Конспект до уроку "Пунктограми в простому реченні . Практикум". Подано систему вправ на уміння правильно розставляти тире між підметом і присудком, розділові знаки при однорідних членах речення, вставних словах, звертаннях та порівняльних зворотах. Матеріал розраховано на два уроки. Додаються тестові завдання у двох варіантах та зразок пунктуаційного аналізу речення.
УЗОШ І-ІІІ ст. №20 – ліцей «Лідер»
Конспект уроку
в 11 класі з української мови
Пунктограми в простому реченні.
Практикум
Учитель української мови і літератури
Белей Оксана Михайлівна
Тема. Пунктограми в простому реченні. Практикум
Мета: повторити основні відомості про розділові знаки в простому реченні; формувати навички вживання розділових знаків; вправлятись у виконанні завдань різного характеру; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, узагальнювати, чітко висловлювати свої думки і обґрунтовувати їх; виховувати любов до культурної спадщини України.
Тип уроку: урок систематизації й узагальнення знань, умінь і навичок.
Обладнання: мультимедійний супровід, підручник, зразки пунктуаційного аналізу речення, дидактичний матеріал.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення учнів із темою, метою уроку.
Україна: країна, яку ми любимо, держава,
якою ми пишаємося.
М. Томенко
Учитель:
Для того, щоб краще засвоїти тему сьогоднішнього уроку, ми поговоримо про «7 чудес України». За результатами голосування тисяч небайдужих громадян та експертів у 2007 році, було обрано 7 історико-архітектурних чудес України, про які буде йти далі мова. Як каже М.Томенко, такий проект задумувався для того, щоб показати українцям і світу історично значиме, архітектурно витончене, туристично привабливе, красиве та унікальне обличчя нашої держави.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Мозковий штурм
Учитель:
Відкриття пунктуації пов’язують із книгодрукуванням. Працівники друкарні прагнули так передавати текст, щоб мовці легко сприймали написане. На розвиток пунктуації активно впливали письменники. К.Паустовський писав: «Розділові знаки — це як нотні знаки: вони міцно тримають текст і не дають йому розсипатись». Сьогодні ми матимемо змогу пересвідчитись у цьому.
ІV. Формування й удосконалення практичних умінь і навичок.
Учитель:
«Хороша схема цінніша від довгого пояснення», — сказав Наполеон.
(слайд — тире між підметом і присудком), учень коментує запис на слайді.
Повернімося до культурологічної лінії нашого уроку.
Слайд: Острів слави
Острів Хортиця — найбільший і
найвеличніший з усіх островів
на всьому Дніпрі.
Д.Яворницький
Острів Хортиця — єдина комплексна історико-культурна та природна пам’ятка. Вона охоплює період історії людства від епохи палеоліту(35 тис. р. до н.е.) до наших днів. За бронзового віку Хортиця стає одним з екологічних та культурних центрів Дніпровського Надпоріжжя.
Історія Хортиці — це героїчні та трагічні сторінки, овіяні легендами далекого минулого. Всі назви острова мають свою історію та особливості.
«Скіфський стан» — найвища точка Хортиці. Кругом неї зараз можна побачити 11 курганів. Родзинка комплексу — лапідарій, або, як його ще називають, музей кам’яних витворів просто неба.
Острів Хортиця — одна зі святинь, на якій тримається й ґрунтується менталітет української нації, свого роду храм просто неба. Природні та історичні реалії цього шматочка суші — і надбання, і власність не лише Запоріжжя, а й усієї України.
Завдання.
V. Слайд: Рукотворна перлина України
Національний дендрологічний парк «Софіївка»
Тут все вражає: скелі, гроти,
фонтани, острови і водоспади,
Алей примхливі повороти,
Дерев і квітів зачаровані громади.
А.І.Гринюк
— Про яку пунктограму в простому ускладненому реченні буде йти далі?
Слайд. Захист презентації про однорідні члени речення.
У старовинному українському місті Умані є мальовничий, неповторний куточок. Його називають перлиною України. Це Національний дендрологічний парк
« Софіїка» — дивовижний витвір людської фантазії й майстерності, в якому переплелися разом і світ загадкових легенд та міфів, і мистецтво, і краса природи.
У 1796 році граф Потоцький, за ідеєю своєї дружини Софії, почав створювати рукотворну перлину. Для будівництва парку обрали дуже вдале місце: невеликий струмок, столітні дуби, яруги, природні джерела, нагромадження кам’яних брил.
Уманські умільці догодили графу Потоцькому, створивши в долині своєрідну невелику «Елладу», батьківщину його дружини Софії.
Завдання.
1.Прочитати текст, вказати тип мовлення.
2.Розставити розділові знаки (на друкованій основі).
3. Виписати (завдання для трьох рядів) однорідні члени речення.
1 ряд |
2 ряд |
3 ряд |
однорідні члени речення, з’єднані сполучниковим зв’язком
|
однорідні члени речення з безсполучниковим зв’язком |
скласти схему до речення з узагальнюваним словом
|
Один учень біля дошки складає схему до речення з узагальнюваним словом.
VI. Наступна пунктограма — кома, знак оклику при звертаннях та кома при вставних словах, словосполученнях, реченнях.
Слайд: звертання.
Слайд: вставні слова. Захист презентації.
Слайд
Цитадель на Дністрі
Хотинщино, твоя земля полита
Густою кров’ю, як терпким вином.
В твоїй землі, китайками повиті,
Сплять козаки глибоким вічним сном
І. Фостій
Інтерактивна вправа.
Правила: учитель називає по одному вставному слову, а члени команди їх застосовують у реченнях, натискаючи на клапсон.
Вставні слова: без сумніву, можливо, на жаль, на мою думку, майте на увазі, по-перше, з одного боку, з іншого боку, крім того, отже.
1 група —
2 група —
Завдання: Як зробити більш привабливу Хотинську фортецю для туристів.
(Рекомендації відповідальним за історико-архітектурний заповідник «Хотинська фортеця»
VII. Кома при порівняльному звороті.
Слайд. Захист презентації.
Порівняння з підручником (с.199).
Обитель Святого Духа на березі Дніпра
Києво-Печерська лавра
Палажка вийшла на могилу, впала навколішки й почала молитись. З могили було видно на горах високі дзвіниці, церкви з золотими верхами. Кругом Києва в долині зеленів густий ліс, синів за Дніпром, ніби повитий сизим туманом, бір, а між соснами подекуди блищали широкі плеса розлитого Дніпра. В лісі блищали золоті хрести монастирів, неначе дорогі камінці, розкидані зверху на бору. Баба Палажка припала до землі головою, а за нею й молодиці почали бити поклони.
Палажка встала і, піднявши руки вгору, почала розказувати прочанам:
— Онде велика лаврська дзвіниця, а ото коло неї сама Лавра, а то далі свята Софія, а то свята Варвара,— говорила вона.
Молодиці водили очима слідком за її рукою, а Мелашка стояла, мов кам'яна. Ті золоті верхи та білі дзвіниці здавалися для неї якоюсь дивною казкою. Вона вперше йшла до Києва.
Слова для довідки: мов кам’яна, неначе дорогі камінці, ніби повитий сизим туманом.
Завдання до тексту:
— У якому стилі найбільше вживаються порівняльні звороти.
Слайд: відтворені речення з порівняльним зворотом.
VIII. Пунктуаційний аналіз речення.
Слайд
Свята Софія — духовний паладіум України
Довідка: паладіум — священна статуя, оберіг, талісман, сакральний предмет, який приносить удачу власникові або країні.
Свята —християнський собор у центрі , пам’ятка української та монументального живопису 11-18 , уцілілий з часів Київської Русі.
Один учень біля дошки розставляє розділові знаки та цифри на позначення пунктограм.
1 — тире між підметом і присудком
2 — кома при однорідних членах речення, з’єднаних лише інтонацією
3 — кома не ставиться при однорідних членах, з’єднаних сполучниками.
4 — кома при відокремленому означенні.
5—крапка в кінці розповідного речення.
ІХ. Підсумковий тест з пунктуації.
Відповіді на слайді.
Рефлексія
Оцінити свою діяльність на уроці.
Урок пройшов |
|||
Недаремно |
Результативно |
Творчо |
Ідеально |
Змістовно |
Звичайно |
Активно |
Повільно |
Корисно |
Дохідливо |
Нецікаво |
Цікаво |
Без нудьги |
Миттєво |
Ефективно |
Емоційно |
Геніально |
Збентежено |
Непередбачено |
Душевно |
Я працював(-ла) |
|||
Із задоволенням |
Із запалом |
Завзято |
Досконало |
Енергійно |
Дружно |
Плідно |
Старанно |
Творчо |
Дохідливо |
Відповідально |
Зворушливо |
Достойно |
Доброзичливо |
Погано |
Без ініціативи |
Повільно |
Незадовільно |
|
|
Х. Підсумок уроку.
ХІ. Домашнє завдання.
Дібрати текст з відокремленими членами речення, зробити пунктуаційний аналіз однорідного речення
І група — про Херсонес Таврійський,
ІІ група — Національний історико-архітектурний заповідник «Кам’янець” .
Додаток до уроку
Пунктограми в простому реченні
Вправа 1
Острів Хортиця єдина комплексна історико-культурна та природна пам’ятка. Вона охоплює період історії людства від епохи палеоліту(35 тис. р. до н.е.) до наших днів. За бронзового віку Хортиця стає одним з екологічних та культурних центрів Дніпровського Надпоріжжя.
Історія Хортиці це героїчні та трагічні сторінки, овіяні легендами далекого минулого. Всі назви острова мають свою історію та особливості.
«Скіфський стан» найвища точка Хортиці. Кругом неї зараз можна побачити 11 курганів. Родзинка комплексу лапідарій, або, як його ще називають, музей кам’яних витворів просто неба.
Острів Хортиця одна зі святинь, на якій тримається й ґрунтується менталітет української нації, свого роду храм просто неба. Природні та історичні реалії цього шматочка суші і надбання, і власність не лише Запоріжжя, а й усієї України.
Завдання. Робота в парах.
Вправа 2
У старовинному українському місті Умані є мальовничий неповторний куточок. Його називають перлиною України. Це Національний дендрологічний парк « Софіїка» — дивовижний витвір людської фантазії й майстерності, в якому переплелися разом і світ загадкових легенд та міфів і мистецтво і краса природи.
У 1796 році граф Потоцький, за ідеєю своєї дружини Софії, почав створювати рукотворну перлину. Для будівництва парку обрали дуже вдале місце невеликий струмок столітні дуби яруги природні джерела нагромадження кам’яних брил.
Уманські умільці догодили графу Потоцькому, створивши в долині своєрідну невелику «Елладу», батьківщину його дружини Софії.
Завдання.
1.Прочитати текст, вказати тип мовлення.
2.Розставити розділові знаки (на друкованій основі).
3. Виписати (завдання для трьох рядів)
1 ряд |
2 ряд |
3 ряд |
однорідні члени речення, з’єднані сполучниковим зв’язком
|
однорідні члени речення з безсполучниковим зв’язком |
скласти схему до речення з узагальнюваним словом
|
Вправа 3
Палажка вийшла на могилу, впала навколішки й почала молитись. З могили було видно на горах високі дзвіниці, церкви з золотими верхами. Кругом Києва в долині зеленів густий ліс, синів за Дніпром ……………….. бір, а між соснами подекуди блищали широкі плеса розлитого Дніпра. В лісі блищали золоті хрести монастирів ……………. розкидані зверху на бору. Баба Палажка припала до землі головою, а за нею й молодиці почали бити поклони.
Палажка встала і, піднявши руки вгору, почала розказувати прочанам:
— Онде велика лаврська дзвіниця, а ото коло неї сама Лавра, а то далі свята Софія, а то свята Варвара,— говорила вона.
Молодиці водили очима слідком за її рукою, а Мелашка стояла………….. Ті золоті верхи та білі дзвіниці здавалися для неї якоюсь дивною казкою. Вона вперше йшла до Києва.
Слова для довідки: мов кам’яна, неначе дорогі камінці, ніби повитий сизим туманом.
Завдання до тексту:
4. У якому стилі найбільше вживаються порівняльні звороти?
Завдання 4.
Написати речення. Розставити розділові знаки. Зробити пунктуаційний аналіз речення.
Свята Софія християнський собор у центрі Києва пам’ятка української архітектури та монументального живопису 11-18 століть уцілілий з часів Київської Русі.
Домашнє завдання.
Дібрати текст з відокремленими членами речення, зробити пунктуаційний аналіз одного речення.
І група — про Херсонес Таврійський (дівчата)
ІІ група — Національний історико-архітектурний заповідник «Кам’янець”(хлопці) .
Алгоритм пунктуаційного аналізу речення
Зразок:
Ягель1, або2 , як кажуть у народі3, оленячий мох4,--5 це лікувальний засіб від кашлю6 та застуди7.
Пунктограми:
1,4 — розділові знаки при відокремленій прикладці; комами виділяється відокремлена уточнювальна прикладка, приєднана до пояснювального члена речення (підмета) сполучником або;
2,3 — розділові знаки при вставних конструкціях; комами виділяється вставне речення, що вказує на спосіб оформлення висловлених думок;
5 — тире між підметом і присудком; тире на місці пропущеного дієслова-зв’язки бути в теперішньому часі (є) ставиться між підметом та іменною частиною іменного складеного присудка перед часткою це
6 — розділові знаки між однорідними членами речення, кома не ставиться між однорідними присудками , з’єднаними неповторюваним єднальним сполучником та.
7 — розділові знаки в кінці речення; крапка ставиться в кінці розповідного неокличного речення.
Тест з пунктуації
Варіант 1
Завдяки своєму неповторному культурному ландшафту і, зокрема, каньйону з системою середньовічних фортифікацій, подібної якій немає у світі, місто стало об’єктом номінації до Списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.
А коми при звертанні;
Б коми між частинами складнопідрядного речення;
В коми при вставному слові;
Г коми при відокремленому означенні.
2.Поясніть підкреслений розділовий знак.
У Лаврі жили й працювали відомі літописці, письменники, вчені, художники, лікарі, книговидавці.
А кома між частинами складного речення;
Б кома при відокремленому означенні, вираженому дієприкметниковим зворотом;
В кома при однорідних членах речення;
Г кома при звертанні.
3.Поясніть підкреслений розділовий знак.
Хотин – одне з найдавніших і найвідоміших міст України з більш ніж тисячолітньою історією.
А тире у неповному реченні;
Б тире у складному безсполучниковому реченні;
В тире між підметом і присудком ;
Г тире при відокремленій прикладці.
4. Поясніть підкреслений розділовий знак.
Хотинщино, твоя земля полита густою кров’ю, як терпким вином.
А кома при звертанні;
Б кома при відокремленому означенні, вираженому дієприкметниковим зворотом;
В кома при вставному слові;
Г кома між частинами складного речення.
5.Поясніть підкреслений розділовий знак.
Крім Ярослава, у соборі поховано його сина Всеволода(1093), онуків – Ростислава Всеволодовича (1093) і Володимира Мономаха (1125), правнука В’ячеслава Володимировича (1154).
А кома при вставному слові;
Б кома при відокремленій прикладці;
В кома при звертанні;
Г кома при відокремленому додатку.
6.Поясніть підкреслений розділовий знак.
У склепінні головного вівтаря – славетний образ Богоматері Оранти (Молитовниці) – символу Церкви земної.
А тире в неповному реченні;
Б тире між підметом і присудком;
В тире при відокремленій прикладці;
Г тире у складному реченні.
Тест з пунктуації
Варіант 2
1.Поясніть підкреслений розділовий знак.
Унизу, біля підніжжя скелі, під самим Бельведером, у воді лежить велетенська кам’яна брила, яка завжди викликає інтерес у відвідувачів.
А кома між частинами складного речення;
Б кома при поширеному звертанні;
В кома при вставному слові;
Г кома при уточнюючих членах речення.
2. Поясніть підкреслений розділовий знак.
Таким місцем є Хортиця – мальовничий острів, з обох боків омитий широким і могутнім Дніпром, оточений високими кам’яними скелями, піщаними берегами, вкритий зеленим лісом та синьоокими озерами, прикрашений різнобарвними квітами.
А кома при вставному слові;
Б кома у складному реченні;
В кома при відокремленому означенні, вираженому дієприкметниковим зворотом;
Г кома при однорідних членах речення.
3. Поясніть підкреслений розділовий знак.
Вклавши у справу відродження Софії кошти численних дародавців, у тому числі й особисті, Могила запросив до Києва кращих майстрів.
А кома при вставному слові;
Б кома при відокремленому додатку;
В кома при відокремленій обставині, вираженій дієприслівниковим зворотом;
Г кома при однорідних членах речення.
4.Поясніть підкреслений розділовий знак.
Стародавній Печерський Свято-Успенський монастир – один із перших на нашій землі осередок християнства, культури і науки.
А тире у складному реченні;
Б тире у неповному реченні;
В тире між підметом і присудком;
Г тире при відокремленій прикладці.
5.Поясніть підкреслений розділовий знак.
Недаремно ж Кам’янець-Подільський (Кам’янець на Поділлі, Кам’янець) називають «квіткою на камені», «перлиною Поділля».
А кома при відокремленому додатку;
Б кома при вставному слові;
В кома при однорідних членах речення;
Г кома у складному реченні.
6.Поясніть підкреслений розділовий знак.
Заповідник «Софія Київська», безперечно, є одним із найбільших музейних закладів України.
А кома при звертанні;
Б кома при відокремленій прикладці;
В кома при вставному слові;
Г кома при уточнювальних членах речення.
Тест з пунктуації
Варіант 2
1.Поясніть підкреслений розділовий знак.
Унизу, біля підніжжя скелі, під самим Бельведером, у воді лежить велетенська кам’яна брила, яка завжди викликає інтерес у відвідувачів.
А кома між частинами складного речення;
Б кома при поширеному звертанні;
В кома при вставному слові;
Г кома при уточнюючих членах речення.
2. Поясніть підкреслений розділовий знак.
Таким місцем є Хортиця – мальовничий острів, з обох боків омитий широким і могутнім Дніпром, оточений високими кам’яними скелями, піщаними берегами, вкритий зеленим лісом та синьоокими озерами, прикрашений різнобарвними квітами.
А кома при вставному слові;
Б кома у складному реченні;
В кома при відокремленому означенні, вираженому дієприкметниковим зворотом;
Г кома при однорідних членах речення.
3. Поясніть підкреслений розділовий знак.
Вклавши у справу відродження Софії кошти численних дародавців, у тому числі й особисті, Могила запросив до Києва кращих майстрів.
А кома при вставному слові;
Б кома при відокремленому додатку;
В кома при відокремленій обставині, вираженій дієприслівниковим зворотом;
Г кома при однорідних членах речення.
4.Поясніть підкреслений розділовий знак.
Стародавній Печерський Свято-Успенський монастир – один із перших на нашій землі осередок християнства, культури і науки.
А тире у складному реченні;
Б тире у неповному реченні;
В тире між підметом і присудком;
Г тире при відокремленій прикладці.
5.Поясніть підкреслений розділовий знак.
Недаремно ж Кам’янець-Подільський (Кам’янець на Поділлі, Кам’янець) називають «квіткою на камені», «перлиною Поділля».
А кома при відокремленому додатку;
Б кома при вставному слові;
В кома при однорідних членах речення;
Г кома у складному реченні.
6.Поясніть підкреслений розділовий знак.
Заповідник «Софія Київська», безперечно, є одним із найбільших музейних закладів України.
А кома при звертанні;
Б кома при відокремленій прикладці;
В кома при вставному слові;
Г кома при уточнювальних членах речення.