Конспект до уроку біології в 9 класі на тему "Ліпіди"

Про матеріал
Тема: Ліпіди Мета: формування ключових компетентностей: ознайомити з особливостями будови та властивостями ліпідів; сформувати поняття «ліпіди»; розкрити біологічну роль ліпідів, значення необхідності різних продуктів харчування у раціоні людини; формувати знання про необхідність зовнішніх джерел енергії для існування біологічних систем; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, мову, уміння працювати в парах, систематизувати інформацію, виокремлювати головне в тексті; виховувати дбайливе ставлення до власного здоровя, формувати переконання в необхідності раціонального харчування, науковий світогляд. Очікувані результати: учні знають особливості будови та властивостей ліпідів, їх класифікацію та біологічну роль; роблять висновки щодо необхідності зовнішніх джерел енергії для існування біологічних систем; висловлюють судження щодо раціонального харчування людини. Реалізація НЛ: громадська відповідальність, екологічна безпека і сталий розвиток, підприємливість і фінансова грамотність, здоров’я і безпека. Тип уроку: засвоєння нових знань. Хід уроку 1. Організаційний етап Привітання, налаштування на робочий лад. 2. Актуалізація опорних знань і умінь учнів. Бесіда за питаннями: 1. Що таке ліпіди? 2. Який у них хімічний склад ? 3. Де ми можемо зустріти ліпіди у природі? 4. Яка наука вивчає ліпіди ?
Перегляд файлу

Тема: Ліпіди

Мета: формування ключових компетентностей: ознайомити з особливостями будови та властивостями ліпідів; сформувати поняття «ліпіди»; розкрити біологічну роль ліпідів, значення необхідності різних продуктів харчування у раціоні людини; формувати знання про необхідність зовнішніх джерел енергії для існування біологічних систем; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, мову, уміння працювати в парах, систематизувати інформацію, виокремлювати головне в тексті; виховувати дбайливе ставлення до власного здоровя, формувати переконання в необхідності раціонального харчування, науковий світогляд.

Очікувані результати: учні знають особливості будови та властивостей ліпідів, їх класифікацію та біологічну роль; роблять висновки щодо необхідності зовнішніх джерел енергії для існування біологічних систем; висловлюють судження щодо раціонального харчування людини.

Реалізація НЛ: громадська відповідальність, екологічна безпека і сталий розвиток, підприємливість і фінансова грамотність, здоров’я і безпека.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

1. Організаційний етап

Привітання, налаштування на робочий лад.

2. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.

Бесіда за питаннями:

1. Що таке ліпіди?

2. Який у них хімічний склад ?

3. Де ми можемо зустріти ліпіди у природі?

4. Яка наука  вивчає ліпіди ?

«Пошта»

Учням пропонується віднести назву вуглеводів (листки) до певних груп (скриньки).

Листки: 1. Хітин. 2. Крохмаль. 3. Рибоза. 4.Целюлоза. 5. Глюкоза. 6. Дезоксирибоза. 7.Гліокген. .8.Інулін. 9. Фруктоза. 10. Муреїн.

Відповіді: «Моносахариди»: 1,2,4,7,8,10. «Полісахариди»: 3,5,6,9.

3. Мотивація навчальної діяльності учнів.

 У хребетних тварин приблизно половина енергії, споживаної клітинами в стані спокою, утворюється за рахунок окислення жирів. Жири можуть використовуватися також як джерело води (при окисленні 1 г жиру утворюється більше 1 г води). Це особливо цінно для арктичних і пустельних тварин, що мешкають в умовах дефіциту вільної води.

Завдяки низькій теплопровідності ліпіди виконують захисні функції Служать для теплоізоляції організмів. Наприклад, у багатьох хребетних тварин добре виражений підшкірний жировий шар, що дозволяє їм жити в умовах холодного клімату, а у китоподібних він грає ще й іншу роль – сприяє плавучості.

(на дошку полектуються малюнки та фотографії їжі, багатої на ліпіди)

Асоціативний кущ

 

 

 

 

  

4. Вивчення нового матеріалу

1. Загальна характеристика ліпідів

Розповідь вчителя+робота з підручником

Ліпіди – органічні сполуки, які є нерозчинними у воді через свою неполярність. їх вміст у клітині – 5-15% від сухої маси, у деяких клітинах може досягати майже 90% (клітини жирової тканини).

Ліпіди – це неполімерні, неполярні, гідрофобні сполуки, які легко утворюють емульсії,завдяки чому й відбувається їх надходження в організм гетеротрофів. Розчиняються ліпіди в органічних розчинниках: ефірі, ацетоні, хлороформі та ін. Молекули ліпідів мають різну хімічну будову, але спільним у них є наявність у складі вищих жирних кислот (насичених та ненасичених) та одно-, дво-, і триатомних спиртів. Ліпіди здатні утворювати складні комплекси з білками, вуглеводами, фосфорною кислотою та ін. Справжні ліпіди – це складні ефіри жирних кислот і спирту, які утворюються в результаті реакцій етерифікації (кислота + спирт – складний ефір + вода). При поєднанні вищих жирних кислот і спиртів виникають складноефірні зв'язки. Властивості залежать від хімічного складу, тобто наявності певних жирних кислот та спиртів.

Класифікувати ліпіди дуже важко через їх величезну хімічну різноманітність

Загальноприйнята класифікація ліпідів

               

(естери жирних кислот зі спиртами)        (крім залишку жирної кислоти та спирту містять          
                                                                       додаткові групи: вуглеводні, фосфатні тощо)

Сучасна класифікація ліпідів

Приклади: жирні кислоти (пальмінова, стеаринова, лінолева), жири (холестерин, тригліцериди — масла, олії), воски (бджолиний віск, спермацет, ланолін), фосфоліпіди (лецитин, кефалін), сфінголіпіди (сфінгомієліни, цереброзиди, гангліозиди), стероїди (естроген, прогестерон, тестостерон), сахароліпіди (похідні глюкозаміну), полікетиди (доксицеклін, еритроміцин), пренольні ліпіди (ретинол, вітамін A).

Жири – найпоширеніші ліпіди у живій природі. Утворені трьохатомним спиртом та високомолекулярними жирними кислотами (стеаринова С17Н35СООН, пальмітинова С15Н31СООН, олеїнова С17Н33СООН).

 

2. Функції ліпідів

Біологічна роль ліпідів

Значення

Приклад

Структурна

Фосфоліпіди у клітинних мембранах утворюють основну їх частину, сфінгомієліни входять до складу нервової тканини

Захисна

Восковий шар на листі та плодах рослин, жировий секрет сальних залоз тварин, восковий секрет куприкової залози птахів забезпечують водонепроникність, жирова тканина тварин захищає внутрішні органи

Резервна

Краплини жиру в цитоплазмі клітин, підшкірна жирова клітковина у тварин, тригліцериди в насінні рослин

Енергетична

Жири є найважливішим енергетичним компонентом харчового раціону

Регуляторна

Статеві гормони, кортикостероїди регулюють процеси життєдіяльності, вітаміни D, А беруть участь в обміні речовин, жовчні кислоти емульгують жири

Пластична

Ліпіди, які разом з білками беруть участь в утворенні складних органічних речовин — ліпопротеїнів, фосфоліпіди у молоці ссавців беруть участь в окисно-відновних процесах і утворенні жиру молока в молочній залозі

Терморегуляційна

Підшкірна жирова клітковина дуже розвинена у теплокровних тварин, які живуть у холодних умовах

Джерело ендогенної води

Окиснення жирів у горбах верблюдів або підшкірного жиру у тварин, які впадають в сплячку, призводить до утворення води, необхідної організму

Пігментативна

Деякі ліпіди є пігментами, наприклад, каротиноїди входять до складу хлоропластів рослин, а зеаксантин надає жовтого забарвлення пір’ю птахів

Транспортна

Фосфоліпіди у сироватці крові транспортують повністю гідрофобні молекули, такі як холестерин та жирні кислоти

5. Закріплення вивченого матеріалу

Вправа «Четвертий зайвий»

1. Целюлоза, глюкоза, глікоген, хітин.

2. Ланолін, інулін, хітин, глікоген.

3. Фруктоза, рибоза, дезоксирибоза, целюлоза.

4. Естроген, прогестерон, лецитин, тестостерон.

Відповіді: 1. Глюкоза (бо це моносахарид, а всі інші — полісахариди). 2. Ланолін (бо це ліпід, а всі інші — вуглеводи). 3. Целюлоза (бо це полісахарид, а всі інші — моносахариди). 4. Лецитин (бо це віск, а всі інші — стероїди).

Робота з підручником: відповісти на питання 3,5 після §7.

Міні-тест:

1. Жири в молоці містяться у стані:

а. розчину     б.емульсії          в. твердому             г. в молоці жири відсутні.

2. До складу нейтральних жирів можуть входити залишки:

а.фосфатної кислоти                 б. гліцеролу               в. жирних кислот        г. АК.

3. У побудові біологічних мембран важлива роль належить:

а. фосфоліпідам       б. нейтральним жирам      в. холестерину      г. глікогену         д.целюлозі.

6. Домашнє завдання

§7 опрацювати, вивчити будову та функції ліпідів

Підготувати повідомлення на одну із тем «Характеристика НК», «Значення нуклеїнових кислот для живих організмів».

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Федоренко Ліза
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Cheban Katerina
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Масальська Олена Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія 9 клас (Задорожний К. М.)
Додано
4 жовтня 2020
Переглядів
9355
Оцінка розробки
4.9 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку