Математика 1 клас за темою тижня "Космос"
Урок – подорож «Додаємо і віднімаємо число 2»
Мета: формувати обчислювальні навички; закріпити способи додавання і віднімання числа 1, числа 0, віднімання однакових чисел; закріпити назви компонентів і результату дії додавання, поняття математичного виразу «сума», взаємозв'язок додавання і віднімання; вчити складати з одної рівності на додавання дві рівності на віднімання; формувати вміння додавати і віднімати число 2 (скорочені міркування); здійснювати підготовчу роботу до збільшення або зменшення числа на кілька одиниць. Пропедевтика означення арифметичної дії віднімання на основі взаємозв'язку дій додавання і віднімання.
Учити будувати міркування шляхом виконання завдань з логічним навантаженням.
Хід уроку
І. Мотивація навчально – пізнавальної діяльності учнів
Сьогодні ми з вами будемо справжніми космічними дослідниками. І відправимося в уявну подорож. Але перед тим, як вирушити у відкритий космос нам потрібно одягнути спеціальні костюми космонавтів. Хто пам'ятає, як вони називаються? (Скафандр).
Ми їх отримаємо у центрі підготовки космонавтів.
Руханка «Вдягаємо скафандр» (під космічну музику).
Математика 1 клас
Урок – подорож «Додаємо і віднімаємо число 2»
Мета: формувати обчислювальні навички; закріпити способи додавання і віднімання числа 1, числа 0, віднімання однакових чисел; закріпити назви компонентів і результату дії додавання, поняття математичного виразу «сума», взаємозв’язок додавання і віднімання; вчити складати з одної рівності на додавання дві рівності на віднімання; формувати вміння додавати і віднімати число 2 (скорочені міркування); здійснювати підготовчу роботу до збільшення або зменшення числа на кілька одиниць. Пропедевтика означення арифметичної дії віднімання на основі взаємозв’язку дій додавання і віднімання.
Учити будувати міркування шляхом виконання завдань з логічним навантаженням.
Хід уроку
І. Мотивація навчально – пізнавальної діяльності учнів
Сьогодні ми з вами будемо справжніми космічними дослідниками. І відправимося в уявну подорож. Але перед тим, як вирушити у відкритий космос нам потрібно одягнути спеціальні костюми космонавтів. Хто пам’ятає, як вони називаються? (Скафандр).
Ми їх отримаємо у центрі підготовки космонавтів.
Руханка «Вдягаємо скафандр» (під космічну музику).
Поки ми чекаємо ракету, у якій будемо подорожувати, давайте пригадаємо:
Чекають нас ракети,
Чекають нас планети.
На яку захочу,
На ту і полечу!
Таємниця лиш одна:
Хто спізнився – місць нема!
ІІ. Актуалізація опорних знань і способів дії
Почнемо дослідження з найближчої до нас зірки, яка випромінює багато тепла і світла. Хто здогадався, куди ми летимо? (До Сонця).
Розглянемо геометричні фігури, подані на с. 39 навчального зошита.
Робота за сходинками складності.
Перша сходинка: якого кольору фігури? Яка відмінність у розташуванні фігур одного кольору?
Друга сходинка: назвіть кожну фігуру, визначаючи її колір і розташування. Яка закономірність?
Третя сходинка: розкажіть, як продовжити ряд фігур.
Дослідження Сонця ми закінчили і летимо на першу планету від Сонця – Меркурій.
Щоб не замерзнути або не згоріти на цій планеті нам потрібно відповісти на декілька питань.
Молодці! З цим завданням ви впорались і продовжуємо нашу подорож.
Ми потрапили на другу планету від Сонця – Венеру. На цій планеті дуже спекотно.
Щоб закінчити дослідження нам потрібно пригадати чи впливає порядок доданків на значення суми? (Ні.) Сформулюйте переставний закон додавання. Тепер можемо виконувати завдання.і завадимо вередливому вітрищу із завдання 2 нашого зошита. Зберимо хмаринки парами з однаковим значенням.
Швидко пристебнули ремені і давайте як найдалі втечемо від цієї спекотної планети.
Куди привела нас наша подорож ? На найвіддаленішу планету від Сонця. Який сильний вітер на цій планеті. Це планета – Нептун. Швидко проведемо дослідження, щоб відправитись далі.
З якою арифметичною дією пов’язана дія додавання? Сформулюйте взаємозв’язок дій додавання і віднімання. ( Якщо від суми двох чисел відняти перший доданок, то одержимо другий доданок).
Виконаємо завдання 6.
Робота біля дошки. Два учня працюють біля дошки. Сильні учні виконують самостійно всі вирази, слабкі тільки два.
Всі розумнички. Поки ми летимо на іншу планету в нашій ракеті зробимо фізкультпаузу.
Руханка «Я - Земля»
ІІІ. Закріплення вивченого. Формування вмінь і навичок
Яка гарна синьо-зелена планета. Це – Уран.
Досліджуючи цю планету нам потрібно пригадати, як можна міркувати при додаванні і відніманні числа 2. І виконати завдання 3.
2 – це 1 і ще 1. До 7 додати 2 – це означає додати 1 і ще раз 1. До 7 додати 1 – одержимо 8. До 8 додати 1 – одержимо 9.
2 – це 1 і ще 1. Від 9 відняти 2 – це означає відняти 1 і ще раз 1. Від 9 віднімаємо 1 – одержімо 8. Від 8 віднімаємо 1 – одержимо 7.
Полетіли далі. Ця планета суцільна хмара! Ще й кільце навколо неї. Це Сатурн. На ній нам нема де посадити ракету, тому давайте навчимося скороченому розв’язанні виразів. Завдання 4.
2 – це 1 і ще 1. До 5 додати 1, буде 6; додамо ще 1, буде 7.
2 – це 1 і ще 1. Від 10 відняти 1 буде 9; віднімемо ще 1, буде 8.
Тепер ми зможемо швидше досліджувати небесні тіла.
На цій планеті постійно бушує вітер, величезної сили шторм, ще й блискавки. Це – Юпітер. Щоб в нашу ракету не потрапила блискавка давайте сформулюємо переставний закон додавання.
Як зручніше додати числа у випадку, коли до меншого числа додають більше? Чи навпаки, коли до більшого менше?
Коментоване письмо.
Виконаємо завдання 1.
1+4 – до меншого числа незручно додавати більше, треба поміняти місцями доданки, а від переставлення доданків значення суми не змінюється 1+4=4+1=5.
Ця планета вся червона. Це – Марс. На цій планеті не можна дихати, як і на всіх попередніх, але на ній можуть жити марсіани. Давайте уявимо, що ми люди з марсу і поспостерігаємо за зірками.
Фізкультхвилинка для очей «Зірочка»
Продовжимо наше дослідження.
Пригадайте і запишіть склад числа 7 у завданні 7.
З якою дією пов’язана дія додавання? Сформулюйте взаємозв’язок між діями додавання і віднімання. (Віднімання - це арифметична дія. Якщо від суми відняти один доданок, то отримаємо інший доданок.)
Виконаємо віднімання, але пам’ятаємо як воно пов’язане з додаванням.
7-6 – віднімання – це арифметична дія, під час якої за сумою і одним доданком знаходять інший доданок; отже, 7 – це сума, а 6 – один з доданків, треба знайти інший доданок. Яке число з числом 6 у сумі дає число 7? Це число 1.
Ось і завершується наша фантастична подорож по дослідженню планет сонячної системи. Пора нам приземлятись на нашу планету, на Землю. Щоб швидко і безпечно потрапити додому нам треба заповнити нашу ракету, а саме пригадати склад числа 8. Завдання 8.
Коментоване виконання першої частини завдання.
Вставимо пропущені числа у першому стовпчику.(Сильніші учні вставляють і у другий стовпчик).
Колективне виконання другої частини завдання.
А тепер вставимо пропущені числа у 3 стовпчику. Пам’ятаємо, що віднімання – це арифметична дія, під час якої за сумою і одним доданком знаходять інший доданок. Тому 8 – це сума, а 2 – це один з доданків, треба знайти інший доданок. Отже, треба визначити яке число разом із числом 2 складає число 8? Це число 6.
Якщо наступного разу ви зважитесь подорожувати по планетах без мене, можливо, вам доведеться з кимось домовитись про зустріч, щоб не було самотньо, тому давайте виконаємо таке завдання.
Двоє космонавтів вирішили зустрітися на одній з планет сонячної системи. Один космонавт сказав, що буде чекати іншого на п’ятій планеті від Сонця, а другий – на п’ятій планеті до Сонця. Чи зустрінуться вони? Чому?
Задачу розв’язуємо перелічуванням. Один космонавт на п’ятій від Сонця – це Юпітер, а інший – на третій від Сонця, на Землі. Отже, вони не зустрінуться.
IV. Рефлексія освітньо-пізнавальної діяльності учнів
Що цікавого дізналися про дію віднімання?У яких випадках зручно застосовувати переставний закон додавання?
Які планети сонячної системи ви сьогодні відвідали?