Конспект екскурсії за межі ЗДО "В гостях у Гончара"

Про матеріал

Запропоновано пракичний матеріал для ефективної організації і проведення екскурсії за межі навчального закладу з дітьми старшого дошкільного віку та їх батьками.

Перегляд файлу

Автор: Ващенко Алла Володимирівна, вихователь ЗДО№12 м. Умань, Черкаська обл.

 

Стежками сільського «зеленого туризму» «В гостях у Гончара»

Мета. Збагатити уявлення про народних умільців рідного краю. Формувати усвідомлення того, що ніщо не виникає без докладання зусиль, орієнтувати дітей на цінність творення. Виховувати  ціннісне ставлення до традицій, культури українського народу, прагнення пишатися людьми своєї малої батьківщини. Викликати інтерес до екскурсій, бажання відпочивати активно.

Словник: гончар, майстер золоті руки, традиції, гончарство, ремесло, кераміка.

Матеріал: аптечка, фотоапарат.

 

І. Підготовка до проведення екскурсії

Робота вихователя: ініціатива проведення екскурсії; визначення мети і завдань екскурсії, підбір методів, прийомів її проведення; узгодження завдань екскурсії з фірмою, що надає послуги проведення екскурсії в Уманському районі; зібрати згоди батьків на екскурсію за межі дошкільного навчального закладу транспортним засобом (автобусом).

Робота з дітьми: розкриття змісту понять «українські традиції», «народні умільці», «українські ремесла»; розглядання тематичного альбому «Народні майстри»; складання творчої розповіді за серією картинок «Майстерня гончара»; розучування вірша М.Пономаренка «Гончар»; перегляд та обговорення презентації «Глиняний світ»; пізнавальна діяльність – дослід: «З чого виготовлено» (поглибити знання про різні матеріали, з яких зроблений посуд, іграшки), гра-емпатія: «Уяви себе глиною».

Інструктаж з техніки безпеки під час екскурсії (поїздка в автобусі, робота за гончарним кругом)

Робота з батьками: розміщення інформації в батьківському куточку про ініціативу проведення з дітьми та батьками екскурсії за межі дошкільного закладу; проведення консультації для батьків «Екскурсія – ефективний засіб всебічного розвитку та виховання дітей»; мозкового штурму «Чи потрібні екскурсії дітям?».

ІІ. Проведення екскурсії.

А) Організаційна частина.

 Вихователь. А що ви більше полюбляєте, шановні, відпочинок чи працю? (відповіді). Сьогодні переконаємося, що працювати можна відпочиваючи, отримуючи від цього неабияку насолоду і користь.

Діти і батьки, нас запросили в гості. Але до кого? Подивіться на знак (вихователь показує емблему Гончара). Куди нас запросили? Як ви здогадалися? (бо намальований глечик з глини).

На вас чекають знайомство і спілкування з народним умільцем, нові знання про гончарство – традиційне українське ремесло. Тож чи готові до подорожі? (вихователь коротко нагадує дітям правила поїздки в транспорті і запрошує всіх зайняти місця в автобусі)

Дітей привозять автобусом до місця початку екскурсії, їх супроводжують двоє дорослих.

Б)Вступна бесіда . 

Вихователь. Ми знаходимося в селі, де живе дід Петро майстер, який добре знає про давнє ремесло – гончарство (діти знайомляться з господарем садиби).

Гончар – це дуже давня і шанована професія. Раніше в кожному селі був свій гончар, а гончарна справа була традиційним заняттям для українців. Діда Петра називають в селі - майстер золоті руки, тому що він власноруч вміло виготовляє цікаві і корисні вироби з глини, і цим прославляє своє село. Гончарній справі наш майстер навчався з самого малечку, адже таке ремесло вимагає певних знань і умінь, а яких саме розповість сам майстер.

В)Колективне спостереження  

  • показ сировини/матеріалу з якого виготовляють гончарні вироби

Розповідь Гончара на подвірї садиби

  • Гончарство це традиційне українське ремесло. А будь-якому ремеслу потрібно навчатися. Секрети гончарної справи я перейняв у свого батька, і деякими з них я поділюся з усіма охочими.

Гончар привертає увагу дітей до глини на подвірї.

  • Насамперед, щоб розпочати роботу, потрібно  накопати глини. Зазвичай заготовляю  її навесні, адже для гончарства  найкраще підходить та, що перемерзне взимку. Далі вона проходить кількаетапну підготовку. Спочатку глину стружу й переминаю руками, щоб вибрати камінчики, травинки та інші всілякі домішки, адже будь-яка  піщинка може зіпсувати готовий виріб. Тоді масу замочую у воді, знову переминаю до в’язкості, й завершальний етап – випаровую її у спеціальній печі. Колись мій батько казав: підготовка глини – це вже половина зробленої справи. 

Гра – «імітація». Вихователь пропонує дітям уявити себе майстром, який готує глину для виготовлення гончарних виробів власноруч /давайте просіємо глину, виберемо з глини палички і камінці, намочимо її/.

  • розгляд старовинних гончарних виробів

Розповідь в майстерні. Гончар звертає увагу дітей на мисник в майстерні.

  • Що ви бачите в моїй майстерні? (відповіді дітей) Так – це глиняний посуд, іграшки. Це старовинні вироби, а чи знаєте ви, як називаються ці вироби? (майстер по черзі піднімає якийсь виріб, а діти висловлюють припущення, як називають продемонстровану річ і для чого її використовують. За правильну відповідь гончар хвалить дітей, а ті предмети, які малюки не можуть назвати, називає сам /горщик – для каші; глечик – для молока; барильце – для напоїв; макітра – терти мак; миска – класти овочі, фрукти, рідку їжу/. Це наша історія, наші традиції, наше мистецтво. Тому треба ставитися до них бережно. Пам’ятайте, що вони зявилися на світ завдяки майстерності українських гончарів.

 

  • спостереження за роботою гончарного круга

Гончар супроводжує розповідь роботою на гончарному крузі. 

  • Центральне місце в моїй майстерні займає гончарний круг, навколо якого обертається все гончарне ремесло. З його допомогою безформні шматки глини я перетворюю у витончені форми. Щоб зробити один виріб, затрачаю до п’яти хвилин часу.  

Показ роботи на гончарному крузі. Необхідну кількість, розмоченої глини, помістити в центр кола і трохи придавити. Якщо глина виявилася не в самому центрі, то її потрібно поправити і після цього запустити коло. У разі нерівного розміщення глини щодо центра, вона може злетіти з кола. Положення рук при роботі з колом: лікті притиснуті до тіла, зігнути кисті, зблизити зап'ястя і тримати на шматку глини. Руки не повинні бути напружені, їх рухи плавні і м'які.

  • Погляньте, як замість глиняної грудки на гончарному крузі з’явилася посудина – кругле денце, рівні стінки, правильної форми горлечко. Що це? (Горщик).
  • По закінченні роботи на гончарному крузі вироби виставляю на стелажі для просушки. Десь до тижня вони висихають на повітрі, адже, коли їм додати тепла, можуть потріскатися.

Гончар привертає увагу дітей до печі, й показує, яким чином проходить перетворення сирої глини у камінь через випробування вогнем.

 

  • Найвідповідальніший момент – випалювання. Отож,  підготовлений глиняний посуд заставляється у піч, яка щільно закривається, й лише тоді запалюється. Потихеньку, щоб температура підвищувалася поступово. Й стежити за цим процесом потрібно дуже уважно, щоб не зіпсувати плоди своєї кількамісячної праці. Після такого випікання посуд стає міцним і дзвінким. Той виріб, який вже обпалили в печі, - називають керамікою.

 

Вихователь. Ми дізналися деякі секрети гончарства і з вашого дозволу теж хочемо побути майстрами. Згадаймо, що треба робити, щоб стати майстром.

Пальчикова зарядка  «Як стати майстром?» Вихователь читає вірш. Називаючи характеристики майстра, загинає пальці. На останній рядок кілька разів згинає і розгинає кулачки. Насамкінець плеще у долоні. Діти повторюють вправи за дорослим.

Як мені, малята, справжнім майстром стати?

Раз – це бути вправним.

Два – це бути вмілим.

Три – любити справу, шанувати діло.

Працювать – чотири.

П’ять – старанним бути.

Шість – про відпочинок часом не забути.

Сім – поради добрі до уваги брати,

Вісім – буть дбайливим,

Девять – ще й завзятим.

Десять – не боятись, успіхам радіти.

День від дня учитись, щоби щось зуміти!

 Г)Продуктивна діяльність  робота за гончарним кругом, виготовлення власноруч під керівництвом майстра гончарного виробу – тарілочки.

ІІІ. Підсумок

Вихователь. Сьогодні ми мали можливість попрацювати з душею, під керівництвом досвідченого майстра, який знається і береже традиції давнього ремесла, розвиває гончарну справу в своєму селі.

Якщо ви вчитеся щось робити з душею, пізнаєте від народних умільців секрети їхнього таланту, ви робите свій маленький внесок у збереження і розвиток української культури.

Як стати майстром золоті руки? Які традиції береже гончар в своїй майстерні? Які секрети гончарства ви відкрили для себе? Що нового і цікавого дізналися? Навіщо нам ці знання? Що побачили вперше? Про що варто розказати батькам друзям?

ІV. Повернення до дитячого садка на автобусі.

 

docx
Додано
7 серпня 2018
Переглядів
2952
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку