Запропонований освітній проект реалізує Базовий компонент дошкільної освіти, розрахований на роботу з дітьми старшого дошкільного віку і передбачає забезпечення цілісного підходу до формування основ національно-патріотичної свідомості сучасних дітей. Подан орієнтовна тематика видів роботи; орієнтовні плани-конспекти форм роботи з патріотичного виховання; картотека ігор, вправ з теми "Красива, дивовижна і єдина - Україна"
Автор: Ващенко Алла Володимирівна, вихователь ЗДО№12 м. Умань, Черкаська обл.
Українознавець
Запропонований освітній проект реалізує Базовий компонент дошкільної освіти, розрахований на роботу з дітьми старшого дошкільного віку і передбачає забезпечення цілісного підходу до формування основ національно-патріотичної свідомості сучасних дітей.
Загальна мета : виховання свідомого громадянина, плекання розсудливої особистості, яка любить свою країну, сприяння набуттю дитиною соціального досвіду, засвоєнню національних та загальнолюдських цінностей, формування ціннісного ставлення до свого народу, держави, Батьківщини.
Красива, дивовижна і єдина - Україна
Завдання:
Розділ |
Ключові поняття |
Тема |
Види діяльності |
Очікуванні результати |
|||
Навчально - пізнавальна |
Ігрова |
Художньо-практична |
Літературно-художня |
||||
Красива, дивовижна і єдина - Україна
|
Українці, Батьківщина, столиця, рідний край, історичні місця, рідна мова, герб прапор, гімн волонтерство |
Земля-наш спільний дім, живімо мирно в нім! |
Заняття: «Де найкраще місце на землі». Бесіди: «Про український кордон»; «Ми різні-ми схожі»; «Які вони іноземці?»; «Війна і мир». Екскурсія до волонтерського штабу |
Дидактичні: «Впізнай українські краєвиди», «Що я знаю про Україну»; «Чим багата наша країна» |
Малювання: «Україна моя країна» Творчі роботи за мотивами вірша Г.Чубач «Є в моєї України…» Виготовлення листівок патріотичного змісту, оберегів для воїнів АТО |
Вивчення вірша «Що таке Батьківщина» А.Костецького Читання віршів: «Батьківщина», «А живу я в Україні …», «Тризуб» Г.Чубач Ознайомлення з прислів’ями краєзнавчої тематики |
|
Рідна мова! Як її не знати, як же не любити нам її… |
Заняття: «Наша мова калинова!». Бесіди: «У світі народних пісень», «Народ скаже як зав’яже». |
Мовленнєва вправа «Мова, яка?» «Підбери риму» |
Творчі роботи за мотивами українських народних казок, пісень |
Читання віршів: «Рідна мова» Г.Чубач «Рідне слово» М.Тимчака |
|||
Мала батьківщина – частина святої землі – України |
Заняття: «Місто, в якому я живу». Бесіди: «Художники рідного краю»; «Вулиця на якій я живу»; «Земляки, що прославили місто» Екскурсії до краєзнавчого музею, картинної галереї |
Дидактичні: «Що я знаю про рідний край», «Що ми бачили у місті» «Екскурсовод» |
Малювання: «Міський пейзаж»; «Улюблені місця мого міста». Творча робота «День міста» Виготовлення гербарію «Рослини мого рідного краю» |
Читання творів дитячих письменниць з Умані: Олени Павленко «Абетка ярмарок», Марини Павленко «Півтора бажання».
|
|||
Українська символіка (державна, народна) |
Заняття: «Державні символи України»; «Віночок – символ України» Бесіди: «Без калини нема України». |
Дидактичні: «Символи України»; «Відгадай за описом». |
Малювання: «Герб-Державний символ України» Творча робота «Пишається над водою червона калина…» за мотивами художніх (К.Білокур) та літературних (Т.Шевченко, народні пісні) творів |
Читання віршів: «Прапор», «Калина», «Тризуб» Г.Чубач Вивчення приказок та прислів’їв про народні символи Читання легенд про калину |
Красива, дивовижна і єдина - Україна
Ми - українці
З а в д а н н я. Закріпити знання дітей про Україну. Формувати усвідомлення належності до українського народу, збагачувати уявлення дітей про існування різних національностей, учити помічати і характеризувати їх особливості. Виховувати любов до Батьківщини, культуру пізнавальної діяльності,спостережливість, розсудливість
М а т е р і а л. Площинні фігурки хлопчиків і дівчаток в українському народному вбранні, український віночок для гри, пісня «Україна» у виконанні Ірини Федишин на сторінці інтернет ресурсу - http://www.pisni.org.ua/songs/
М е т о д и ч н і п о р а д и. Запропонувати дітям розглянути фото людей різних рас, обрати фото українців і пояснити свій вибір. Використати запитання:
- Чим люди відрізняються , а чим схожі?
- Який у них колір шкіри, волосся, розріз очей?
- Як ви можете описати українців?
/Українець має світлу шкіру, він високого чи середнього росту, більшість українців мають пряме волосся/.
В ході бесіди пояснити, що українець – це той хто народився на Україні і не важливо якого кольору в нього шкіра, волосся , громадянином нашої країни можуть люди інших національностей. Україна багатонаціональна країна.
Гра «Риси характеру»
Вихователь пропонує стати у коло, передати віночок з рук у руки, і назвати риси характеру своїх друзів. /Одже, українці такі: працьовиті, веселі, добрі, співучі, гостинні, щедрі, завзяті/
На закінчення заняття запропонувати послухати патріотичну пісню «Україна».
Державні символи України
З а в д а н н я. Ознайомити з державними символами України - Прапором, Гербом, Гімном. Вчити поважати символи нашої Батьківщини. Виховувати патріотичні почуття і повагу до державних символів.
М а т е р і а л. Зображення – Державний Герб, Державний Прапор, аудіозапис Гімну України, вірші «Прапор», «Тризуб» Ганни Чубач.
М е т о д и ч н і п о р а д и. Показати зображення Державного Прапора і пояснити, що кольори на ньому символізують : синій - великодушність, чесність, вірність і бездоганність. Жовтий (золотий) символізує знатність, могутність і багатство, а також чесноти: силу, вірність, чистоту, справедливість, милосердя і упокорювання. Розповісти, що Державний Герб (тризуб) – офіційна емблема нашої держави, розшифровується тризуб як монограма «Воля»
Одночасно з розгляданням символів прочитати вірші про Державний Прапор Державний Герб
В урочистій обстановці прослухати Гімн України
Підвести до розуміння того, що словами Державний Гімн засвідчує соборність українського народу, єдність його східних і західних земель, сподівання на щиру працю і завзяття, на славне утвердження вільної України поміж іншими народами.
У заключній бесіді використати запитання: Що є характерним для державних символів? (символізують нашу державність, виражають національні ідеї) Де використовується Державна символіка? (при проведенні офіційних і урочистих заходів)
Зробити узагальнення – завдання кожного громадянина України – знати і поважати символи своєї держави, свідомо дотримуватися почестей та правил поведінки щодо державних символів в повсякденному житті, під час урочистих і офіційних заходів, не дозволяти глумитися над ними, гордитися незалежною Українською державою.
Без калини нема України
З а в д а н н я. Ознайомити дітей з народним символом калиною. Виховувати інтерес і повагу до національних традицій, любов до рідної землі.
М а т е р і а л. аудіо запис пісні «Ой у лузі калина стояла», кетяги калини, зразки вишивок з зображенням калини.
М е т о д и ч н і п о р а д и. У вступній бесіді розповісти дітям, що майже в усіх народів є улюблені дерева-символи. У канадців, скажімо, клен, у росіян — берізка і горобина, а в нас — верба і калина.
«Без верби і калини нема України», — говориться в народному прислів'ї. Запитати в дітей як вони розуміють цей вислів
Запропонувати дітям розглянути гілочку калини і послухати коротку розповідь про рослину /На зеленій гілочці, розгалуженій зверху, почіплялися пурпурові намистинки. Це ягоди калини. Розмістилися вони купкою на тоненьких ніжках. Ці плоди соковиті, кисло-солодкі, з гіркуватим присмаком усередині, з плоску-ватою кісточкою. Калина росте в лісі, на луках, по берегах річок, на городах високими кущами. Зацвітає навесні білими суцвіттями, а ягоди достигають пізньої осені. Навіть коли вже випаде сніг, вони ще виграють на гілках яскравими вогниками. Калина з давніх-давен увійшла в побут людей не лише як їстівний продукт, а й як окраса. Узимку нею прикрашають святковий зал. Здавна образ калини живе в піснях, приказках, легендах, віршах .
Читання легенди про калину та бесіда за її змістом (додаток)
Розповісти, що калина є символом отчого краю нашої рідної України, її вишивали на рушниках, сорочках, скатертинах. Коли син чи дочка вирушає в дорогу, мати напуває калиновим чаєм, і дає з собою хліб з калиною, щоб нагадувала домівку, матір, рідну мову.
На закінчення заняття запропонувати дітям прослухати і за бажанням підспівати пісню «Ой у лузі калина стояла».
Місто в якому я живу
З а в д а н н я. Формувати знання про рідне місто, закладати основи соціальної компетентності; розвивати інтерес до знань про рідне місто, бажання знати більше про рідний край; виховувати почуття гордості за Батьківщину.
М а т е р і а л. Карта України, картки назви міст, зображення герба міста, обладнання для малювання .
М е т о д и ч н і п о р а д и. У вступній бесіді запитати дітей: Що таке адреса? Яка ваша адреса? В якому місті ми з вами живемо? Чому воно так називається? Запропонувати дітям скласти розповідь про рідне місто (вихователь починає, а діти доповнюють). Провести обговорення «Щоб ви хотіли змінити в нашому місті?»
Провести дидактичну вправу «Професії». Діти розглядають ілюстрації із зображенням професій, а відтак обирають, представники яких професій працюють у місті. Використати запитання: що роблять батьки кожного з вас, щоб наше місто було корисним всім людям? Чому вироби нашого міста потрібні людям?... іншим містам?... всій країні? Що ви хочете зробити для свого краю, коли виростите?
Залучити дітей до роботи з картою України – діти тримають у руках картки з назвами міст України. Потрібно знайти ці міста на карті та накрити їх відповідною карткою-назвою. Рідне місто діти накривають зображенням герба.
Запропонувати дітям намалювати улюблене місце міста, по закінченні роботи обговорити малюнки
Наша мова калинова!
З а в д а н н я. Дати уявлення про мову як джерело українського духу, що об’єднує українців. Познайомити з народними прислів’ями – багатством, образністю словникового складу української мови. Продовжувати виховувати любов до рідної мови, рідної землі.
М а т е р і а л. Вірш «Рідна мова» Г. Чубач, оповідання «Сьома дочка» В. Сухомлинського.
М е т о д и ч н і п о р а д и. Розповісти дітям, що ми-українці. Живемо у вільній і незалежній державі - Україні. Розмовляємо рідною державною українською мовою. А мова в нас красива і багата, мелодійна і щира,як і душа українського народу. Народ наш завжди славився працелюбністю, щирістю, добротою і піснею. Бо завжди в Україні співали всі - дорослі й діти, з піснею легше було жити, у ній можна було передати любов і тугу, щастя і радість, свої мрії і надії. А рідною українською мовою людина не тільки розмовляє, а й мислить. І навіть коли людина знає багато мов, уміє розмовляти ними,то думає завжди тільки рідною. І земля українська стародавня,така ж давня і наша мова. Чарівна родюча земля здавна приваблювала завойовників. Чужинці чимало разів намагалися загарбати Україну, щоб привласнити і щоб панувати на ній , бо ж тут і клімат прекрасний, і чорноземи багаті та родючі, і краєвиди казкові. От і нападали загарбники, а українці боронились і часто гинули у кривавій боротьбі за свою землю. Протягом віків відстоював народ свою землю. Коли перемагав, то знову розквітала наука, культура, мова, в селах і містах знову було чути радісну пісню. А коли зазнавав поразки у грізній битві -все занепадало,бо завойовники нав’язували українцям свою культуру, свою мову і свою владу. Важко було зберегти щось своє, але народ плекав рідну мову в піснях, казках та передавав від роду до роду її, як дорогоцінний скарб, щоб не загинула!
Мовленнєва вправа «Мова яка?»
- Діти, чи любите ви нашу рідну мову? Давайте скажемо про неї гарні слова.
Мова яка? (Рідна,українська,гарна, солов’їна, калинова, чарівна, дивна, мелодійна, мила, кохана.)
Вивчення та пояснення прислів’їв.
Діти, у гру ми пограли,час трішки повчитись, послухайте прислів’я.
«Хліб-сіль їж,а правду ріж.» Як ви його розумієте? Прислів’я вчить говорити правду в очі. Це виховує людину сміливою.
«Від солодких слів буває гірко.» - не треба ніколи лестити, бо настане час і людина гірко розчарується в твоїх словах.
«Розумній голові досить два слова.» Це означає, що розумна людина все розуміє одразу, без пояснень.
Читання оповідання В.Сухомлинського «Сьома дочка»
Запитання для обговорення: як ви гадаєте,чи любили дочки свою матір ? Чи зраділи її поверненню? З ким порівнювали дочки свою матір?(З сонячним променем, з краплиною води, з пташкою, з квіткою, з росою, з соловейком) А яка ж дочка найбільше любила матінку? (Вона довела свою любов не словом, а ділом. Дочка зняла взуття і помила стомленій матері ноги.)
Підсумок заняття:
- Бачите, діти, яка прекрасна наша мова! Людину можна порівняти з сонечком, з росою, з квіткою, з пташкою! Тож, нам з вами треба довести любов до мови не тільки словом, а й ділом.
- А мова хай живе, нехай серця нам гріє.
Багатою йде в світ і завжди молодіє,
Бо в нас вона одна – чарівна, світанкова,
І древня, й молода-велика наша мова!
пізнавальні розповіді, ігри, вправи | КАРТОТЕКА
Красива, дивовижна і єдина - Україна
Розповідь вихователя «Державні символи» Мета:
Кольори Державного Прапора на символізують : синій - великодушність, чесність, вірність і бездоганність. Жовтий (золотий) символізує знатність, могутність і багатство, а також чесноти: силу, вірність, чистоту, справедливість, милосердя і упокорювання. Державний Герб (тризуб) – офіційна емблема нашої держави, розшифровується тризуб як монограма «Воля»Державний Гімн словами засвідчує соборність українського народу, єдність його східних і західних земель, сподівання на щиру працю і завзяття, на славне утвердження вільної України поміж іншими народами. Завдання кожного громадянина України – знати і поважати символи своєї держави, не дозволяти глумитися над ними, гордитися незалежною Українською державою. |
Дидактична гра «Що я знаю про рідний край?» Мета:
Діти стають кружка і за допомогою лічилки обирають того, хто розпочинає гру. Обраний гравець бере палицю й піднімає їі вертикально, тримаючи однією рукою за кінець, а відтак називає слово, пов'язане з рідним краєм (або з державними й народними символами). Наступний гравець, перехопивши палицю вище від руки першого гравця, називає інше слово. По черзі перехоплюючи палицю, гравці мають дійти до її верхнього кінця. Якщо діти й далі можуть називати слова, палицю можна перевернути, щоб продовжити гру.
|
Мовленнєва вправа «Добери риму до прислів’я » Мета:
Закінчи прислів'я. Діти мають закінчити прислів'я: Кожному мила... (своя сторона). Добре тому, хто... (в своєму домі). Вдома і стіни... (гріють). Де народився, там... (і згодився). Всюди добре, а вдома... (найкраще). Чарівне слово. Вихователь називає слово (поряд, недалеко від тощо), а дитина має скласти з ним речення (Я живу поблизу бібліотеки тощо.). Потім дитина називає слово, а речення складає той, хто сидить далі по колу.
|
Дидактична гра «Екскурсоводи» Мета:
Вихователь пропонує дітям уявити, що вони на екскурсії в музеї. Вони мають розповісти про традиції (або сучасність) рідного краю іноземним гостям, закінчивши речення:
|
Дидактична гра «Хто любить рідну землю?» Мета:
Вихователь описує певні ситуації і пропонує визначити , які з них свідчать про любов та ціннісне ставлення до рідної землі, а які навпаки. Пропоновані ситуації:
|
Мовленнєва вправа «Колись і зараз» Мета:
Вихователь читає речення. Якщо воно стосується минулого нашої держави, діти заводять руки позад себе, якщо ж сьогодення — розводять руки у сторони.
|
Бесіда «Батьківщина» Мета:
Запитання:
|
|
Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді /наказ Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 № 641/
Базовий компонент дошкільної освіти нової редакції / науковий керівник: А. М. Богуш, дійсний член НАПН України, проф., д-р пед. наук./ Видавництво, 2012
Сучасний погляд на патріотичне виховання: стаття / О. Каплуновська - журнал «Дошкільне виховання» 9, 2015, ст.8-11/
Формування громадянської компетентності дошкільників: стаття /О. Боровська, Г. Токарєва - журнал «Вихователь-методист дошкільного закладу» №3,2014 ст.58-64/
Журнал «Методична скарбничка вихователя» №07, 2014 ст.16; №12,2014 ст.13-17
1