Конспект екскурсії за межі ЗДО "На гостини до старого млина"

Про матеріал

Запропоновано практичний матеріал для організації і проведення екскурсії за межі навчального закладу як форми проведення роботи з дітьми старшого дошкільного віку

Перегляд файлу

Автор: Ващенко Алла Володимирівна, вихователь ЗДО№12 м. Умань, Черкаська обл.

 

 

 

 

Мандрівники-пізнайки

 

 

 Запропоновано практичний матеріал для організації і проведення екскурсій за межі навчального закладу з дітьми старшого дошкільного віку.

 

ЗМІСТ

Зміст краєзнавчої роботи

Особливості організації екскурсії за межі дошкільного закладу

Методичні рекомендації щодо організації екскурсії за межі дошкільного навчального закладу

Перспективний план екскурсій за межі дошкільного закладу

Інструкція  з охорони праці під час проведення екскурсій за межі дошкільного навчального закладу

Технологічні картки екскурсій

Бібліографія

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ КРАЄЗНАВЧОЇ РОБОТИ.

 

Напрями краєзнавчої роботи

 

Розділ

Зміст

Моє місто, мій край

Видатні люди рідного міста.

Об’єкти рідного міста.

Світ цікавих професій

Народні умільці рідного краю.

В нашому місті працюють усі.

Природа рідного краю

Рослинний світ.

Тваринний світ.

 

Зміст завдань

 

Моє місто, мій край

Завдання:

 Видатні люди рідного міста.

Ознайомити з іменами тих хто прославив місто, ким пишаються уманчани (відомими військовими двічі Героєм Радянського Союзу генералом армії І.Д. Черняховським, Героєм Радянського Союзу О.І.; Радзієвським, генерал-лейтенантом К.М. Дерев'янком, який підписав акт беззастережної капітуляції Японії у вересні 1945 року; письменником - Миколою Бажаном юнацькі роки якого пройшли в Умані).

Розширити знання дітей про  те як вшановують уманчани своїх земляків. Формувати знання про історичну цінність пам’ятників в місті (меморіальний комплекс «Вічний вогонь», погруддя І.Д.Черняховського, пам’ятник Т.Г.Шевченка.та.ін).

Розвивати шанобливе ставлення до героїв та видатних людей рідного міста.

Об’єкти рідного міста.

Дати дітям знання про рідне місто, його історію, назви вулиць, скверів.

Розкрити зміст діяльності промислових об’єктів міста  ("Уманьхліб», Уманьферммаш» та ін.). Вчити визначати користь від їх діяльності в місті.

Підвести до розуміння суспільної значущості діяльності в місті - багатофункціонального спортивного комплексу, дитячої бібліотеки, школи, дитячого садка.

Вчити працювати з мапою Черкащини, знаходити на ній місто Умань, річки Осташівка, Уманка.

Виховувати громадські почуття: належності до рідної землі, гордість за своє місто, за його історію; любов до рідного краю.

 

 

 

 

 

 

Світ

та цікавих професій

Завдання:

Народні умільці рідного краю.

Збагатити уявлення про народних умільців рідного краю (гончар, соломкарка, майстриня, що створює ляльки-мотанки та.ін), познайомити з їх трудовими діями, розширити знання про сировину (матеріал), яким користуються майстри. Розкрити поняття «золоті руки». Виховувати здатність захоплюватися рукотворними предметами.

 В нашому місті працюють усі.

Формувати інтерес до школи, діяльності в ній як дітей так і вчителя. Розкрити зміст та значимість професії вчителя.

Розширити знання про працю бібліотекаря в центральній дитячій бібліотеці міста (допомагає підбирати потрібні книги, видає їх додому, доглядає за книжками, влаштовує виставки нових книг, організовує зустрічі з людьми, що причетні до створення книг – художниками, письменниками, поетами), звернути увагу на взаємну повагу і ввічливість бібліотекаря і читачів.

Поглибити знання дітей про діяльність фермера - власника сільськогосподарського підприємства /ферми/. Ознайомити з сучасними знаряддями праці на фермі

Ознайомити дітей з трудовими діями пекарів, кондитерів безпосередньо на їх робочому місці , підкреслити суспільну значущість цих професій. Поглибити уявлення про особливості і колективний характер праці робітників на уманському хлібокомбінаті.

Продовжувати формувати елементарне уявлення про те, що кожна людина є споживачем та виробником

Виховувати здатність з повагою ставитись до праці людей.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Природа рідного краю.

Завдання:

Рослинний світ.

Продовжувати формувати уявлення про різноманітність рослини

у своїй місцевості дикорослі (подорожник, кульбаба, лопух, кропива тощо), культурні (чорнобривці, айстри, іриси, капуста, помідори, петрушка, тощо), лікарські (подорожник, лопух, кропива тощо). Вчити розпізнавати рослини за формою листя (каштан, клен,тополя, дуб, біла акація та ін.), характерними ознаками плодів (клен, липа, каштан, дуб та ін.), за розташуванням гілок і корою (клен, дуб, береза та ін.),) в скверах та парках рідного міста.

Розширювати знання про охорону рослин у дендрологічному парку «Софіївка». Дати знання про рослини своєї місцевості, які занесені до Червоної Книги (самшит вічнозелений, верба трав’яна, підсніжник звичайний, та ін.), формувати знання про умови їх зростання.

Навчати проводити сезонні спостереження за життям рослин, помічати сезонні зміни природи як на ділянці так і в скверах та парках рідного міста.

Тваринний світ.

Розширювати знання дітей про свійських тварин своєї місцевості (свиня, коза, корова) їх зовнішній вигляд, будову тіла і залежний від неї спосіб руху. Ознайомити дітей з  умовами утримання та піклування людей про тварин на фермі.

Продовжувати вчити розпізнавати та називати птахів перелітніх: журавлі, ластівки, шпаки; зимуючих: сороки, синиці, ворони, горобці.

Ознайомити з правилами екологічно доцільної поведінки під час спостережень за тваринами. Навчати проводити сезонні спостереження за життям тварин.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Очікувані результати

 

Соціально-комунікативна

компетенція

Знають назву міста в якому мешкають, пам’ятні місця Уманщини.

Знають імена тих людей, що прославили рідне місто.

Розуміють значення професій (водій, екскурсовод, вихователь, вчитель, бібліотекар та ін.) в суспільстві.

Проявляють здатність взаємодіяти з людьми під час екскурсії – вміють запитати, та відповісти в ході екскурсії, складають розповіді за результатами спостережень під час екскурсії, розповідають на запропоновану тему як за планом вихователя так і самостійно. Здатні підтримувати розпочату розмову на знайому тему. Дотримуються правил мовленнєвої поведінки – не перебивають співрозмовника, виявляють інтерес до предмета розмови.

Розуміють важливість дотримання, і дотримуються правил безпеки пішоходів, поведінки у пасажирському транспорті.

Предметно-практична компетенція

Мають знання про способи виробництва рукотворних предметів та сировину/матеріали, з яких вони виготовлені (глина, соломка, тканина тощо).

Розуміють відмінність між рукотворними та промисловими предметами.

Здатні помічати різноманітні засоби художньої виразності (форма, пропорція, тощо) в предметах вироблених з природного матеріалу. Обізнані з властивостями та технологією використання – глини, соломки, тканини, тощо.

Розуміють особливості між власною діяльністю і виробничою діяльністю дорослої людини.

Обізнані з професіями дорослих та їх трудовими діями (водій, екскурсовод, бібліотекар, вчитель, вихователь, пекар та ін.). Розуміють особливості діяльності учня та вчителя в школі, бібліотекаря та дітей в бібліотеці, водія та пасажирів в автобусі, екскурсовода та дітей на екскурсії, вихователя та дітей в повсякденній діяльності.

Мають уявлення про особливості і колективний характер праці робітників на хлібокомбінаті.

Усвідомлюють, що кожна людина є споживачем та виробником.

Виявляють готовність брати участь у діяльності спільно з дорослим.

Бережно ставляться до рукотворних виробів (власних, інших дітей, дорослих).

Виявляють ціннісне ставлення до результатів людської праці, розуміють її необхідність і мотивацію.

Природничо-екологічна компетенція

Розрізняють і називають найпоширеніші у своїй місцевості: дерева, кущі, трави; дикорослі й культурні рослини.

Розуміють, що природне довкілля та життєдіяльність взаємозв’язані. Усвідомлюють різноманітність тваринного світу у своїй місцевості. Володіють знаннями про життєдіяльність людини в природному довкіллі свого регіону. Помічають сезонні зміни в природі як на ділянці закладу так і в скверах та парках рідного міста. Мають елементарні знання про природоохоронні заходи, що люди здійснюють у своїй місцевості для збереження рослин, які зникають. Знають правила екологічно доцільної поведінки під час спостережень.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ЕКСКУРСІЙ ЗА МЕЖІ ЗАКЛАДУ

«… скільки цінного матеріалу…

проходить поза свідомістю дитини,

не  збагачуючи кола її уявлень,

без впливу на розвиток тільки тому,

що на цей матеріал організовано

не привертається увага дітей».

Є.І Тихеєва.

 

     Необхідною умовою організації успішної екскурсійної діяльності в закладі є ретельна підготовка вихователя до проведення  кожної екскурсії та дітей до участі в них.

     Підготовку до екскурсії за межі закладу варто починати з точного визначення мети та теми екскурсії, чіткого їх формулювання. Лише чітко сформульована мета (наприклад патріотичне виховання, естетичне тощо) визначає виховну спрямованість екскурсії, дає змогу підготувати завдання екскурсії, які становлять основу вступного слова (наприклад розповісти про виробничий процес в кондитерському цеху хлібокомбінату, ознайомити з процесом виготовлення гончарних виробів тощо).

     Наступним етапом підготовки до екскурсії є вибір екскурсійного об’єкту, який являється зоровою основою сприйняття на екскурсії. Тому важливим є його естетичність, пізнавальна цінність, наявність про нього фактологічної, доступної  для дітей інформації. Адже, тільки зібравши необхідну інформацію про об’єкт, вихователь здатний розробити  дійсно пізнавальну екскурсію, визначити слова, які дитина почує вперше, а також ті, які вимагають уточнення. А приділивши належної уваги самому місцю находження об’єкта спостереження, вихователь отримує уявлення про те, де й як поставити дітей, щоб нічого їм не заважало, не відволікало їхньої уваги під час безпосереднього сприйняття  його дітьми.

     Досвід показує, що найбільш ретельної підготовки потребує чітка організація змісту екскурсії, в ході якої педагог сприяє пізнавальній активності, стимулює мислення, мову, увагу дітей. Тому чіткий порядок організації екскурсії варто викладати в технологічні картки, які складає вихователь спільно з методистом, готуючись до кожної екскурсії за межі закладу. Кожна така технологічна картка містить рекомендації з методики проведення спостережень, ігрової, пізнавальної та самостійної  діяльності на екскурсії, озброює вихователя методичними прийомами показу та розповіді.

 

     Неабиякого значення необхідно приділяти підготовці дітей до екскурсії задля того, щоб викликати інтерес, або ж оживити враження, які стануть в нагоді під час екскурсії. Діти мають знати куди і для чого підуть, що побачать, як себе поводити. Тому вихователь повинен за декілька днів до екскурсії провести з дітьми відповідні бесіди, ознайомити дітей з правилами дорожнього руху, правилами поводження в транспорті, на природі тощо.

 

     Така ретельна підготовка сприяє тому, що кожна продумана екскурсія проходить жваво, цікаво, захоплює дітей. Адже, діти на таких екскурсіях не тільки дивляться і слухають, але і мають можливість діяти, рухатися, гратися, наповнюватися позитивними емоціями під час активного пізнання нового.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методичні рекомендації

щодо організації екскурсії

за межі дошкільного навчального закладу

 

  • Екскурсію (за межі дитячого садка) як форму роботи проводити починаючи з середньої групи.
  • Планувати екскурсію в першу половину дня.
  • У день екскурсії в групі проводити лише одне заняття, потім – екскурсія.
  • Денну прогулянку цього дня не організовувати.
  • У  плані фіксувати тему екскурсії, програмовий зміст, підготовку вихователя та дітей, матеріали, які необхідні для екскурсії, її хід.
  • Кількість нових обєктів не повинна перевищувати 2-3 в середній групі і 3-4 у старшій групі
  • Зазделегідь відвідати об’єкт спостереження, врахувати його пізнавальну цінність, в разі необхідності вивчити додаткові інформаційні джерела про нього.
  • В разі, якщо екскурсію проводять працівники підприємства, заздалегідь провести узгоджувальну бесіду щодо мети екскурсії і рівня підготовленості дітей.
  • Передбачити маршрут, врахувавши сезонність, стан погоди, безпечність, фізичні можливості дітей, він не повинен перевищувати 2-3 км в обидва кінці.
  • Підготувати дітей до проведення екскурсії: повідомити мету, місце проведення, повторити правила дорожнього руху, і поведінки у громадських місцях, техніки безпеки.
  • Дотримуватись раціональності спостереження.
  • Будувати екскурсію на основі максимальної активності і самостійної розумової діяльності. В ході екскурсії формувати навички самостійного спостереження, аналізу візуальної інформації та зорових вражень.
  • Матеріал екскурсії викладати у доступній і цікавій формі.
  • Під час проведення екскурсії слід передбачити відгадування загадок, декламування віршів, складання розповідей, казок, опис предметів спостережень, проведення цікавих дидактичних та рухливих ігор.
  • Наприкінці екскурсії доцільно організувати дидактичні ігри, які в цікавій формі закріплять здобуті знання.
  • Планувати післяекскурсійну роботу: виготовлення гербаріїв, фото-колажів, тощо.                                                                               

Перспективний план екскурсій за межі дошкільного закладу  / старший дошкільний вік/

 

з/п

Розділ

Тема

Мета

Зміст

Об’єкт

За формою проведення

Термін

/місяць/

1.

У світі цікавих професій

«В школу з радістю».

 

Виховання інтересу до школи, діяльності в ній.

Значимість професії вчитель.

Знайомство з назвами та призначенням приміщень в школі.

м. Умань, вул.Садова, 22.

загальноосвітня школа №1

Тематична екскурсія

/вихідна/

Вересень

2

У світі цікавих професій

«Умільці гончарі»

Художньо-естетичне виховання

Колективне спостереження за рукотворним способом виробництва посуду гончарем.

Продуктивна діяльність – робота на гончарному крузі.

Уманський р-н

с. Громи.

майстерня гончара

 

Майстер-клас

/виїздна/

Жовтень

3

Природа рідного краю

«Уманське чудо».

Екологічне виховання

Колективне спостереження за характерними осінніми явищами в природі.

Ознайомлення з природоохоронною діяльністю в парку взимку.

м. Умань, вул. Київська, 12а.

Дендрологічний парк «Софіївка».

Екскурсія-прогулянка осінній маршрут /вихідна/

Жовтень

4

У світі цікавих професій

«Хліб всьому голова».

Виховання поваги до праці людей.

Колективне спостереження за особливостями колективної праці на підприємстві.

м. Умань, вул. Піонтковського,6.

хлібокомбінат.

 

Тематична екскурсія

/виїздна/

Листопад 

5

У світі цікавих професій

«Усвіті рукотворних виробів соломкарки»

Художньо-естетичне виховання

Колективне спостереження за рукотворним способом створення іграшок з соломки.

Продуктивна діяльність – створення оберегу з соломки

Уманський р-н

с. Полянецьке.

майстерня соломкарки

Майстер-клас

/виїздна/

Грудень

6

Природа рідного краю

«Уманське чудо».

Екологічне виховання

Колективне спостереження за характерними зимовими явищами в природі.

Ознайомлення з природоохоронною діяльністю в парку взимку.

м. Умань, вул. Київська, 12а.

Дендрологічний парк «Софіївка».

Екскурсія-прогулянка зимовий маршрут/вихідна/

Січень

7

У світі цікавих професій

«Світ дитячої книги»

Виховання інтересу до книги, діяльності бібліотеки, праці бібліотекаря.

Колективне спостереження за діяльністю бібліотекаря.

Знайомство з робото читального залу.

м. Умань, вул. Радянська, 6.

центральна дитяча бібліотека.

Тематична екскурсія

/вихідна/

Лютий

8

Моє місто мій край

«Люби і знай свій рідний край»

Патріотичне виховання

Знайомство з історією вулиць, будівель, споруд рідного міста.

Формувати поняття про вшанування українськими людьми  памяті героїв, видатних земляків рідного краю.

меморіальний комплекс «Вічний вогонь», погруддя І.Д.Черняховського, пам’ятник Т.Г.Шевченка.

Багатопланова екскурсія

/виїздна/

Березень

9

Природа рідного краю

«В гості до птахів велетнів»

Екологічне виховання

Колективне спостереження за умовами утримання домашніх тварин. Знайомство з трудовими діями фермера, сучасними знаряддями праці на фермі.

Уманський район. с.Дмитрушки

страусина ферма

Екскурсія- подорож

/виїздна/

Квітень

10

Моє місто, мій край

«На стадіоні».

 

Виховання ціннісного ставлення до здоров’я

Колективне спостереження за роботою людей причетних до утримання спорткомплексу в порядку.

Знайомство з призначенням багатофункціонального спорткомплексу.

Самостійна рухова діяльність.

м. Умань,  вул. Коломенська, 12

спортивний комплекс «Уманьфермаш».

Екскурсія-прогулянка

/вихідна /

Травень

11

Природа рідного краю

«Уманське чудо».

Екологічне виховання

Колективне спостереження за характерними весняними явищами в природі.

Ознайомлення з природоохоронною діяльністю в парку взимку.

м. Умань, вул. Київська, 12а.

Дендрологічний парк «Софіївка».

Екскурсія-прогулянка весняний маршрут /вихідна/

Травень

 


Інструкція

 з охорони праці

 під час проведення екскурсій за межі дошкільного навчального закладу

 

І. Загальні положення

  •          Інструкція  з охорони праці  під час краєзнавчих екскурсій, поширюється на осіб, які проводять екскурсії за межі ДНЗ
  •          Вимоги інструкції є обов’язковими для виконання особами, які проводять  екскурсії за межі закладу.
  •          Для екскурсій вибираються об’єкти, на яких забезпечується повна безпека їх проведення.
  •          Керівник екскурсії (вихователь) повинен вести постійний нагляд за дітьми.
  •          Кількісний склад екскурсійної групи не має перевищувати 25 чоловік та регламентуватися кількістю сидячих місць в автобусах. Вік керівника екскурсії не може бути меншим 18 років.
  •          Вихователь повинен знати правила надання першої (долікарської) допомоги при характерних ушкодженнях, мати необхідні знання і навички користування медикаментами.
  •          Дозвіл на проведення екскурсії дає керівник закладу.
  •          Перед початком екскурсії вихователь зобов’язаний пройти інструктаж за даною інструкцією з реєстрацією його в журналі реєстрації інструктажів з охорони праці.
  •          Вихователь несе відповідно до чинного законодавства відповідальність за життя, здоров’я дітей та безпеку проведення екскурсії, а також за порушення цієї інструкції.

 

ІІ. Вимоги безпеки перед початком роботи

2.1. При підготовці екскурсії керівник екскурсії – вихователь, зобов’язаний:

*вибрати такий обєкт для екскурсій, на якому забезпечується повна безпека її проведення;

* заздалегідь підготувати технологічну картку екскурсії,  розробити маршрут;

* повідомити  завідуючу про запланований захід;

2.2. Забороняється організовувати екскурсії при несприятливих метеоумовах (настанні грози, під час дощу, туману, тощо)

2.3. Вирушаючи на екскурсію з дітьми, керівник екскурсії - вихователь повинен мати при собі дорожню аптечку першої допомоги, питну воду, необхідний інвентар, мобільний телефон.

2.4. Допущені до екскурсії діти повинні бути відповідно по сезону і погоді одягнені і не мати при собі продуктів харчування, що швидко псуються, та предметів, які б створювали небезпеку під час проведення екскурсії.

2.5. Не дозволяється обєднувати групи.

2.6. Вирушаючи на екскурсію, вихователь повинен знати кількість дітей, яких він бере з собою. Якщо в ДНЗ залишаються діти з групи, їх передають під відповідальність одного з педагогічних працівників ДНЗ (за вказівкою завідуючої)

 

ІІІ. Вимоги безпеки під час роботи

3.1. При виході за межі ДНЗ треба мати не менше трьох працівників. У разі переходу вулиці слід зупинити дітей біля переходу, вихователю або помічнику вихователя стати з червоним прапорцем на проїзжій частині дороги, що буде сигналом для припинення руху транспорту. Після повної зупинки транспорту діти переходять вулицю.

3.2. Якщо для доставки дітей до місця екскурсії використовується громадський транспорт, посадку здійснюють під керівництвом дорослого (вихователя). При цьому у транспортні засоби входять спочатку помічник вихователя, діти, а потім особа, яка ними керує. Під час зупинки першим виходить дорослий і, стоячи біля входу, направляє дітей вправо від дороги.

Можна доставляти дітей до місця екскурсії також на спеціально виділених транспортних засобах. Для цього дозволяється використовувати автобуси. При посадці в автобус керівник екскурсії повинен перевірити наявність дітей і лише після цього водію дозволяється рухати з місця.

3.3. Перед перевезенням у транспорті з дітьми проводиться бесіда з правил дорожнього руху.

3.4. Не проводити екскурсії поблизу доріг з інтенсивним рухом транспорту, залізничних колій.

3.5. Під час пересування маршрутом діти йдуть вільно, зграйкою. Парами переходять тільки через дорогу та в той час, коли група йде по тротуару, де ходять пішоходи.

3.6.   Під час пересування маршрутом вихователь повинен йти трохи позаду, щоб бачити всіх дітей. Першими повинні йти найбільш організовані діти під керівництвом помічника вихователя. Стежити, щоб ніхто з дітей не відставав.

3.7.  Перехід до об’єкту спостережень слід дозувати за віком і змінювати від періоду року, погоду і змісту. Довжина шляху в один кінець для дітей 4років – 1,5 км, а 5 років – 2км. Після кожних 15 хв. ходьби слід робити короткочасні (4-5 хв.) зупинки для відпочинку дітей.

3.8. Екскурсії до річки можуть проводитись лише зі старшими дошкільниками за умови невеликої групи дітей на одного дорослого (8-10 осіб).

3.9.  Категорично забороняється кататися на човнах.

3.10. Після прибуття на місце екскурсії слід нагадати дітям правила поводження в природі, біля обєкту спостережень.

3.11. Стежити за тим, щоб діти без  дозволу вихователя не зривали і не вживали рослини, ягоди, гриби.

3.13. Під час екскурсії діти виконують завдання за вказівкою вихователя.

3.14. Забороняється під час екскурсії пити воду з відкритих водойм. Необхідно заздалегідь запропонувати взяти із собою (з дому) питну воду у пляшці.

3.15. У спеку, щоб уникнути перегрівання, діти повинні мати легкі головні убори.

3.16. Під час проведення екскурсій необхідно весь час тримати в полі зору всіх дітей, перед поверненням до ДНЗ, перевірити наявність всіх дітей.

 

ІV. Вимоги безпеки після закінчення роботи

4.1. Після закінчення екскурсії, перед відправленням у зворотній шлях, вихователь виводить усіх дітей з об’єкта екскурсії і перевіряє їх наявність.

4.2. Після повернення з екскурсії ще раз перевіряють наявність дітей, повідомляють завідуючу про те, що група  повернулася до ДНЗ.

 

V. Вимоги безпеки в разі непередбачуваних ситуацій

5.2. У випадку виникнення небезпечної ситуації вихователь виводить дітей у безпечне місце.

5.3. У випадку травм потерпілому надають першу долікарську допомогу.

5.4. При необхідності вихователь викликає швидку допомогу чи інші служби на місце непередбачуваної ситуації.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Моє місто, мій край.

 

Тема: «Люби і знай свій рідний край»

Мета: патріотичне виховання

Тривалість: 1 год. 30хв.

Маршрут: «сірий» - дошкільний навчальний заклад → сквер по вулиці Жовтневої Революції над осташівським ставом вул.Радянська, 5. сквер ім..І.Д.Черняховського по вул Садовій.

Об’єкти: меморіальний комплекс «Вічний вогонь», погруддя І.Д.Черняховського, пам’ятник Т.Г.Шевченка.

 

Завдання

Збагатити уявлення про рідне місто, його вулиці, споруди. Уточнити знання дітей про видатних земляків. Формувати поняття про вшановування українськими людьми пам’яті героїв Великої Вітчизняної війни та видатного українського письменника з Черкащини - Т.Г.Шевченка. Вчити поводитися біля пам’ятників. Розвивати шанобливе ставлення до героїв та видатних людей рідного міста. Виховувати громадянські почуття.

Підготовка

 

Вихователя

Узгодити завдання екскурсії з фірмою, що надає послуги проведення екскурсій в Уманському районі. /т.5-03-80/

Зібрати згоди батьків на екскурсію за межі ДНЗ транспортним засобом (автобусом).

Розробити технологічну картку екскурсії (підбір методів і прийомів проведення).

Вивчити та визначити обсяг фактологічної інформації про пам’ятники в місті.

Налаштувати дітей на пізнання нового.

Ознайомитися під підпис з інструкцією з ОП під час проведення екскурсій за межі ДНЗ.

Дітей

Закріпити правила поведінки в транспорті під час руху автобуса..

Провести бесіду «Як правильно поводитися біля памятників».

Розкрити поняття «земляки», вияснити про кого з прославлених земляків знають діти.

Провести бесіду про творчість Т.Г.Шевченка. Розглянути картину Т.Шевченка «Автопортрет».

Актуалізувати знання дітей про те, хто створює памятники, їх значення.

Розповісти дітям про День Перемоги Велику Вітчизняну війну, кого називають героями Великої Вітчизняної війни. Хто такі ветерани війни.

Провести бесіду за віршом Пархоменко Л.А. «Памяті героям Уманщини».

Організувати зустріч з ветеранами Великої Вітчизняної війни.

Зміст екскурсії

Вступна бесіда

Повідомлення теми екскурсії. Актуалізація знань про видатних земляків, їх вшанування на рідній землі.

Колективне спостереження

Об’єкт: пам’ятник Т.Г.Шевченка

Запитання:

Кому встановлений памятник ? Хто такий Шевченко Тарас Григорович? Чим він прославив нашу рідну землю? Чому його називають Кобзарем? Про що він писав свої вірші?

Об’єкт: меморіальний комплекс «Вічний вогонь».

Запитання:

Що таке меморіальний комплекс? (складається з обеліску, «вічного вогню» та кам'яної плити з написами загиблих у ВВВ).

Кому він встановлений?

Чому вогонь біля меморіалу горить постійно? Як ви розумієте слово вічний?

Чому так багато квітів біля меморіалу?

Як ми можемо вшанувати героїв Великої Вітчизняної війни?

Об’єкт: погруддя І.Д.Черняховського

Запитання:

Кому встановлений памятник ? Хто такий Іван Данилович Черняховський? Ким він був під час Великої Вітчизняної війни? Чим він прославився?

Чому так багато квітів біля його памятника ?

Нова інформація

Пам'ятник Тарасові Григоровичу Шевченку було урочисто відкрито у чергові «Шевченківські дати» 9 березня 1981 року. Автори монумента — народний художник України скульптор О. П. Скобликов і лауреат Державної премії УРСР архітектор А. Ф. Ігнащенко.

Меморіальний комплекс «Вічний вогонь» складається з обеліску, «вічного вогню» та кам'яної плити з написами загиблих у ВВВ; в 2010 році ліворуч встановлено кам'яну зірку з плитами, де вказано прізвища героїв Радянського Союзу Уманського району.

Погруддя І.Д.Черняховського встановлено на честь радянського військового діяча, генерала армії двічі Героя Радянського Союзу Івана Даниловича Черняховського в 1947 році. Автор — відомий радянський скульптор Є. Вучетич.

Скульптор – людина, що працює над створенням пам’ятника, погруддя.

Підсумок

Орієнтовні запитання:

Що таке меморіал, пам’ятник?

Хто працює над створенням пмятників?

Для чого встановлюють пмятники, меморіали?

Які пам’ятники нашого міста ми відвідали?

Як ми вшанували пам'ять видатних земляків?

Що нового та цікавого дізналися? Про, що нове варто розповісти батькам, друзям?

Післяекскцурсійна робота

Провести підсумкове заняття «Моє рідне місто Умань».

Поповнення «Альбому вражень» фотографіями з екскурсії.

Творча робота – малювання на тему «Мій рідний край моя земля».

Методичні вказівки

Скористатися можливостями ознайомлення дітей з професіями дорослих, які допомагають під час екскурсії (екскурсовод, водій, фотограф).

Звернути увагу дітей на об’єкти, які зустрічаються під час руху автобуса.

Біля пам’ятника Т.Г.Шевченку запропонувати:

дітям продекламувати знайомі вірші поета;

вихователю прочитати заповіт Кобзаря.

Запропонувати дітям та батькам принести квіти для вшанування пам’яті видатних земляків.

Автор розробки:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: «На стадіоні».

Мета: виховання ціннісного ставлення до здоровя

Тривалість: 1 год.

Маршрут: «синій» - дошкільний навчальний заклад → м. Умань,  вул. Коломенська, 12

Об’єкт: багатофункціональний комплекс «Уманьфермаш».

Завдання

Ознайомити дітей з  багатофункціональний спортивним комплексом у місті.

Дати знання про те, що багатофункціональний комплекс включає - основне футбольне поле (збудоване за стандартними розмірами з трав'яним покриттям, дренажем та поливом),  баскетбольне та волейбольне ігрове поле і тенісний корт; адміністративну будівлю з приміщеннями для спортсменів та душовими кімнатами, туалети для відвідувачів та гостей стадіону. Розширити знання про те, якими видами спорту займаються на ігрових полях спортивного комплексу. Розвивати здатність самостійно застосовувати руховий досвід, оцінювати можливості власного тіла. Виховувати бажання активно відпочивати разом з батьками.

Підготовка

 

Вихователя

Закріпити правила поведінки під час пішого переходу.

Скласти технологічну картку екскурсії.

Підібрати методи і прийоми проведення екскурсії

Налаштувати дітей на пізнання нового.

Ознайомитися під підпис з інструкцією з ОП під час проведення екскурсій за межі ДНЗ.

Дітей

Закріпити правила поведінки під час пішого переходу.

Розучити приказки та прислівя про користь занять спортом «Хто день починає з зарядки, у того здоров ‘я в порядку», «Рух – це здоров’я», «Як немає сили, то й світ не милий».

Пізнавальна діяльність: в процесі повсякденної діяльності зосередити увагу на тому, що сприяє здоров'ю (ранкова гімнастика: тренує м'язи всього організму, робить людей міцними, спритними). А чи роблять гімнастику звірі, риби, свійські тварини? За рахунок чого вони міцні та дужі.

Зміст екскурсії

Вступна бесіда

Повідомлення теми екскурсії.

Колективне спостереження

Запитання:

Назвіть ігрові поля, які є на стадіоні?

Яке ігрове поле найбільше?

Чим відрізняється футбольне ігрове поле від баскетбольного, волейбольного, тенісного корту? Що знаходиться в адміністративній будівлі?

Як доглядають за ігровими полями? Люди яких професій працюють на стадіоні? Яке значення їх праці?

Хто тренує спортсменів? Кого називають гравцями, а кого вболівальниками? Чому футбол, волейбол, баскетбол називають командною грою? Чим різняться ці ігри, а чим схожі?

Яких правил варто дотримуватися вболівальникам, чому?

Дидактична гра «Що для чого.» (закріпити назви спортивного інвентаря та його призначення).

 

Нова інформація

Спортивний комплекс це – футбольне поле, баскетбольне та волейбольне ігрове поле, тенісний корт, адміністративна будівля.

На ігрових полях тренуються спортсмени, їх тренує тренер.

Футбол, баскетбол, волейбол -  командні ігри, для кожної з яких є окреме ігрове поле.

Спортивний комплекс включає адміністративну будівлю.

Правила вболівальника на великому стадіоні.

Підсумок

Орієнтовні запитання:

Що нового, цікавого дізналися під час екскурсії?

Чому стадіон називають спортивним комплексом?

Що включає в себе спортивний комплекс? Для кого він побудований? Хто тренується на стадіоні? Хто є помічником спортсменів на тренуванні?

Люди яких професій причетні до утримання спортивного комплексу в порядку?

Про які правила перебування на стадіоні дізналися?

Чим відрізняється екскурсія на стадіон від інших екскурсій?

Післяекскцурсійна робота

Дидактичні ігри:  «Чарівна скринька» (назви спортивного інвентаря); «Назви вид спорту» (словесні описові загадки про види спорту);;

«Продовж розповідь»; дидактична вправа: «Продовж розповідь …»  (Я – воротар футболіст», Я – відома гімнастка).

Сюжетно-рольова гра: «На спортивному святі».

Робота в книжці-розмальовці «Бігайте, стрибайте, плавайте!»

Продуктивна діяльність – конструювання з будівельного матеріалу «Футбольне поле» (конструювати за схемою, використовуючи різні за формою і величиною пластини, формувати узагальнені способи конструювання – прибудування, над будування.) /

Спортивне свято «Мама, тато, я – спортивна сімя!»

Методичні вказівки

Створення сюрпризного моменту – отримання в подарунок спортивного інвентеря (м’ячі, обручі, скакалки, ракетки, воланчик для гри в бадмінтон), отримавши спортивний інвентар вихователь пропонує дітям скористатися ним на стадіоні.

На екскурсію на стадіон варто залучити батьків.

Запропонувати пограти в командну рухливу гру разом з батьками.

 

 

Автор розробки:

 

 

 

 

 

У світі цікавих професій.

Тема: «Умільці гончарі»

Мета: художньо-естетичне виховання

Тривалість: 1 год. 30хв.

Маршрут: «фіолетовий» - дошкільний навчальний заклад → Уманський р-н, с. Громи.

Обєкт: майстерня гончара

 

Завдання

Збагатити уявлення про народних умільців рідного краю, познайомити з професією -  гончар. Розширити знання про сировину/ матеріал з якого виготовляють гончарні вироби (глина), предмети, якими користується гончар (гончарне коло, пірїнка для малювання, тощо). Познайомити з роботою за гончарним кругом. Закріпити вміння помічати різноманітні засоби художньої виразності (форма, пропорція, колір, тощо) в предметах побуту з природного матеріалу – глини. Виховувати інтерес і повагу до праці народних умільців.

Підготовка

 

Вихователя

Узгодити завдання екскурсії з фірмою, що надає послуги проведення екскурсій в Уманському районі. /т.(04744) 5-03-80/

Зібрати згоди батьків на екскурсію за межі ДНЗ транспортним засобом (автобусом).

Розробити технологічну картку екскурсії (підбір методів і прийомів проведення, загадок про професії, приказок та прислів’їв про працю дорослих).

Налаштувати дітей на пізнання нового.

Ознайомитися під підпис з інструкцією з ОП під час проведення екскурсій за межі ДНЗ.

Дітей

Закріпити правила поведінки в транспорті.

Розглянути  картину «Майстерня гончара».

Провести бесіду «Майстер-золоті руки».

Пізнавальна діяльність – дослід: «З чого виготовлено?» (поглибити уявлення дітей про різні матеріали, з яких зроблений посуд).

Розучити вірш М.Пономаренка «Гончар».

Поповнити словник прислів’ями, приказками про працю.

Розучити з дітьми пісні для веселого настрою під час поїздки в автобусі.

Зміст екскурсії

Вступна бесіда

Повідомлення теми екскурсії. Актуалізація знань про народних умільців-гончарів.

Колективне спостереження

Запитання:

Як називається приміщення в якому працює гончар?

З яким матеріалом/сировиною він працює?

Яке обладнання він використовує?

На чому роблять вироби з глини? Чому вироби з глини (глечик, макітерка, тарілочка) виглядають кращими, досконалішими, якщо вони зроблені на гончарному крузі?

Навіщо потрібно змочувати руки під час роботи з глиною?

Де висушують вироби з глини? Чому не можна сушити їх на сонці?

Навіщо гончар виробляє таку продукцію? Яке значення цих виробів?

Як називають людей, які купують вироби у виробника? (споживачі/покупці). На вашу думку навіщо купують гончарні вироби?

Чим важлива справа народного умільця – гончара? Чому його називають майстер золоті руки?

Продуктивна діяльність – виготовлення посуду за гончарним кругом та його розмальовування.

Дидактична гра «Опиши виготовлений власноруч посуд» (за схемами-піктограмами О.Білан).

Нова інформація

Ознайомлення зі способом виробництва гончарного посуду на гончарному крузі.

Глина природній матеріал, а не штучний.

Корисно вживати їжу із глиняного посуду.

Глина буває різного кольору.

До виробів з глини потрібно відноситися бережно.

Вироби з глини не можна сушити на сонці.

Розкриття понять «народний умілець», «майстер золоті руки», «рукотворний предмети», «виробник», «споживач».

Підсумок

Орієнтовні запитання:

Що нового і цікавого дізналися?

З людьми яких професій познайомилися?

Чому гончара називають народним умільцем, майстром золоті руки?

Що побачили вперше?

Про які властивості глини дізналися?

Що розкажете своїм друзям та батькам про екскурсію?

Післяекскцурсійна робота

Дидактичні ігри: «Де чия праця?», «Хто що виготовляє?»; дидактична вправа: «Продовж розповідь …» («Я – кухлик…», «Я – глечик…»).

Сюжетно-рольові ігри: «На екскурсії» (створювати ігрові образи наслідуванням дій дорослих, гнучко і динамічно пов’ язувати зміст здобутих на екскурсіях знань з потребами власної гри). «Магазин гончарного посуду» (розкрити зміст діяльності продовця, народного майстра-гончара, формувати вміння творчо розвивати сюжет гри).

Поповнення «Альбому вражень» фотографіями з екскурсії до майстерні гончара.

Перегляд альбому «Моя Україна» (закріплення знань про предмети народного промислу)

Продуктивна діяльність - творча робота з глиною на тему «Старовинний та сучасний посуд».

Вікторина ««Предмети народного промислу».

Організація ярмарку гончарних виробів зроблених власноруч «Майстри – золоті руки»

Методичні вказівки

Створення сюрпризного моменту - отримання великого пакета з різними виробами (глиняні вироби) і запрошення взяти участь в екскурсії.

Скористатися можливостями ознайомлення дітей з професіями дорослих, які допомагають під час екскурсії.

Звернути увагу дітей на об’єкти, які зустрічаються під час руху автобуса.

Заспівати в автобусі розучену пісню для створення гарного настрою.

Запропонувати дітям по черзі обмінятися своїми враженнями від побаченого, по приїзду в заклад.

 

Автор розробки:

 

Тема: «У світі рукотворних виробів соломкарки»

Мета: художньо-естетичне виховання.

Тривалість: 1 год. 30хв.

Маршрут: «фіолетовий» - дошкільний навчальний заклад → Уманський р-н, с. Полянецьке.

Обєкт: майстерня соломкарки.

 

Завдання

Збагатити уявлення про народних умільців рідного краю, познайомити з трудовими діями майстрині-соломкарки. Розширити знання про сировину/ матеріал  яким користується майстриня. Особливості підготовки соломки до використання. Набути елементарних навичок роботи з соломкою. Закріпити вміння помічати різноманітні засоби художньої виразності (форма, пропорція, тощо) в предметах вироблених з природного матеріалу –соломки. Виховувати здатність захоплюватися рукотворними предметами.

Підготовка

 

Вихователя

Узгодити завдання екскурсії з фірмою, що надає послуги проведення екскурсій в Уманському районі /т.5-03-80/.

Зібрати згоди батьків на екскурсію за межі ДНЗ транспортним засобом (автобусом).

Розробити технологічну картку екскурсії.

Підібрати методи і прийоми проведення, приказки та прислів’я про працю дорослих.

Налаштувати дітей на пізнання нового.

Ознайомитися під підпис з інструкцією з ОП під час проведення екскурсій за межі ДНЗ.

Дітей

Закріпити правила поведінки в транспорті.

Прочитати  українську народну казку «Соломяний бичок».

Ознайомити дітей з властивостями соломки.

Розгляд предметів з соломи (капелюх, лапті, торбинка)

Пізнавальна діяльність – дослід: «З чого виготовлено?» (поглибити уявлення дітей про різні матеріали, з яких зроблені рукотворні вироби – тканина, глина, нитка, соломка, рогоза, тощо).

Поповнити словник прислів’ями, приказками про працю.

Розучити з дітьми пісні для веселого настрою під час поїздки в автобусі.

Зміст екскурсії

Вступна бесіда

Повідомлення теми екскурсії. Актуалізація знань про народних умільців рідного краю.

Колективне спостереження

Запитання:

Чому свою оселю майстриня називає - майстерня?

З яким матеріалом/сировиною вона працює? Де майстриня бере матеріал /солому/ для роботи?

Як майстриня готує соломку до використання? Для чого вона це робить? Як змінюється соломка після пропарювання гарячою водою?

Яке обладнання вона використовує?

Навіщо майстриня виробляє таку продукцію? Яке значення цих виробів?

Як називають людей, які купують вироби у виробника? (споживачі/покупці). На вашу думку навіщо купують вироби з соломки?

Чим важлива справа майстрині – соломкарки? Чому її називають майстриня - золоті руки?

Продуктивна діяльність – виготовлення іграшок з соломки.

Дидактична гра «Опиши зроблену власноруч іграшку» (за схемами-піктограмами О.Білан).

Нова інформація

Ознайомлення з технікою роботи з соломкою.

Соломка природній матеріал, а не штучний.

Вироби з соломки – це рукотворні предмети.

Перед роботою соломкою варто її намочити гарячою водою

Розкриття понять «майстриня», «рукотворні прикраси, іграшки, одяг», «виробник», «споживач».

Підсумок

Орієнтовні запитання:

Що нового і цікавого дізналися?

Чому соломкарку називають, майстринею - золоті руки?

Що побачили вперше?

Про які властивості соломки дізналися?

Ви мали можливість бути виробниками, споживачами, ким вам більше подобається бути? Чому?

Що розкажете своїм друзям та батькам про екскурсію?

Післяекскцурсійна робота

Дидактичні ігри: «Де чия праця?», «Хто що виготовляє?»

Сюжетно-рольові ігри: «На екскурсії» (створювати ігрові образи наслідуванням дій дорослих, гнучко і динамічно пов’ язувати зміст здобутих на екскурсіях знань з потребами власної гри).

Поповнення «Альбому вражень» фотографіями з екскурсії до майстерні соломкарки.

Перегляд альбому «Моя Україна» (закріплення знань про предмети народного промислу)

Продуктивна діяльність - творча робота з соломкою на тему «Рукотворні іграшки».

Вікторина ««Предмети народного промислу».

Організація ярмарку рукотворних виробів зроблених власноруч «Майстри – золоті руки»

Методичні вказівки

Створення сюрпризного моменту - отримання запрошення взяти участь в екскурсії.

Скористатися можливостями ознайомлення дітей з професіями дорослих, які допомагають під час екскурсії (екскурсовод, водій, фотограф).

Звернути увагу дітей на об’єкти, які зустрічаються під час руху автобуса.

Заспівати в автобусі розучену пісню для створення гарного настрою.

Запропонувати дітям по черзі обмінятися своїми враженнями від побаченого, по приїзду в заклад.

 

Автор розробки:

 

 

 

 

 

Тема: «Хліб всьому голова».

Мета: виховання поваги до праці людей.

Тривалість: 1 год.

Маршрут: «червоний» - дошкільний навчальний заклад → м. Умань, вул. Піонтковського,6.

Обєкт: хлібокомбінат.

 

Завдання

Познайомити дітей з об’єктом (хлібокомбінат) де випікають хліб, кондитерські вироби. Збагатити знання дітей про процес випікання хліба. Ознайомити дітей з трудовими діями пекарів, кондитерів безпосередньо на їх робочому місці, підкреслити суспільну значущість цих професій. Поглибити уявлення про особливості і колективний характер праці робітників на хлібокомбінаті. Розширити уявлення дітей про асортимент хлібо-булочних виробів, що випікаються на місцевому хлібокомбінаті. Продовжувати формувати елементарне уявлення про те, що кожна людина є споживачем та виробником. Виховувати повагу до праці людей.

Підготовка

 

Вихователя

Заздалегідь домовитися з технологом хлібокомбінату про сплановану мету і завдання екскурсії, час її проведення.

Скласти технологічну картку екскурсії.

Підібрати методи і прийоми проведення, загадки про професії дорослих, приказки та прислів’я про хліб.

Налаштувати дітей на пізнання нового.

Ознайомитися під підпис з інструкцією з ОП під час проведення екскурсій за межі ДНЗ.

Дітей

Закріпити правила поведінки під час пішого переходу до об’єкту.

Ознайомити з правилами безпечної поведінки в цехах хлібокомбінату.

Провести бесіду про хліборобів, використовуючи ілюстративний матеріал.

Прочитати: вірш Т.Коломійця «Буханець», М.Глінської «Хліб»; оповідання В.Сухомлинського «Моя мама пахне хлібом».

Поповнити словник прислів’ями, приказками про  хліб.

Вправляти у відгадуванні загадок про працю дорослих, яка пов’язана з випіканням хліба.

Розглянути предмети за допомогою яких, випікають хібо-булочні вироби вдома: сито, форми для випічки хліба, печива, качалка для розкочування тіста, тощо.

Зміст екскурсії

Вступна бесіда

Повідомлення теми екскурсії. Актуалізація знань про професії людей причетних до виробництва хліба та потрапляння його на полиці крамниць (хлібороби, комбайнери, водії, пекарі, тощо).

Колективне спостереження

Запитання:

Як називається підприємство на якому виробляють-печуть хлібо-булочні вироби?

Хто випікає хліб, тістечка? Що полегшує працю пекаря/кондитера?

Чим користується пекар/кондитер?

Чим відрізняються трудові дії пекаря від трудових дій кондитера?

Чим важлива професія пекаря, кондитера?

Які продукти необхідні, щоб спекти хліб, печиво, тістечко?

В чому замішують тісто?

В чому випікають хліб?

На що складають готову продукцію?

Куди відправляють готову продукцію? Хто є споживачами виробленої продукції?

Чим корисний хліб?

Дидактична гра «Що я знаю про професії»

Нова інформація

На хлібокомбінаті є кондитерський цех.

Відмінність трудових дії пекаря,  кондитера.

Пекар, кондитер – виробники, всі хто споживає – споживачі?

Обладнання, яке є на хлібокомбінаті  - чан для замішування тіста, піч для випікання хліба, лотки для зберігання та транспортування хліба до крамниці, тощо.

Дотримання правил безпечної поведінки під час користування обладнанням в цехах хлібокомбінату є вкрай важливими.

Підсумок

Орієнтовні запитання:

Що нового і цікавого дізналися?

З людьми яких професій познайомилися?

Кого називають виробник, а кого - споживач?

Які трудові дії виконують виробники – пекар, кондитер?

Без чого неможливо спекти хліб, булочку, печиво, тістечко?

Яких правил дотримуються працівники хлібокомбінату, чому дотримуватися їх так важливо?

Яких правил обов’язково потрібно дотримуватися дітям та дорослим під час екскурсії на хлібокомбінат?

Що побачили вперше?

Що розкажете своїм друзям та батькам про екскурсію?

Післяекскцурсійна робота

Дидактичні ігри: «Де чия праця?», «Що потрібно для роботи?».

Сюжетно-рольові ігри: «Хлібна крамниця», «Маленькі пекарі» (розкрити зміст діяльності людей професій, що причетні до випікання хліба та потрапляння його на полиці; створювати ігрові образи наслідуванням дій дорослих)

Поповнення «Альбому вражень» фотографіями з екскурсії на хлібокомбінат.

Брейн-ринг «Що я знаю про професії»

Продуктивна діяльність – виготовлення печива до Дня іменинника в групі.

Методичні вказівки

Створення сюрпризного моменту – загадати загадки про професії людей, з якими познайомляться на хлібокомбінаті.

Під час екскурсії звернути увагу не тільки на трудові дії пекарів, кондитерів, але і на дотримання ними правил безпечної поведінки під час користування тістомішалками, ножами, міксерами, печами, тощо.

Варто відзначити дотримання пекарями та кулінарами культури праці - підготовка до виконання трудових дій, організація робочого місця, розподіл обов’язків між собою, використання спеціального одягу.

Після екскурсії запропонувати дітям купити продукцію хлібокомбінату в хлібній крамниці.

 

Автор розробки:

 

Тема: «Світ дитячої книги»

Мета: виховання інтересу до книги, діяльності бібліотеки, праці бібліотекаря .

Тривалість: 1 год.

Маршрут: «червоний» - дошкільний навчальний заклад → м. Умань, вул. Радянська, 6.

Обєкт: центральна дитяча бібліотека.

 

Завдання

Розширити уявлення дітей про бібліотеку як заклад де зберігаються книги, про її призначення, про роботу працівників бібліотеки. Ознайомити з роботою читального залу дитячої бібліотеки. Формувати уявлення про працю бібліотекаря (допомагає підбирати потрібні книги, видає їх додому, доглядає за книжками, влаштовує виставки нових книг, організовує зустрічі з людьми, що причетні до створення книг – художниками, письменниками, поетами), звернути увагу на взаємну повагу і ввічливість бібліотекаря і читачів. Підвести до розуміння суспільної значущості діяльності бібліотеки для дітей, праці бібліотекаря.

Підготовка

 

Вихователя

Заздалегідь домовитися з бібліотекарем, щоб у ході екскурсії він розповів про діяльність дитячої бібліотеки. Узгодити мету, завдання, час проведення екскурсії.

Скласти технологічну картку екскурсії.

Підібрати методи і прийоми проведення екскурсії

Налаштувати дітей на пізнання нового.

Ознайомитися під підпис з інструкцією з ОП під час проведення екскурсій за межі ДНЗ.

Дітей

Закріпити правила поведінки під час пішого переходу до бібліотеки.

Прочитати та провести бесіду за змістом вірша С.Жупеніна «Бібліотекар».

Ознайомити дітей з книгами, що є в групі. Провести бесіду за змістом найбільш уподобаних книг.

Організувати зустріч з дитячою письменницею та художницею, землячкою - Мариною Павленко.

Зміст екскурсії

Вступна бесіда

Повідомлення теми екскурсії. Актуалізація знань про те де можна отримати книгу, щоб почитати, а потім повернути назад.

Колективне спостереження

Запитання:

Хто з вас  відвідує дитячу бібліотеку? Для чого відвідувати бібліотеку?

Що потрібно зробити для того, щоб взяти в бібліотеці книгу?

Як називається зала де видаються книги? Хто видає книги в бібліотеці?

Де зберігаються книги? Що роблять відвідувачі в читальній залі? Для чого в бібліотеці читальна зала?

Як бібліотекар знаходить потрібну книгу на полицях?

Для чого бібліотекар веде формуляр на кожного користувача книг? Що він записує в нього?

Чому необхідно берегти книги?

Дидактична гра «Хто що робить?» (трудові дії бібліотекаря, письменника, художника).

Нова інформація

В бібліотеці організовуються зустрічі з дитячими письменниками, художниками; виставки книг нових видань.

В бібліотеці можна взяти для читання не тільки книги, а і сучасні дитячі журнали, газети.

Підсумок

Орієнтовні запитання:

Що нового, цікавого дізналися під час екскурсії?

З якою професією познайомилися? Які трудові дії виконує бібліотекар?

В чому суспільна значущість професії бібліотекаря?

Які знання про бібліотеку вам стануть в пригоді?

Чому книги з читальної зали не видають читати додому?

Які знання про бібліотеку вам стануть в пригоді?

Післяекскцурсійна робота

Дидактичні ігри: «Де чия праця?», «Що потрібно для роботи?».

Сюжетно-рольова гра: «У бібліотеці» (розкрити зміст діяльності бібліотекаря, створювати ігрові образи наслідуванням дій).

Гра драматизація: «З яких ми казок» (закріплення назв українських народних казок).

Праця в куточку книги - підклеювання та упорядкування книг.

Поповнення «Альбому вражень» фотографіями з екскурсії.

Творча робота - створення власної книги за задумом.

 

 

 

Методичні вказівки

В читальному залі запропонувати всім ознайомитися з книгами, розглянути малюнки в книгах, дотримуючись правил поведінки.

Варто порадившись з дітьми, вибрати 2-3 книжки, щоб бібліотекар записав дітей як читачів, прокоментував і пояснив свої дії.

Під час відвідування бібліотеки запропонувати дітям відібрати і полагодити книжки.

У дитячому садку слід запитати дітей про їх враження від зустрічі, розмови з бібліотекарем.

 

Автор розробки:

 

 

 

 

 

 

 

Тема: «В школу з радістю».

Мета: виховання інтересу до школи, діяльності в ній.

Тривалість: 1 год.

Маршрут: «червоний» - дошкільний навчальний заклад → м. Умань, вул.Садова, 22.

Об’єкт: загальноосвітня школа №1(шкільна бібліотека, класна кімната майбутніх першокласників).

Завдання

Ознайомити дітей з школою, класом, його обладнанням. Дати поняття, що всі діти з 6 років ідуть навчатися до школи, де їх учать читати, писати, рахувати, малювати. Розкрити зміст та значимість професії вчителя. Формувати інтерес до школи, діяльності в ній.. Розвивати бажання навчатися в школі. Виховувати повагу до професії вчителя.

 

 

Підготовка

 

Вихователя

Заздалегідь домовитися з вчителькою початкових класів про сплановану екскурсію, її мету та завдання, час проведення.

Скласти технологічну картку екскурсії.

Підібрати методи і прийоми проведення екскурсії

Налаштувати дітей на пізнання нового.

Ознайомитися під підпис з інструкцією з ОП під час проведення екскурсій за межі ДНЗ.

Дітей

Закріпити правила поведінки під час пішого переходу до школи, правила поведінки в школі.

Прочитати вірш М. Стельмаха «Скоро я піду до школи»»

Познайомити з першою книгою першокласника «Буквар».

 

Зміст екскурсії

Вступна бесіда

Повідомлення теми екскурсії.

Колективне спостереження (показ вестибюля, коридору, спортивного залу, туалетної кімнати, бібліотеки, класів; пояснення табличок на дверях)

Запитання:

Як потрібно поводитися в школі? Чому? Що спільного в шкільних правилах та правилах поведінки в дошкільному закладі?

Як називається приміщення в якому проходять уроки? Яке обладнання є в класі? Яким обладнанням користуються діти, а яким вчитель?

Навіщо потрібна дошка в класі? (в класі дві дошки, одна для письма, інша для математики) Завдання з якого предмету пишуться на дошці в клітинку, в косу лінію?

Які книги допомагають у навчанні? Як називається перша книга першокласника?

Хто проводить уроки?

Які знання дає вчитель в школі? Яке значення мають отриманні знання в житті дитини /людини/?

Чим важлива професія вчителя?

Як ви готуєтеся до школи в дитячому садочку, дома? Як вам допомагають готуватися батьки, вихователі? Що вам допомагає в підготовці до школи?

Дидактична гра «Що зайве?» (відбір шкільного приладдя).

Нова інформація

Правила поведінки в школі інші ніж в дитячому садку та дома

Назви приміщень в школі (класів, зали, бібліотеки, та ін.) вказані на табличках.

Книги для навчання в школі називають підручниками.

Ті хто навчається в першому класі звуться першокласниками.

Вчитель дає знання, перевіряє та оцінює їх.

Підсумок

Орієнтовні запитання:

Що нового, цікавого дізналися під час екскурсії?

З якою професією познайомилися? Які трудові дії виконує вчитель?

В чому суспільна значущість професії вчителя ?

Які знання про школу вам стануть в пригоді?

З якими правилами поведінки в школі  ви не погоджуєтесь? Які нові правила поведінки варто започаткувати в групі нашого садочка?

Чи змінилися ваші думки про школу, про значення підготовки до діяльності в ній? Що варто розказати батькам про школу?

Післяекскцурсійна робота

Дидактичні ігри: «

Сюжетно-рольова гра: «У школі» (розкрити зміст діяльності вчителя, створювати ігрові образи наслідуванням дій).

Організація спільної з першокласниками виставки на тему «В школу з радістю».

Вікторина для випускників дошкільного закладу «Самий розумний».

Поповнення «Альбому вражень» фотографіями з екскурсії.

 

Методичні вказівки

Створення сюрпризного моменту – отримання карти з схематично намальованим маршрутом від ДНЗ до школи..

Почати екскурсію по школі з читання уривків із вірша С.Маршака «Школяру напам’ять».

Під час екскурсії запропонувати вчителю провести з дошкільнятами міні-урок, дати можливість дітям відчути себе учнями (полистати шкільні підручники, пописати в шкільному зошиті  на шкільній дошці, тощо).

У дитячому садку слід запитати дітей про їх враження від знайомства, розмови з вчителькою першого класу.

 

Автор розробки:

 

 

 

 

Природа рідного краю

 

Тема: «Уманське чудо».

Мета: екологічне виховання

Тривалість: 1 год.

Маршрут: «зелений» - дошкільний навчальний заклад → м. Умань, вул. Київська, 12а.

Об’єкт: дендрологічний парк «Софіївка».

Варіант маршруту (зимовий).

Завдання

Формувати вміння розрізняти дерева за розташуванням гілок і корою, познайомити з рослиною, що занесена в Червону книгу – самшит вічнозелений. Закріпити знання про зимуючих птахів та звірів. Розширити уявлення про характерні зимові явища в природі (низьке сонцестояння, холодне повітря, багато снігу, стан спокою у рослин, мала кількість тварин). Розвивати вміння встановлювати зв'язок між конкретними явищами неживої та живої природи. Виховувати здатність давати естетичну оцінку зимовим пейзажам.

Підготовка

 

Вихователя

Скласти технологічну картку екскурсії.

Підібрати методи і прийоми проведення екскурсії , загадки про зимуючих птахів, дерева – дуб, клен, береза, ялинка.

Налаштувати дітей на пізнання нового.

Ознайомитися під підпис з інструкцією з ОП під час проведення екскурсій за межі ДНЗ.

Дітей

Закріпити правила екологічної поведінки в природі.

Ознайомити з Червоною книгою.

Переглянути  фото-слайди із зображенням парку в різні пори року.

Розглянути копію репродукції картини (пейзаж) уманського художника Віктора Лісаченка «Місячна ніч в Софіївці».

Організувати відгадування загадок про явища природи в різні пори року.

Провести бесіду «Зимуючі птахи», з використанням ілюстрацій.

Провести спостереження за станом дерев взимку, визначаючи їх видові назви за розташуванням гілок і корою.

Зміст екскурсії

Вступна бесіда

Повідомлення теми екскурсії. Актуалізація знань про правила екологічно доцільної поведінки під час екскурсії в природу.

Колективне спостереження

Запитання:

Чому парк «Софіївка» називають «Уманське чудо»? На що, ви, відразу звернули увагу в зимовому парку? Чому? Яких кольорів найбільше  в парку «Софіївка» взимку?

Які звуки почули в зимовому парку? Чиї це звуки?

Яких птахів можна побачити, почути в зимовому парку? Чому?

Яких тварин можна побачити, почути в парку «Софіївка» взимку? Яку тваринку можна підгодувати в парку? Яких правил варто дотриматися, щоб тваринка не злякалася?

В якого з дерев гілки найтонші?(береза) Крона якого дерева сама розлога? (дуб) 

Чим відрізняються дерева (дуб, клен, береза, ялина)?  Яке дерево найвище, тонке, товсте, світле, темне, зелене?

Дидактична гра «Підійди до дерева, яке я назву», «Опишіть рослину, що занесена до Червоної книги України –самшити вічнозелений».

Нова інформація

Парк «Софіївка» - «Уманське чудо».

Рослини парку занесені в Червону книгу - самшит вічнозелений.

Сезонні зміни та явища в природі, їх вплив на поведінку птахів та тварин в зимовому парку.

Екологічно доцільна поведінка в парку – збереження, догляд природного оточення.

Підсумок

Орієнтовні запитання:

Що нового побачили, почули, дізналися на екскурсії?

Який настрій був на початку екскурсії?

Чи змінився ваш настрій? Що вплинуло на зміну вашого настрою під час екскурсії?

Яких правил дотримувалися на екскурсії? Які дії дітей на екскурсії в парку можна назвати екологічно доцільними? Назвіть власні екологічно доцільні дії взимку?

Що розкажете своїм друзям та батькам про екскурсію?

 

Післяекскцурсійна робота

Дидактичні ігри: «Зимуючі чи перелітні птахи?», «Відгадай пору року»; дидактична вправа: «Продовж розповідь …» («Я – ялинка в зимовому парку…», «Я – білочка в зимовому парку…»).

Сюжетно-рольові ігри: «На екскурсії» (створювати ігрові образи наслідуванням дій дорослих, гнучко і динамічно пов’ язувати зміст здобутих на екскурсіях знань з потребами власної гри).

Поповнення «Альбому вражень» фотографіями з екскурсії.

Організація виставки малюнків «Зимовий пейзаж».

Методичні вказівки

Взяти з собою на екскурсію насіння та ягоди для підгодівлі птахів, саморобні годівнички. Під час спостереження за поведінкою птахів підгодувати їх.

Запропонувати оглянути та послухати зимовий парк.

Розглянути розташування гілок і кори на деревах (дуб, береза, ялина, клен). Особливу увагу звернути на занесений до Червоної книги – самшит вічнозелений.

Провести зимові розваги, дотримуючись правил екологічної поведінки.

Після екскурсії слід поділитися враженнями, назвати емоції, які виникли.

 

Автор розробки:

 

Тема: «В гості до птахів велетнів»

 

Мета: екологічне виховання

Тривалість: 1 год.30 хв.

Маршрут: «зелений» - дошкільний навчальний заклад → Уманський район. с.Дмитрушки

Об’єкт: страусина ферма

 

Завдання

Розширити знання про екзотичного для нашої місцевості птаха «велетня» - страуса його зовнішній вигляд, будову тіла і залежний від неї спосіб руху, піклування і охорона зі сторони людини, умови утримання. Поглибити знання дітей про професію фермера - власника сільськогосподарського підприємства /ферми/. Ознайомити з сучасними знаряддями праці на фермі. Формувати екологічне ставлення до довкілля. Виховувати інтерес до професії фермера, повагу до людей праці.

Підготовка

 

Вихователя

Узгодити завдання екскурсії з фірмою, що надає послуги проведення екскурсій в Уманському районі. /т.(04744) 5-03-80/

Зібрати згоди батьків на екскурсію за межі ДНЗ транспортним засобом (автобусом).

Розробити технологічну картку екскурсії (підбір методів і прийомів проведення, загадок про птахів, приказок та прислів’їв про працю дорослих).

Налаштувати дітей на пізнання нового.

Ознайомитися під підпис з інструкцією з ОП під час проведення екскурсій за межі ДНЗ.

Дітей

Закріпити правила поведінки в транспорті.

Закріпити правила екологічної поведінки в природі під час спостережень

Розширити знання дітей про страуса як найбільшого птаха у світі, особливості поведінки в природі, щоб потім порівняти її з поведінкою в умовах утримання.

Провести спостереження та бесіду про умови утримання, догляду за мешканцями живого куточка в групі, розкрити залежність стану тварини від догляду за ними.

Розучити з дітьми пісні для веселого настрою під час поїздки в автобусі.

Зміст екскурсії

Вступна бесіда

Повідомлення теми екскурсії.

Колективне спостереження

Запитання:

Яких правил варто дотримуватися під час спостережень за страусом?

Як ви гадаєте страус це декоративний чи свійський птах? Чому ви так думаєте?

Чому страусів називають птахами «велетнями»? Що особливого в будові тіла цього птаха?

Від чого залежить спосіб руху страуса?

Яке значення птаха у природі, житті людини?

Яких умов дотримується фермер утримуючи страусів? Чому страусів утримують за високою огорожею? Чим небезпечний цей птах?

В яких випадках він стає небезпечний?

Для чого вирощують цих птахів в нашій місцевості?

Які знаряддя праці використовує фермер доглядаючи за страусами? Яких правил дотримується під час догляду за птахами?

Дидактична гра «Опиши птаха» (за схемами-піктограмами О.Білан).

Нова інформація

Страус – свійський птах.

Страус може бути небезпечним.

Фермер людина, яка вирощує та піклується про тварин, це є його «бізнесом» - справою, що приносить йому дохід.

Підсумок

Орієнтовні запитання:

Що нового і цікавого дізналися?

Що побачили вперше? Яким були птахи, коли ми за ними спостерігали? Чи можна визначити настрій птаха за рухами, поведінкою?

Який настрій був у вас на початку екскурсії?

Чи змінився ваш настрій? Що вплинуло на зміну вашого настрою під час екскурсії?

Яких правил дотримувалися на екскурсії?

Хто допомагав нам проводити екскурсію?

Що розкажете своїм друзям та батькам про екскурсію?

 

Післяекскцурсійна робота

Дидактичні ігри: «Відгадай за описом», «Склади загадку про птаха».

Сюжетно-рольова гра: ««На фермі» (створювати ігрові образи наслідуванням дій дорослих, гнучко і динамічно пов’ язувати зміст здобутих на екскурсіях знань з потребами власної гри).

Продуктивна діяльність – виготовлення макету «Міні ферма»

Поповнення «Альбому вражень» фотографіями з.

Вечір загадок про птахів.

Методичні вказівки

Створення сюрпризного моменту – отримання запрошення від фермера на страусину ферму.

Під час колективного спостереження варто, використати цікавинки про птаха: страус – найбільший птах у світі. Щоправда, літати він не вміє, проте бігає зі швидкістю 70–80 км на годину. Арістотель вважав, що у страусах поєднані природа птаха і природа ссавця. У Стародавній Греції страус мав назву, близьку за значенням до поняття «горобець», щоправда, у сполученні з прикметником «мегас» (великий). Пізніше цього пернатого почали називати верблюдом за великі розміри, «парнокопитність», надзвичайну витривалість до спеки та спраги. Уявлення про те, що страус ховає голову в пісок у разі небезпеки, насправді є міфом, вигаданим ще дві тисячі років тому давньоримським ученим Плінієм. Відомо, що страус, який втікає, зненацька зникає з очей спостерігача, оскільки лягає і притискується до землі, витягуючи шию.

Страуси набули широкої популярності завдяки своєму пір’ю і чудовій шкірі, яка за своїми характеристиками може зрівнятися хіба що зі слоновою чи крокодилячою. М’ясо страуса вважається дієтичним, бо має низький вміст жиру й холестерину, багате на білок, залізо, кальцій. З жиру цих гігантських птахів виготовляють протизапальні й бактерицидні засоби. А з вій – найтонші пензлики для малювання.

 

Автор розробки:

 

 

Бібліографія:

 

Базовий компонент дошкільної освіти нової редакції /Науковий керівник: А. М. Богуш, дійсний член НАПН України, проф., д-р пед. наук./ Видавництво, 2012. - 26 с.

Освітня програма для дітей від 2 до 7 років «Дитина».

Методичні рекомендації до Освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина».

Дошкільна педагогіка /Поніманська Т.І., Дичківська І.М. -  Слово,2004/.

Методика ознайомлення дітей з довкіллям у дошкільному навчальному закладі: підручник /А.Богуш, Н.Гавриш – Слово, 2008/.

Виховання екологічної культури дошкільників: методичний посібник /Плохій З.П./

Обов’язкова освіта дітей старшого дошкільного віку: збірник методичних матеріалів /О.П. долинна, А.П.Бурова, О.В.Низьковська, Т.П.Носачова - Мандрівець, 2011/.

Дитина пізнає світ: стаття /С.Ладивір - журнал «Вихователь-методист» 10, 2011, ст.23; 11,2011 ст.15/.

Активно-пізнавальне ставлення дитини до навколишнього світу: стаття /І.Карабаєва – журнал «Вихователь-методист» 1, 2012, ст.43/.

Пізнаємо довкілля разом: стаття /Л.Зайцева – журнал «Дошкільне виховання» 8,2012, ст.16/.

Формування пізнавальної активності у старших дошкільнят: стаття /О.Брежнєва – журнал Дошкільне виховання» 2, 1998, ст. 12-14/.

Пізнавальний розвиток – пошук ефективних шляхів: стаття /С.Ладивір  – журнал «Дошкільне виховання» 10,2002, ст.4-6/.

Формування пізнавальних інтересів у навчально-ігровому середовищі: стаття /Л. Лохвицька – журнал «Дошкільне виховання» 10,1999, ст.8-10/.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
7 серпня 2018
Переглядів
9512
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку