Освітній проект "Красива, дивовижна і єдина - Україна"

Про матеріал

Запропонований освітній проект реалізує Базовий компонент дошкільної освіти, розрахований на роботу з дітьми старшого дошкільного віку і передбачає забезпечення цілісного підходу до формування основ національно-патріотичної свідомості сучасних дітей. Подан орієнтовна тематика видів роботи; орієнтовні плани-конспекти форм роботи з патріотичного виховання; картотека ігор, вправ з теми "Красива, дивовижна і єдина - Україна"

Перегляд файлу

 

Автор: Ващенко Алла Володимирівна, вихователь ЗДО№12 м. Умань, Черкаська обл.

Українознавець

 

Запропонований освітній проект реалізує Базовий компонент дошкільної освіти, розрахований на роботу з дітьми старшого дошкільного віку і передбачає забезпечення цілісного підходу до формування основ національно-патріотичної  свідомості сучасних дітей.

Загальна мета : виховання свідомого громадянина, плекання розсудливої особистості, яка любить свою країну,  сприяння набуттю дитиною соціального досвіду, засвоєнню національних та загальнолюдських цінностей, формування ціннісного ставлення до свого народу,  держави,  Батьківщини.

Красива, дивовижна і єдина - Україна

Завдання:

  • Формувати усвідомлення належності до українського народу; толерантне ставлення до представників інших національностей
  • Формувати усвідомлення понять «національність», «громадянство»
  • Сприяти розумінню понять «Батьківщина», «рідний край»
  • Поглиблювати знання з історії атрибутів-символів української держави (прапора, герба, гімну)
  • Поглиблювати знання про народні символи (калина, верба, вишиванки, віночки тощо)
  • Пробуджувати інтерес до знань про рідне місто, рідний край    невідємної складової держави України
  • Виховувати ціннісне ставлення до рідної мови; дати уявлення про неї як джерело українського духу
  • Поширювати інформацію про героїчні вчинки українських військовослужбовців, бійців добровольчих батальйонів у ході російсько-української війни, волонтерів та інших громадян, які зробили значний внесок у зміцнення обороноздатності України.

 

Орієнтовна тематика видів роботи

Розділ

Ключові поняття

Тема

Види діяльності

Очікуванні результати

Навчально -

пізнавальна

Ігрова

Художньо-практична

Літературно-художня

Красива, дивовижна і єдина - Україна

 

Українці, Батьківщина, столиця, рідний край, історичні місця, рідна мова, герб прапор, гімн

волонтерство

Земля-наш спільний дім, живімо мирно в нім!

Заняття: «Де найкраще місце на землі».

Бесіди: «Про український кордон»; «Ми різні-ми схожі»; «Які вони іноземці?»; «Війна і мир».

Екскурсія до волонтерського штабу

Дидактичні: «Впізнай українські краєвиди», «Що я знаю про Україну»; «Чим багата наша країна»

Малювання: «Україна моя країна»

Творчі роботи за мотивами вірша Г.Чубач «Є в моєї України…»

Виготовлення листівок патріотичного змісту, оберегів для воїнів АТО

Вивчення вірша «Що таке Батьківщина» А.Костецького

Читання віршів:

«Батьківщина», «А живу я в Україні», «Тризуб» Г.Чубач

Ознайомлення з прислів’ями краєзнавчої  тематики

  • Виявляють інтерес до пізнання країни, у якій живуть
  • Знають державну символіку України
  • Володіють загальними знаннями про народні символи та обереги
  • Розуміють, що Україна – велика за територією держава, яка має столицю, численні міста, села
  • Позитивно ставляться до української мови, усвідомлюють, що вона є рідною мовою
  • Охоче беруть участь у розмовах про Україну

Рідна мова! Як її не знати, як же не любити нам її…

Заняття: «Наша мова калинова!».

Бесіди: «У світі народних пісень», «Народ скаже як завяже».

Мовленнєва вправа «Мова, яка?»

«Підбери риму»

Творчі роботи за мотивами українських народних казок, пісень

Читання віршів: «Рідна мова» Г.Чубач

«Рідне слово» М.Тимчака

Мала батьківщина – частина святої землі – України

Заняття: «Місто, в якому я живу».

Бесіди: «Художники рідного краю»; «Вулиця на якій я живу»; «Земляки, що прославили місто»

Екскурсії до краєзнавчого музею, картинної галереї

Дидактичні: «Що я знаю про рідний край», «Що ми бачили у місті»

«Екскурсовод»

Малювання: «Міський пейзаж»; «Улюблені місця мого міста».

Творча робота «День міста»

Виготовлення гербарію «Рослини мого рідного краю»

Читання творів дитячих письменниць з Умані:

 Олени Павленко «Абетка ярмарок», Марини Павленко «Півтора бажання».

 

Українська символіка (державна, народна)

Заняття: «Державні символи України»;

«Віночок – символ України»

Бесіди: «Без калини нема України».

Дидактичні: «Символи України»; «Відгадай за описом».

Малювання: «Герб-Державний символ України»

Творча робота «Пишається над водою червона калина…» за мотивами художніх (К.Білокур) та літературних (Т.Шевченко, народні пісні) творів

Читання віршів:

«Прапор», «Калина», «Тризуб» Г.Чубач

Вивчення приказок та прислів’їв про народні символи

Читання легенд про калину

Орієнтовні плани-конспекти форм роботи з патріотичного виховання

Красива, дивовижна і єдина - Україна

Ми - українці

З а в д а н н я.  Закріпити знання дітей про Україну. Формувати усвідомлення належності до українського народу, збагачувати уявлення дітей про існування різних національностей, учити помічати і характеризувати їх особливості. Виховувати любов до Батьківщини, культуру пізнавальної діяльності,спостережливість, розсудливість

М а т е р і а л. Площинні фігурки хлопчиків і дівчаток в українському народному вбранні, український віночок для гри, пісня «Україна» у виконанні Ірини Федишин на сторінці інтернет ресурсу - http://www.pisni.org.ua/songs/

М е т о д и ч н і   п о р а д и. Запропонувати дітям розглянути фото людей різних рас, обрати фото українців і пояснити свій вибір. Використати запитання:

- Чим люди відрізняються , а чим схожі?

- Який у них колір шкіри, волосся, розріз очей?

- Як ви можете описати українців?

/Українець має світлу шкіру, він високого чи середнього росту, більшість українців мають пряме волосся/.

В ході бесіди пояснити, що українець – це той хто народився на Україні і не важливо якого кольору в нього шкіра, волосся , громадянином нашої країни можуть люди інших національностей. Україна багатонаціональна країна.

Гра «Риси характеру»

 Вихователь пропонує стати у коло, передати віночок з рук у руки, і назвати риси характеру своїх друзів. /Одже, українці  такі: працьовиті, веселі, добрі, співучі, гостинні, щедрі, завзяті/ 

  • Малята, а  українці дружні? Тож обіймемося і скажемо: «Ми-українці».

На закінчення заняття запропонувати послухати  патріотичну пісню «Україна».

Державні символи України

З а в д а н н я. Ознайомити з державними символами України - Прапором, Гербом, Гімном. Вчити поважати символи нашої Батьківщини. Виховувати  патріотичні почуття і повагу до державних символів.

М а т е р і а л. Зображення – Державний Герб,  Державний Прапор, аудіозапис Гімну України, вірші «Прапор», «Тризуб» Ганни Чубач.

М е т о д и ч н і  п о р а д и. Показати зображення Державного Прапора і пояснити, що кольори на ньому символізують : синій - великодушність, чесність, вірність і бездоганність. Жовтий (золотий) символізує знатність, могутність і багатство, а також чесноти: силу, вірність, чистоту, справедливість, милосердя і упокорювання. Розповісти, що  Державний Герб (тризуб) – офіційна емблема нашої держави, розшифровується  тризуб як монограма «Воля»

Одночасно з розгляданням символів прочитати вірші про Державний Прапор Державний Герб 


В урочистій обстановці прослухати Гімн України

Підвести до розуміння того, що словами Державний Гімн засвідчує соборність українського народу, єдність його східних і західних земель, сподівання на щиру працю і завзяття, на славне утвердження вільної України поміж іншими народами.

У заключній бесіді використати запитання:  Що є характерним для державних символів? (символізують нашу державність, виражають національні ідеї)  Де використовується Державна символіка? (при проведенні офіційних і урочистих заходів)

Зробити узагальнення – завдання кожного громадянина України – знати і поважати символи своєї держави, свідомо дотримуватися почестей та правил поведінки щодо державних символів в повсякденному житті, під час урочистих і офіційних заходів, не дозволяти глумитися над ними, гордитися незалежною Українською державою.

Без калини нема України

З а в д а н н я. Ознайомити дітей з народним символом калиною. Виховувати інтерес і повагу до національних традицій, любов до рідної землі.

М а т е р і а л. аудіо запис пісні «Ой у лузі калина стояла», кетяги  калини, зразки вишивок з зображенням калини.

М е т о д и ч н і  п о р а д и. У вступній бесіді розповісти дітям, що майже в усіх народів є улюблені дерева-символи. У канадців, скажімо, клен, у росіян — берізка і гороби­на, а в нас — верба і калина.

«Без верби і калини нема України», — говориться в на­родному прислів'ї. Запитати в дітей як вони розуміють цей вислів

Запропонувати дітям розглянути гілочку калини і послухати коротку розповідь про рослину /На зеленій гілочці, розгалуженій звер­ху, почіплялися пурпурові намистинки. Це ягоди ка­лини. Розмістили­ся вони купкою на тоненьких ніжках. Ці плоди соковиті, кисло-солодкі, з гір­куватим присмаком усередині, з плоску-ватою кісточкою. Калина росте в лісі, на луках, по берегах річок, на го­родах високими кущами. Зацвітає навесні білими суцвіттями, а ягоди достигають пізньої осені. Навіть коли вже випаде сніг, вони ще виграють на гілках яскравими вогниками. Калина з давніх-давен увійшла в побут людей не лише як їстівний продукт, а й як окраса. Узимку нею прикра­шають святковий зал. Здавна образ калини живе в піснях, приказках, легендах, віршах .

Читання легенди про калину та бесіда за її змістом (додаток)

Розповісти,  що калина є символом отчого краю на­шої рідної України, її вишивали на рушниках, сорочках, скатертинах. Коли син чи дочка вирушає в дорогу, мати напуває калиновим чаєм, і дає з собою хліб з калиною, щоб нагадувала домівку, матір, рідну мову.

На закінчення заняття запропонувати дітям прослухати і за бажанням підспівати пісню  «Ой у лузі калина стояла».

 

Місто в якому я живу

З а в д а н н я. Формувати знання про рідне місто, закладати основи соціальної компетентності; розвивати інтерес до знань про рідне місто, бажання знати більше про рідний край; виховувати почуття гордості за Батьківщину.

М а т е р і а л. Карта України, картки назви міст, зображення герба міста, обладнання для малювання .

М е т о д и ч н і  п о р а д и. У вступній бесіді запитати дітей: Що таке адреса? Яка ваша адреса? В якому місті ми з вами живемо? Чому воно так називається? Запропонувати дітям скласти розповідь про рідне місто (вихователь починає, а діти доповнюють). Провести обговорення «Щоб ви хотіли змінити в нашому місті?»

Провести дидактичну вправу «Професії». Діти розглядають ілюстрації із зображенням професій, а відтак обирають, представники яких професій працюють у місті. Використати запитання: що роблять батьки кожного з вас, щоб наше місто було корисним всім людям? Чому вироби нашого міста потрібні людям?... іншим містам?... всій країні? Що ви хочете зробити для свого краю, коли виростите?

Залучити дітей до роботи з картою України – діти тримають у руках картки з назвами міст України. Потрібно знайти ці міста на карті та накрити їх відповідною карткою-назвою. Рідне місто діти накривають зображенням герба.

Запропонувати дітям намалювати улюблене місце міста, по закінченні роботи обговорити малюнки

Наша мова калинова!

З а в д а н н я. Дати уявлення про мову як джерело українського духу, що об’єднує українців. Познайомити з народними  прислів’ями – багатством, образністю словникового складу української мови. Продовжувати виховувати любов до рідної мови, рідної землі.

М а т е р і а л. Вірш «Рідна мова» Г. Чубач, оповідання «Сьома дочка» В. Сухомлинського.

М е т о д и ч н і  п о р а д и. Розповісти дітям, що ми-українці. Живемо у вільній і незалежній державі - Україні. Розмовляємо рідною державною українською мовою. А мова в нас красива і багата, мелодійна і щира,як і душа українського народу. Народ наш завжди славився працелюбністю, щирістю, добротою і піснею. Бо завжди в Україні співали всі - дорослі й діти, з піснею легше було жити, у ній можна було передати любов і тугу, щастя і радість, свої мрії і надії. А рідною українською мовою людина не тільки розмовляє, а й мислить. І навіть коли людина знає багато мов, уміє розмовляти ними,то думає завжди тільки рідною. І земля українська стародавня,така ж давня і наша мова.         Чарівна родюча земля здавна приваблювала завойовників. Чужинці чимало разів намагалися загарбати Україну, щоб привласнити і щоб панувати на ній , бо ж тут і клімат прекрасний, і чорноземи багаті та родючі, і краєвиди казкові. От і нападали загарбники, а українці боронились і часто гинули у кривавій боротьбі за свою землю. Протягом віків відстоював народ свою землю. Коли перемагав, то знову розквітала наука, культура, мова, в селах і містах знову було чути радісну пісню. А коли зазнавав поразки у грізній битві -все занепадало,бо завойовники нав’язували українцям  свою культуру, свою мову і свою владу. Важко було зберегти щось своє, але народ плекав рідну мову в піснях, казках та передавав від роду до роду її, як дорогоцінний скарб, щоб не загинула!

Мовленнєва вправа «Мова яка?»

- Діти, чи любите ви нашу рідну мову?  Давайте скажемо про неї гарні слова.

Мова яка? (Рідна,українська,гарна, солов’їна, калинова, чарівна, дивна,  мелодійна, мила,  кохана.)

 Вивчення та пояснення прислів’їв.

Діти, у гру ми пограли,час трішки повчитись, послухайте прислів’я.

«Хліб-сіль їж,а правду ріж.» Як ви його розумієте? Прислів’я вчить говорити правду в очі. Це виховує людину сміливою. 

«Від солодких слів буває гірко.» - не треба ніколи лестити, бо настане час і людина гірко розчарується в твоїх словах.

«Розумній голові досить два слова.» Це означає, що розумна людина все розуміє одразу, без пояснень.

Читання оповідання  В.Сухомлинського «Сьома  дочка»

Запитання для обговорення: як ви гадаєте,чи любили дочки свою матір ? Чи зраділи її поверненню? З ким порівнювали дочки свою матір?(З сонячним променем, з краплиною води, з пташкою, з квіткою, з росою, з соловейком) А яка ж дочка  найбільше любила матінку? (Вона довела свою любов не словом, а ділом. Дочка  зняла взуття і помила стомленій матері ноги.) 

Підсумок заняття:

- Бачите, діти, яка прекрасна наша мова! Людину можна порівняти з сонечком, з росою, з квіткою, з пташкою!  Тож, нам з вами треба довести любов до мови не тільки словом, а й ділом.

- А мова хай живе, нехай серця нам гріє.

Багатою йде в світ і завжди молодіє,

Бо в нас вона одна – чарівна, світанкова,

І древня, й молода-велика наша мова!

  • Старайтеся, діти, вивчити рідну мову так, щоб розмовляти нею правильно, красиво. Любіть мову, плекайте її, бо ви патріоти своєї Вітчизни, її громадяни, а це означає, що ви її народ, а народ без мови – не народ!

пізнавальні розповіді, ігри, вправи  | КАРТОТЕКА

Красива, дивовижна і єдина - Україна

Розповідь вихователя

«Державні символи»

Мета:

  • ознайомити з державними символами (герб, прапор, гімн)

Кольори Державного Прапора на символізують : синій - великодушність, чесність, вірність і бездоганність. Жовтий (золотий) символізує знатність, могутність і багатство, а також чесноти: силу, вірність, чистоту, справедливість, милосердя і упокорювання. Державний Герб (тризуб) – офіційна емблема нашої держави, розшифровується  тризуб як монограма «Воля»Державний Гімн словами  засвідчує соборність українського народу, єдність його східних і західних земель, сподівання на щиру працю і завзяття, на славне утвердження вільної України поміж іншими народами.

Завдання кожного громадянина України – знати і поважати символи своєї держави, не дозволяти глумитися над ними, гордитися незалежною Українською державою.

 

Дидактична гра

«Що я знаю про рідний край?»

Мета:

  • збагачувати уявлення про державні й народ­ні символи;
  • виховувати бажання поповнювати знання про рідний край.

Діти стають кружка і за допомогою лічилки оби­рають того, хто розпочинає гру. Обраний гра­вець бере палицю й піднімає їі вертикально, тримаючи однією рукою за кінець, а відтак нази­ває слово, пов'язане з рідним краєм (або з дер­жавними й народними символами). Наступний гравець, перехопивши палицю вище від руки першого гравця, називає інше слово. По чер­зі перехоплюючи палицю, гравці мають дійти до її верхнього кінця. Якщо діти й далі можуть на­зивати слова, палицю можна перевернути, щоб продовжити гру.

 

Мовленнєва вправа

«Добери риму до прислів’я »

Мета:

  • ознайомлювати з прислів'ями країнознавчо їтематики;
  • розвивати комунікативні здібності.

Закінчи прислів'я. Діти мають закінчити при­слів'я:

 Кожному мила... (своя сторона).

Добре тому, хто... (в своєму домі).

Вдома і стіни... (гріють).

Де народився, там... (і згодився).

Всюди добре, а вдома... (найкраще).

Чарівне слово. Вихователь називає слово (по­ряд, недалеко від тощо), а дитина має склас­ти з ним речення (Я живу поблизу  бібліотеки тощо.). Потім дитина називає слово, а речен­ня складає той, хто сидить далі по колу.

 

Дидактична гра

«Екскурсоводи»

Мета:

  • розвивати зв'язне мовлення;
  • виховувати відчуття гордості за рідний край.

Вихователь пропонує дітям уявити, що вони на екскурсії в музеї. Вони мають розповісти про традиції (або сучасність) рідного краю інозем­ним гостям, закінчивши речення:

  • Наше місто —... (велике, гарне, зелене, чис­те тощо). У місті багато... (вулиць, машин, людей).
  • Наші предки... (будували, захищали, воюва­ли, співали).
  • Моя вулиця —... (широка, зелена, гарна, су­часна, вузька).

 

Дидактична гра

«Хто любить рідну землю?»

Мета:

  • виховувати любов та повагу до рідного краю, українського народу; розвивати комунікативні здібності.

 

Вихователь описує певні ситуації і пропонує визначити , які з них свідчать про любов та ціннісне ставлення до рідної землі, а які навпаки.

Пропоновані ситуації:

  • Людина повернулася з лісу з букетом підсніжників
  • Людина саджає дерева біля свого будинку
  • Людина підїхала до озера на своєму авто й миє його з озера
  • Людина викинула сміття в канаву біля будинку
  • Після відпочинку в лісі людина закопала все сміття в землю

Мовленнєва вправа

«Колись і зараз»

Мета:

  • систематизувати та збагачувати уявлення про сучасне та минуле України;
  • виховувати ціннісне ставлення до історії рідно­го краю; розвивати комунікативні здібності.

 

Вихователь читає речення. Якщо воно стосуєть­ся минулого нашої держави, діти заводять руки позад себе, якщо ж сьогодення — розводять руки у сторони.

  •   Стоїть хата з глиняними стінами та солом'я­ним дахом.
  •   Якщо із сіней увійти до світлиці, то з одного боку побачимо піч.
  •   Висока багатоповерхова споруда із залізобе­тону та скла вражає своєю красою й величчю.
  •   У дворі на каруселях розважаються дітлахи. Поруч — парк для відпочинку.

Бесіда

«Батьківщина»

Мета:

  • поглиблювати знання про Батьківщину як землю, на якій ми народилися і живемо.

Запитання:

  • Діти, що таке Україна?
  • Що означає слово «Батьківщина»?
  • На які слова схоже за звучанням слово «Батьківщина»? /батьки, батько/
  • А хто ми з вами? /українці/

 

 

 

 

БІБЛІОГРАФІЯ

Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді /наказ Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 № 641/

Базовий компонент дошкільної освіти нової редакції / науковий керівник: А. М. Богуш, дійсний член НАПН України, проф., д-р пед. наук./ Видавництво, 2012

Сучасний погляд на патріотичне виховання: стаття / О. Каплуновська - журнал «Дошкільне виховання» 9, 2015, ст.8-11/

Формування громадянської компетентності дошкільників: стаття /О. Боровська, Г. Токарєва - журнал «Вихователь-методист дошкільного закладу» №3,2014 ст.58-64/

Журнал «Методична скарбничка вихователя»  №07, 2014 ст.16; №12,2014 ст.13-17

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
7 серпня 2018
Переглядів
1437
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку