журавлів.

-   Куди ж ти летиш? - дивується Папуга. - Там же холодно. П'ять місяців проживеш, знову сюди прилетиш. Що там доброго на твоїй холодній півночі?

-   Добре те, що я там народився. Там моя Батьківщина.

 

 Докажіть під "пресом", що це діалог.

 Я вважаю, що це діалог, тому що в розмові беруть участь дві особи - Журавель і Папуга. Кожна репліка записана з нового рядка, перед реплікою стоїть тире, вимовляється з підвищеною інтонацією. Отже, це діалог.

-   Яке слово у цьому тексті незрозуміле?

Ностальгія. Може, хтось знає його значення? Якщо ні, то пошукайте у словнику іншомовних слів. (ст. 42І). Болісна туга за Батьківщиною. Чи переживали ви колись таке почуття? (Записати у свій словничок).

 Так, кожному мила своя Батьківщина, своя сторона. Де б не була людина, вона завжди повертається додому, у свій рідний край. Бо, як пише про це Н. Кінзерська,

   Кличе додому стежина,

  де б не блукав по землі,

  в край, де твоя пуповина,

  де щонайкращий твій слід.

 

"Карусель."

 - Діти, я думаю, що всі ви любите кататись на каруселі. Недавно ми з вами були у Львівському парку культури і там накатались досхочу.

 - Хто хоче попасти на нашу карусель? Але ця карусель перевірить ваші теоретичні знання. (Пояснюю умови гри)

 

 

Завдання до „Каруселі”

1. Що таке діалог?

2. Що називається реплікою?

3. У що береться пряма мова?

4. Скільки осіб може брати участь у діалозі?

5. Які ти знаєш слова ввічливості?

6. Що називається звертанням?

7. Які розділові знаки ставляться при звертаннях?

8. Що означають вставні слова?

9. Які члени речення є однорідними?

10. Які розділові знаки ставляться при узагальнюючих словах?

 Поки кружлятиме карусель, ви, діти, складіть графічну схему першого речення вправи 176 на ст. 69.

 Отож, починаємо працювати.

 Найбільше нагород-смужок заробили...

Перевірка схеми.

 Василь Сухомлинський був чудовим педагогом, тонким психологом. Він виховував своїх учнів на конкретних живих прикладах, виховував доброту, чуйність, почуття прекрасного. Це ми бачимо у його маленьких оповіданнях.

 Послухайте розмову батька із сином

"Скажи людині: "Здрастуйте!"

Інсценізація оповідання.

 Лісовою стежкою ідуть батько і маленький син. Довкола тиша, тільки чути, як десь далеко стукає дятел та лісовий струмок дзюрчить у лісовій гущині;

 Аж тут син побачив: назустріч їм іде бабуся з ціпком.

-   Тату, куди вона йде? - питає син.

-   Зустрічати або проводжати, - каже батько й усміхається. - Ось як ми зустрінемося з нею, ти скажи їй одне-однісіньке слово: "Здрастуйте!"

-   Навіщо ж їй казати це слово? - дивується син. - Вона ж зовсім нам незнайома.

-   А ось зустрінемося, скажемо їй це слово, тоді й побачиш навіщо. Побачиш, що станеться. Ось і бабуся.

-   Здрастуйте! - каже син.

-   Здрастуйте! - каже батько.

-   Здрастуйте! - каже бабуся й усміхається. І хлопчик тоді здивувався: усе довкола змінилося. Сонце засяяло яскравіше. Верховіттями дерев пробіг легенький вітерець, і листя заграло, затремтіло. В кущах заспівали пташки - раніше їх і не чути було. На душі в хлопчика легко-легко стало.

-   Чому це воно так? - питається син.

-   Бо ми сказали людині: "Здрастуйте!"

 

-   Чому так легко стало на душі у хлопчика? (Бо він зробив добре діло, сказав бабусі добре слово)

-   Які ви знаєте прислів'я і приказки про добрі слова?

 Щире слово, добре діло душу і серце обігріло. Від ласкавих слів затихає гнів. Як лихе слово казати, краще помовчати. Як ти вітаєш, так і тебе вітатимуть. Одне погане слово скажеш - почуєш у відповідь десять. Не називай сяким, бо станеш таким. Слово чемне кожному приємне.

 

Дмитро Білоус написав такий невеличкий віршик.

  "Добридень вам, люди добрі, " –

  я чув від тезки Дмитра.

  І зразу світлішав обрій

  І більше було добра.

  Давайте запишемо одне прислів'я і розберемо за членами речення .

-   Докажіть під пресом, що це однорідні члени речення.

 

 

Вчитель. - Дуже мені подобається у В. Сухомлинського замальовка

"Щоб не наколовся " (інсценізація).

 Дівчинка Зоя гуляла в саду. Вона підійшла до акації. На акації гострі-прегострі колючки.

 Над акацією літає барвистий метелик. Ой, як же йому не страшно літати! Налетить на колючку - що ж тоді буде!

 Підійшла Зоя до акації. Зломила одну колючку, другу, третю. Мама побачила й питає:

-   Що ти робиш, Зою? Навіщо колючки зламуєш?

-   Щоб метелик не наколовся, - відповіла Зоя.

-   Що ви думаєте про ту дівчину? (Смішна, наївна, довірлива, добра, любить природу).

-   Подивіться на цю фотографію. Тут теж літає довірливий метелик.

 Героїня Іринки добра, наївна дівчина. А щоб Іра вийшла із своєї рольової гри, ми посадимо її на чарівний стілець.

"Чарівний стілець"

 Ви знаєте, що тут треба говорити тільки добрі слова, слова похвали. Адже кожна людина має певні недоліки, але не завжди треба на них наголошувати. Отже, що ви скажете про Іринку?

 - Діти! Один болгарський поет писав: "Я зламав квітку, і вона зів'яла у мене в руках, я впіймав метелика, і метелик помер у мене на долонях. І я зрозумів, що до природи доторкнутись можливо тільки серцем."

 - Не тільки люди розмовляють між собою. Якщо придивитись і прислухатися до природи, то можна почути, як щось шепоче верба, похилившись до річки, про щось гомонить струмок, шепелявить сухий листок, лютує завірюха-зима. Всюди можна підгледіти і підслухати дивну розмову. Це і в картинах художників, і в музиці.

 - А зараз, діти, послухайте одну чарівну мелодію. Це музика Вівальді. Видатний італійський композитор Антоніо Вівальді створив концерт для камерного (струнного) оркестру, якому дав назву "Пори року" - всього 12 п'єс. Кожна п'єса відповідає певному місяцю.

 Ваше завдання: уважно послухати музику, вгадати пору року і сказати, які дійові особи виступають у цій п'єсі. Я вам тільки можу підказати, що спокій, який ви почуєте на початку, хтось порушить! А хто?

 -  Чи сподобалась музика? Хто тут у когось щось просив, шепотів, благав? А хто був немилосердний і порушив душевний спокій?- Складіть і запишіть розмову Мороза  з Вітром та Сонцем, яке ще світить, та не гріє. А можливо, про щось просить  одинокий листочок, що лишився ще тріпотіти на дереві.

 У своїй розмові використовуйте звертання. Можете скористатися певними словами.

Словникова робота

 Попросив, недочув, змінився, пропищав, дорікнув, похвалився, попрощався, відповів; стривожена, заплакана, розгублена; гарна, зачарована, засніжена.

 Найкращий діалог запишемо.

 У вас є домашні заготовки смішних діалогів. Давайте послухаємо їх. А зараз попробуємо скласти діалог усно в парі.

Робота в парі

1. Скласти діалог між 5-класником і його батьками про те, що не слід дарувати меншій сестричці комп'ютер на день народження, бо він шкідливий і може погіршити її зір. (Невпевненість).

2. Скласти діалог між 5-класницею і сусідом однокласником про те, що вона не наважується подарувати хлопцеві кошеня її породистої кішки, бо невпевнена, як поставляться до такого подарунку його батьки. Дівчина шкодує, що не зможе задовольнити прохання сусіда.

3. Як пройшов день народження.

4. Плани на зимові канікули.

5. Моя улюблена передача.

6. Привітання бабусі з днем народження.

 Найкращий діалог розіграли...

Створи рекламу

А найкращу рекламу придумали...

 

Піраміда позитивних емоцій

 - Діти! Впродовж уроку ми здобували і нові знання, і нові емоції. А тепер побудуємо  піраміду позитивних емоцій.  Всі  бажаючі можуть  підійти  і повідомити,   що   вони   дізнались   на   уроці,   що   найбільше   вразило   і сподобалось.

 IV. Підсумки уроку.

 Отже, сьогодні на уроці ви показали, що ви ерудовані, знаючі і творчі діти. Нагородою за вашу працю сьогодні будуть не оцінки, не бали, а ці метелики, метелики добра, ніжності і довіри.

 Нехай ці ваші метелики не наколюються на ніякі колючки, не знають ніяких турбот і бід. Хай зустрічаються їм і вам добрі люди, хай вітають вас добрим словом, привітним усміхом.

 Хай ці посланці добра застережуть вас від поганих вчинків, небережливого ставлення до маленької квіточки, тендітної гілочки, беззахисної комашки, замріяної сніжинки. Хай ваше серце відкриється назустріч прекрасному, бо

"виховує кожна хвилина і кожен куточок землі. "

V. Домашнє завдання.

Скласти твір-діалог про добрий вчинок (перевести дідуся через дорогу, принести бабусі води, заступитися за слабшого).

 

 

 

 

 

 

 

Урок 3

Тема  уроку:  Діалог. Розділові знаки при діалозі.

Мета  уроку:  дати учням уявлення про діалог, формувати в них уміння правильно записувати діалог; сприяти розвитку логічного мислення та кмітливості учнів, розвивати інтелект; виховувати любов до рідної мови, пісні, народної творчості.

Тип уроку:  урок - інсценізація.

Обладнання: тести, запис на дошці.

Хід уроку

 Епіграф уроку:

  Вона, як пісня, серцю  мила,

  Старенька хата,

  Край села...

   П. Дворський

І.  Актуалізація опорних знань учнів

1. Легенда про пісню

 Якось Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність і красу, угорці — любов до господарювання, німці — дисципліну і порядок, діти Росії — владність, Польщі — здатність до торгівлі, іта­лійці одержали хист до музики...

 Обдарувавши усіх, підвівся Бог зі святого трону і раптом побачив у куточку дівчину. Вона була боса, одягнута в вишивану сорочку, руса коса переплетена синьою стрічкою, а на голові багрянів вінок з червоної калини.

— Хто ти? Чого плачеш? — запитав Бог.

— Я — Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові і пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі, вороги знущаються з вдів та сиріт, у своїй хаті немає правди й волі.

— Чого ж ти не підійшла до мене скоріш? Я всі таланти роздав. Як же зарадити твоєму горю?

 Дівчина хотіла вже йти, та Бог, піднявши правицю, зупинив її.

— Є у мене неоціненний дар, який уславить тебе на цілий світ. Це — пісня.

 Узяла дівчина Україна дарунок і міцно притиснула його до серця. Поклонилась низенько Всевишньому і з ясним обличчям і вірою понесла пісню в народ.

 

-   Діти, що є неоціненним скарбом для всіх українців?

-   На жаль, мало ми знаємо свої українські пісні. Наше завдання – вивчати і зберігати в пам’яті цю народну святиню.  

 А скільки осіб брало участь у розмові? Чи була у тексті пряма мова?

2. Щоб згадати і повторити розділові знаки при прямій мові, давайте виконаємо завдання тестів.

 ІІ. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.

1. Спостереження над реченнями.

    Багатий каже вбогому братові: "Віддай мені корову назад".

   "Я ж тобі за неї відробив!" - відповідає вбогий.

   Багатий каже вбогому братові:

   -   Віддай мені корову назад.

   -   Я ж тобі за неї відробив! - відповідає вбогий.

Діалог - це розмова двох чи більше осіб.

Пряма мова - це точно відтворене висловлювання певної особи, передане від її імені.

Репліка - це слова кожного учасника діалогу.

2. Давайте запишемо діалог хлопця і дівчини із народної пісні.

 -   Ой дівчино, серце моє, чи підеш ти за мене?

 -   Не піду я за тебе,  нема хати у себе.

 -   Підем, серце, в чужую, доки свою збудую.

 -   Постав хату з лободи, а в чужую не веди.

 Чужа хата такая, як свекруха лихая,

 Хоч не лає, так бурчить, а все вона не мовчить.

 

3. А які ви ще знаєте народні пісні?

 "Козак від'їжджає. Дівчинонька плаче...”

   "Ой під вишнею, під черешнею"

   "Ой що ж то за шум учинився...”

4. Робота з підручником. Вправа 248

5. Рольова гра. Послухаємо діалоги, які підготували нам учні. Діалоги учнів

1. - Мамо, ми були у тьоті Дусі і дивилися телевізор.

-   А як вона вас зустріла?

-   Добре. Щойно ми відчинили двері, а вона й каже:

-   Тільки, вас тут не вистачало.

 

2. - Грицю, ти зізнався вдома, що одержав двійку?

-   Зізнався.

-   Ну й що?

-   Нічого. Вдома нікого не було.

3. Під Новий рік у гості до онуків приїхала бабуся.

-   Ну, Галинко, - звернулася вона до меншенької. - Скільки тобі років? За кожен рік одержиш по цукерці.

-   Давайте, бабусю, я краще скажу, скільки років вам, - відказало кмітливе дівча .

6. Чарівний стілець. Назвати всі чесноти дитини, що сидить на чарівному стільці.

7. Записати діалог "У бібліотеці", між артистом і шанувальницею школяркою.

8. Реклама (діалог)

9. Розминка "На відпочинку"

 Учні встають в коло. Вчитель розповідає історію, супроводжуючи її відповідними рухами.

 "Фотомисливець прокинувся, потягнувся, умився, відкрив намет, взяв фоторушницю і пішов на полювання. Іде - трава висока, річка глибока. Ось зайчик - чик! Ось лисичка - чик! Ось вовк! Геть від цього. (Швидкий темп) Річка глибока, трава висока. Добіг до намету, застебнув. Уф-ф."

10. Гра "Лакуна" (пропуски, прогалини). Учні одержують аркуші з уривками пісень, де пропущені слова.

1. "Як би мені..., то пішла б я на музики".

2. "Грицю, Грицю до роботи, в Гриця порвані..."

3. "Несе Галя воду,  ... гнеться,

     а за нею Йванко, як барвінок в’ється".

4. "Їхав козак на ..., прощав свою дівчиноньку".

5. "Била мене мати березовим ...,

      щоб я не стояла з молодим рекрутом".

 Хто найшвидше виконає завдання, стає переможцем і найкращим знавцем пісень.

11. "Віночок"

 Діти кладуть руку на плече сусідові і дарують знання. Віночок замикається.

ІІІ. Підсумок уроку. Так, народна пісня — злет душі людської.

 Вона — любов, вона — печаль і втіха,

 Жива вода на виразки душі.

 Поки живе —обереже від лиха

 Понад стежками тихі спориші.

 Але боюсь, боюсь, щоб не збороли,

 В модерну, щоб не втиснули  труну

 Мого народу пісню чарівну

 З чужих країв залізні рок-н-роли.

 Завжди ми накривали дружби ясні столи

 Нас по піснях пізнавали,

 Де б ми таки не були!

 Райдуга в небі висне,

 Граючи в плесах вод.

  Доки живе наша пісня,

 Доки живе народ.

IV. Домашнє завдання. Записати народну пісню, де би був діалог.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок 4

Тема уроку: Контрольна робота. Написання тесту з перевірки основних понять і правил з прямої мови і діалогу.

Мета уроку: перевірити рівень знань, умінь і навичок із синтаксису й пунктуації, вміння записати пряму мову і діалог, сприймати зміст речень; розвивати логічне мислення, пам’ять, інтелект, зосередженість; виховувати повагу до старших людей.

Тип уроку: контроль і корекція знань.

 

Хід уроку

І.Написання тесту з перевірки основних понять і правил

 Варіант 1

1. Вкажіть речення з прямою мовою.

 1. Чує кіт у глечику молоко солодке, та морда коротка.

 2. Підіймайте, свині, хвости, бо глибоко морем  брести?

 3. Анатолій Борисович сказав, що десь недалеко має  бути вода .

 4. «Колись тут теж ліс був», — озвався Пилипко.

2. Визначте, де знаходяться слова автора у реченні з прямою мовою.

 Підійшла лисиця ближче до вовка і питає: «Чого ти, вовче, виєш?» .

1. Перед прямою мовою. 2. Всередині прямої мови. 3. Після прямої мови.

3. Вкажіть, у якому реченні з прямою мовою неправильно розставлені розділові знаки.

1. Серед дороги стоїть мале хлоп'я й плаче. 2. «Чого ти?»— спитав перехожий. 3. «Заблукав» — відповідає хлоп'я. 4. «А де ж твоя хата?» — «Під шифером» .

4. Знайдіть і виділіть речення з непрямою мовою.

1. Літо запитало в Зеленокосої, чому вона не повернулася в палац.

2.І гукнуло військо хором: «Ми готові йти до бою, краще смерть, ніж вічний сором!»

3. Он бачиш, там питає дика рожа: «Чи я хороша?»

4. А ясень їй киває в верховітті: «Найкраща в світі!» .

5. Яке речення наведено нижче?

 Бігла мимо лисиця, почула вовче виття і спинилася .

I. З прямою мовою.     2. З непрямою мовою.

3. Діалог.                      4. Складне.                      5. Просте.

6. При перебудові якого речення з прямою мовою на речення з непря­мою мовою допущена помилка?

1. «Анатолію Борисовичу,— озвався Олег,— треба, мабуть, риби на юшку налови­ти». — Олег звернувся до Анатолія Борисовича і зауважив, що, можливо, варто на вечерю риби наловити.

2. «Я не заперечую, однак тут уже є рибалка»,— сказав Анатолій Борисович. — Анатолій Борисович сказав, що я не заперечую, але тут уже є рибалка.

3. «Де?» — озирнулися на всі боки діти. — Діти озирнулися на всі боки і запитали, де той рибалка.

4. «В озері,— засміявся вчений. — Бачите, що плаває на поверхні води?» — Вчений засміявся і звернув увагу дітей на те, що плавало на поверхні води .

7. Чим відрізняється діалог від речення з прямого мовою?

  1. Тим, що в діалозі немає слів автора.

  2. Тим, що кожна репліка діалога записується з нового рядка.

  3. Тим, що перед кожною реплікою діалогу ставиться тире. 

  4. При діалозі не ставляться лапки, як це робиться при

       прямій мові.

  5. При діалозі не ставляться лапки, кожна репліка  діалогу

     записується з нового рядка, і перед нею ставиться тире.

8. Якому реченню відповідає дана схема?

  А : „П”.

  1. „Земля найкраще пахне восени”, - говорить сам до  себе

      Тимофій.

  2. Жінка спитала: „Ну й чого ж ти мовчиш?”

  3. „А молодість не вернеться”, - співає дівча.

9. Знайти і правильно записати речення, в якому слова автора розривають пряму мову.

 1. Будь здорова, чорноброва, сказав Карпо, легенько  кивнувши головою.  

 2. Дідусь мовив урочисто Щасливі, дітки, ви, що  народились в лагідний час.

 3. Ой на морі хвиля грала сумно дівчина співала у  долині роса впала, поламала цвіт.

10. Знайти і правильно записати речення, в якому пряма мова стоїть після слів автора.

 1. Невже командира роти вбито подумав солдат з  тривогою.

 2. Три біди є у людини – смерть, старість і погані діти  вчить українське прислів’я.

 3. Великий римський трибун Цицерон сказав Дім, в  якому немає книг, подібний до тіла без душі.

11. Знайти і правильно записати речення, в якому пряма мова стоїть перед словами автора.

 1. Буде буря подумав Тарас і швидко закрокував.

 2. Запам’ятай це місце, Євгене, сказав Брянський.  Після війни приїдемо сюди відпочивати.

 3. Капітан скомандував Звертай, Олеже, на Дніпро.

12. Розставити розділові знаки.

 Як ти учишся Семене

 Трійки в табелі у мене

 Підтягнися, так не гоже

 Та у п’ятій чверті може.

 

 Варіант 2

1.  Вкажіть речення з прямою мовою.

1. — Березового сочку, дядьку Лесь, — простягує дівчина кухоль.

2. Тракторист дістає з кишені жмут паклі, витирає руки.

3. Він пожадливо п'є, аж кадик йому ходить по горлу вгору-вниз.

4.І краплина скочується по підборіддю .

2. Визначте, де знаходяться слова автора у реченні з прямою мовою.

«Це я, це я! — підіймався в ньому переможний внутрішній голос. — Ніхто інший, тільки я» .

 І. Перед прямою мовою. 2. Всередині прямої мови.

 3. Після прямої мови.

3. Вкажіть, у якому реченні з прямою мовою неправильно розставлені розділові знаки.

  1. Питає батько трирічного сина «Чому ти надів штанці за-

      дом наперед?»

  2. «То не я, то Оленка мені наділа», — відповідає  малий.

  3. «А ти ж куди дивився?» — цікавиться батько.

  4. «У вікно», — відповідає син .

4. Знайдіть речення з непрямою мовою.

  1. За якусь провину мати поставила Петруся в куток.

  2. Петрусь насупився й каже: «Коли я виросту і стану 

      будівельником, то будува­тиму круглі кімнати, щоб у них жод-

      ного кутка не було» .

  3. Анатолій Борисович сказав, що планарії можуть жити понад

      рік, не отримуючи ніякої їжі.

  4. Осінь усьому рахунок веде.

5. Які речення подано нижче?

ВЖЕ!

— А тепер спробуйте розв'язати задачу,— запропонував учитель, коли пояс­нив урок.

Не минуло й двох хвилин, як один із учнів:

— Я вже!..

— Що, вже розв'язав?

— Та ні, спробував...

1. З прямою мовою. 2. З непрямою мовою. 3. Діалог.  4. Складні.

6. При перебудові якого речення з прямою мовою на речення з непря­мою мовою допущена помилка?

  1. «Ти мене кликав?» — спитала дівчина. — Дівчина  спитала,   чи я її кликав.

  2. «Та ні, не кликав... Просто хотів, щоб ти  приїхала»,— від-повів  я. — Я відповів, що не кликав, а               просто хотів, щоб ти приїхала».

  3. Тоді вона попросила: «Прив'яжи, будь ласка, човен, а то по-пливе за водою». — Тоді вона попросила, щоб я прив'язав човен, а то він попливе за водою.

  4. «А як ти запливла сюди?» — запитав я. — Я запитав, як вона сюди запливла.

7. Визначте, яке зі тверджень є помилковим.

  1. У діалозі немає слів автора.

  2. Кожна репліка діалогу записується з нового рядка.

  3. Перед кожною реплікою діалогу ставиться тире.

  4. При діалозі не ставляться лапки, як це робиться при  прямій мові.

  5. При діалозі не ставляться лапки, кожна репліка  діалогу  записується з нового рядка, і перед нею               ставиться тире.

8.  Якому реченню відповідає дана схема?

 „П?” - а.

 1. Баба Груня любила поговорити з лелеками: „Як  воно,

    Бузьку, не обіцяєш на завтра дощу?”

  2. „Що за дівчина? Де вона взялася в нашому селі?” –  думав молодий Джеря.

  3. „Колись тут теж був ліс, - ” озвався Пилипко.

9. Знайти і правильно записати речення, в якому слова автора розривають пряму мову.

 1. „Так, бачу, ти усім тут добре надоїв”, - Кіт Вовкові  сказав.  

 2. „Сину, сину, - просила мати, - старайся прожити не  марно”.

 3. „Гляньте! Що за чудасія?” – дивувались дівчата..

10. Знайти і правильно записати речення, в якому пряма мова стоїть після слів автора.

 1. У давнину говорили: „Який поріг, така і  господиня”.

 2. „Людина хороша, коли на себе схожа”, - у народі  кажуть.

 3. „Чому зажурився, мій любий козаче?” – питає  дівчина 

     вродлива .

11. Знайти і правильно записати речення, в якому пряма мова стоїть перед словами автора.

 1. „Бережи честь змолоду”, - каже народне прислів’я.

 2. Настя тихо питає: „Ви з України?”

 3. Каторжани питають: „А звідки ти, небого?”

12. Розставити розділові знаки.

 Ти промокатки не даси

 Не дам – проси, хоч не проси

 Ну, коли так трусись над нею

 Я промокну тоді своєю

ІІ. Підсумок  уроку.

ІІІ. Домашнє завдання.  Скласти твір-мініатюру „Бережи честь змолоду”.

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додав(-ла)
Мисько Ольга
Додано
10 жовтня 2023
Переглядів
720
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку