Урок "Правопис префіксів"

Про матеріал
Тема. Вимова і правопис префіксів з- (зі-, с- ), роз- (розі- ), безМета: вивчити правила написання префіксів з- (зі-, с- ), роз- (розі- ), без- ; формувати вміння визначати в словах ці орфограми, обґрунтовувати вибір написання, утворювати нові слова за допомогою префіксів; удосконалювати орфографічні навички; розвивати увагу, культуру писемного мовлення. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. Хід уроку І. Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань учнів Інтерактивна гра «Вірю – не вірю» 1. Чи вірите ви, що закінчення - це незмінна частина слова? (Не вірю) 2. Чи вірите ви, що в слові сад немає закінчення і не може бути? (Не вірю) 3. Чи вірите ви, що в слові стиха нульове закінчення? (Не вірю) 4. Чи вірите ви, що слова казка і казати є спільнокореневими? (Вірю) 5. Чи вірите ви, що частина слова без закінчення називається основою? (Вірю) 6. Чи вірите ви, що частина слова, яка стоїть після кореня і служить для творення нових слів, називається префіксом? (Не вірю) 7. Чи вірити ви, що в реченні: Під березу їжачок наносив сінця стіжок (М. Стельмах) під виступає префіксом? (Не вірю) 8. Чи вірите ви, що в реченні: Вулиці були безлюдними без є префіксом у слові (Вірю) 9. Чи вірите ви, що слова здивуватися, зчепитися, злитися пишуться із префіксом з? (Вірю) 10. Чи вірите ви, що слова схопити, спитати, сказати пишуться із префіксом с? (Вірю) Максимальна кількість балів за правильні відповіді – 10 б. (Взаємоперевірка) «Мозковий штурм» - Скажіть, що таке префікс? - Де у слові він стоїть? - З якими префіксами вже встигли ознайомитись? - Як пишемо його зі словами? ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності Слово вчителя. Для того, щоб не сумніватися в правильному написанні слів із префіксами з- (зі-, с-), роз- (розі- ), без- сьогодні на уроці ми опрацюємо дану тему, вивчимо цю орфограму. ІV. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу Проблемне запитання: Чому у слові сказати – префікс с-, а у слові зробити – префікс з-? ( залежить від кореня ). Вчитель розповідає теоретичний матеріал, спираючись на таблицю. Спитати, стерти, сформувати, схопити. У поданих словах виділіть префікс та скажіть, перед якими літерами він уживається. Де ви помітили ці букви? (У назві кафе «Птах»). Спробуйте сформулювати правило про вживання префікса с- . Який префікс уживається перед іншими приголосними? (В інших випадках потрібно писати букву з: зчистити, змити). Запам'ятайте! Префікс з- перед глухими к, п, т, ф, х (КаФеПТаХ) змінюється на с-. Зверни увагу! Для милозвучності та полегшення вимови при збігові кількох приголосних префікс з- уживається з голосним [і]: грати – зіграти, гнути – зігнути, грілося – зігрілося. Наприклад: зіставте, зітріть, зірвіть, зігрійте, зіскочте, зігніть. Подібне відбувається і з прийменником з (зі): з вікна, але зі столу з гори зі схилу з армії зі складу Робота з підручником (О. Глазова) V. Формування умінь і навичок 1. Виконання вправи. 2. Робота біля дошки (Розподільний диктант) Запишіть слова у три колонки, розкриваючи дужки. з- зі- с- змити зіскочити спіймати (3/зі/с)ставити, (з/зі/с)найти, (з/зі/с)м'ятий, (з/зі/с)фотографувати, (з/зі/с)псувати, (з/зі/с)бирати, (з/зі/с)брати, (з/зі/с)ламати, (з/зі/с)в'ялий, (з/зі/с)тулити, (з/зі/с)йти, (з/зі/с)малку. Розібрати фонетично виділені слова. Пояснити вживання префіксів у цих словах. 3. Вимова й написання префіксів роз-, без- У префіксах роз-, без- завжди вимовляється дзвінкий звук і пишеться буква з: розписка, розбити, беззахисний, безтурботно. Для полегшення вимови при збігові кількох приголосних до префікса роздодається голосний [і]: розігнути, розіслати. 4. Утворіть за допомогою префікса без- нові слова з протилежним значенням, запишіть їх разом з іменниками, з якими вони вживаються. З одним із утворених словосполучень складіть речення. Зразок: хмарне небо – безхмарне небо. Хмарне небо, помилкове рішення, змістовна стаття, зоряна ніч, діяльна людина. 5. Творча робота: до поданих слів дібрати антоніми з префіксами роз-, без-. Записати ці слова, виділити префікси. Увести до самостійно складених речень (2 слова на вибір). Зразок. Завантажити — розвантажити. Зав’язати, зійшлися, засипати, єднати, закопати, сильний, грамотний, цінний, діяльний, законний. 6. Спишіть, вибираючи з дужок потрібні префікси. Поясніть їх правопис. (Роз-, розі-)ломити, (роз-, розі-)рвати, (роз-,розі-)гріти, (роз-, розі-)махувати, (роз-, розі-)гнати, (роз-, розі-)слати, (роз'-, розі-)єднати, (роз-, розі-)йтися, (роз-, розі-)в'язати. 7. Вправа. «Подумай. Доведи» Розкрийте дужки, з’ясувавши де прийменник, а де префікс. Дощ (з) шиває землю (з) небом ниткою сріблястою. Спокійно Петрусь (у) війшов (у) клас, сів (за) парту, (ві д) крив книжку. У Василька і (від) сонця (на) бігли сльози. VІ. Підсумок уроку - Із якими літерами товаришує префікс с-? - За якої умови до префіксів додаємо букву і? - Наведіть приклади слів, де вживаємо префікс з-. VІІ. Домашнє завдання Вивчити правила с. Виконати вправи Виписати з орфографічного словника по шість слів з префіксом з- перед коренем, з префіксом с-. Скласти 4 речення, використовуючи виписані слова. Скласти словниковий диктант на вивчені орфограми
Перегляд файлу

Тема.  Вимова і правопис префіксів з- (зі-, с- ), роз- (розі- ), без- 

Мета: вивчити правила написання префіксів з- (зі-, с- ), роз- (розі- ), без- ; формувати вміння визначати в словах ці орфограми, обґрунтовувати вибір написання, утворювати нові слова за допомогою префіксів; удосконалювати орфографічні навички; розвивати увагу, культуру писемного мовлення. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

                                                         Хід уроку

І. Організаційний момент

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

    Інтерактивна гра «Вірю – не вірю»

1.   Чи вірите ви, що закінчення  - це незмінна частина слова? (Не вірю)

2.   Чи вірите ви, що в слові сад немає закінчення і не може бути? (Не вірю)

3.   Чи вірите ви, що в слові стиха нульове закінчення? (Не вірю)

4.   Чи вірите ви, що слова казка і казати є спільнокореневими? (Вірю)

5.   Чи вірите ви, що частина слова без закінчення називається основою?

(Вірю)

6.   Чи вірите ви, що частина слова, яка стоїть після кореня і служить для творення нових слів, називається префіксом? (Не вірю) 7. Чи вірити ви, що в реченні:  

   Під березу їжачок наносив сінця стіжок (М. Стельмах)       під виступає префіксом? (Не вірю) 8. Чи вірите ви, що в реченні:    Вулиці були безлюдними    без є префіксом у слові (Вірю)

9.                 Чи вірите ви, що слова здивуватися, зчепитися, злитися пишуться із префіксом з? (Вірю)

10.             Чи вірите ви, що слова схопити, спитати, сказати пишуться із префіксом с? (Вірю)

   Максимальна кількість балів за правильні відповіді – 10 б.

(Взаємоперевірка)

 

 «Мозковий штурм» - Скажіть, що таке префікс?

-   Де у слові він стоїть?

-   З якими префіксами вже встигли ознайомитись?

-   Як пишемо його зі словами?

 

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

   Слово вчителя.Для того, щоб не сумніватися в правильному написанні слів із префіксами з- (зі-, с-), роз- (розі- ), без-   сьогодні на уроці ми опрацюємо дану тему, вивчимо цю орфограму.

 

ІV. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу

   Проблемне запитання:  Чому у слові сказати – префікс с-, а у слові зробити – префікс  з-?  ( залежить від кореня ).

  Вчитель розповідає теоретичний матеріал, спираючись на таблицю.

  Спитати, стерти, сформувати, схопити.

   У поданих словах виділіть префікс та скажіть, перед якими літерами він уживається. Де ви помітили ці букви?  (У назві кафе «Птах»).   Спробуйте сформулювати правило про вживання префікса с-

Який префікс уживається перед іншими приголосними?  (В інших випадках потрібно писати букву з: зчистити, змити).

Запам'ятайте! Префікс з- перед глухими к, п, т, ф, х (КаФеПТаХ) змінюється на с-.

 

    Зверни увагу! Для милозвучності та полегшення вимови при збігові кількох приголосних  префікс  з-  уживається з  голосним  [і]: грати – зіграти, гнути – зігнути, грілося – зігрілося.  Наприклад: зіставте, зітріть, зірвіть, зігрійте, зіскочте, зігніть. Подібне відбувається і з прийменником з (зі): з вікна, але зі столу з гори          зі схилу

з армії         зі складу   

 

Робота з підручником (О. Глазова)  

 

V. Формування умінь і навичок 1. Виконання вправи.

 

2.     Робота біля дошки   (Розподільний диктант)

   Запишіть слова у три колонки, розкриваючи дужки. 

    з-                                           зі-                                          с-     змити                                    зіскочити                              спіймати

  (3/зі/с)ставити, (з/зі/с)найти, (з/зі/с)м'ятий, (з/зі/с)фотографувати, (з/зі/с)псувати,

(з/зі/с)бирати, (з/зі/с)брати, (з/зі/с)ламати, (з/зі/с)в'ялий, (з/зі/с)тулити, (з/зі/с)йти, (з/зі/с)малку.

  Розібрати фонетично виділені слова. Пояснити вживання префіксів у цих словах.

 

3.     Вимова й написання префіксів  роз-, без-

  У префіксах роз-, без- завжди вимовляється дзвінкий звук і пишеться буква з: розписка, розбити, беззахисний, безтурботно.

  Для полегшення вимови при збігові кількох приголосних до префікса роз- додається голосний [і]: розігнути, розіслати.

 

4.     Утворіть за допомогою префікса без-  нові слова з протилежним значенням, запишіть їх разом з іменниками, з якими вони вживаються. З одним із утворених словосполучень складіть речення. 

  Зразок:  хмарне небо – безхмарне небо.

Хмарне небо, помилкове рішення, змістовна стаття, зоряна ніч, діяльна людина.

5.     Творча робота: до поданих слів дібрати  антоніми  з префіксами  роз-, без-.   Записати ці слова, виділити префікси.  Увести до самостійно складених речень (2 слова на вибір).

   Зразок. Завантажити — розвантажити.

  Зав’язати, зійшлися, засипати, єднати, закопати, сильний, грамотний, цінний, діяльний, законний. 

 

6.     Спишіть, вибираючи з дужок потрібні префікси. Поясніть їх правопис.

  (Роз-, розі-)ломити,  (роз-, розі-)рвати, (роз-,розі-)гріти,  (роз-, розі-)махувати, (роз-, розі-)гнати, (роз-, розі-)слати, (роз'-, розі-)єднати, (роз-, розі-)йтися, (роз-, розі-)в'язати.   

 

7.     Вправа. «Подумай. Доведи»

   Розкрийте дужки, з’ясувавши де прийменник, а де префікс.

  Дощ (з) шиває землю (з) небом ниткою сріблястою. Спокійно Петрусь (у) війшов (у) клас, сів (за) парту, (ві д) крив книжку. У Василька і (від) сонця (на) бігли сльози.

 

VІ. Підсумок уроку

-   Із якими літерами товаришує префікс  с-?

-   За якої умови до префіксів додаємо букву  і? - Наведіть приклади слів, де вживаємо префікс  з-.

 

VІІ.  Домашнє завдання Вивчити правила с. 

Виконати вправи 

Виписати з орфографічного словника по шість слів з префіксом з- перед коренем, з префіксом с-. Скласти 4 речення, використовуючи виписані слова.

Скласти словниковий диктант на вивчені орфограми.

pdf
Додано
10 жовтня 2023
Переглядів
558
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку